Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Öljytikun suojusputken lyhennys http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=2549 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | henas [ 29.09.2009 08:07 ] |
Viestin otsikko: | Öljytikun suojusputken lyhennys |
Xantia 1.8 8v -96 ruikkii öljyt joka talvi mittatikun kautta, vaikka kaikki mahdollinen on tehty, ettei huohotinputkisto jäätyisi. Nyt ajattelin lyhentää mittatikun suojusputken, ettei öljy pääsisi ylös sen kautta. Kyselenkin, että miten sen putken saisi irti, vai saako sitä? Toinen vaihtoehto on öljypohja irrottamalla, kumpi helpompi? |
Kirjoittaja: | peltipolvi [ 29.09.2009 08:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta....sanoi Masa Niemi Pätkän roolissaan. Kysyn kumminkin, kenties tyhmästi, että: jos se aina ne öölit ruikkii, niin eikös sitten ongelmana ole, että huohotin kaikesta huolimatta tuppaa jäätymään? Ja jos estät sen öljyn karkaamisen sieltä tikun kautta, niin eikö se paine pyrii ulos sitten jostain muualta, esim. jonkun tiivisteen läpi tmv.?? Meinaan, että onko tässä riski saada aikaan suurempi vahinko?? ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | likn [ 29.09.2009 08:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
Kyllä nimim. "henas" aivan oikealla asialla on; onhan parempi että kampikammioon mahdollisesti kehittynyt ylipaine pääsee poistumaan öljytikun putken kautta niin, etteivät öljyt tule mukana. Tuo öljytikun putken ulottuminen öljyn pinnan alapuolelle on osoitus suunnitelijoiden välinpitämättömyydestä ja ylimielisyydestä. Ei viitsitä huomioida pohjoisten olosuhteiden todellisuutta. Tokihan parempi olisi, jos huohotus olisi toteutetu paremmin. Tämäkin vaiva on ollut olemassa jo ainakin ensimmäisistä BX:stä ja 405:sta lähtien. Ehkä kauemminkin. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 29.09.2009 09:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
Samaa mieltä olen että putken lyhennyksessä voi olla järkeä mikäli putken pää on öljypinnan alla. Paineet poistuu kyllä tämänkin jälkeen tikun kautta kun paine nostaa tikkua hieman. Monesti tikun tyvessä on iso mutteri, onko tässä koneessa niin? |
Kirjoittaja: | peltipolvi [ 29.09.2009 09:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
No nyt minäkin vissiin ymmärsin... eli paine poistuu, mutta öljyt jää ![]() Jeess, vaiva on vanha, meillä kotona entisvanhaan tätä öljyn ruiskintaa harrasti Peugeot 305 joka puhalsi sen pihalle öljykorkin kautta, se kun oli mallia, joka vain painettiin paikoilleen. Niitä korkkejakin hukkui maantielle muutama kpl. Toistuva öljyllä kylvetys muuten varmasti edesauttoi ko. auton surullista moottoripalo-loppua ![]() |
Kirjoittaja: | Roplaaja [ 29.09.2009 10:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
Näin ruiski meilläkin sitikat kunnes... Ensin eristelin putkia joka oli turhaa huuhaata. Lopuksi pohjan suojaava levy paransi asian, yhdessä tietenkin viimasuojan kanssa. Ostin Etolasta PVC levyä josta oli helpo liekellä ja muovailla kuumapuhaltimella sopiva. En tiedä onko se palovaarallinen mutta katsastus ei ole puuttunut siihen. Lisäksi kesällä se on pois kun kaikki sitikat joiden kanssa olen ollut tekemisissä tiputtelee öljyä enemmin tai vähemmin. Joka ainoassa katsastuksessa tulee sama loru että korjaa öljyvuoto mutta leima tulee kun vuotaa niin vähän. |
Kirjoittaja: | henas [ 29.09.2009 13:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
Niinkuin sanoin, kaikki mahdollinen on nähdäkseni tehty. Huohotinputkien päällä on eristys ja lämmitysvastus, joka toimii myös, koneen alla on suojalevy, on maskinsuoja ja lisäksi jäähdyttimen takana osittain peittävä levy. Olen kokeillut lisäeristystä putkien päällä ja erimerkkisiä öljyjä, mikään ei auta. Lohkolämmittimen käyttö lisää jäätymisongelmaa, joten en käytä sitä. Siis alkuperäinen kysymys, miten mittatikun suojusputki lähtee irti? |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 29.09.2009 16:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
Pihdit käteen puristus putken päästä nosto ylös,jos voimat riittää ja pihdit pitää tuleehan se sieltä.tosin putken pää rutussa,mutta Sinähän lyhennät sitä. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 29.09.2009 21:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
likn kirjoitti: Tuo öljytikun putken ulottuminen öljyn pinnan alapuolelle on osoitus suunnitelijoiden välinpitämättömyydestä ja ylimielisyydestä. Ei vaan kauaskantoisesta asiakaspalvelusta. Asiakkaat vievät uudet autonsa autohuoltamolle öljynvaihtohuoltoon jossa säästetään asiakkaan rahoja vaihtamalla öljyt siististi ja nopeasti imemällä öljytikun putken kautta ohuella letkulla. Jos putki on liian paljon irti öljypohjan pohjasta ei tämä menetelmä onnistu vaan letku kääntyy kiepille mittatikunputken alapäähän. |
Kirjoittaja: | avbx [ 29.09.2009 21:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
Lyhentämisen sijasta voinee porata pienen reiän sopivaan kohtaan kampikammion puolelle putkea. Mahdollisimman ylös tietysti. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 30.09.2009 00:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
"Lopuksi pohjan suojaava levy paransi asian" Roplaaja puhuu asiaa. Yleinen käsitys öljypohjan jäähdytehosta on ihan hukassa. Kun siellä on ajoviimajäähdytys niin millä siinä öljyt lämpee tarpeeksi ja ajaisi siitä veden nopeasti pois. Kun öljy ei lämpeä nopeasti niin vettä jää enemmän ja enemmän öljyn sekaan ja edelleen öljy on 10 asttetta liian viileää niin se pirun vesi tekee räkää. Itse olen aina käyttänyt autoissa pohjan suojaa ja koskaan, missään vehkeessä en ole kärsinyt limasta. Todella, mitä niitä putkia suojaamaan kun öölipohja saa viimaa koko ajan. |
Kirjoittaja: | maijamäki [ 30.09.2009 12:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
Voisiko joku laittaa lyhyen selostuksen tuosta pohjelevystä. Minkä kokoista käytätte, millä ja mihin kiinni jne? Kiitos! |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 30.09.2009 13:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
maijamäki kirjoitti: Voisiko joku laittaa lyhyen selostuksen tuosta pohjelevystä. Minkä kokoista käytätte, millä ja mihin kiinni jne? Kiitos! Tuosta mallia. http://www.automeca.fi/Pohjalevyt%20ja% ... uojat.html |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 30.09.2009 14:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljytikun suojusputken lyhennys |
Itse olen käyttänyt kahta eri öljypohjansuojaustapaa: 1. teräspelti jossa on bitumia sisäpuolella (ei välttämätön se bitumi), pelti on ruuvattu koneen alle peltiruuveilla ja kinnityskohdat ruuveille voi porata pienellä poranterällä 2. toinen metodini on ollut tukeva matto (mun tapauksessa lentokoneissa käytettävää käytävämatto joka on 100% villaa ja palamatonta (olen testannut motarilla turboa vasten ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |