Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25802
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Pirminen [ 20.06.2017 16:55 ]
Viestin otsikko:  C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Tämänpäiväisten kesäisten kelien (+11 celsiusta) myötä syksyn ja talven vaivannut ongelma palasi. Eli auto sammuu tyhjäkäynnillä yhtäkkiä etenkin kylmänä, voi tehdä sitä kerran tai useamman, ja myös lämmittyään. Myös tyhjäkäynniltä kiihdyttämään lähtiessä epäröintiä n. 1500 rpm asti. Maantiellä ei mitään oireita.

Talvella tutkittiin, mutta selvyyttä ei silloin tullut, koska ei tuohon ongelmaan liittyviä vikakoodeja kuulemma näkynyt. Ainakin Boschilla ja kahdella muulla testerillä on tutkittu. Dieselkorjaamo havaitsi yhden sylinterin suuttimessa paineroa, mitä neuvottiin selvittämään toisessa paikassa eli mittauttamaan suuttimet. En oikein usko tuohon ongelman diagnoosiin, kun muuten ei ajossa temppuile eikä oireile.

Minun maallikon tulkintani on, että ongelma liittyy ulkolämpötilaan koska katosi kelien lämmittyä ja ilmaantui tänään. Onko ideaa kellään mistä seuraavaksi katsottaisiin? Veholle ei ole vielä viety.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 20.06.2017 17:15 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Ainakin joissain dieseleissä on hehkutetaan vielä käynnistyksen jälkeenkin. Mikä jälkihehkutusta ohjaa? Jos tässä koneessa kuuluisi olla jälkihehkutus, niin sen toimivuudenhan voi helposti todeta mittaamalla hehkutulpille menevä jännite käynnistyksen jälkeen.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 20.06.2017 17:39 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Sen verran selvitin, että ainakin Peugeot 307 hdi:ssä on jälkihehkutus ja sitä ohjataan releellä. Tietysti vika voi olla miljoonassa muussakin paikassa, mutta aloittaisin jälkihehkutuksen toiminnan mittaamisella - se kun on helppoa kuin saippua.

Kirjoittaja:  Pirminen [ 20.06.2017 19:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Pitää tutkituttaa. Ilmeisesti tuo vika ei näkyisi testerissä. Toisaalta auto kun sammuu joskus myös lämpimänä, niin voiko se olla enää hehkutus. Jotenkin se liittyy lämpötilaan, voisiko olla sitten veden lämpömittarin anturi. Minulle sanottiin myös, että ulkoilman lämpötilalle on anturi ilmamassamittarissa ja se voisi olla likainen tai viallinen.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 20.06.2017 22:08 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Päähän iskostui tuo otsikko, että oireilee vain kylmänä. Mutta jos kunnolla lämmettyäänkin temppuilee, niin jälkihehkutusvian voi sitten unohtaa.

Ainakin joidenkin automallien kohdalla korjauskirjasta löytyy lämpötila-antureiden vastusarvoja eri lämpötiloissa. Mittaamalla voisi selvittää onko niissä vikaa. Tosin, outoa, jos eivät huollossa sitä ole tehneet.

Kirjoittaja:  läjjeejä [ 22.06.2017 19:17 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

heitetään tuollainen arvaus viittaa maattovikaan 02 ylöspäin on nuo maattopisteet maalattu saa maattoa vain sen ruuvin kannan kauttakierteen osalta usein auttaa noitten ruuvien auki kiinni jumppa .niin maalihan johtaa hyvin tuota sähköä

Kirjoittaja:  Jankos [ 23.06.2017 08:56 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Tämäkin vaikuttaa polttoaineen korkeapainesäätimen vialta.
Mutta ensin kannattaa tutkia suuttimien ohivuodot.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 23.06.2017 09:10 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Teuskin kanssa meillä on vankka kokemus sammuilevasta kiisselistä.

Tosin siinä versiossa myös vikakoodeja tuli loppua kohti kiihtyvään tahtiin. Käynnistysongelmat liittyivät ulkolämpötilaan. Kesällä lähti hienosti, mutta etenkin talvikelillä sammuili ennen kuin käyttölämpötila saavutettiin. Ongelmat loppuivat kun tultiin termisen kesän lämpötiloihin ja palasivat aina +10 C:n alapuolella.

Nyt kun kesä on tulossa niin halvin remontti on vaihtaa autoa. Teuski voi vahvistaa?

Kirjoittaja:  Teuski [ 24.06.2017 08:15 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

jean-michel kirjoitti:
Teuskin kanssa meillä on vankka kokemus sammuilevasta kiisselistä.

Tosin siinä versiossa myös vikakoodeja tuli loppua kohti kiihtyvään tahtiin. Käynnistysongelmat liittyivät ulkolämpötilaan. Kesällä lähti hienosti, mutta etenkin talvikelillä sammuili ennen kuin käyttölämpötila saavutettiin. Ongelmat loppuivat kun tultiin termisen kesän lämpötiloihin ja palasivat aina +10 C:n alapuolella.

Nyt kun kesä on tulossa niin halvin remontti on vaihtaa autoa. Teuski voi vahvistaa?

Lopultahan tuo mulla teki lähes täydellisen tenän pari päivää kotiutumisen jälkeen.
Oikeastaan vain kotimatka sujui "hyvin".

Siinä ei enää mulla kuitenkaan ollut varsinaisesti mitään käyntihäiriötä vaan vika oli ECU:n virtojen katkeilussa.
Kun virrat käänsi ekan kerran päälle, tuli ECUlle n. 4 sekunnin välein alle sekunnin mittainen sähkökatkos. Sammumatta selvisi kun piti kierrokset yli parissa tonnissa.
Riippumatta siitä, käynnistikö autoa kertaakaan, seitsemännen katkoksen jälkeen se ei enää käynnistynyt tai jos sen yli yritti pitää käynnissä, se sammui.

Sullahan se vielä toimi lämmettyään kunnolla. Jossain vaiheessa luukutin sen väkisin normaalilämpöön eikä sillä ollut enää mitään vaikutusta.
Sähkökatkoksen jäljille pääsin omituisten webaston kytkentöjen kautta, lämmityslaitteen sähköt kun tulivat samasta pätkivästä paikasta.
Webaston ja lämppärin sekoiluissa yseessä oli kuitenkin seuraus, ei syy.
Vaihdoin mm. ECU:n, BSM:n ja BSI:n tuloksetta. ECUn sähköä ohjaava rele pätki, ja vaikka pakotin sen suoralla sähköllä kiinni, ECU pätki silti.

Mitään samankaltaista ei ole missään tullut vastaan, ja tuon kanssa tuli googlailtua aika tavalla.
Onneksi kyseinen autohirviö ei enää ole omistuksessani vaikka se vieläkin pihalla makaa.

Alkuperäisen ECU:n tiedothan kloonattiin vaihtoecuun, joka muuten löytyi kovien etsintöjen jälkeen Romaniasta. Minulle kovasti vakuuteltiin, että jos softassa olisi joku bitti poikittain, ei kloonausta olisi saanut tehtyä (tjsp.) mutta jotenkin tuosta jäi viimeiseksi epäilys, josko se kuitenkin olisi mahdollista... :roll:

Kirjoittaja:  Pirminen [ 26.06.2017 10:44 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Kiitos vinkeistä. Juhannuksena tuli havainnoitua taas tätä ongelmaa käytännössä. Aattona +11 ja kosteaa, sammui useamman kerran käynnistysten jälkeen ja käynti oli ontuvaa ennen sitä. Eilen +17 eikä toimintahäiriöitä.

Säätääkö jokin anturi / ECU korkeapainesäätimen toimintaa lämpötilan mukaan? Kylmän (ei toviin käynnissä olleen) malmikasan lämpötila ei minusta ole noissa lämpötiloissa (+ 11 vs. + 17) eri vaan ulkoilman lämpötila (kosteus?) se mikä merkitsee. Entäpä moottorin jäähdytysveden anturi, voiko se 6 asteen erosta säätää käynnin pieleen toimimattomuuttaan? Se hankittu muttei vielä vaihdettu. Huom. auto saattaa sammua vaikka moottori olisi lämmennyt kojetaulun mittareiden mukaan normitasolle. Olen joskus ollut huomaavani, että veden lämpötila muuttuu mittarissa parilla palkilla ajosyklin vaihdellessa esim. kaupungissa.

Minulla vahva epäilys, ettei ongelmaa diagnosoineet korjaamot a) käynnistäneet autoa kylmänä vaan se oli jonkin verran lämmin, b) ongelmaa ei juuri silloin huonolla tuurilla esiintynyt, koska relevanttia vikakoodia löytynyt. Suutinten tarkistus lienee fiksua tehdä, on jo ajettu autolla 230 tkm, että kaipa siitä hyötyä muutakin vaikkei vikaa olisikaan niissä.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 26.06.2017 14:40 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Ulkolämpötilalla oli ainakin ongelman kehittyessä suora vaikutus käyntihäiriöihin. Esim. parkkihallin lämpö riitti poistamaan syksyisen käynnistysongelman ja kesäisin ongelma oli kokonaan poissa. Pahetessaan ongelma toi vikakoodeja kiihtyvään tahtiin. Aluksi niistä pääsi uudelleen käynnistyksellä eroon, sitten Lexialla ja lopuksi ei millään.

Kysyin rekaralta katsoisivatko vikaa, mutta heillä oli itsesuojeluvaistoa sen verran että eivät luvanneet. Autossa oli tuolloin yli 400 tkm. Olisikohan joku 413 tkm tullut taipaletta taitettua ennen kuin teimme Teuskin parhaat autokaupat. No ehkä hän tiesi että kyseessä on arpa tai muitaakseni ainakin Rouva tiesi :9

Kirjoittaja:  Plagu [ 26.06.2017 14:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Teuski kirjoitti:

Alkuperäisen ECU:n tiedothan kloonattiin vaihtoecuun, joka muuten löytyi kovien etsintöjen jälkeen Romaniasta. Minulle kovasti vakuuteltiin, että jos softassa olisi joku bitti poikittain, ei kloonausta olisi saanut tehtyä (tjsp.) mutta jotenkin tuosta jäi viimeiseksi epäilys, josko se kuitenkin olisi mahdollista... :roll:



Edelleen jos softassa on edes yksi tavu pielessä ei tarkistesumma täsmää ja auto ei edes pyöritä starttia tuon ikäisessä.

Kirjoittaja:  Pirminen [ 26.06.2017 15:43 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Toivotaan ettei olla aivan tuossa pisteessä vielä. Mahdollista toki olevan samanlaiset syyt kuin kuvaillussa tapauksessa, mutta voihan se olla jokin muukin esim. rautavika. Ohjelmistosekoilut voivat aiheuttaa todella ikäviä seurauksia, se lienee ongelma nykyään enemmän ja enemmän. Kysyisin sitten vielä sellaista, että pääseekö Veho katsomaan paremmin noita koodeja, ts. selvittämään mikä voisi olla vian taustalla? Muutoin auton toiminnassa ei ole häiriöitä.

Kirjoittaja:  Jankos [ 26.06.2017 16:20 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Menisiköhän jälkihehku noissa lämpötiloissa jo päälle? Ja sen kuormitus aiheuttaisi heikon maapisteen takia sammuilua? Äh, testerillä vaan kyttäämään mitä tapahtuu.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 26.06.2017 16:31 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Pirminen kirjoitti:
Toivotaan ettei olla aivan tuossa pisteessä vielä. Mahdollista toki olevan samanlaiset syyt kuin kuvaillussa tapauksessa, mutta voihan se olla jokin muukin esim. rautavika. Ohjelmistosekoilut voivat aiheuttaa todella ikäviä seurauksia, se lienee ongelma nykyään enemmän ja enemmän.



Mulla alkoi vika eräänä kauniina kevätpäivänä. Itseasiassa webaston hajoaminen myöhemmin finalisoi asian, koska silloin autoa ei ollut mahdollista esilämmittää. Loppuaikoina wika taisi myös heijastua webastoon siten ettei se käynnistynyt ennen kuin auto oli lämmin.

Kolmisen vuotta tauti kehittyi ja lopussa lämmitysjakso oli yli 20 minuuttia ennen kun pääsi liikkeelle. Myöhästyin eräästä asiakastapaamisesta ja totesin että pitää vaihtaa autoa tai ammattia ja päädyin ensimmäiseen.

Mutta lexia kannattaa hommata, ellei sellaista jo ole.

Kirjoittaja:  Teuski [ 26.06.2017 21:00 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

jean-michel kirjoitti:
Loppuaikoina wika taisi myös heijastua webastoon siten ettei se käynnistynyt ennen kuin auto oli lämmin.

Johtui siitä, että webaston kellon viritysten myötä koko lämmityslaite sai sähkönsä samasta pätkivästä lähteestä kuin ecukin, eikä puhallin ehtinyt koskaan päälle sähkökatkojen takia.
:?

Kirjoittaja:  Teuski [ 27.06.2017 08:57 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Kävinpä pitkästä aikaa FrenchCarForumilla ja siellä odotti yv viime joulukuulta.
Lähettäjä väitti painivansa X7:ssa samanlaisen ongelman kanssa kuin mulla oli ja linkitti pari videota.
Näyttää pelottavan tutulta...

https://www.youtube.com/watch?v=zXzIeBhArIk
https://www.youtube.com/watch?v=4x7SJOGKNW4

Vaikka toisaalta haluaisin jo unohtaa, niin oli pakko pistää viestiä ja kysyä, onko ongelma ratkennut ;)

Kirjoittaja:  Pirminen [ 27.06.2017 11:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Näyttää ja kuulostaa ongelmalta.

Minulla ei kiihdytysten kanssa ole ollut ongelmaa kuin 1000 rpm kahta puolen kylmänä. Muussa ajossa ei ole (toistaiseksi) mitään huomautettavaa, auto ottaa kierroksia ja käy tasaisesti. Kyselin suutinten huoltoon aikaa Vantaan dieselhuollosta aikaisemmin, mutta nyt lämpimillä ilmoilla jäänyt viemättä kun autollekin ollut tarvetta :roll:

1) Syksyllä kahteen otteeseen Rekarassa: ei auto oireillut, eikä vikakoodeja ecupuolella, jokin käynnistykseneston toimintahäiriö ollut (vaan ei ongelmaa käynnistymisessä), diagbox / äläxialla testailtu. Sulakkaiden ja ecujen kontakteja putsattu.

2) Auto-com toisen paikan testerinä 8.11., nyt kun katson uudestaan vikakoodeja on ensimmäisenä P0215 Ruiskutusjärjestelmän virransyöttöreleen virtapiiri (1.vaihe) Avautuminen liian nopeaa tai rele yhä jumissa, kun moottori on sammutettu - katkonainen. Koodit nollattu. Jonkin aikaa talvella auto toimi paremmin, lienee sattumaa, koska ajoa vähän ja osa siitä maantietä.

3) ESItronic tutkinta ilmastointilaitteen huollon yhteydessä dieselkorjaamossa 21.4.: Jakoputken paine 23,81 mitattu, ohje 23,91 mutta Syl 1 korjausaika -52,66 ms (muissa ilmeisesti ohjeen mukainen välillä 5,84 - 25,34 ms. Resepti tarkistuttaa suuttimet Vantaan dieselhuollossa, mitä ei siis vielä tehty. Itselläni ei valitettavasti ole taitoa tai laitteita alkaa diagnoosia syvemmälle tekemään.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 27.06.2017 17:16 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Teuski kirjoitti:
Kävinpä pitkästä aikaa FrenchCarForumilla ja siellä
Näyttää pelottavan tutulta...

https://www.youtube.com/watch?v=zXzIeBhArIk
https://www.youtube.com/watch?v=4x7SJOGKNW4

Vaikka toisaalta haluaisin jo unohtaa, niin oli pakko pistää viestiä ja kysyä, onko ongelma ratkennut ;)


Olipas tutun oloinen video piippejä myöden. Kenkää pitää antaa toi vajaa 2000rpm että menee yli väliräpsyistä. Seiskan jälkeen sammuu ja odotetaan 30s. Sitten kun sisäpuhallin suostuu lopulta käynnistymään, on käyttölämpö saavutettu. Aikaa menee 2-20 minuuttia.

Kirjoittaja:  Wesa [ 27.06.2017 17:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Eikös noissa suuttimissa maksimikorjaus ole +-40%? En tiedä mihin vikatilaan päätyy jos korjaustarve yli sen? Ajossa/kierroksilla korjausta ei tehdä (kai?).

Kirjoittaja:  sulo [ 30.06.2020 19:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Kuinkas nämä selvisi?
Itsellä 2008 407 2.0hdi, missä P0215 ja P0094.
Kiihdyttäessä koodit päälle ja depollution fault (railipaineet tippuu liikaa vuotavan suuttimen vuoksi).
Yksi suutin vuotaa paljon ja sen tilalle on tilattu korjattu suutin (piti tulla sumujen saarilta jo viime viikolla).
Tuo P0215 on tullut parilla viime polkaisulla, vähän niinkuin uutena.

pst. anteeksi sitikkapuolelle pösön kanssa :)

Kirjoittaja:  kokemjne [ 30.06.2020 20:09 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

EGR

Kirjoittaja:  sulo [ 01.07.2020 23:13 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDi 2.0 -09 sammuu (kylmänä)

Tänään suutin tuli ja pikapikaa vaihtohommiin. Testilenkillä en saanut koodeja ja tuntui persdynolla "hyvälle".
Jää seurantaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/