Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

VTS Xsaran etutolpan irroitus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25591
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 09.05.2017 21:48 ]
Viestin otsikko:  VTS Xsaran etutolpan irroitus

Haynesin mukaan jousi kasaan ja tolppa pois. Puristimet mahtuvat kuitenkin huonosti paikalle enkä saa jousta tarpeeksi kasaan. Onko Haynes oikeassa ja minulla vääränlaiset työkalut vai pitääkö tuossa purkaa enemmän autoa? Puristimet on alla olevan kaltaiset.

Kuva

Kirjoittaja:  Ralle [ 09.05.2017 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Mitä olet nyt tehnyt? Otatko koko tolpan napoineen pois? Vai pelkkää tolppaa ja jätät navan ja vetarin paikoilleen?

Itsellä kaksi paria noita puristimia ja niillä oon kaikki saanut purettua. Noihan on vähän itsemurha kamaa jos kierre korkkaa on hyvä olla kaukana :lol:

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 09.05.2017 22:52 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Ralle kirjoitti:
Mitä olet nyt tehnyt? Otatko koko tolpan napoineen pois? Vai pelkkää tolppaa ja jätät navan ja vetarin paikoilleen?

Itsellä kaksi paria noita puristimia ja niillä oon kaikki saanut purettua. Noihan on vähän itsemurha kamaa jos kierre korkkaa on hyvä olla kaukana :lol:


Yläpään laakeri pitäisi vaihtaa. Oot siis neljällä puristimella purkanut? Napaa en ajatellut ottaa pois.

Ja oon tuon kerran tehnyt vuosia sitten samanlaiseen autoon. Jollain konstilla. Eli onhan se tehtävissä :P

Kirjoittaja:  antsu [ 10.05.2017 15:33 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Putkimies22 kirjoitti:
Haynesin mukaan jousi kasaan ja tolppa pois. Puristimet mahtuvat kuitenkin huonosti paikalle enkä saa jousta tarpeeksi kasaan. Onko Haynes oikeassa ja minulla vääränlaiset työkalut vai pitääkö tuossa purkaa enemmän autoa? Puristimet on alla olevan kaltaiset.

Kuva


Moi, eilen saatiin tehdyksi xsara picassoon etujousen vaihtotyö. Käytössä oli kaksi erimallista jousipuristinta. Kuvissa olevat on hyvät silloin kun se jousipaketti on poissa sieltä pyörän kotelosta. Kuvan ruuvinpää ottaa lokariin kiinni ennen kuin jousi on tarpeeksi puristunut kasaan. Tuo puristinmalli tarvii muutostyön. Toivottavasti on vielä mahdollisuus hommata muutama,vaikkapa toisenlainen, puristin lisää "lukitsemaan saavutettu puristus", jotta noita nopeita saa taas siirrettyä parempaan paikkaan. :)

Niin, tuli tehtyä lupaus etten enää citikkaan itse tee "viäteri vaihtohommaa". Mulle riitti, vuosi sitten keväälä yx ja tänä keväänä (?) toinen, ikkunasta lumipyryä silloin täälöin vilkuillen. :)

Kirjoittaja:  Jankos [ 11.05.2017 08:41 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Ymmärsinkö oikein, yritätkö putkimies siellä autossa paikallaan vaihtaa niitä laakereita?

Koska tolpan kun ottaa irti sieltä niin noilla puristimilla pitäisi kyllä onnistua ihan pirun hyvin, jos vaan on tarpeeksi pitkät.

Kirjoittaja:  Ralle [ 11.05.2017 08:50 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Jankos kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, yritätkö putkimies siellä autossa paikallaan vaihtaa niitä laakereita?

Koska tolpan kun ottaa irti sieltä niin noilla puristimilla pitäisi kyllä onnistua ihan pirun hyvin, jos vaan on tarpeeksi pitkät.


Pituus ja tila tuolla taisi ne pahimmat pngelmat olla. Helpoin tapa napata koko roska pöydälle ja vaihtaa siinä :)

Kirjoittaja:  Eeska91 [ 11.05.2017 23:01 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000022289/

Onnea on nuilla puristaa. Nuo koukuilla olevat on sen verta itsemurhakamaa että oksat pois.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 12.05.2017 09:49 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Eeska91 kirjoitti:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Jousenpuristin-2000022289/

Onnea on nuilla puristaa. Nuo koukuilla olevat on sen verta itsemurhakamaa että oksat pois.


