Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

HDi 240 EGR?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25893
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Xantippa [ 03.07.2017 21:36 ]
Viestin otsikko:  HDi 240 EGR?

Lievää nykimistä havaittavissa osakaasulla tasaisesti ajaessa, ja asiaa tutkailtuani vaikuttaisi yleiseltä EGR-ongelmalta. Voiko EGR-venttiilit poistaa käytöstä tuossa 3.0HDi-moottorissa ja onko siitä jotain haittaa? Ilmeisesti vaatii sekä tulppauksen että softauksen? Vai pitäisikö vaan tyytyä vaihtamaan venttiilit uusiin, ilometrejä nyt reilut 140tkm?

Kirjoittaja:  Plagu [ 03.07.2017 22:58 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Millas moottorinohjaimella nuo 3l hotkot ovat?

Kirjoittaja:  Xantippa [ 04.07.2017 08:05 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Boschin EDC17CP11 näkyis olevan.

Kirjoittaja:  ace [ 04.07.2017 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Jaguar-foorumeilta löytyy tietoa jonkin verran näistä koneista. Käsittääkseni egr-venttiilit täytyy sekä tulpata mekaanisesti, että ohjelmallisesti poistaa käytöstä.

Uudet egr-moduulit näyttäisivät maksavan (Citroen Service) yhteensä 685,00 e/puoli. Ilmeisesti pelkkää venttiiliosaa ei saa ostettua erikseen..?

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 04.07.2017 15:21 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

MODUL MODUL
Marke PEUGEOT/CITROEN: MODUL
Art.Nr.: 1618KX
Verfügbar in ca. 5-7 Werktagen 486,12 € *
IN DEN WARENKORB

Original-teile germany saa tolla hintaa kpl.

Kirjoittaja:  Plagu [ 04.07.2017 15:41 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Näyttäs omat laitteet tuonkin osaavan, vaatii toki ecun availua ja muuta pientä säätöä, jos uskallusta beta testaajaksi laiti privaa, kun en tuollaista ecua oo ennen ronkkinu :lol:

Kirjoittaja:  Xantippa [ 04.07.2017 20:40 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Mitä nyt selvittelin niin EGR ei tarvitse tulpata jos eivät ole fyysisesti jumissa, eli softalla ne saa pysyvästi kiinni. Kahdesta virallisesta paikasta kysytty hintaa softaukselle, hinnat 350€-590€, tosin epäilen että tuo halvempi mesta ei tajunnut että ecu on irroitettava autosta operaatiota varten.

Mutta joo, eipä tuossa liene vaihtoehtoja mitä tekee jos vielä vikakoodit vahvistaa että vika on tosiaan EGR-systeemissä. Venttiilit on älyttömän hintaisia ja vaihtotyökin lienee melko työläs operaatio. Tulppaus onnistuu ymmärtääkseni helposti koneen päältä, molemmat venttiilit sijaitsee hyvin hankalassa paikassa. Pääsen katsomaan vikakoodit loppuviikosta joten sitten selviää onko vika tosiaan tuossa vai muualla.

Kirjoittaja:  Plagu [ 04.07.2017 23:14 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Eipä se egr:n poisto tuosta ole kummoinen rasti kun eculle löytyy ns damos tiedosto (eli ns kuvaustiedosto jotta missä mikäkin kartta on) eli suurin työ tuossa softan luvussa ja kirjoittelussa. Jos egr jumii esim auki asentoon helpointa lie tulpata ja nypätä piuhat irti, softasta vikakoodit dellaten.

