Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Moottori http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25889 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | OFF722 [ 03.07.2017 19:22 ] |
Viestin otsikko: | Moottori |
Hei tarvittais yks kappale Peugeot 308 2009 1,6 kone. Autoliike myi pommin eteenpäin, eikä tunnu ottavan vastuuta myymästään viallisesta koneesta. Uusi kone vaihtoineen maksais auton hinnan.. Kiitos! |
Kirjoittaja: | zemial [ 03.07.2017 19:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
1: https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/ 2: jos ei muualta löydy apua, niin tonis takeoverilta saa edullisesti moottoreita |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 03.07.2017 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Voi olla vaikea löytää käytettyä ehjää moottoria tuohon malliin. BTW. Onko kukaan verrannut kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimien oskilloskooppikuvia ehjällä ja lähes sököllä jakopäällä. Olisi helpompi osoittaa pska jakopää. |
Kirjoittaja: | OFF722 [ 03.07.2017 21:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Auto ostettu viime joulukuussa Porvoon Laakkoselta. Moottori on kuluttanut jäähdytysnestettä ja öljyä ostohetkestä lähtien. Järvenpään Peugeot-huolto Mäkelä ei ole "löytänyt" vikaa ei sitten millään. Viimeksi täytti öljyn ja nesteen ja sanoi että aja nyt 1000 km kattotaan sitte. Autolla päästiin alle 400 km kun kone leikkasi... Kuluttaja-asiamies tuntuu olevan autoliikkeen asialla kirjoittamalla, että omistaja on edesauttanut moottorin hajoamista, kun ei ole vienyt autoa korjaamolle, justiinsa,,, eihän hän ole muuta tehnytkään. En tiedä olisko Iltasanomat kiinnostuneet jutusta ?? |
Kirjoittaja: | ealab [ 03.07.2017 22:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Niinhän nuo tuntuvat olevan, tuottaja-asiamiehiä. Tuottajatahon narutettavissa. Vailla mitään kognitiivisuutta. "...Pitäähän miestä uskoa, kun liikkeestä sanoivat, toimiva on" (televisio)... Siinä ei kuluttajan lähettämät vedenpitävät todisteet, merkinneet yhtään mitään,. Ei edes tehtaan edustajan kommentti, mikä selvästi kertoi vikaa olevan. Kyse ei ollut leivänpaahtimesta, eikä se olisi ongelma ollutkaan, kympin kapistuksena... |
Kirjoittaja: | Reino Ranskanleipä [ 04.07.2017 06:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Kuluttaja-asiamiehen kommentoinnit ovat ainoastaan ohjeistavia ja viitteellisiä joille voi huoletta viittailla kintaalla. |
Kirjoittaja: | Reino Ranskanleipä [ 04.07.2017 06:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
"Kaikki Peugeot 308:n moottorit ovat EP-sarjan moottoreita, jotka on kehitetty yhdessä BMW:n kanssa. " Tuossahan se taikasana on.BMW.Yksi bemari on ollut ja toista en huoli ilmaiseksikaan. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 04.07.2017 07:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
3008:aan on kolmea erilaista 1,6-litraista moottoria, onko väliä esim. käyttövoimalla vai käykö mikä vaan? ![]() |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 04.07.2017 07:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Reino Ranskanleipä kirjoitti: "Kaikki Peugeot 308:n moottorit ovat EP-sarjan moottoreita, jotka on kehitetty yhdessä BMW:n kanssa. " Tuossahan se taikasana on.BMW.Yksi bemari on ollut ja toista en huoli ilmaiseksikaan. Tämä on aina kiintoisaa täällä patongissa, on PSA tehnyt mitä vaan yhteistyötä esim. Toyotan, BMWn, tai jonkun muun kanssa, niin se toinen on aina tehnyt sitä paskaa? Totuus kuitenkin taitaa olla se, ettei rahkeet, tai taito ole omaan tuotantoon kyennyt? 90 luvun alkupuoliskolla kolme uutta 750 Bemppua tuli harjoiteltua, eikä kukaan niitä jakanut silloinkaan ilmaiseksi, niin ei nekään aivan paskoja ollut! ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | xmfani [ 04.07.2017 07:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
http://www.laga.se/visa-produkter?PartC ... pes=3631|0 Sopisko noista,hinta ei paha 0400 842497 |