Hintakin on aika muikea. Ajattelin käyttää noita omiani ja säätää tangon pituuden sopivaksi välimuttereilla.

Kirjoittaja:  zemial [ 12.05.2017 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

C3:ssa yritin tosissani paikallaan tuota tolpan purkua. Se ei ole mahdollista ainakaan siinä. Nuilla puristimilla ei saa jousta tarpeeksi kasaan, koska niiden pitäisi olla sellaiset mallit missä tuo yläpää olisi paikallaan, eikä tulisi yhtään ulos - ja pyörittäminen alhaalta pitäisi pystyä tekemään siitä päästä kierrettä mikä tulisi kiristettäessä ulospäin. Kun paikallaan yrittää normaalilla jousipuristimella kiristää jousta, niin se ottaa ensin sinne lokasuojaan kiinni se kierre ennen kuin se jousi menee kasaan. Eikä siinä auttanut mitkään välipalikat, eikä rautaputkesta sahatut holkit. Lopputuloksena olin tuhlannut aikaa niin pirusti, että olisin jo moneen kertaan irrottanut koko navan siinä aikana. Lopulta irrotin koko tolpat sieltä ja hoidin homman irrallaan.

Siinä oli kyl laakerit aika kypsät:
https://www.dropbox.com/s/o2cpey3yt1den ... 9.jpg?dl=0

Mutta lopputulos palkitsi:
https://www.dropbox.com/s/nufzmu6tucl72 ... 5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ddos7a2csmqkt ... 9.jpg?dl=0

Kirjoittaja:  Eeska91 [ 13.05.2017 16:17 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Putkimies22 kirjoitti:
Eeska91 kirjoitti:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Jousenpuristin-2000022289/

Onnea on nuilla puristaa. Nuo koukuilla olevat on sen verta itsemurhakamaa että oksat pois.


Hintakin on aika muikea. Ajattelin käyttää noita omiani ja säätää tangon pituuden sopivaksi välimuttereilla.


On joo suolanen hinta mutta nuilla koukkuvehkeillä en enää ikinä vaiha jousia. Pari kertaa livenny nuilla koukkuvehkeillä ja jälki ei oo kaunista ku jousi antautuu.

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.05.2017 17:07 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Itse olen pärjännyt hyvin tuollaisten käpälämallisten halpisten kanssa, mutta on ollut sopivan kokoisia jousiakin, eikä ole tarvinnut jotain kartionmallisia puristella, toisaalta käyttökertojakin on sen verran vähän, ettei ole raaskinut monen jousen hintaa laittaa työkaluun. Terve suhtautuminen tietysti vaaroihin auttaa, eli ihan ohutta epäsopivaa jousta en noilla isoilla koukuilla edes yrittäisi.

Enkä itse olisi valmis maksamaan kymmenkertaista hintaa "turvallisuudentunteesta", ehkä jos on jonkun luotettavamman kuuloisen työkaluvalmistajan ammattilaisille suunniteltu tuote. Entäs jos tuollaisen Bilteman kalliimman yksipuoleisen puristimen tärkeät osat onkin karkaistu päin p-tä (aasialainen lapsi nuotiolla on lämmittänyt huonosti nuotiolla, tehtaan laadunvalvonta ei ole täydellinen......) niin kai se siitäkin sinkoaa, ja tietysti johonkin epämiellyttävään paikkaan? Tai voihan se jousikin katketa juuri kun olet saanut puristetun kapistuksen käsiisi...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.05.2017 17:26 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

hitto että teette aina vaikeimman kautta . toisaalta omahan on asianne ja harrastuksenne ......
tolppa esiin . pois sieltä lokasuojan sisältä . puristimet kiinni ja mutteri irti . muistakaa järjestys purkaessa ja kasatessa . uus kääntölaakeri ja rojut kasaan . tolppa ujutetaan paikoilleen kaikkine kiinnityksineen , ja AINA rasvaten kiinnitykset . eipähän tarvitse tapella uusintakierrosten aikana.

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.05.2017 18:11 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

kokemjne kirjoitti:
...
tolppa esiin . pois sieltä lokasuojan sisältä...

