Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian jousitus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25851
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  masa51 [ 27.06.2017 21:46 ]
Viestin otsikko:  Xantian jousitus

Hei! Hankin Xantia 1.8 farmarin bensa vm -99 ajettu 200000 km. Alusta saakka olen ihmetellyt jousitusta,joka on kuin siinä ei olis iskunvaimennusta ollenkaan, keinuu vähän liiankin mukavasti. Itse en ole mikään sitikka tuntija, mutta täällähän niitä tuntuu olevan.Kysynkin teiltä viisaammilta mikä sen iskunvaimennuksen saa aikaan, johtuuko palloista vai mistä?
Myyjä jolta Xantian ostin sanoi , että on huollattanu sen aina merkkiliikkeessä.

Kiitos asiallisista vastauksista

Kirjoittaja:  laakeri [ 27.06.2017 22:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

masa51 kirjoitti:
Hei! Hankin Xantia 1.8 farmarin bensa vm -99 ajettu 200000 km. Alusta saakka olen ihmetellyt jousitusta,joka on kuin siinä ei olis iskunvaimennusta ollenkaan, keinuu vähän liiankin mukavasti. Itse en ole mikään sitikka tuntija, mutta täällähän niitä tuntuu olevan.Kysynkin teiltä viisaammilta mikä sen iskunvaimennuksen saa aikaan, johtuuko palloista vai mistä?
Eli jouston jälkeen heilunta ei vaimene vaan vahvistuu? Heilahduksenvaimennushan on tehty pallojen kauloilla olevilla vaimennusventtiileillä, joten kenties väärät pallot?

Kirjoittaja:  Teuski [ 27.06.2017 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Jos keinuu mukavasti niin onhan siinä sitgen iskunvaimennus kunnossa ;)

Onnea hydesitikan ostosta!

Kirjoittaja:  Aapeli [ 27.06.2017 22:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Jousituksen pehmeys ja sitä myöden liikkeiden hitaus voi saada aikaan illuusion huonosta iskunvaimennuksesta. Ajahan vaikka töyssystä niin huomaat ettei kori jää vatkaamaan ylösalas.

Jos se oikeasti jää heilumaan, niin ensimmäisenä tuli mieleen, että joku on peukaloinut palloja. Mutta jos aina on huollettu merkkiliikkeessä, niin tuskimpa kukaan on palloja peukaloinut.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 28.06.2017 08:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Comfort-pallotettu?

Kirjoittaja:  Teuski [ 28.06.2017 08:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Xantippa kirjoitti:
Comfort-pallotettu?

No siinä tapauksessa olisi epämukava ja pintakova ;)

Kirjoittaja:  ealab [ 28.06.2017 08:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Aluksi, kone käyden. Painat nurkista. Meneekö helposti alas ja paljon. Jos ei painu, jousta, sitten kovat pallot. Jos joustaa kevyesti, ja painuu hyvin, voi pallot olla ns. viritettyjäkin... Otapa etujousipallo, jompi, kumpi pois, kone sammutettuna, auto täysin alaslaskettuna* ja katso iskunvaimennusventtiiliä. Keskellä reikä, 1,5- 1,8mm. Voi olla reikää porattu isommalla terällä, syvemmälle. Siis pikkureikää lyhennetty. Tämä lisää pintapehmeyttä. *Pallot kiertyy kevyesti auki, avausnykäyksen jälkeen, kun systeemissä ei jousituspainetta, takaisinlaitto vain käsin kiertämällä.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 28.06.2017 10:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Nuo on hyvin epämääräisiä kuvauksia ”joustaa kevyesti … painuu hyvin”, jos ei ole ennestään sitikoista kokemusta. Tuo pallojen poraus minullakin tuli mieleen, mutta jos kerran aina huollettu merkkiliikkeessä, niin vähän luulen, että pallot on kyllä kunnossa. Veikkaan siis että kaikki on kunnossa ja kyseessä on vain tottumattomuus sitikan jousitukseen.

Minusta riittää, että ajaa töyssystä ja jos jää heilumaan edestakaisin, niin sitten on jotain mätää. Muussa tapauksessa ei.

Kirjoittaja:  masa51 [ 28.06.2017 13:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Siitä olen 100% varma, että huollettu merkkiliikkeessä aina. Edellinen omistaja sanoi kun kyselin huolloista, en tiedä mitä on tehty aina olen vienyt paikalliseen Citroen huoltoon. Huoltokirjakin on ajan tasalla, joten en usko, että olisi tehty mitään "virityksiä"

Kirjoittaja:  olli__o [ 28.06.2017 14:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Kyllä kai merkkihuollotkin laittavat sellaiset pallot mitä asiakas haluaa. Etupalloista voisi ainakin yrittää katsoa näkyykö niissä mitään merkintöjä, printti leima tai stanssaus, miksei takapalloistakin voisi, mutta ne voivat olla ainakin vanhetessaan ruosteen peittämiä.

Kirjoittaja:  mjk47830 [ 28.06.2017 17:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Pallon kalvo voi olla myös puhjennut, jolloin systeemissä kenties typpeä. Silloin heiluu aika holtittomasti. Yhdenkin pallon puhkeaminen riittää siihen, että autosta tulee kuin laiva, kokemusta on :D

Kirjoittaja:  ealab [ 28.06.2017 20:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Ei ole epämääräisiä kuvauksia. Vaan silkkaa faktaa. Vieterijousiautoa ei voi verratakaan. Nimittäin etu.-ja takapää painuu kivasti, pehmeästi, ja palautuu alkuasentoonsa, kun ei enää paineta. Kun jousipallot ovat ok. Jos näin joustot ei toimi, niin jousipallojen "parasta ennen"- hetki on takanapäin. N. 5 v. on pallojen mukava käyttöaika. Sitten voisi uudelleentäyttöä, tai uusia....

Kirjoittaja:  kaseva [ 29.06.2017 01:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Osaatko kertoa miten tämän Xantian jousitus keinuu eri tavalla kuin edellisen C5:den.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 29.06.2017 08:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Muistelen edelleen kaiholla ekan Xantian (vm. 95 1,8 8v sx berline) jousitusta kynkkärempan jälkeen uusilla vakiopalloilla. Auto oli kuin keinutuoli jota pystyi keinuttamaan taajamanopeuksissa kaasulla. Tuoreempi HDi-Xantia ei pystynyt samaan vaikkei takakynkät olleet jumissa tai pyörät lintassa ja samat 1,8v -pallot alla, ja vaikka moottorissa olisi ollut vääntöä keinuttamiseen hieman eri tavalla.

Kirjoittaja:  ealab [ 29.06.2017 08:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Mielestäni, ei keinu, normaalisti, en ole yrittänytkään keinuttaa, mutta joustaa, ainakin oma Xantia. Sinä on edessä alkuperäiset 400cc/1,8mm pallot (poratut, pariin kertaan uudelleenpaineistetut, painetta laitettu 10 päälle) ja takana 1,9D:n etupallot 400cc/1,8mm, takapää mielestäni liian pehmeä, etupäähän verrattuna. On siis joustava. Jos keinuu, niin jousipallojen (jos ehjät) iskunvaimennusventtiilit ei ehkä ao. autoon sopiva. Toki esim. lähtiessä perä vähän painuu, se on luonnollista rautajousisissakin. Ja jos keinuu, olisiko alustan venttiileissä* hämminkiä. *Niissä, jotka estävät korkeusmuutokset joka kuopan kohdalla. Tämän voi kokeilla moottori käyden, istuen takaluukun kynnyksellä, perä painuu, mutta menee pieni hetki, niin nousee normikorkeuteen. Kun siitä poistuu, nousee takapää, hetken kuluttua laskee takaisin normikorkeuteen. Sama edessä.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 29.06.2017 09:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Ei tuo meikäläisen eka Xantia jäänyt keinumaan, mutta jousitus oli niin pehmeä että auton asento muuttui todella huomattavasti ihan kaasunannostelun mukaan. Vähän sama fiilis kuin istuisit keinutuolissa ja nojaisit taaksepäin.

Kirjoittaja:  Ajomies [ 29.06.2017 20:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Xantia Breikki ei keinu eikä lullaa alkuperäisessä kunnossaan. Jousto on minusta paras mitä olen neljänkymmenen vuoden aikana ajanut autoilla. Kaupunkitöyssyt eivät tunnu missään ja auto ei tärise eikä pompi kuten vietereiden päällä olevat. Töyssyissä ottaa kerran ylös ja sitten alas, siinä se. Ei tee sitten enään mitään P-säätöä. Xantia Comforteilla lullasi ja vitonen kolahtaa ulosjoustoissa. Cysrler Voyagerissa oli lähes yhtä hyvä jousitus, kaikki muu sitten ei ollutkaan. Vitosen ikuiset pallot kestävät käytännössä n. 10v.

Kirjoittaja:  laakeri [ 29.06.2017 23:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jousitus

Ajomies kirjoitti:
Xantia Breikki ei keinu eikä lullaa alkuperäisessä kunnossaan. Jousto on minusta paras mitä olen neljänkymmenen vuoden aikana ajanut autoilla.
Mikä niistä Xantia Breakeistä? Ainakin kakkoskoppainen HA2:lla ja pienemmillä tolpilla on toki ihan siedettävä, mutta vähän kovahko. On silti selvästi XM:n jousitusta huonompi. Kakkoskoppainen ilman HA2:ta taas vaatii välttämättä pallotusta.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/