Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsaran takajousituksen säätö.
ViestiLähetetty: 16.03.2017 14:19 

Viestit: 169
Onko joku kokeillut, mitä Xsaran (coupe) perän kulkukorkeuteen vaikuttaa, jos vääntöjousen kääntää tukivarren pooreissa yhtä pykälää eri paikkaan? Onko vaikutus 1cm, 10cm vaiko 50cm?

Nykyisellään auto kulkee melkoisen alhaalla niin että sivusta katsottuna 185/55-15 -rengas ei näy kokonaan vaan n. puolet renkaan paksuudesta peittyy lokasuojan reunan alle. Joustovara on älyttömän lyhyt, vain joitain senttejä ja sitten hakkaa kumeille. Tarpeetonta lienee sanoa että kyyti on ärsyttävän röykyttävää ja nypyttävää.

Vai kuuluuko tuon olla tuommoinen?

Perä kuitenkin hieman joustaa ja pyörät eivät ole yläreunoistaan lontollaan sisäänpäin, joten olettaisin akselin olevan suunnilleen ehjä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsaran takajousituksen säätö.
ViestiLähetetty: 16.03.2017 14:38 

Viestit: 35
Onkohan kynkän laakerit loppu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsaran takajousituksen säätö.
ViestiLähetetty: 16.03.2017 14:53 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Ihan pienillä stepeillä menee säätö, kun hakee kiertämällä aina sopivan paikan vääntösauvalle. Sauvan päissä on pooreja eri määrät niin pienikin säätö on mahdollista.
Tässä jonkun ulkomaanelävän jonkinlainen sepustus:
http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=80349



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsaran takajousituksen säätö.
ViestiLähetetty: 16.03.2017 18:02 

Viestit: 331
Paikkakunta: Kotka
Ja pitää säätää molemmilta puolilta yhtä paljon,ettei kulje vinossa.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14, 2x xantia 1,8 16v -99, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsaran takajousituksen säätö.
ViestiLähetetty: 16.03.2017 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kulkee muuten kallellaan eikä vinossa . kannattaa merkata paikat vastapintaan ja sauvan päähän . josta lähtee booreja muuttelemaan ja molemmin puolin , tukivarteen ja sauvaan . sekä toisella puolella akselin runkoon sekä sauvan päähän ...tulee läpi ellei irrota myös sitä tukivartta ...jotkut kutsuvat kynkäksi .....
toisaalta saattaa olla haasteellista hommaa yrittää laipallista torxipulttia irrottaa ja sen alla olevaa epäkeskeistä aluslevyä .
riippuen vuorimallista ja ruostuneisuuden asteesta .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsaran takajousituksen säätö.
ViestiLähetetty: 17.03.2017 08:48 

Viestit: 331
Paikkakunta: Kotka
Ja vaikka torxin ja prikan saa pois niin voi olla todella tiukassa ne vääntösauvat,omasta xsarasta piti antaa reilusti lämpöä ja lekaa että sai akselin purettua.Kasaamisvaiheessa kannattaa boorit rasvata hyvin,niin ensikerralla selviää helpommalla. Samalla kun vääntösauvat ottaa irti niin kannattaa laakereiden kunto tarkastaa.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14, 2x xantia 1,8 16v -99, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsaran takajousituksen säätö.
ViestiLähetetty: 21.03.2017 15:21 

Viestit: 14
Minä tein omaan saaraan kynkän laakeriremontin yhteydessä iskareiden tilalle semmosen säädettävän "tönkön" tangon, jonka avulla sain molemmat puolet samaan kohtaan/ siihen missä ne olikin...Mulla oli vielä pahin mahdollinen homma tuo akseli, kun laakerit oli häivinnyt kokonaan ja koko akseliputki oli mennyt sököksi, mutta enpä lannistunut, vaan koko akseli kouraan ja jyrsin koneeseen, reikä pyöreäksi, holkki ja uudet laakerit perään...viitisen vuotta ja 50tonnia kilsoja takana rempan jälkeen ja vielä pelaa...Joo ja voi olla työläs purettava...Omassakin sai kyllä antaa lekaa ihan tunteella...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsaran takajousituksen säätö.
ViestiLähetetty: 23.03.2017 21:28 

Viestit: 169
Saan kaasupillit, eiköhän sillä purkaannu. Eri juttu kannattaako enää muutaman satasen autoon tuommosta lähteä tekemään. Koneistaja ottaa melkosesti hilloa putken koneistamisesta, jos se nyt on paskaksi päässyt. Tosin jousitus ei narise eikä pyörät oo lontollaan joten kuvittelisin putken olevan vielä ehjä. Ja auto on kyllä muilta osin erinomaisessa kunnossa eikä kuluta kovin paljoa bensaakaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsaran takajousituksen säätö.
ViestiLähetetty: 23.03.2017 22:30 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Itsellä teräslevystä askarrellut ulosvetimet oikealle ja vasemmalle erikseen. Käyvät Xsaraan ja 306:en todistetusti.
206:n aika lailla huonommin (tuli hävittyä veto 8-)

Ei tarvitse pelailla pillien kanssa, jos ei halua pitää kiirettä.

Parista akselista saa usein kasattua yhden. Kynkän holkit kannattaa tilata valmiina, jos menneet pilalle. Ja putkeakin saa/sai kohtuu hintaan ;)

Ja laittaa ne nipat...

Ja kun auto kiinteillä pukeilla tasaisella lattialla, kannattaa mitata kynkkien korkeus lattiasta ilman iskaria. Helpottaa kasaamista joko samaan tai hieman ilmavampaan asentoon. 8-)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: