Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 vauhtipyörän lukitustappi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25585
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Reino Ranskanleipä [ 08.05.2017 21:54 ]
Viestin otsikko:  C5 vauhtipyörän lukitustappi

Mikä merkitys on tuolla tasaiseksi jyrsityllä kohdalla tuossa paksummassa osassa?

Nokkaremmin vaihto meneillään. Tappi sorvattuna

Liitteet:
s-l1000.jpg
s-l1000.jpg [ 47.39 KiB | Katsottu 9045 kertaa ]

Kirjoittaja:  Radagast [ 08.05.2017 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Automaatilla varustetussa autossa toi viiste jää näkyviin tapin ollessa pohjassa, manuaalilla toi viiste ei saa jäädä näkyviin.

Kirjoittaja:  Reino Ranskanleipä [ 08.05.2017 22:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Hyvä tietää.Kiitokset tiedosta.

Kyseessä on automaatti.

Kirjoittaja:  SamiT [ 09.05.2017 07:23 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

1.8i manuaali C5:ssa ei mahdu tappi paikalleen ilman tuota viistettä, ottaa kiinni kuorivaluun muuten. Ainakin 2003-mallissa näin.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 09.05.2017 08:19 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Tarvitaanko nyky-Sitikoissa ja -Pösöissä näin hienoja tappeja? Eikö enää pärjää ruuvilla tai poranterällä?

Kirjoittaja:  Jankos [ 09.05.2017 09:05 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Aapeli kirjoitti:
Tarvitaanko nyky-Sitikoissa ja -Pösöissä näin hienoja tappeja? Eikö enää pärjää ruuvilla tai poranterällä?


Ei voi kyllä sanoa mitenkään uusiksi, ew/dw moottorit tuli kuitenkin melkein 20-vuotta sitten myyntiin ja valmistus jo lopetettu :D

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 09.05.2017 09:44 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Noissa on kahdella eri "tapituksella" mun 2003 on jakopään hihnapyörällä,se perustappi poranterä malli.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 09.05.2017 09:55 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Muuttunut ainakin C viitosissa syksyllä 2002 hihnapyörältä vauhtipyörälle tuo lukitus. Mietin olisiko jokin valmistustekninen syy? Jokin optinen silmä ehkä lukee helpommin ja tarkemmin sen sieltä vauhtipyörästä?

Kirjoittaja:  Risto [ 10.05.2017 21:22 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Plösöilijä kirjoitti:
Noissa on kahdella eri "tapituksella" mun 2003 on jakopään hihnapyörällä,se perustappi poranterä malli.


Molemmathan pitää lukita - kampikoneisto vauhtipyörästä ja nokkakoneisto nokka-akselin pyörältä.
Vai ymmärsinkö viestin väärin - siihenkin kykenen helposti!

Kirjoittaja:  SamiT [ 10.05.2017 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Risto kirjoitti:
Plösöilijä kirjoitti:
Noissa on kahdella eri "tapituksella" mun 2003 on jakopään hihnapyörällä,se perustappi poranterä malli.


Molemmathan pitää lukita - kampikoneisto vauhtipyörästä ja nokkakoneisto nokka-akselin pyörältä.
Vai ymmärsinkö viestin väärin - siihenkin kykenen helposti!


Juuri niin, nokka-akselit lukitaan ohennetuilla päillä olevilla tapeilla ja kampiakseli tuolla ihmeellisen muotoisella lukitusosalla vauhtipyörän reikään moottorin takana alhaalla.

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 11.05.2017 08:50 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Juuri niin, nokka-akselit lukitaan ohennetuilla päillä olevilla tapeilla ja kampiakseli tuolla ihmeellisen muotoisella lukitusosalla vauhtipyörän reikään moottorin takana alhaalla.

Tossa toisessa vaihtoehdossa on reikä vain hihnapyörässä eikä hihnan vaihtoo varte tarvii sen paremmin lukita kampiakselia.

Kirjoittaja:  olli__o [ 11.05.2017 10:41 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vauhtipyörän lukitustappi

Plösöilijä kirjoitti:
...
Tossa toisessa vaihtoehdossa on reikä vain hihnapyörässä eikä hihnan vaihtoo varte tarvii sen paremmin lukita kampiakselia.

Tämä ei kyllä vieläkään oikein auennut, tarkoitatko hihnapyörällä kampiakselin moniurahihnapyörää ja sitä tapaa joka oli vaikka XU10:ssä, siihen kampiakselin moniurahihnapyörän reikään työnnettii tappi ja lukittiin kampiakseli sillä (tietysti myös nokka-akselin hammashihnapyörät lukittiin myös)?

Kumivaimennetuissa kampiakselin hihnapyörissä oli noissa ikävä tapa pyöräyttää se osa jossa oli reikä aivan väärään asentoon, se on varmaan yksi syy miksi HDI:ssä tehtiin uusi tapa, varmaan myös tarkempi ajoitus, kun reikä on kauempana. Joissain ei lukita kampiakselin hihnapyörän paikkaa (edes jakohihnan tatasta) muulla kuin kitkalla ja ajoittamalla se tuolla vauhtipyörän ajoitusreiällä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/