Kirjoittaja:  ace [ 05.07.2017 00:27 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Näin itsekin ymmärsin, että softalla poisto onnistuu, jos venttiilit eivät vielä jumita. Jos hommaan ryhtyy, niin kannattaisiko siinä samassa sujauttaa ecuun päivitetty kartta (290 hv/500 Nm noi näyttää pääasiassa olevan). Tuosta luulisi tulevan varsin maltillinen lisäkustannus, kun ecu on jo valmiiksi piuhan päässä.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 05.07.2017 08:49 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Eipä tuo lisäteho paljoa innosta kun taitaa jo vakiona olla vaihteiston maksimiväännöt (450nm) käytössä. Muutoinhan lisätehosta ei tietysti olisi haittaa. :mrgreen:

Kirjoittaja:  kaseva [ 05.07.2017 09:11 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Lievää off topicia, mutta... onko ecu-miehillä tietoa pääseekö tuohon vaihteiston softaan käsiksi? Tuo sigun 9⁵ on alkuperäisellä Aeron koneella joka on jälkikäteen Biopoweroitu, mutta laatikon softa on vakio. Tästä aiheutuu pieni epäsuhta lootan ja moottorin toimintaan, vaihteisto ei osaa hyödyntää kohonnutta alakierrosvääntöä (tuossakin siis jo lootan maksimit käytössä, johon rajattu myös Biopower-softassa). Menee siis tavallaan potentiaalia hukkaan sekä mielestäni vaihteisto+kone paketin toiminta ei ole ihan niin sivistynyttä kovemmissa vedoissa kuin perus-Aeron softalla.

Tovi sitten pihassa oli toinenkin 9⁵ alkujaan samanlaisella Aeron padalla ja laatikolla, mutta Saabin hovivirittäjän (Hirsch) rakentamana. Heiltä oli onnistunut myös laatikon softan avaaminen, joten ei se kai mikään mahdottomuus ole? Yhdistelmä oli erittäin hienostunut käytökseltään kaikissa ajotilanteissa. Kyseessä ei tosin ollut Biopower.

Pitkän aasinsillan kautta siis varsinaiseen kysymykseen; Jos moottorin softan päivittää ceefemmasta niin menettääkö erittäin sivistyneen käytöksen kaikissa ajotilanteissa? Vai löytyykö tuon laatikon softan avaamiseen jokin konsti, jolla sen saisi sovitettua uuteen moottorinohjaukseen?

Kirjoittaja:  Xantippa [ 07.07.2017 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

EGR-testi ajettu diagboxilla läpi ja näyttää että OK. Useampi vikakoodi löytyi, mutta nollauksen ja ajolenkin jälkeen sytkäpolttoaineosastolta tulee vaan P2140 Tight spot switch for the accelerator pedal. Onko tuo nyt sitten se kick-down -juttu mikä on vialla vai mikä, eli kaasupoljinta vaihtoon? Nollauksen jälkeisellä ajolenkillä nykäisi taas pari kertaa 70km/h vakkarilla ajellessa kun lämpötila on lähes 20 astetta. Kylmemmällä säällä ei oireile. Kokeilin EGR-testin vielä ajolenkin jälkeen, mutta edelleen näytti sekin OK.

Kirjoittaja:  Jalamari53 [ 08.07.2017 11:24 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

EGR venttiilejä löytyy Ebay.de hintaan 70€/kpl ainakin 2.7 litraiseen. Onkohan muuttunut 3.0 litraisessa?

Kirjoittaja:  Xantippa [ 09.07.2017 10:12 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Eri hilut on, Siemensiä 2.7, Boschia 3.0.

Kirjoittaja:  ace [ 12.07.2017 14:06 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Toisin kuin 2.7-litraisessa, tuossa 3-litraisessa EGR-venttiili näyttäisi olevan integroitu "päästöjenestomoduliin", eikä sitä ilmeisesti myydä erikseen. Tai ainakaan sille ei löydy varaosanumeroa. En tiedä pystyykö sitä tuosta edes purkamaan.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 03.08.2017 13:51 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Xantippa kirjoitti:
EGR-testi ajettu diagboxilla läpi ja näyttää että OK. Useampi vikakoodi löytyi, mutta nollauksen ja ajolenkin jälkeen sytkäpolttoaineosastolta tulee vaan P2140 Tight spot switch for the accelerator pedal. Onko tuo nyt sitten se kick-down -juttu mikä on vialla vai mikä, eli kaasupoljinta vaihtoon? Nollauksen jälkeisellä ajolenkillä nykäisi taas pari kertaa 70km/h vakkarilla ajellessa kun lämpötila on lähes 20 astetta. Kylmemmällä säällä ei oireile. Kokeilin EGR-testin vielä ajolenkin jälkeen, mutta edelleen näytti sekin OK.


Hartikaisen diagnoosin mukaan sekä kaasupoljin että kaasuläppäkotelo olisi vaihdettava.

En löydä kaasuläppäkoteloa servicestä, mistähän kategoriasta se oikein löytyy??

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 03.08.2017 14:34 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Moottori, ahtopaine, turbo ilmaletkut
Vonr 163613
Hinta 416€
Original teile saksa 273,28€

Kirjoittaja:  Xantippa [ 03.08.2017 15:44 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Kiitos!

Eli tuo on sama osa kuin 2,7-moottorissa?

Olisko kuitenkin 0345G1 ?

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 03.08.2017 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Juurikin noin kun kirjoittelit, oisko tullut oikonen sulku itselle :lol: :lol:

Hinta originalteile 270€ saksassa

Kirjoittaja:  Xantippa [ 03.08.2017 19:22 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Ei mitään, kiitos kun opastit puusilmälle mistä se osa löytyy!

Onpa muuten halpaa tuolla originparts.de, kaasupoljinkin 130€!! Alle puoleen hintaan saa molemmat osat mitä Hartikaiselta... :mrgreen:

Kirjoittaja:  ace [ 03.08.2017 20:26 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Kaasuläpän (vai mikälie ilmanannostelija se näissä dieseleissä onkaan...) vaihtotuomion sain minäkin omastani, kun ECU antoi jatkuvaa vikakoodia P2126 (Metering throttle). Koodi on kuitenkin sittemmin poistunut; kenties sen takia kun ahtopuolella ollut vuoto on paikkailtu. Mikähän noissa kaasuläpissä rikkoutuu vai likaantuuko ne vain imupuolella olevasta liasta? Tuossa V6:ssa se kaasuläppä on niin helpossa paikassa, että voisi koittaa ottaa koko höskän irti ja putsailla.

EDIT: ... ja putsaamisen jälkeen sopeuttaa se kaasuläppä uusiksi.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 03.08.2017 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Katsotaan vielä kuinka paljon myyjäliike suostuu osallistumaan kuluihin...

Likaako EGR kaasuläppäkotelonkin?

Kirjoittaja:  ace [ 03.08.2017 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Ihan kuin tuolta kaasuläpältä olisi kaksi letkua EGR-venttiileille, eli kenties meno ja paluu? Voi siis olla, että sieltä tulee pakokaasuja kaasuläpälle. Joku asiaan perehtynyt osaa varmaan kertoa paremmin.

Liitteet:
Untitled2.png
Untitled2.png [ 111.09 KiB | Katsottu 12418 kertaa ]

Kirjoittaja:  ace [ 03.08.2017 22:26 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Tarkemmin ajateltuna kaasuläppähän se nimenomaan taitaa säätää sitä tuoreen ilman ja kierrätetyn pakokaasun suhdetta. Eihän vanhemmissa dieseleissä aikana ennen EGR:ää yleensä mitään kaasuläppiä ollut..? Eli siis kyllä se kierrätetty pakokaasu saattaa liata myös sen kaasuläppäkotelon.

Kirjoittaja:  NOUCIT [ 04.08.2017 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: HDi 240 EGR?

Voi noita liian monimutkaisia diisseleitä...onneksi pian pannassa, ainakin saksassa ja sitten autot valuvat Suomeen :D .

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/