Jos nyt oikein tulkitsin niin tuota ensimmäistä vaihetta ollaan juuri tekemässä ja Haynesin ohje oli ensin puristaa jousta hieman kasaan että tolpan saa irti mukavasti ilman muita suurempia purkamisia... Vai onko sinulla joku muu ohje joka toimii tässä autossa?

Osassa autoja saa nuo peruspuristimetkin kierre alaspäin ja silti mahtuu ylhäälle räikän kanssa ainakin yläpään irroituksen jälkeen, joskus riittää vain että ne laittaa paikoilleen käsitiukkuudella (ruuvi alaspäin) ennen kuin nostaa kulman ylös ja kaikissa autoissa ei tarvitse ollenkaan, painaa vaan napaa/tukivartta jalalla alaspäin, mutta enpäs tiedä ollenkaan miten Xsarassa/VTS-mallissa.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 14.05.2017 21:35 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Tolppa irti mutteritekniikalla. Katsotaan saanko takaisin? :lol:

Haitarisoujus oli risa joten hankin siihen vielä ehjän sellaisen.

Onkohan Bilsteinin tolpat erilaiset kuin tuossa vakiona alla olevat? Asennusmittojen suhteen siis.

Kirjoittaja:  aaltopelti_fun [ 18.05.2017 23:17 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

C4:seen vaihdoin jouset viime talvella noilla halppiskoukuilla enkä osaa kuvitella, miten sen olisin tehnyt ilman tolppien irroitusta. Ja sen verran itsesuojeluvaistoa on, että viimeistään siinä vaiheessa kun jousi oli kasassa ja rupesin irroittamaan yläpään tukea niin varmistin noi puristimet parilla kuormaliinalla ennen kuin rupesin löysäämään puristimia. Enkä kylläkään ajattelisi noita ruuvattavia halppispuristimia ruveta millään pulttipyssyllä kiristelemään vaan ihan normiräikällä vaikka kierrellä saakin - mutta minnekäs sitä kiire, valmiissa maailmassa :). Eiköhän sen pultin kierteet helpommin korkkaa jollain pulttipyssyllä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 22.05.2017 08:39 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Putkimies22 kirjoitti:
Eeska91 kirjoitti:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Jousenpuristin-2000022289/Onnea on nuilla puristaa. Nuo koukuilla olevat on sen verta itsemurhakamaa että oksat pois.
Hintakin on aika muikea. Ajattelin käyttää noita omiani ja säätää tangon pituuden sopivaksi välimuttereilla.
Hinta ei näköjään ole paha noissa Bilteman yksilöissä, lieköhän kuinka hyvät? Itse olen pari kertaa halvoilla koukkumalleilla työskennellyt ja ei kiitos enää ikinä. Kahdella kaksi- ja toisella kahdella yksikoukkuisella tehden uskalsi sentään. Kierteet alkoivat jo muuttaa sen verran kovasti muotoaan noissa, että sekin vihjaa käytön lopettamisen viisaudesta. Ja eiväthän nuo koukkumallit edes mahdu kaikkiin paikoilleen.

Mutta sitten itse asiaan: meidän talouden ainoasta rautajousisesta sattui pamahtamaan toinen takajousi poikki viime talvena. Laskin parin sekunnin ajan ja totesin, että korjaamolla on varmaankin kunnolliset jousipuristimet ja tuntilaskutus on siellä huomattavasti pienempi kuin moisten puristimien myyntihinta kaupassa. Ajoinpa siis sinne kesken työpäivän, ojensin avaimet tiskille, avasin työläppärin odotustilan pöydälle, tein jonkin aikaa töitä ja sain kohta avaimeni takaisin. Halvemmaksi jäi kuin jousipuristimien hinta ja omaa aikaa säästyi (plus sain palkan siltä ajalta ja rahoitin korjaamoa). Ja olisi pitänyt viedä kuitenkin kulmien säätöön sinne, vaikka olisi itse tehnyt muuten. Jos homma on todennäköisesti siis kovin kertaluontoista, ei ehkä kannata itselle erikoistyökaluja aivan joka hommaan hankkia.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 22.05.2017 09:23 ]
Viestin otsikko:  Re: VTS Xsaran etutolpan irroitus

Tolppa on nyt takaisin paikallaan, uudet lukitusmutterit pitää vielä käydä hakemassa. Kulmien säätöön ei kai ole tarvetta, eihän sen suhteen ole mikään muuttunut?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/