Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ID:n jarrujen herkistäminen
ViestiLähetetty: 09.06.2014 22:16 

Viestit: 8
Auto on vuosimallia 1965. Takajarrut laahasivat talven jälkeen. Oikean puolen jarrun mäntä ei ottanut liikkuakseen. Laitoin ruosteenirrotusöljyä yöksi ja poljin minkä pystyin. Ei irronnut, mutta etujarrut menivät lukkoon.
Lopulta sain juuttuneen männän irti tuurnalla, mutta eivät takajarrut vieläkään reagoineet jarrupolkimeen. Ilmeisesti jossain on painnentasausventtiili, joka ohjaa kaiken paineen etujarruille, kun auto on nosturilla.
Laskin auton alas ja lähdin ajamaan tahmaislla jarruilla. Muutaman lukkojarrutuksen jälkeen takajarrut alkoivat toimia ja ne olivat myöhemmin säädettävissä kun auto oli takaisin nosturilla. Voitelin takajarrujen männät painamalla jarrurasvaa kumien sisään. Nyt männät liikkuvat. Etujarrutkin irtosivat lukkojarrutuksissa, mutta laahaavat vähän. Niiden mäntiä en vielä voidellut – en oikein osannut.
Olisin kiitollinen jos joku viisaampii neuvoisi menettelinkö oikein. Etujarrujen herkistelyyn ryhdyn vasta sitten, kun tiedän mitä teen. Niihin käsiksi pääsy näyttää aika hankalalta. Tarvitaanko tosiaan oheisen kuvan mukaisia työkaluja?


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Fig 4; Ilmaruuvin avain, Fig 2; jarruräikän irrotustyökalu?, Fig 2; jarrukengän ulosvetovasara, Fig 3; Nivelväännin jarrujen säätämiseen
ID etujarru.jpg
ID etujarru.jpg [ 37.74 KiB | Katsottu 5149 kertaa ]
ID takajarru.jpg
ID takajarru.jpg [ 53.55 KiB | Katsottu 5149 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID:n jarrujen herkistäminen
ViestiLähetetty: 24.06.2014 20:38 

Viestit: 35
Tarvitsetko vielä apua etujarrujen herkistelyyn ? Edellyttää jarrujen purkamista joka on melko monivaiheinen työ, joten sen selittäminen onnistuu varmaan helpommin puhelimitse . Laita puh.numerosi vaikka yv:nä niin voin yrittää auttaa . Oma ID ei ole nyt kotona mutta yritän muistella miten työ tehdään . ( Viimeksi olen purkanut jarrut n. 10 vuotta sitten. )


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID:n jarrujen herkistäminen
ViestiLähetetty: 24.04.2017 19:44 

Viestit: 8
Tähän ryhtyminen ottikin jonkin aikaa, vaikka sain Juigelta hyvin havainnollisen lyhytkurssin jo Auratolassa pari vuotta sitten.

Päivän nyt tuumittuani uskon ymmärtäväni miten jarrut toimivat. Autolla ei ole paljoakaan ajettu sen entisöinnin jälkeen, mutta alumiinikappaleen liukuminen teräsvasteella näyttää jämähtävän vaikkei ajaisikaan. Seuraavat toimet koskevat oikean puoleista etujarrua. Teen kuljettajan puoleisen, kun olen ensin oppinut vähän lisää.

1. (kts kuva) Sain jarrusatulan liukumaan poikittaisella akselilla. Satula oli jämähtänyt kiinni, ei kuitenkaan lujastii. Akselin tarkoitus on käsittääkseni keskittää satula jarrulevyyn nähden kenkien kitkapintojen kuluessa.
2. (kts kuva) Sain kelkan, jossa on jarrumännät liikkumaan jarrusatulassa. Siinäkin liukupintoina on lyhyt teräskisko alumiiniurassa.
3. Jarrupalat irtosivat heittovasaralla.

En ryhtynyt irrottamaan jarrumäntäkelkkaa, koska minulle kerrottiin että silloin koko jarrusatula pitäisi irrottaa. Se on työlästä, koska vaatii mm. jäähdyttäjän ja raidetangon irrottamisen pois tieltä.
Mäntiä sain esiin 5mm jarruja painamalla. Voitelin esiin tulleen osan sinisellä jarrurasvalla.

Kysymyksiä:
Männät liikkuvat mielestäni aika jäykästi – ainakin tahmeammin kuin käyttöautossani. Siirryin vuosia sitten käyttämään ID:ssäni rypsiöljyä, koska tarvike-LHS pehmensi jousipallojen kalvot. Olisiko LHS öljy voinut turvottaa jarrumäntien tiivisteet?
Vanhat, hyväkuntoiset jarrukengät eivät mahdu takaisin paikoilleen. En saa painettua mäntiä tarpeeksi syvälle. Tarvittaisiin 0,5 mm lisää rakoa. Mistä saa ostaa tai lainata työkalun nr. 2129T, tai sitä vastaavan. Käsittääkseni sillä säädetään jarrukenkien paikkaa. Koitin tehdä sellaisen viilaamalla 45 thorxista, mutta siitä ei tullut hyvä.


Liitteet:
IDn etujarru_oikea.jpg
IDn etujarru_oikea.jpg [ 96.98 KiB | Katsottu 4033 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID:n jarrujen herkistäminen
ViestiLähetetty: 25.04.2017 08:47 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Näissä jarruvoiteluissa(myös saranatapeissa!) hyväksi havainnut AL-tahnan ja potkuriakselirasvan* sekoituksen. Mitä tulee mm. jarrupalojen kiinnityskohtiin. Liukutappeihin jarruvaseliini, ei se sininen. Pelkkä Al-tahna liukenee, häipyy. Eikä keraaminen jarrutahnakaan kummoista ole. Mutta voidella kannattaa, pitää. *Tätä olen käyttänyt mm. Xantiassa jo >10v, toimii, vähintäänkin vuoden huoltovälein. Muuten ei. Eikä laahausongelmia. Al-tahna estää jumituksia ja -vaseliini kestää veden vaikutukset.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: