|
Kirjoittaja |
Viesti |
JPE
|
Viestin otsikko: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 27.09.2009 22:47 |
Viestit: 4 Paikkakunta: Espoo - Hanko
|
Kyseessäoleva osa - sijaitsee bensapumpun puoleisen jousipallon kotelon päällä - on ilmeisen ruostunut, ja vuotaa bensaa aika lailla. Koska osa on aika mahdottomassa paikassa vaihtoa ajatellen ja vielä vähän turhan kallis (44€ Motonetissa) tulee lähinnä kyseeseen koko laitteen ohitus pitkällä letkulla suodattimesta kynnyskotelon alaiseen putkeen.
Tietysti paineentasaimenkin voisi panna johonkin kohtaan letkua roikkumaan, mutta kysynkin mielipiteitä siitä, kuinka tärkeä moinen tasain yleensä on, ja onko se yleinenkin ruiskusysteemeissä?
Minulla ainakin on toinen auto,jossa moista ei ole.
(Ennen talvea pitää autoa vähän muutenkin huoltaa ja katsastaakin, mutta eiköhän se siitä, kun on vasta vähän yli 440 000km ajettu)
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 27.09.2009 23:27 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
Mitään en BX:stä tiedä (enkä järin paljoa mistään muustakaan) mutta silti rohkenen sanoa patongissa lorvittujen vuosien perusteella, että paineentasaimeen on yleensä suhtauduttu täysin tarpeettomana vikakohteena, jonka surutta voi ohittaa.
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
JPE
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 28.09.2009 00:34 |
Viestit: 4 Paikkakunta: Espoo - Hanko
|
Löysin tällä välin eri paikoista myös sen verran runsaasti moisen tasaimen tarpeettomuutta kannattavia mielipiteitä, että taidan ohittaa sen hyvällä omallatunnolla. Kiitos ja hyvää yötä.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 28.09.2009 16:25 |
Viestit: 1128
|
Muistaakseni noihin ohitusleikkauksiin on liittynyt se, että teräsputki on korvattu koko matkalta kumiputkella. Vaikka ohituksesta tuskin välittömästi näkyvää haittaa on, ei sitä tasainta turhaan sinne ole laitettu. Kun on aika kallis osakin. Autotehtaissa ei turhia osia asenneta.
Itse mietin samaa hommaa, kun pitäisi taka-akselistoa laskea alas hitsaushommien takia. Samalla voisi katsoa tuon painetasaimen kunnon.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Waltteri
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 30.09.2009 10:24 |
Viestit: 113 Paikkakunta: Liminka
|
Kuukausi sitten vaihdoin 16 valveen kaikki mahdolliset bensiiniletkut ja -putket. Se 'värinänvaimennin' oli ruostunut puhki ja tihkui bensaa. Ajattelin juuri samaa, että miksi se tehtaalla sinne olisi laitettu, jos sillä ei olisi mitään merkitystä, joten asensin nyt sitten uuden ruosteenestopohjamaalilla maalatun pötykän mädäntyneen tilalle. Mutteri, jolla se oli kiinni yllättäen lähtikin vaivatta auki. Ei minusta sitten ollut niiiiiin hankala asentaa. Mutta edelleen se lopullinen perustelu 'värinänvaimentimen' merkitykselle uupuu!! Kuka osaisi selittää sen oikeasti.
BX 16V Mk II, BX 16V Mk I, D-Super, 2CV6 CT, C5 II 2.0 Break, C5 X7 163 HDi Tourer, C4 Cactus 130
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 30.09.2009 11:44 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Onksiitö jossain kuvaa mitä kapineen sisällä on? Ei se ihan turha sinänsä ole sillä se tasaa pumpun kuormaa ja pitää auton käydessä paineen todellakin tasaisempana ja paineen tasaisuudella on isohkokin merkitys palotapahtumaan. Kun paine käy liian alhaalla niin pisarakoko suurenee suuttimessa ja palaminen huononee.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 30.09.2009 14:53 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Turhaa spekulointia.On yhtä tärkeä kuin muutkin pa-järjestelmän osat!Sen tehtävä on huolehtia oikeasta paineesta,kuinka vaikeaa tämä voi olla  Eikä se mitään pumpun kuormaa tasottele  Pumppu työntää vakio painetta ja tällä ko kikkareella yllä pidetään järjestelmän vaatimaa painetta,joka on tietysti erilainen tyhjäkäynnillä ja täyskaasulla.Veikkaisin,että tämä on paluulinjassa ja päästää tyhjäkäynnillä enemmän bensaa palaamaan tankkiin?Noin niinku simppelisti ajateltuna....
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 30.09.2009 15:27 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Tarkoitat varmaankin paineenrajoitinta, joka on yleensä moottorin luona esim. ruiskutukin päässä? Vollessa (440) sekä värinänvaimennin, että paineenrajoitin ovat moottoritilassa. Vaimennin tuloletkussa n. 20cm ennen liitosta tukkiin ja rajoitin tukin toisessa päässä. Näin olen asian käsittänyt. 
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 30.09.2009 15:42 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
ZX_Kuski kirjoitti: Tarkoitat varmaankin paineenrajoitinta, joka on yleensä moottorin luona esim. ruiskutukin päässä? Vollessa (440) sekä värinänvaimennin, että paineenrajoitin ovat moottoritilassa. Vaimennin tuloletkussa n. 20cm ennen liitosta tukkiin ja rajoitin tukin toisessa päässä. Näin olen asian käsittänyt.  No enhän minä tiedä missä se orlovissa on  Minä käsitän asian niin,että tukin jälkeen sen pitää olla jokatapauksessa eli paluulinjassa,eihän se muuten tajua mikä paine tukilla on?Tai no kyseessähän on mekaaninen kikkare,eihän se mitään tajua muutenkaan  Se vaan huolehtii ennalta säädetyn mukaisesti järjestelmän oikeasta paineesta.Eikös tämän otsikko ollut paineentasaaja?
|
|
|
|
 |
INikki
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 30.09.2009 17:17 |
Viestit: 373
|
-Kuva-Paineentasaaja on tuossa akun kiinnitysraudassa tulopuolella. Paineensäädin pilkistää kuvan vasemmasta reunasta tukin päässä paluupuolella.
|
|
|
|
 |
citikkahullu
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 30.09.2009 22:27 |
Viestit: 115 Paikkakunta: Lounais-Kainuu
|
"Veikkaisin,että tämä on paluulinjassa ja päästää tyhjäkäynnillä enemmän bensaa palaamaan tankkiin?Noin niinku simppelisti ajateltuna....[/quote]" Kyllä se on menolinjassa.
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 30.09.2009 22:53 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Mm. XM:ssä ko. osanen on konepellin alla, eli käytettynä moista voisi varmaankin kysellä vaikkapa Loimaalta?? 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 30.09.2009 23:15 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
citikkahullu kirjoitti: "Veikkaisin,että tämä on paluulinjassa ja päästää tyhjäkäynnillä enemmän bensaa palaamaan tankkiin?Noin niinku simppelisti ajateltuna.... " Kyllä se on menolinjassa.[/quote] No aina ei voi osua oikeaan  Noh,onkos siitä suora paluu tankkiin?Tämä nyt on ihan spekulointia,mutta miten mekaaninen laite voi tunnistaa paineen etukäteen.Olen näissä hommissa ihan yhtä hyvä kuin sähköasioissa 
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 01.10.2009 00:20 |
Viestit: 1128
|
Tarkistin Boschin kirjasta ja siinä puhutaan vain värähtelyn vaimentimesta (pulsation damper), joka voidaan asentaa paluulinjaan (ei pakollinen). Vaimentaa painevaihteluita ja melua (noise), jotka aiheutuvat suuttimien ja painesäätimen toiminnasta. Sisältää kalvon ja jousen ja on säädettävissä. Kyseessä lienee jonkin sortin Hemholz resonaattori.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 01.10.2009 07:12 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Öö, tuota, tuskin Helmholz. Se taitaa olla akustinen resonaattori toimien yhdellä taajuudella. Käytetään äänentoistoa fiilattaessa, silloin kun kuuntelutila on akustisesti ongelmallinen? Bensan paineentasaimen pitänee toimia enemmän taajuudesta(painevaihteluista) riippumatta.
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 01.10.2009 08:52 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Värähtelynvaimennin paluulinjaan? Nyt tällä ketjulla taidetaan horista jo kolmesta eri hilavitkuttimesta? 
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 01.10.2009 16:32 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
A. Graham Bell, kirjassa Nelitahtimoottorin virittäminen kirjoitti: Polttoainepumpulta lähdettyään bensiini tulee ensin virtauksentasaajaan, mikäli laitteistossa sellainen on. Virtauksentasaajan, joita muuten voi olla kaksikin, tehtävä on nimensä mukaisesti tasata polttoaineen virtausta, siis vaimentaa suuttimien jaksottaisesta toiminnasta aiheutuvaa polttoaineen pulssimaista liikettä ja painevärähtelyä. Käytännössä tuo myös poistaa auton runkoon johtuvia ääniä, joita tulee yllämainitusta jaksottaisesta suuttimien avautumisesta. Jos putket korvataan koko matkalta letkulla, niin tällöin ei tarvita tuota vaimenninta, eikä se ole aivan tarpeellinen muutenkaan... Ja kuten on jo aiemmissa vastauksissa, ja alkuperäisessäkin kysymyksessä ilmi tullut, rakkaalla lapsella on useita nimiä..!
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Waltteri
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 01.10.2009 17:29 |
Viestit: 113 Paikkakunta: Liminka
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 01.10.2009 19:51 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Tuo samainen kapistus pitää äänen vaimentamisen lisäksi bensalinjassa pientä painetta silloinkin, kun pumppu ei käy. Tällä on tarkoitus estää höyrykuplien syntymistä järjestelmään, lähinnä suuttimiin, jotka saattavat lämmetä kun imusarjaan johtuu moottorin lämpöä sammuttamisen jälkeen Suomen ilmanalassa merkitys ei ole niin kovin suuri, mutta jossain välimeren rantamailla konepellin alla voi olla ihan lämmintäkin.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
INikki
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 01.10.2009 19:54 |
Viestit: 373
|
Waltteri kirjoitti: Ja eikös me puhuta tästä pötykästä beksin takapäässä kaukana konehuoneesta: Vähän jo ihmetteli että miten tuo voi ruostua puhki, mutta jos se kerran beksissä on tuollaisessa paikassa. Jos tuollaisia ehjiä haluaa, niin kannattaa tonkia 405 pösöjen konehuoneita.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Bensapaineentasain, tarpeellisuus? BX19TZI Lähetetty: 01.10.2009 20:05 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kuten aiemminkin on mainittu: Polttoaineen paineensäädin löytyy kaikissa sähköisissä ruiskutusjärjestelmissä moottoritilasta. Tämän tehtävä on pitää bensiinin ja imusarjan paine-ero vakiona. Polttoaineen paineen tasaaja eli värähtelyn vaimennin on aina lähellä pumppua painelinjassa pumpun jälkeen, mikäli auton suunnittelija on sen katsonut tarpeelliseksi laitteeksi. Kaksi eri laitetta kahteen eri tarkoitukseen siis.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
|