Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian jousitus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25788
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Bikasso [ 18.06.2017 09:37 ]
Viestin otsikko:  Xantian jousitus

Tuli tuossa ikään kuin vahingossa hankittua pihaan 1,8 litranen farkku Xantia vuodelta 2000. Renkaiden takia tuo tuli ostettua, kun tuli auto kaupanpäälle :).

Jokatapauksessa alkoi kiinnostamaan, kun tällä hetkellä keula on ylhäällä ja perä alhaalla, että mitenköhän tuota omituista asentoa voisi korjailla...

Asialle ei siis tapahdu mitään, kun auton käynnistää, sillä ajaa tai tuota säätövipua vatkaa...

Ja perä on ajaessa nyt kuin mikäkin hyppykeppi. Pienimmästäkin töyssystä alkaa pomppimaan

Mistähän kannattaisi aloittaa? Ja mielellään aika yksityiskohtaisia ohjeita kiitos...työkalut kyllä pysyy kädessä, mutta kyseisestä autosta saatika jousitustekniikasta ei minkäänlaista kokemusta/tietämystä

Kirjoittaja:  IJN [ 18.06.2017 09:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Linnunluu, eli korkeudensäätimen muovinen välitanko, luultavimmin irronnut toisesta päästään. Haulla löytyy juttuja paljonkin.

Kirjoittaja:  Bikasso [ 18.06.2017 10:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Mutta eikö tuon keulan pitäisi silti laskeutua. Nyt kun siis keula on koko ajan korkealla ja perä maassa. Vai aiheuttaako tuo linnunluun irtoaminen siis tosiaan sen, ettei tapahdu mitään kummassakaan päässä?

Kirjoittaja:  avbx [ 18.06.2017 12:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Kyllä sen käsisäätöä pitäisi totella ääripäiden osalta vaikka linnunluu olsi irti. Auton pitää tietysti olla käynnissä, että vajoamisenesto aukeaa. Onko hydrailinestesäiliössä öljyä ja pyöriikö hydraulipumppu. Pumppua pyörittää moniurahihna, pumppu on lähimpänä keulaa alhaalla. Linnunluu yhdistää korkeussäätimen kallistuksenvakaajaan, jos se on irti niin automaatinen ajokorkeudensäätö ei toimi.

Kirjoittaja:  Bikasso [ 18.06.2017 13:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Tulipa hieman nyt tutustuttua tilanteeseen. Käsisäätöä kun aikansa vatkaili, niin tulihan sinne eloa. Auto nousi yläasentoon ja keula tuntuu nyt löytävän kaikki asennot, mutta perä pysähtyi nyt ylempään ajoasentoon.
Tilanne siis nyt: keula säätyy kaikkiin asentoihin, perä paikallaan arviolta ylemmässä ajoasennossa.
Nestepinta reilusti vajaa...voiko aiheuttaa moisen käytöksen? Pitää hakea nestettä ja testata vaikutus...

Kirjoittaja:  timrie [ 18.06.2017 14:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Taka-akseliston säädin jumittaa, akselin keskivaiheilla on korkeuden säädin, crc ym. ruosteen irr. suihkutus ja vivuston liikuttelu ja liikkuuko säätimen vipu ohjaamon vivusta. säätimessä itsessään liike on tosi pieni.

Kirjoittaja:  Ajomies [ 18.06.2017 16:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Jos ei se linnunluu ei ole irronnut ja muutkaan liikkuvat osat eivät jumita niin syy löytyy korkeussäätöventtiilistä. Palikka pöydälle ja mustat paskat pois sisuksista.

Kirjoittaja:  IJN [ 18.06.2017 16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Nestetaso onkin pöntössä silmällä katsoen suht alhaalla kun auto on ajokorkeudessa (suurin osa nesteestä on silloin järjestelmässä). Määrä katsotaan kohon viivasta jousituksen ollessa yläasennossa, ja silloin se on pöntössä alimmillaan. Voi se myös olla likaista, eli vaihtoon. Minkälaisella huollolla auto on ollut tähän saakka?

Kirjoittaja:  Bikasso [ 18.06.2017 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

IJN kirjoitti:
Nestetaso onkin pöntössä silmällä katsoen suht alhaalla kun auto on ajokorkeudessa (suurin osa nesteestä on silloin järjestelmässä). Määrä katsotaan kohon viivasta jousituksen ollessa yläasennossa, ja silloin se on pöntössä alimmillaan. Voi se myös olla likaista, eli vaihtoon. Minkälaisella huollolla auto on ollut tähän saakka?


Tosiaan nestemäärä ei ollut alhaalla...kun sonnat pyyhki tuosta kohon ulkopinnasta pois ja löysi ylipäätään koko laitoksen, niin huomasin, että jousituksen ollessa yläasennossa, oli koho ihan katossa. Edellinen omistaja vissiin hieman "tankkaillut". Pitänee imaista pois liikoja.

Lisähuomioita tutkailun jäljiltä:

konehuoneesta kuuluu kohtuu kovaäänistä naksutusta, kun jousituskorkeus on muuttumassa. Kun keula löytää oikean korkonsa, naksahtelu harvenee ja vaimenee. Kuuluuko asiaan?

Jarru on kovin lyhytliikkeinen ja "ilmapallomainen" tuntumaltaan. Ei liene ihan normaalia? Onko jousituksen kanssa samassa järjestelmässä...en ehtinyt tutustua...ohjekirjaa ei tosiaan ole, niin kaikki koitettava havainnoida silmämääräisesti.

Autolla körötelty mittarin mukaan n. 400000 ja huoltohistoriasta ei mitään hajua...

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.06.2017 18:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Bikasso kirjoitti:
Lisähuomioita tutkailun jäljiltä:

konehuoneesta kuuluu kohtuu kovaäänistä naksutusta, kun jousituskorkeus on muuttumassa. Kun keula löytää oikean korkonsa, naksahtelu harvenee ja vaimenee. Kuuluuko asiaan?

Jarru on kovin lyhytliikkeinen ja "ilmapallomainen" tuntumaltaan. Ei liene ihan normaalia? Onko jousituksen kanssa samassa järjestelmässä...en ehtinyt tutustua...ohjekirjaa ei tosiaan ole, niin kaikki koitettava havainnoida silmämääräisesti.

Konehuoneessa naksuu päävaraaja, se jousipallon sisältävä mötti moottorin edessä. Kuuluu naksahdella. Auto ajoasennossa tyhjäkäynnillä alle 30 sekunnin nakseväliä on yleisesti pidetty pallon vaihdon merkkinä.

Jarru toimii samalla hydrauliikalla kuin jousitus ja ohjauskin, ja sen kuuluu olla lyhytliikkeinen. Poljin painaa vain venttiiliä, joka päästää paineen jarruille.

Kirjoittaja:  Bikasso [ 18.06.2017 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Teuski kirjoitti:
Bikasso kirjoitti:
Lisähuomioita tutkailun jäljiltä:

konehuoneesta kuuluu kohtuu kovaäänistä naksutusta, kun jousituskorkeus on muuttumassa. Kun keula löytää oikean korkonsa, naksahtelu harvenee ja vaimenee. Kuuluuko asiaan?

Jarru on kovin lyhytliikkeinen ja "ilmapallomainen" tuntumaltaan. Ei liene ihan normaalia? Onko jousituksen kanssa samassa järjestelmässä...en ehtinyt tutustua...ohjekirjaa ei tosiaan ole, niin kaikki koitettava havainnoida silmämääräisesti.

Konehuoneessa naksuu päävaraaja, se jousipallon sisältävä mötti moottorin edessä. Kuuluu naksahdella. Auto ajoasennossa tyhjäkäynnillä alle 30 sekunnin nakseväliä on yleisesti pidetty pallon vaihdon merkkinä.

Jarru toimii samalla hydrauliikalla kuin jousitus ja ohjauskin, ja sen kuuluu olla lyhytliikkeinen. Poljin painaa vain venttiiliä, joka päästää paineen jarruille.


Naksahtelu korkeussäädön ollessa meneillään tapahtuu noin 2 kertaa sekunnissa. Kun käsivalinnan kytkee ajoasentoon ja keula oikeaan korkoon putoaa hidastuu naksahtelu tahtiin n. 3 sekunnin välein... aika reilusti tiheämpi, kuin tuo 30 sek :/. Tosin jäin miettimään, että onko vaikutusta, kun perä ei ajoasentoon putoa, nostaako tiheyttä, kun ei oikeassa asennossa ole?

Ja jos jarrupolkimen liike lyhyt onkin, niin kuuluuko olla myös tuollainen kumipallomainen tuntumaltaan? Vai onko kenties ilmaa jossain? Normaalistihan tähän efektiin törmää, kun jarruissa ilmaa.

No huomenna imppaillaan liika neste pois ja tutustutaan säätövivustoon ja linnunluuhun, kun pukit palaa kotiin....

Kirjoittaja:  ealab [ 19.06.2017 08:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Tuo varaajapallo nyt kannattaa ensiksi vaihtaa. Kun pallo kova, ei jousta, siitä seuraa voimakkaita paineiskuja systeemiin. Ei hyvä. Varaajapallo, kuten jousipallotkin ovat painesäiliötä, kuten on vesipumpussakin. Aivan vastaava periaatetoiminto. Seuraavaksi on hyvä uusia LHM-öljyt. Samalla tulee tehtyä ilmaukset jarruihin, koska niihinkin pitää saada uudet liemet. Jos vanha likaista, niin aluksi huuhtelut. LHM-säiliön suodattimien putsauksineen. Kuten jo kerrottu, akselistojen korkeussäätövivut, nivelet kannattaa huoltaa, voidella. Ja myös käyttää silloin, tällöin. Tässä näin aluksi asiaa.

Kirjoittaja:  tk- [ 20.06.2017 08:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Ainakin muutama vuosi sitten motonetistä (ja ehkä muualtakin) sai puhdistusaineetta mikä laitettiin lhm:n tilalle ja sillä sai/piti ajaa parituhatta kilometriä ja vaihtaa sitten löhmit takaisin. Se paransi huomattavasti jousituksen toimintaa silloisessa xantiassa.

Päävaraajapallo (siinä moottorin etupuolella jäähdyttimen vieressä) on rikki jos maksuun noin usein, se kiireellä vaihtoon. Samalla kannattaa toki tarkistaa/tarkistuttaa muutkin pallot jos vielä ajoon auton pidemmäksi aikaa haluaa.

Kirjoittaja:  Teuski [ 20.06.2017 08:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

tk- kirjoitti:
Ainakin muutama vuosi sitten motonetistä (ja ehkä muualtakin) sai puhdistusaineetta mikä laitettiin lhm:n tilalle ja sillä sai/piti ajaa parituhatta kilometriä ja vaihtaa sitten löhmit takaisin. Se paransi huomattavasti jousituksen toimintaa silloisessa xantiassa.

Virallinen tökötti on nimeltään Hydraurincage, halvempaa saa hyvinvarustelluilta huoltoasemilta nimellä moottoripolttoöljy ;)

Kirjoittaja:  avbx [ 20.06.2017 22:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Perinteisesti sitikan hydraulikka paranee aina teki mitä hyänsä ja palautuu normaaliksi parissa viikossa. :D Systeemin voi tosiaan huuhdella dieselillä, jota myös voi käyttää korvaavana nesteenä jos reissussa tulee vuoto. On paljon halvempaa valutella ulos. Säiliössä olevat sihdit kannattaa puhdistaa ja jos neste on ruskeaa on se pikaisen vaihdon tarpeessa. Jarrut kannattaa ilmata samalla. Ilmaus tapahtuu kone käynnissä ja jarrupoljin pohjassa aukomalla ilmaruuveja. On siis yksinkertaisempi kuin normaaliautossa. Takapäähän kertyy ilmaa (typpeä) jousipalloista. Tästä aiheutuu jarruviive ja takajarrujen jumittuminen käytön puutteessa.

Kirjoittaja:  ealab [ 21.06.2017 08:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Tietoa ja kokemusta löytyy hyvin paljon, hakemalla eri hakuehdoin. Täältä ja "citroen-foorumilta". Hakuja aluksi vaikkapa Xantian jarruista. Jotta saisi ne mm. laahaamattomiksi, kun niillä sellaista taipumusta on.

Kirjoittaja:  Bikasso [ 21.07.2017 08:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Xanttu on nyt saanut kesälomien vuoksi hieman huilailla, palataan tähän projektiin, kun siihen on aikaa...

Kirjoittaja:  laakeri [ 22.07.2017 23:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Ennen kuin niitä linnunluita uusii, niin kannattaa sitten toki puhdistaa ja voidella korkeudensäätimet. Siis se koko vivustopaketti ja erityisenä puhdistuskohteena itse venttiili. Tuolla on muutama kuva, joista näkee hieman, mistä on kyse: http://www.citikka.info/gallery/Kayttajat/laakeri/exclusive/huolto/korkkarit
ealab kirjoitti:
Hakuja aluksi vaikkapa Xantian jarruista. Jotta saisi ne mm. laahaamattomiksi, kun niillä sellaista taipumusta on.
Niillä on sellaista taipumusta todella vähän. Meillä on neljä Xantiaa ollut, eikä yhdenkään niistä jarrut ole vielä ymmärtäneet laahata, vaikka vain ihan normaalit jarruhuollot on niihin tehty. Varsin hyvät ja helppohuoltoiset jarruthan moisissa on, takasatuloiden vinoon "kasvamista" lukuun ottamatta.

Kirjoittaja:  kaseva [ 23.07.2017 03:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Mitä muuta huoltoa jarrut kaipaa kuin palojen (ja kilometrien täyttyesssä) levyjen vaihtoa?

Kirjoittaja:  laakeri [ 23.07.2017 09:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

kaseva kirjoitti:
Mitä muuta huoltoa jarrut kaipaa kuin palojen (ja kilometrien täyttyesssä) levyjen vaihtoa?
Puhdistusta ja rasvausta, joskus myös nesteiden vaihtamista. Joskus jopa letkujakin joutuu uusimaan.

Kirjoittaja:  ealab [ 23.07.2017 09:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Joo, ehdottomasti ja rasvaukseen varsin hyvin sopivan Al-tahnan ja potkuriakselivaseliinin sekoitus 1:1. Kestää vähän vettä, pelkkä tahna ei. Omassa xantiassa oli etujarrut vain 50tkm ajettuna, laahaamisen takia aivan finaalissa. Alkuunsa "pehmeni" yhdet jarrupalat...Laahaamisesta pääsin vasta erinäisten toimenpiteiden jälkeen. Niistä ollut juttua. Mutta ei laahaa vieläkään, sitten 13v:n, kun auto ollut minulla. Yksilöjuttu?

Kirjoittaja:  laakeri [ 23.07.2017 09:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

ealab kirjoitti:
Joo, ehdottomasti ja rasvaukseen varsin hyvin sopivan Al-tahnan ja potkuriakselivaseliinin sekoitus 1:1. Kestää vähän vettä, pelkkä tahna ei.
Miksi ei ihan vaan sitä jarruihin tarkoitettua rasvaa, esim. Plastilubea ja kumeille niihin tarkoitettua rasvaa?

Kirjoittaja:  kaseva [ 23.07.2017 10:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

En tiedä millaisilla autoilla te ajatte, mutta minun n. 60 tkm per vuosi suoritteella ei jarrut ole koskaan kaivanneet muuta kuin uusia paloja ja levyjä. Nesteet (hydet tai jarruliemet) kuuluu normaalin määräaikaishuollon pariin ja letkujen vaihtelu on mielestäni korjaamista, ei huoltoa... Hyvin on autot pysähtyneet.

Huomautettakoon, että nyt vähän kärjistän asioita, jotta pääsee asiantuntijat jakamaan viisauttaan. :lol:

Kirjoittaja:  ealab [ 23.07.2017 16:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Ei siinä mitään, kyllä pysähtyvät, mutta jos hyvin laahaa, kuten olen em. todennut, pysähtyy muutenkin... Sen huomaa liikennevaloissakin, kun siinä pysähtymisen rajoilla helppaa jarrun, niin silti stoppaa nytkähtäen. Enemmän, tai vähemmän. Nyt ei huomaa. Laahamattomuus parhaimmillaan on, kun pukilla, ilman jarrupaloja.... on ollut juttua mm. Xantian etusatuloiden peltijousen huitsuunheittämisestä, se on auttanut, yleisemminkin. Tästä vaan ollut seurauksena satulan kolinat. Siihenkin on keino. Olen toki kuullut, että joillakin jarrut toimivat ideaalisestikin.

Kirjoittaja:  ealab [ 23.07.2017 16:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

laakeri kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Joo, ehdottomasti ja rasvaukseen varsin hyvin sopivan Al-tahnan ja potkuriakselivaseliinin sekoitus 1:1. Kestää vähän vettä, pelkkä tahna ei.
Miksi ei ihan vaan sitä jarruihin tarkoitettua rasvaa, esim. Plastilubea ja kumeille niihin tarkoitettua rasvaa?


Jees, nämäkin!

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/