Kirjoittaja: | Hessu [ 04.07.2017 08:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Reino Ranskanleipä kirjoitti: "Kaikki Peugeot 308:n moottorit ovat EP-sarjan moottoreita, jotka on kehitetty yhdessä BMW:n kanssa. " Ei ihan täysin pidä paikkaansa, on sitä onneksi tehty yhdellä kunnollisellakin mosalla: DW10(B/C)TED4 |
Kirjoittaja: | OFF722 [ 04.07.2017 09:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Teuski kirjoitti: 3008:aan on kolmea erilaista 1,6-litraista moottoria, onko väliä esim. käyttövoimalla vai käykö mikä vaan? ![]() Kiitos, bensakone pitäis olla, oliskohan 1,4 parempi. Toisaalta jos bemari on ollut sopankeittäjänä, niin tulos on mitä on. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 04.07.2017 10:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
OFF722 kirjoitti: Teuski kirjoitti: 3008:aan on kolmea erilaista 1,6-litraista moottoria, onko väliä esim. käyttövoimalla vai käykö mikä vaan? ![]() Kiitos, bensakone pitäis olla, oliskohan 1,4 parempi. Toisaalta jos bemari on ollut sopankeittäjänä, niin tulos on mitä on. No 1.4:sta ei kai ole saanutkaan ja bensojakin on turbolla ja ilman... ![]() |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 04.07.2017 10:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Tämä keskusteluhan käy mielenkiintoiseksi. Ensin on ostettu 8v vanha Peugeot, jonka ajokilometreistä ei ole tietoa. Sen jälkeen moottori leikkaa kiinni, jolloin se muuttuukin BMW:si? Peugeot on kuitenkin alkujaan myöntänyt tuotteelleen määrätyn mittaisen takuun ja kun takuu on päättynyt, sen rikkoontumisesta vastuun kantaa omistaja. Sen jälkeen auto on siirtynyt autokauppaa harjoittavan yrityksen omistajaksi, jolloin sen taas pitäisikin muuttua takuunalaiseksi autoksi 8v jälkeen? Kiinnostaakin miten pitkän ajan kuluttua kaupasta ongelmasta ensimmäisen kerran reklamoitu ja onko mitään takeita siitä, että autoa ei olisi käytetty väärin, jonka vuoksi se ei edes kuuluisi kohtuullisessa määrin kuluttajasuojan piiriin? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 04.07.2017 10:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
betaromeo kirjoitti: Tämä keskusteluhan käy mielenkiintoiseksi. Ensin on ostettu 8v vanha Peugeot, jonka ajokilometreistä ei ole tietoa. Sen jälkeen moottori leikkaa kiinni, jolloin se muuttuukin BMW:si? Peugeot on kuitenkin alkujaan myöntänyt tuotteelleen määrätyn mittaisen takuun ja kun takuu on päättynyt, sen rikkoontumisesta vastuun kantaa omistaja. Sen jälkeen auto on siirtynyt autokauppaa harjoittavan yrityksen omistajaksi, jolloin sen taas pitäisikin muuttua takuunalaiseksi autoksi 8v jälkeen? Kiinnostaakin miten pitkän ajan kuluttua kaupasta ongelmasta ensimmäisen kerran reklamoitu ja onko mitään takeita siitä, että autoa ei olisi käytetty väärin, jonka vuoksi se ei edes kuuluisi kohtuullisessa määrin kuluttajasuojan piiriin? Mutta jos huomioidaan harrastajapiireissä yleisesti tunnettu asia, että nuo bemarilaiset moottorit on susipaskoja, voi myös aloituksen toteamukseen "Autoliike myi pommin eteenpäin" lisätä toteamuksen "ostin pommin" ![]() Toisaalta kyllähän liikkeellä tuollaisessa vastuu on, kunhan tilanne täyttää tietyt kriteerit. Puoli vuottako se on se virhevastuun raja? Minä mitään tiedä kun en ole liikkeestä koskaan autoa ostanut ja yleensä ovat ostettaessa täyttäneet ihan rehellisesti pommin kriteerit ![]() |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 04.07.2017 10:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Teuski kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Tämä keskusteluhan käy mielenkiintoiseksi. Ensin on ostettu 8v vanha Peugeot, jonka ajokilometreistä ei ole tietoa. Sen jälkeen moottori leikkaa kiinni, jolloin se muuttuukin BMW:si? Peugeot on kuitenkin alkujaan myöntänyt tuotteelleen määrätyn mittaisen takuun ja kun takuu on päättynyt, sen rikkoontumisesta vastuun kantaa omistaja. Sen jälkeen auto on siirtynyt autokauppaa harjoittavan yrityksen omistajaksi, jolloin sen taas pitäisikin muuttua takuunalaiseksi autoksi 8v jälkeen? Kiinnostaakin miten pitkän ajan kuluttua kaupasta ongelmasta ensimmäisen kerran reklamoitu ja onko mitään takeita siitä, että autoa ei olisi käytetty väärin, jonka vuoksi se ei edes kuuluisi kohtuullisessa määrin kuluttajasuojan piiriin? Mutta jos huomioidaan harrastajapiireissä yleisesti tunnettu asia, että nuo bemarilaiset moottorit on susipaskoja, voi myös aloituksen toteamukseen "Autoliike myi pommin eteenpäin" lisätä toteamuksen "ostin pommin" ![]() Toisaalta kyllähän liikkeellä tuollaisessa vastuu on, kunhan tilanne täyttää tietyt kriteerit. Puoli vuottako se on se virhevastuun raja? Minä mitään tiedä kun en ole liikkeestä koskaan autoa ostanut ja yleensä ovat ostettaessa täyttäneet ihan rehellisesti pommin kriteerit ![]() Ko. moottorista en tiedä tuon taivaallista. Onko niin, että se on suoraan tehty BMW:n tehtaalla ja kantaa lohkossaan BMW:n logoa? Se, että harrastapiireissä jokin saa tietyn maineen, ei juurikaan kerro mitään. Tätäkin sivustoa, kun lukee, niin Citroen on maailman paras auto, mutta suuren ostavan yleisön mielestä se edustaa auton irvikuvaa. ![]() |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 04.07.2017 13:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Noo se on kuin yllyttäis ostamaan jos joku mainitsee huonoista puolista. |
Kirjoittaja: | Aapeli [ 04.07.2017 13:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Veli osti muutaman vuoden vanhan Opelin liikkestä. Seuraavana päivänä alkoi laatikko ujeltamaan ja syyksi paljastui tyyppivika, eli asennusvirhe laatikon kokoonpanossa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan oli turha yrittää saada autoliikettä täysmääräisesti vastuuseen remontista. Suositteli kustannusten jakamista 50/50 ja näin myös toimittiin. |
Kirjoittaja: | OFF722 [ 04.07.2017 15:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
betaromeo kirjoitti: Tämä keskusteluhan käy mielenkiintoiseksi. Ensin on ostettu 8v vanha Peugeot, jonka ajokilometreistä ei ole tietoa. Sen jälkeen moottori leikkaa kiinni, jolloin se muuttuukin BMW:si? Peugeot on kuitenkin alkujaan myöntänyt tuotteelleen määrätyn mittaisen takuun ja kun takuu on päättynyt, sen rikkoontumisesta vastuun kantaa omistaja. Sen jälkeen auto on siirtynyt autokauppaa harjoittavan yrityksen omistajaksi, jolloin sen taas pitäisikin muuttua takuunalaiseksi autoksi 8v jälkeen? Kiinnostaakin miten pitkän ajan kuluttua kaupasta ongelmasta ensimmäisen kerran reklamoitu ja onko mitään takeita siitä, että autoa ei olisi käytetty väärin, jonka vuoksi se ei edes kuuluisi kohtuullisessa määrin kuluttajasuojan piiriin? Autolla oli ajettu 89000 km ostohetkellä, siitä on reklamoitu ensimmäisen kerran kaksi viikkoa ostopäivästä. Autoa on käytetty normaalisti. Mittariin saatiin yhteensä 96000 km, kun kone hajosi, se on vissiin tuon mallisen Peugeotin kestoikä ! Itse olen omistanut 7 Peugeottia ja 2 Citroenia, enkä ole pettynyt. Esim. Peugeot 505 familiale, maailman paras perheauto, johon mahtui hyvin 7- henkinen perheemme plus matkatavarat. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 04.07.2017 15:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Nythän meillä onkin jo jotain tietoa, eli km määrä varsin kohtuullinen ja oletettavasti reklamoitu juuri öljyn ja jäähdytysnesteen kulumisesta. Moottori on oletettavasti jonkun toimesta purettu, kun todettu sen kiinnileikkautuminen? Onko sitä saatu selvitettyä, öljyn puutteen, vai jäähdytysnesteen puutteen vuoksi leikannut? Kummin hyvänsä, niin Laakkonen tietysti vetoaa, että olisi pitänyt huolehtia sen määrästä? Asiasta sen enempää tietämättä, niin ketkä yrittäneet saada sopimusta aikaan kumpaakin osapuolta tyydyttävän ratkaisun saamiseksi? Usein, jos vain pelkästä haluttomuudesta myyjän puolelta hoitaa asiaa kuntoon, auttaa asiallisen asianajajan yhteyden otto, jolloin tietävät vetkuttelu tien olevan käyty loppuun. PS. Tässäkin yhteydessä tullut esille usein ko. moottorin olevan BMW:n tekele. Onko todella näin, vai onko sen tehnyt ja suunnitellut joku kolmas osapuoli ja PSA ja BMW vain käyttänyt tätä moottori tyyppiä? Vai onko sen suunnitellut joku ja BMW ja PSA tekee niitä kumpikin tahollaan omissa tehtaissaan? |
Kirjoittaja: | OFF722 [ 04.07.2017 15:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
Katso ketjun neljäs ruutu. Autoa on kuskattu merkkihuoltoon useasti. Viimeinen ajo oli vajaat 400 km kun jäähdytysneste oli matkalla häipynyt, eikä kuljettaja heti sitä huomannut --- ylikuumeneminen ja kiinnileikkautuminen. Itse olen tottunut siihen että ajan 20 - 30000 km ilman nesteiden tarkistuksia. Tuossa tapauksessa 200 km olisi maksimi. |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 04.07.2017 16:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
EditWatch this pageRead in another language Prince engine Not to be confused with Prince Motor Company. Prince is the codename for a family of automobile straight-4 engines developed by PSA Peugeot Citroën and used by BMW. It is a compact engine family of 1.4–1.6 L in displacement and includes most modern features including gasoline direct injection, turbocharging, BMW VANOS and variable valve timing. PSA Prince engine Overview Manufacturer PSA Group Production 2006– Combustion chamber Configuration Straight-4 Chronology Predecessor Tritec engine PSA TU engine PSA ES engine PSA EW engine Successor BMW B38 BMW B48(BMW) The BMW variants of the Prince engine are known as the N13 / N16 and N18. It replaced the Tritec engine family in the Mini and was first introduced in 2006 for MINI. Later in 2011 also for BMW models F20 116i and 118i. This was the first longitudinal engine mount option for Prince engine. PSA has started to use the Prince family in 2006 to replace their TU family — the Peugeot 207 being the first car to receive it. The engine's components are produced by PSA at their Douvrin, France, facility, with MINI and BMW engine assembly at Hams Hall in Warwickshire, UK.[citation needed] The co-operation was announced on 23 July 2002 with the first engines produced in 2006. The Prince engine project is not related to the Prince Motor Company. In late 2006, an extension of the cooperation between the two groups was announced,[1] promising new four-cylinder engines, without further details. On 29 September 2010, it was announced by BMW[2][3] that the 1.6Turbo version of the Prince engine would be supplied from 2012 to Saab for use in forthcoming models, primarily the 9-3. However with the closure of SAAB supply never started. At the Geneva Auto Show 2011, Saab unveiled their latest concept vehicle Saab PhoeniX with BMW Prince Engine 1.6T 200 hp [4] On 25 June 2014 1.6-litre turbo Prince engine won its eighth consecutive International Engine of the Year Award in the 1.4 to 1.8-litre category. In 2014 the Prince engine beat, among others, the new BMW B38 engine which is replacing the Prince engine in the Mini and BMW lineups.[5][6] Contents Design Edit The Prince family shares its basic block dimensions with the previous PSA TU engine family. Engineering design was directed by PSA with some support provided by BMW, including their Valvetronic variable valve lift system on the intake side. Other features include on-demand oil and water pumps. Gasoline direct injection with a twin-scroll turbocharger will be used on the higher power versions.[7][8] All Prince engines will share 84 mm (3.3 in) cylinder spacing and a 77 mm (3 in) bore. The engine features a two-piece "bedplate" aluminum crankcase for extra stiffness. 1.4 litre EP3/EP3C (PSA) Edit The 1.4 L PSA EP3 and EP3C[9] is the smallest member of the Prince family with a stroke measuring 75 mm (2.953 in) and total capacity of 1397 cc. Depending on application, power output varies from 90 to 95 PS (66 to 70 kW; 89 to 94 bhp) while torque varies from 136 to 140 N·m (100 to 103 lbf·ft). Applications: 2005-2006 Peugeot 307 2005–present Peugeot 207 2007–2010 Mini One 2007–present Peugeot 308 2009–present Citroën C3 2009–present Citroën C3 Picasso 2012–present Peugeot 208 1.6 litre EP6/EP6C naturally aspirated (PSA) Edit The 1.6 L engine is used in the second-generation MINI and various Peugeot 207 models. It has an 85.8 mm (3.4 in) stroke for a total of 1598 cc of displacement. The naturally aspirated variant (EP6, EP6C[9]) has conventional fuel injection and lost-foam cast cylinder heads. Its 11:1 compression ratio creates an output of 120 PS (118 hp/88 kW) at 6000 rpm with a redline of 6500 rpm. Torque is 118 lb-ft (160 N·m) at 4250 rpm.[10] Applications: 2007–present Peugeot 207 Sport 2007–2010 MINI Cooper 2011–present Mini One 2012–present Peugeot 208 2013–2015 Peugeot 2008 2007–present Peugeot 308 2010–present Peugeot 3008 2011–present Peugeot 508 2008–present Citroën C4 2009–present Citroën DS3 2009–present Citroën DS4 2009–present Citroën C3 2009–present Citroën C3 Picasso 1.6 litre turbocharged (PSA) Edit The turbocharged 1.6 L unit adds gasoline direct injection and has special low-pressure die-cast heads. It has an 85.8 mm (3.4 in) stroke for a total of 1598 cc of displacement. At first, there were two versions on offer - the THP150 and THP175, also known as the EP6DT and EP6DTS respectively within Peugeot. The first was later updated as EP6CDT and also a THP163, EP6CDTM.[9] There is also EP6CDT MD - with lowered compression ratio. For the THP150 maximum torque is 177 lb-ft (240 N·m) at 1400 rpm, remaining flat to 5000 rpm. Power output is 150 PS (148 hp/110 kW) at 5500 rpm. Applications: 2006–present Peugeot 207 CC/GT 2007–present Peugeot 308 2011–present Peugeot 508 2008–present Citroën C4 2008–present Citroën C4 Picasso 2013–present Citroën C4 Sedan - the car assembled in Russia, Kaluga 2009–present Citroën DS3 2010–present Citroën DS4 2012–present Citroën DS5 2011–present Peugeot 408 Sport 2012–present Peugeot 208 For the THP163 maximum torque is 177 lb-ft (240 N·m) at 1400 rpm, remaining flat to 5000 rpm. Power output is 165 PS (163 hp/110 kW) at 5500 rpm. Applications: 2011–present Peugeot 408 For the THP175 (EP6DTS, later EP6CDTS) maximum torque is 178 lb-ft (247 N·m) at 1600 rpm, remaining flat to 5000 rpm. Power output is 175 PS (173 hp/128 kW) at 5500 rpm. An overboost function is available which temporarily increases torque to 192 lb-ft (260 N·m) between 1700 rpm and 4500 rpm in gears 3 to 5. Applications: 2006–2010 Peugeot 207 RC 2007–2010 MINI Cooper S 2007-2011 MINI JCW (154 kW version of engine - only used by BMW) 2008–present Peugeot 308 2010–present Citroën DS3 Racing - EP6CDTS - 202 hp In 2010 Peugeot released 1.6 THP engine (EP6CDTX[9]) with 200 hp at 5500 RPM, maximum torque 275 @ 1700 RPM. It featured direct injection, twin-scroll turbocharger and variable valve lift. Applications: 2010–present Peugeot RCZ 2010–present Peugeot 308 GTi 2010–present Citroën DS4 2012–present Peugeot 208 GTi PSA has now released a new Euro 6 engine based on the THP in the following Engine codes: EP6FDTX - 205/208/210 hp 1.6l THP Peugeot 208 GTi EP6FDTR - 250/270 hp 1.6l THP Peugeot 308 GTi EP6CDTR - 270 hp 1.6l THP Peugeot RCZ BMW N13 / Mini N18 Edit The turbocharged 1.6 litre variant used by BMW and Mini[11] is called the N13 for BMW applications and the N18 for Mini applications. The N13 replaced the naturally aspirated BMW N43 and was produced from 2011 to 2015. It is BMW's first turbocharged 4-cylinder petrol engine since the 2002 Turbo ceased production in 1974. The N13/N18 engine uses direct injection, a twin-scroll turbocharger and Valvetronic (variable valve lift). BMW sold the N13 alongside the larger displacement BMW N20 turbocharged straight-4 engine. The N13 was effectively replaced by the turbocharged 3-cylinder BMW B38 engine. Model Displacement Power Torque Years N13B16 1,598 cc (98 cu in) 136 PS (100 kW; 134 hp) @ 4350 rpm 220 N·m (162 lb·ft) @ 1350 rpm 2011-2015 170 PS (125 kW; 168 hp) @ 4800 rpm 250 N·m (184 lb·ft) @ 1500 rpm 2012-2015 Applications:[12] 75 kW version 2012–2015 F20 114i 100 kW version 2011–2015 F20 116i 2012–2015 F30 316i 125 kW version 2011–2015 F20 118i 2012–2015 F30 320i ED Production Edit The production of MINI version of 'Prince' family of engines is set to end by 2016, and be replaced by its very latest 3 and 4 cylinder Engine family - BMW B36, BMW B38 and BMW B48.[13] In 2015 it was announced, on the Hong Kong Stock exchange, that BMW had signed an IPR deal with XCE. They will make the N18 TVDI engine in China for use in various Brilliance Automotive vehicles (JV Partner of BMW in China) and also for other China OEM's. PSA will continue to develop the higher power models of the engine family, with future production planned for China with its JV partners DONFENG (CAPSA) and Changan.[14] References Edit ^ Press release (in French) ^ Reed, John (2010-09-29). "FT article". FT article. Retrieved 2012-08-30. ^ Swade (2010-09-29). "SaabsUnited coverage of Saab press release". Saabsunited.com. Retrieved 2012-08-30. ^ "Saab PhoeniX Concept Official Photos and Info - Auto Shows". Caranddriver.com. 2012-08-26. Retrieved 2012-08-30. ^ Eighth consecutive International Engine of the Year Award for PSA Peugeot Citroën ^ International Engine of the Year Award results in 1.4-Litre to 1.8-Litre ^ http://bimmerportal.com/productReviews.aspx ^ http://www.motoringfile.com/files/3_Tec ... 934639.pdf ^ a b c d [1] Archived November 27, 2010, at the Wayback Machine. ^ "2007 Mini Preview - Press Release". Retrieved August 15, 2006. ^ "Archive » The Mighty Prince Engine: It’s Future on the Road & in Motorsport". MotoringFile. 2011-11-23. Retrieved 2012-08-30. ^ "BMW-1er-F20-116i-118i-technische-Daten-1". Bimmertoday.de. 2011-06-05. Retrieved 2012-06-03. ^ MINI’s Prince Engine is Dead. Enter the B37 & B48. ^ PSA will keep using the Prince engine family Bibliography Edit "Press Kit" (PDF). PSA Peugeot Citroën.com. Retrieved January 3, 2006. Last edited 4 days ago by Andy Dingley |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 04.07.2017 16:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
EditWatch this pageRead in another language Prince engine Not to be confused with Prince Motor Company. Prince is the codename for a family of automobile straight-4 engines developed by PSA Peugeot Citroën and used by BMW. It is a compact engine family of 1.4–1.6 L in displacement and includes most modern features including gasoline direct injection, turbocharging, BMW VANOS and variable valve timing. PSA Prince engine Overview Manufacturer PSA Group Production 2006– Combustion chamber Configuration Straight-4 Chronology Predecessor Tritec engine PSA TU engine PSA ES engine PSA EW engine Successor BMW B38 BMW B48(BMW) The BMW variants of the Prince engine are known as the N13 / N16 and N18. It replaced the Tritec engine family in the Mini and was first introduced in 2006 for MINI. Later in 2011 also for BMW models F20 116i and 118i. This was the first longitudinal engine mount option for Prince engine. PSA has started to use the Prince family in 2006 to replace their TU family — the Peugeot 207 being the first car to receive it. The engine's components are produced by PSA at their Douvrin, France, facility, with MINI and BMW engine assembly at Hams Hall in Warwickshire, UK.[citation needed] The co-operation was announced on 23 July 2002 with the first engines produced in 2006. The Prince engine project is not related to the Prince Motor Company. In late 2006, an extension of the cooperation between the two groups was announced,[1] promising new four-cylinder engines, without further details. On 29 September 2010, it was announced by BMW[2][3] that the 1.6Turbo version of the Prince engine would be supplied from 2012 to Saab for use in forthcoming models, primarily the 9-3. However with the closure of SAAB supply never started. At the Geneva Auto Show 2011, Saab unveiled their latest concept vehicle Saab PhoeniX with BMW Prince Engine 1.6T 200 hp [4] On 25 June 2014 1.6-litre turbo Prince engine won its eighth consecutive International Engine of the Year Award in the 1.4 to 1.8-litre category. In 2014 the Prince engine beat, among others, the new BMW B38 engine which is replacing the Prince engine in the Mini and BMW lineups.[5][6] Contents Design Edit The Prince family shares its basic block dimensions with the previous PSA TU engine family. Engineering design was directed by PSA with some support provided by BMW, including their Valvetronic variable valve lift system on the intake side. Other features include on-demand oil and water pumps. Gasoline direct injection with a twin-scroll turbocharger will be used on the higher power versions.[7][8] All Prince engines will share 84 mm (3.3 in) cylinder spacing and a 77 mm (3 in) bore. The engine features a two-piece "bedplate" aluminum crankcase for extra stiffness. 1.4 litre EP3/EP3C (PSA) Edit The 1.4 L PSA EP3 and EP3C[9] is the smallest member of the Prince family with a stroke measuring 75 mm (2.953 in) and total capacity of 1397 cc. Depending on application, power output varies from 90 to 95 PS (66 to 70 kW; 89 to 94 bhp) while torque varies from 136 to 140 N·m (100 to 103 lbf·ft). Applications: 2005-2006 Peugeot 307 2005–present Peugeot 207 2007–2010 Mini One 2007–present Peugeot 308 2009–present Citroën C3 2009–present Citroën C3 Picasso 2012–present Peugeot 208 1.6 litre EP6/EP6C naturally aspirated (PSA) Edit The 1.6 L engine is used in the second-generation MINI and various Peugeot 207 models. It has an 85.8 mm (3.4 in) stroke for a total of 1598 cc of displacement. The naturally aspirated variant (EP6, EP6C[9]) has conventional fuel injection and lost-foam cast cylinder heads. Its 11:1 compression ratio creates an output of 120 PS (118 hp/88 kW) at 6000 rpm with a redline of 6500 rpm. Torque is 118 lb-ft (160 N·m) at 4250 rpm.[10] Applications: 2007–present Peugeot 207 Sport 2007–2010 MINI Cooper 2011–present Mini One 2012–present Peugeot 208 2013–2015 Peugeot 2008 2007–present Peugeot 308 2010–present Peugeot 3008 2011–present Peugeot 508 2008–present Citroën C4 2009–present Citroën DS3 2009–present Citroën DS4 2009–present Citroën C3 2009–present Citroën C3 Picasso 1.6 litre turbocharged (PSA) Edit The turbocharged 1.6 L unit adds gasoline direct injection and has special low-pressure die-cast heads. It has an 85.8 mm (3.4 in) stroke for a total of 1598 cc of displacement. At first, there were two versions on offer - the THP150 and THP175, also known as the EP6DT and EP6DTS respectively within Peugeot. The first was later updated as EP6CDT and also a THP163, EP6CDTM.[9] There is also EP6CDT MD - with lowered compression ratio. For the THP150 maximum torque is 177 lb-ft (240 N·m) at 1400 rpm, remaining flat to 5000 rpm. Power output is 150 PS (148 hp/110 kW) at 5500 rpm. Applications: 2006–present Peugeot 207 CC/GT 2007–present Peugeot 308 2011–present Peugeot 508 2008–present Citroën C4 2008–present Citroën C4 Picasso 2013–present Citroën C4 Sedan - the car assembled in Russia, Kaluga 2009–present Citroën DS3 2010–present Citroën DS4 2012–present Citroën DS5 2011–present Peugeot 408 Sport 2012–present Peugeot 208 For the THP163 maximum torque is 177 lb-ft (240 N·m) at 1400 rpm, remaining flat to 5000 rpm. Power output is 165 PS (163 hp/110 kW) at 5500 rpm. Applications: 2011–present Peugeot 408 For the THP175 (EP6DTS, later EP6CDTS) maximum torque is 178 lb-ft (247 N·m) at 1600 rpm, remaining flat to 5000 rpm. Power output is 175 PS (173 hp/128 kW) at 5500 rpm. An overboost function is available which temporarily increases torque to 192 lb-ft (260 N·m) between 1700 rpm and 4500 rpm in gears 3 to 5. Applications: 2006–2010 Peugeot 207 RC 2007–2010 MINI Cooper S 2007-2011 MINI JCW (154 kW version of engine - only used by BMW) 2008–present Peugeot 308 2010–present Citroën DS3 Racing - EP6CDTS - 202 hp In 2010 Peugeot released 1.6 THP engine (EP6CDTX[9]) with 200 hp at 5500 RPM, maximum torque 275 @ 1700 RPM. It featured direct injection, twin-scroll turbocharger and variable valve lift. Applications: 2010–present Peugeot RCZ 2010–present Peugeot 308 GTi 2010–present Citroën DS4 2012–present Peugeot 208 GTi PSA has now released a new Euro 6 engine based on the THP in the following Engine codes: EP6FDTX - 205/208/210 hp 1.6l THP Peugeot 208 GTi EP6FDTR - 250/270 hp 1.6l THP Peugeot 308 GTi EP6CDTR - 270 hp 1.6l THP Peugeot RCZ BMW N13 / Mini N18 Edit The turbocharged 1.6 litre variant used by BMW and Mini[11] is called the N13 for BMW applications and the N18 for Mini applications. The N13 replaced the naturally aspirated BMW N43 and was produced from 2011 to 2015. It is BMW's first turbocharged 4-cylinder petrol engine since the 2002 Turbo ceased production in 1974. The N13/N18 engine uses direct injection, a twin-scroll turbocharger and Valvetronic (variable valve lift). BMW sold the N13 alongside the larger displacement BMW N20 turbocharged straight-4 engine. The N13 was effectively replaced by the turbocharged 3-cylinder BMW B38 engine. Model Displacement Power Torque Years N13B16 1,598 cc (98 cu in) 136 PS (100 kW; 134 hp) @ 4350 rpm 220 N·m (162 lb·ft) @ 1350 rpm 2011-2015 170 PS (125 kW; 168 hp) @ 4800 rpm 250 N·m (184 lb·ft) @ 1500 rpm 2012-2015 Applications:[12] 75 kW version 2012–2015 F20 114i 100 kW version 2011–2015 F20 116i 2012–2015 F30 316i 125 kW version 2011–2015 F20 118i 2012–2015 F30 320i ED Production Edit The production of MINI version of 'Prince' family of engines is set to end by 2016, and be replaced by its very latest 3 and 4 cylinder Engine family - BMW B36, BMW B38 and BMW B48.[13] In 2015 it was announced, on the Hong Kong Stock exchange, that BMW had signed an IPR deal with XCE. They will make the N18 TVDI engine in China for use in various Brilliance Automotive vehicles (JV Partner of BMW in China) and also for other China OEM's. PSA will continue to develop the higher power models of the engine family, with future production planned for China with its JV partners DONFENG (CAPSA) and Changan.[14] References Edit ^ Press release (in French) ^ Reed, John (2010-09-29). "FT article". FT article. Retrieved 2012-08-30. ^ Swade (2010-09-29). "SaabsUnited coverage of Saab press release". Saabsunited.com. Retrieved 2012-08-30. ^ "Saab PhoeniX Concept Official Photos and Info - Auto Shows". Caranddriver.com. 2012-08-26. Retrieved 2012-08-30. ^ Eighth consecutive International Engine of the Year Award for PSA Peugeot Citroën ^ International Engine of the Year Award results in 1.4-Litre to 1.8-Litre ^ http://bimmerportal.com/productReviews.aspx ^ http://www.motoringfile.com/files/3_Tec ... 934639.pdf ^ a b c d [1] Archived November 27, 2010, at the Wayback Machine. ^ "2007 Mini Preview - Press Release". Retrieved August 15, 2006. ^ "Archive » The Mighty Prince Engine: It’s Future on the Road & in Motorsport". MotoringFile. 2011-11-23. Retrieved 2012-08-30. ^ "BMW-1er-F20-116i-118i-technische-Daten-1". Bimmertoday.de. 2011-06-05. Retrieved 2012-06-03. ^ MINI’s Prince Engine is Dead. Enter the B37 & B48. ^ PSA will keep using the Prince engine family Bibliography Edit "Press Kit" (PDF). PSA Peugeot Citroën.com. Retrieved January 3, 2006. Last edited 4 days ago by Andy Dingley |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 04.07.2017 16:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
OK! Suosittelen tuota asianajaja vaihtoehtoa! Ei enää yhteyttä Porvoon liikkeeseen, vaan yhteys suoraan konsernin ylemmälle tasolle. Ei uhkailua Iltasanomilla tai muulla, mutta jos ei asia ala edistymään, niin sitten ja silloinkin etukäteen ilmoittamatta. Itsellä kokemusta, kun Korpivaara aikanaan alkoi vaatimaan täyttä hintaa automaatti Land Cruiserin vaihteistosta ja vaihdosta, vaikka auto takuunalainen muutaman kuukauden vanha ja laatikko porsi. Ei kuulemma kuulunut takuun piiriin, kun autolla oli ajettu maastossa, kun alustassa oli savea ja risu kiinni. Asianajajani soitti ja kertoi edessään olevan esitteen ko. autosta maastossa. Tunnin päästä auton sai noutaa veloituksetta. ![]() Tuon vikipedia tiedon perusteella, en oikein saanut selville, miten BMW on tehnyt noin helvetin huonon moottorin, vaan vahvasti tuntuisi olevan Prince Motorin tekele? No on täällä patongissa väitetty, että EU:lla on kurkku direktiivi ja paljon kaikkea muutakin, mutta olisi toivottavaa, että väitteisiin löytyisi jotain totuuden siementä, ennen kuin väitteitä esitetään. ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 04.07.2017 17:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori |
betaromeo kirjoitti: Tuon vikipedia tiedon perusteella, en oikein saanut selville, miten BMW on tehnyt noin helvetin huonon moottorin, vaan vahvasti tuntuisi olevan Prince Motorin tekele? Heti alkajaisiksihan tuossa mainitaan seuraavaa: "Prince engine. Not to be confused with Prince Motor Company." Kyseinen PMC taisi jo 60-luvun puolella päätyä Datsunin nielaisemaksi... Ja juttu jatkuu heti tuosta: "Prince is the codename for a family of automobile straight-4 engines developed by PSA Peugeot Citroën and used by BMW." Mutta paremmalta se itsestäkin tuntuu sitä sitikkamiehenä vältellessä kutsua "bemarin paskamoottoriksi" ![]() ... Ja Plösöilijä voisi opetella vaan suosiolla laittamaan sen linkin koko sivun sisällön kopioimisen sijaan ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |