|
Hei! Jouduin tutkimaan toisen merkin (Fiat Stilo ) sulake- ja relekoteloa. Siellä oli 50A:n rele, joka tuntui sormin tunnustellen kovin mitättömästi reagoivan kun kytki virtoja päälle. Tavallisesti kytkentäpotkun tuntee kuoresta helposti. Otin releen pois, siinä oli tavanomaiset liitinpaikat, numeroilla 85, 86, 30 ja 87. Mittasin vastuksen herätinkäämin päistä ( 85- 86), ja totesin ettei yhteyttä ole. Kokeilin akussa kytkemällä jännitteen käämin päihin, ei elämää. Totesin kapineen ns. "sököksi", mutta ajattelin mielenkiinnosta katsoa miltä sisäpuoli näytti. Se olikin ylläri; molemmat liittimet 30 - 87 oli kytketty yhteen paksulla kuparilla. Tehty siis ihan valmistuksessa. Navoissa 85 - 86 ei ollut mitään käämiä, niiden päät olivat joka kohdastaan erillään. Laitteessa oli kyllä myös kytkentäkärjet, joiden eri puolille näyttivät menevän herätinkäämin päät. Kärkiväli oli n. 3mm, ja kärjet sojottivat hyvin tukevien tappien päissä. Mielestäni kärkien kosketukseen taivuttaminen vaatii aika paljon voimaa. Onko kyseessä joku lämpöön reagoiva ylikuormitussuoja? Mitähän sillä suojataan? Rele muistuttaa kuoren merkintöjen puolesta aivan "normaalia" kytkentärelettä. Ellei tiedä sen toimintaa, voi hetken miettiä, mikä meni omassa kytkennässä pieleen.
Hakapajamies
|