|
Kirjoittaja |
Viesti |
masa51
|
Viestin otsikko: Xantian jousitus Lähetetty: 27.06.2017 21:46 |
Viestit: 80 Paikkakunta: Toijala
|
Hei! Hankin Xantia 1.8 farmarin bensa vm -99 ajettu 200000 km. Alusta saakka olen ihmetellyt jousitusta,joka on kuin siinä ei olis iskunvaimennusta ollenkaan, keinuu vähän liiankin mukavasti. Itse en ole mikään sitikka tuntija, mutta täällähän niitä tuntuu olevan.Kysynkin teiltä viisaammilta mikä sen iskunvaimennuksen saa aikaan, johtuuko palloista vai mistä? Myyjä jolta Xantian ostin sanoi , että on huollattanu sen aina merkkiliikkeessä.
Kiitos asiallisista vastauksista
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 27.06.2017 22:03 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
masa51 kirjoitti: Hei! Hankin Xantia 1.8 farmarin bensa vm -99 ajettu 200000 km. Alusta saakka olen ihmetellyt jousitusta,joka on kuin siinä ei olis iskunvaimennusta ollenkaan, keinuu vähän liiankin mukavasti. Itse en ole mikään sitikka tuntija, mutta täällähän niitä tuntuu olevan.Kysynkin teiltä viisaammilta mikä sen iskunvaimennuksen saa aikaan, johtuuko palloista vai mistä? Eli jouston jälkeen heilunta ei vaimene vaan vahvistuu? Heilahduksenvaimennushan on tehty pallojen kauloilla olevilla vaimennusventtiileillä, joten kenties väärät pallot?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 27.06.2017 22:22 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Jos keinuu mukavasti niin onhan siinä sitgen iskunvaimennus kunnossa Onnea hydesitikan ostosta!
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 27.06.2017 22:43 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Jousituksen pehmeys ja sitä myöden liikkeiden hitaus voi saada aikaan illuusion huonosta iskunvaimennuksesta. Ajahan vaikka töyssystä niin huomaat ettei kori jää vatkaamaan ylösalas.
Jos se oikeasti jää heilumaan, niin ensimmäisenä tuli mieleen, että joku on peukaloinut palloja. Mutta jos aina on huollettu merkkiliikkeessä, niin tuskimpa kukaan on palloja peukaloinut.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 28.06.2017 08:04 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Comfort-pallotettu?
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 28.06.2017 08:18 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Xantippa kirjoitti: Comfort-pallotettu? No siinä tapauksessa olisi epämukava ja pintakova 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 28.06.2017 08:42 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Aluksi, kone käyden. Painat nurkista. Meneekö helposti alas ja paljon. Jos ei painu, jousta, sitten kovat pallot. Jos joustaa kevyesti, ja painuu hyvin, voi pallot olla ns. viritettyjäkin... Otapa etujousipallo, jompi, kumpi pois, kone sammutettuna, auto täysin alaslaskettuna* ja katso iskunvaimennusventtiiliä. Keskellä reikä, 1,5- 1,8mm. Voi olla reikää porattu isommalla terällä, syvemmälle. Siis pikkureikää lyhennetty. Tämä lisää pintapehmeyttä. *Pallot kiertyy kevyesti auki, avausnykäyksen jälkeen, kun systeemissä ei jousituspainetta, takaisinlaitto vain käsin kiertämällä.
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 28.06.2017 10:01 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Nuo on hyvin epämääräisiä kuvauksia ”joustaa kevyesti … painuu hyvin”, jos ei ole ennestään sitikoista kokemusta. Tuo pallojen poraus minullakin tuli mieleen, mutta jos kerran aina huollettu merkkiliikkeessä, niin vähän luulen, että pallot on kyllä kunnossa. Veikkaan siis että kaikki on kunnossa ja kyseessä on vain tottumattomuus sitikan jousitukseen.
Minusta riittää, että ajaa töyssystä ja jos jää heilumaan edestakaisin, niin sitten on jotain mätää. Muussa tapauksessa ei.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
masa51
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 28.06.2017 13:45 |
Viestit: 80 Paikkakunta: Toijala
|
Siitä olen 100% varma, että huollettu merkkiliikkeessä aina. Edellinen omistaja sanoi kun kyselin huolloista, en tiedä mitä on tehty aina olen vienyt paikalliseen Citroen huoltoon. Huoltokirjakin on ajan tasalla, joten en usko, että olisi tehty mitään "virityksiä"
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 28.06.2017 14:14 |
Viestit: 5125
|
Kyllä kai merkkihuollotkin laittavat sellaiset pallot mitä asiakas haluaa. Etupalloista voisi ainakin yrittää katsoa näkyykö niissä mitään merkintöjä, printti leima tai stanssaus, miksei takapalloistakin voisi, mutta ne voivat olla ainakin vanhetessaan ruosteen peittämiä.
|
|
|
|
 |
mjk47830
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 28.06.2017 17:25 |
Viestit: 47
|
Pallon kalvo voi olla myös puhjennut, jolloin systeemissä kenties typpeä. Silloin heiluu aika holtittomasti. Yhdenkin pallon puhkeaminen riittää siihen, että autosta tulee kuin laiva, kokemusta on 
C5 Hdi 2.2 -06 Automaatti Xantia 2,0i 16V -98 SX Automaatti
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 28.06.2017 20:31 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ei ole epämääräisiä kuvauksia. Vaan silkkaa faktaa. Vieterijousiautoa ei voi verratakaan. Nimittäin etu.-ja takapää painuu kivasti, pehmeästi, ja palautuu alkuasentoonsa, kun ei enää paineta. Kun jousipallot ovat ok. Jos näin joustot ei toimi, niin jousipallojen "parasta ennen"- hetki on takanapäin. N. 5 v. on pallojen mukava käyttöaika. Sitten voisi uudelleentäyttöä, tai uusia....
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 29.06.2017 01:04 |
Viestit: 1878
|
Osaatko kertoa miten tämän Xantian jousitus keinuu eri tavalla kuin edellisen C5:den.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 29.06.2017 08:22 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Muistelen edelleen kaiholla ekan Xantian (vm. 95 1,8 8v sx berline) jousitusta kynkkärempan jälkeen uusilla vakiopalloilla. Auto oli kuin keinutuoli jota pystyi keinuttamaan taajamanopeuksissa kaasulla. Tuoreempi HDi-Xantia ei pystynyt samaan vaikkei takakynkät olleet jumissa tai pyörät lintassa ja samat 1,8v -pallot alla, ja vaikka moottorissa olisi ollut vääntöä keinuttamiseen hieman eri tavalla.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 29.06.2017 08:58 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Mielestäni, ei keinu, normaalisti, en ole yrittänytkään keinuttaa, mutta joustaa, ainakin oma Xantia. Sinä on edessä alkuperäiset 400cc/1,8mm pallot (poratut, pariin kertaan uudelleenpaineistetut, painetta laitettu 10 päälle) ja takana 1,9D:n etupallot 400cc/1,8mm, takapää mielestäni liian pehmeä, etupäähän verrattuna. On siis joustava. Jos keinuu, niin jousipallojen (jos ehjät) iskunvaimennusventtiilit ei ehkä ao. autoon sopiva. Toki esim. lähtiessä perä vähän painuu, se on luonnollista rautajousisissakin. Ja jos keinuu, olisiko alustan venttiileissä* hämminkiä. *Niissä, jotka estävät korkeusmuutokset joka kuopan kohdalla. Tämän voi kokeilla moottori käyden, istuen takaluukun kynnyksellä, perä painuu, mutta menee pieni hetki, niin nousee normikorkeuteen. Kun siitä poistuu, nousee takapää, hetken kuluttua laskee takaisin normikorkeuteen. Sama edessä.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 29.06.2017 09:39 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Ei tuo meikäläisen eka Xantia jäänyt keinumaan, mutta jousitus oli niin pehmeä että auton asento muuttui todella huomattavasti ihan kaasunannostelun mukaan. Vähän sama fiilis kuin istuisit keinutuolissa ja nojaisit taaksepäin.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 29.06.2017 20:29 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
Xantia Breikki ei keinu eikä lullaa alkuperäisessä kunnossaan. Jousto on minusta paras mitä olen neljänkymmenen vuoden aikana ajanut autoilla. Kaupunkitöyssyt eivät tunnu missään ja auto ei tärise eikä pompi kuten vietereiden päällä olevat. Töyssyissä ottaa kerran ylös ja sitten alas, siinä se. Ei tee sitten enään mitään P-säätöä. Xantia Comforteilla lullasi ja vitonen kolahtaa ulosjoustoissa. Cysrler Voyagerissa oli lähes yhtä hyvä jousitus, kaikki muu sitten ei ollutkaan. Vitosen ikuiset pallot kestävät käytännössä n. 10v.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus Lähetetty: 29.06.2017 23:08 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ajomies kirjoitti: Xantia Breikki ei keinu eikä lullaa alkuperäisessä kunnossaan. Jousto on minusta paras mitä olen neljänkymmenen vuoden aikana ajanut autoilla. Mikä niistä Xantia Breakeistä? Ainakin kakkoskoppainen HA2:lla ja pienemmillä tolpilla on toki ihan siedettävä, mutta vähän kovahko. On silti selvästi XM:n jousitusta huonompi. Kakkoskoppainen ilman HA2:ta taas vaatii välttämättä pallotusta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|