Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia nykii http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25959 |
Sivu 1/5 |
Kirjoittaja: | jounine [ 16.07.2017 13:39 ] |
Viestin otsikko: | Xantia nykii |
Auto on siis Xantia Break 1.8i 16v -99. Vian historiasta sen verran, että talvella auto nyki välillä kesken ajon aivan sattumanvaraisesti. Tuolloin autossa oli myös joutokäyntiongelma, joka korjaantui tyhjäkäyntisäätimen vaihdolla. Samoihin aikoihin nykiminenkin hävisi. Alkukesästä nykiminen palasi. Auto nykäisi kesken ajon ja saattoi sitten taas toimia parikin viikkoa moitteetta. Autoon on vaihdettu puolakansi, sytytystulpat ja tosiaan maaliskuussa tyhjäkäyntisäädin. Nyt nykiminen tapahtuu maantienopeudella 80-120 km/h. Auto nykäisee muutaman kerran ja sitten taas toimii normaalisti. Osien vaihdon jälkeen auto käy oikeinkin tasaisesti ja kiihtyy paremmin, mutta nykiminen on häiritsevää. Onko enemmän tietävillä vinkkejä vian mahdollisesta aiheuttajasta. |
Kirjoittaja: | ealab [ 17.07.2017 10:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Yksi asia on varmaa. Alkuperäiset akun lyijykengät huitsuun ja Ms-valetut tilalle, ne joissa on holkkiliitos. On useammassakin mittailtu merkittäviä jännitehäviöitä, nimenomaan plus-kengässä, kaapelien puristusliitoksessa. Myös toosan maadoitus todennäköisesti "ei uutta vastaavassa" kunnossa, samat perusteet. Jos korjaat, silppua ensin lyijykenkä pois, ettei kaapelit lyhene. Kuparit ovat olleet siistejä!. Uudet kengät juottaen! Toosamaadoituksen alapään kenkä onkin juotettu, vain pulttiliitos.. Ps. Oma Xantia jäi käynnistymättä vian takia. Korjasin kengät, siitä lähtien ok ja konekin käy nätisti. Kun boxi saa siistiä anturitietoa. Mukavampi ajella, kun kone toimii nätisti. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 17.07.2017 22:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Map-anturissa voi olla öljyä. Ainakin omassani joskus öljyä kertyi imusarjan alaosaan, jossa ko anturi sijaitsee. |
Kirjoittaja: | jounine [ 18.07.2017 13:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Akkukengät autoon on vaihdettu joku vuosi sitten ja maadoituskin näytti olevan ok. MAP-anturin ongelmiin en ehtinyt vielä perehtyä. |
Kirjoittaja: | jounine [ 21.07.2017 16:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Päivitetään ongelmaa. Nyt nykiminen on laajentunut kaikille nopeuksilla. Auto rytkyttää välillä oikein kunnolla. Edelleenkin tämä tapahtuu vain hyvin lämmenneellä moottorilla. Auto on myöskin pariin otteeseen sammunut pysähdyttäessä. Voiko puoli vuotta vanha tyhjäkäyntisäädin olla jo entinen? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 21.07.2017 18:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
mitäs jos mettästäisit lähinnä syttykatkoksia -ja kynttilät ovat VIIMEISIÄ vika kohteita . liitännät olisivat epäilyn ensimmäisiä asioita. ja unohda se VIRTALUKKO joka kuuluu suosituimpien epäiltyjen listalle . ei myöskään mobilin öljy tai egyem kynttilät ole epäiltyjen listalla bougicord piuhojen lisäksi . etihhän niitä sähkökatkoksia ensisijaisesti . niihin taas ovat syynä ranskisten tapa rakennella omia viritelmiä perinteisten toimivien liitäntöjen tilalle |
Kirjoittaja: | catmatti [ 21.07.2017 20:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Katso ne sulakkeet konepellin alla yksi niistä ohjaa bsi nosta kaikki irti ja tarkista onko se pienin kunnossa! |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 21.07.2017 20:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
catmatti kirjoitti: Katso ne sulakkeet konepellin alla yksi niistä ohjaa bsi nosta kaikki irti ja tarkista onko se pienin kunnossa! BSI? Xantiassa? Ei. |
Kirjoittaja: | catmatti [ 21.07.2017 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Saman tekevää mitä se ohjaa tarkista sulakkeet |
Kirjoittaja: | jounine [ 22.07.2017 22:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Yritän huomenna perehtyä sulakkeisiin ja maadoituksiin. Auton korjaushistoriasta selvisi, että MAP-anturi on vaihdettu 2013. Illalla töihin ajellessa auto taas nyki ajoittain oikein miehekkäästi ja huomasin, että nykiminen loppui kun kaasun päästi pois. Tyhjäkäyntiä moottori käy muutoinkin tosi tasaisesti ja ainakin tämän illan havaintojen perusteella ongelma liittyy ķaasun painamiseen moottorin ollessa lämmin. Ajatuksia? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 22.07.2017 23:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
jounine kirjoitti: ainakin tämän illan havaintojen perusteella ongelma liittyy ķaasun painamiseen moottorin ollessa lämmin. Eli ongelma tulee, kun mennään pois lambda-säädöltä? MAP- ja lämpöanturit nyt ainakin voisi tarkistaa.Ajatuksia? kokemjne kirjoitti: ei myöskään mobilin öljy tai egyem kynttilät ole epäiltyjen listalla bougicord piuhojen lisäksi . Jos sinne on joku tunkenut Bougicordit tai mitkä vaan johdot puolakannen ja tulppien väliin, niin kyllä se ihan varmasti ongelmia aiheuttaa. Tuo 1.8 16V ei onneksi ole kynttilöille niin nirso kuin 1.8 8V, jonka saa melkoisesti nykimään Eyquemeilla.
|
Kirjoittaja: | KKA [ 23.07.2017 02:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Mulla vähän samanlaisia nykimisongelmia 306 1,8 16 v pösössä (sama moottori),kylmänä kulkee pirteästi eikä nyi,samaan aikaan kun alkaa lämppäristä puhaltaa lämmintä alkaa nykimään ja tuntuu että tehoista uupuu parikymmentä hevosta. Jonkin verran on asiaa tutkittu ja vikaa ei ole löytynyt,seuraavaksi on vuorossa map anturin vaihto,uskon että vika on siinä. |
Kirjoittaja: | ealab [ 23.07.2017 09:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Yksi mahdollisuus: Omassa auttoi moottorin lämpötila-anturin uusiminen. Alkuperäislaatuisella. Tarvikeanturikaan ei toiminut speksien rajoissa. Viallisessa anturissa vastusalue ylittyi n. 10%.lla, se riitti rikastamaan seosta. Alkuperäislaatuisen vastusarvot, lämpötilojen suhteen, pysyivät visusti speksien keskivaiheilla. Vaikutusta oli myös akun liitosten, maadoitusten kunnostuksella. Nämä viat löytää vain mittailemalla jännitehäviöitä liitoksista. Häviöitä ei sovi paljon olla. |
Kirjoittaja: | jounine [ 23.07.2017 19:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Nyt täytyy kysyä tyhmänä, että mitä johtoja puola kannen ja tulppien välissä aikaisemmasta viestissä tarkoitetaan? En tästä 16v-mallista moisia löytänyt? Puolakansi, tulpat ja tyhjäkäyntisäädin on siis tosiaan vaihdettu. Tänään ajellessa nykiminen oli ajoittain melkoista 80 km/h vauhdissa, mutta loppui tultaessa 40 km/h alueelle. Kun auto aloittaa nykimisen ei esimerkiksi kaasun painaminen voimakkaammin auta asiaa, vaan nykiminen loppuu vain lopettamalla kaasun painaminen kokonaan. |
Kirjoittaja: | jounine [ 23.07.2017 21:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Sulakkeet ja ainakin osa maadoituksista on tarkistettu. Auton tyhjäkäynti tuntuu koko ajan nousevan - tällä hetkellä ollaan huonoimmillaan jo 1200-1400 rpm. Joutokäynti myös aavistuksen seilaa. Vaikuttaako tyhjäkäyntiin muu kuin tyhjäkäyntisäädin? Olisiko se jo rikki, vaikka onkin vaihdettu maaliskuussa. Se on kylläkin Motonetista ostettu tarvikeosa, onko niiden toimivuus/kestävyys mitä luokkaa? |
Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 23.07.2017 22:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
jounine kirjoitti: Vaikuttaako tyhjäkäyntiin muu kuin tyhjäkäyntisäädin? Olisiko se jo rikki, vaikka onkin vaihdettu maaliskuussa. Se on kylläkin Motonetista ostettu tarvikeosa, onko niiden toimivuus/kestävyys mitä luokkaa? Tutun Xsaraan vaihdettiin *otonetistä ostettu tyhjäkäyntisäädin, eikä kestänyt kuin 5 kk. Mahdollinen skenaario siis. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 23.07.2017 22:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
jounine kirjoitti: Nyt täytyy kysyä tyhmänä, että mitä johtoja puola kannen ja tulppien välissä aikaisemmasta viestissä tarkoitetaan? En tästä 16v-mallista moisia löytänyt? Hyvä vaan jos ei ole, kun ei sinne mitään johtoja tosiaan kuulukaan.jounine kirjoitti: Vaikuttaako tyhjäkäyntiin muu kuin tyhjäkäyntisäädin? Tyhjäkäynninsäätimen lisäksi ilmavuoto voisi vaikuttaa, mutta annetaanpa ääni säätimelle, jos kerran tarvikeosa on. Joskus vastaavaan kulkineeseen kyseisen osan ostin alkuperäismallina Sitroselta ja se toimi ongelmitta ainakin niin kauan kuin sen kulkineen omistin. Hintaa taisi kyllä olla jotain 80-100 eur, mutta välttyi arvailuilta.
Olisiko se jo rikki, vaikka onkin vaihdettu maaliskuussa. Se on kylläkin Motonetista ostettu tarvikeosa, onko niiden toimivuus/kestävyys mitä luokkaa? |
Kirjoittaja: | jounine [ 23.07.2017 23:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Kävin pienellä koeajolla ja tyhjäkäynti seilaa ja auto sammuili usein. Silloin kun auto joutokäyntiä käy, ovat kierrokset vähintään 1200 rpm. Korjausoppaan mukaan tyhjäkäynti pitäisi olla 800-900 rpm, mutta ko. yķsilössä joutokäynti oli pienimmillään 950 rpm tyhjäkäyntisäätimen vaihdon jälkeen. Samalla kun tarkastin sulakkeita, yritin katsella letkujen kuntoa. Päällisin puolin kaikki olivat kunnossa, mutta sehän ei välttämättä kerro asian oikeaa laitaa. |
Kirjoittaja: | jasu [ 23.07.2017 23:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Entäs kaasun asentoanturi? Ainakin kokemukset sellaisen vikaantumisesta, tosin omatoimisesti kaasarista ruiskuksi muutetussa Dyanessa, oli aika vitsikkäitä. Ihan tuurissaan oli miten suostui etenemään, välillä pahaakin nyhtämistä, välillä ruisku kuvitteli kaasun olevan pois jolloin bensansyöttö katkesi kun kierroksia oli vähänkin enemmälti... Sen toiminta on suht helppo mitata, kunhan ensin pääsee anturin luokse. Mielikuva on että mainitussa moottorimallissa anturi on kaasuläppärungon alapuolella. Liittimen ollessa kytkettynä, kaasun asennon mukaan pitäisi signaalijännite muuttua, sitä isommaksi mitä enemmän kaasu on auki, irrotettuna resistanssiarvon pitäisi muuttua lineaarisesti asennon mukaan, anturi on siis vain potentiometri... |
Kirjoittaja: | catmatti [ 23.07.2017 23:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Nyt juustonaksuja |
Kirjoittaja: | ealab [ 24.07.2017 08:10 ] |
Viestin otsikko: | . |
Omassa xantiassa, vm 2000, vielä alkuperäinen jk-moottori. Se on tosin putsattu jo 2 kertaa ja voideltu silikonirasvalla, ohuelti. Vielä toimii, >210tkm. Teflon-rasvaakin kokeilin, ei hyvä. Mitkä tulpat? |
Kirjoittaja: | ealab [ 24.07.2017 08:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Tuo NGK:n LFR 5 B vaikuttaisi melko kuumalta. Kun eräs Bosch-vertailusivu antaa lämpöarvoksi 6. Muistaakseni NGK:lla 5:sen lämpöarvo 125-145. Se on sekunteja itsepuhdistuslämpötilaan. Näin Bosch:in tulpat joskus merkittiin, suoraan lämpöarvolla. Onhan Bosch:in 8 myös vähän kuumempi. |
Kirjoittaja: | jounine [ 25.07.2017 22:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Sitten olisi taas hyvät neuvot tarpeen. Autoon on nyt vaihdettu tyhjäkäyntisäädin. Samalla irrotin MAP-anturin ja puhdistin sen. Akku oli irti kohtuullisen pitkään, kun tarkastin maadoituksia. Sitten korjauksen tuloksiin: Auto ei lähde käyntiin, kuin heti käynnistymisen jälkeen hetken kaasua painamalla. Kun auton saa käyntiin, se käy kyllä nätisti. Joutokäynti on edelleen liian korkea - noin 1050 rpm, mutta käynti on tasaista. Kokeilin molempia vanhoja tyhjäkäyntisäätimiä autossa käynnistysongelman vuoksi, mutta auto ei käynnisty ilman kaasua yhdelläkään säätimellä. Joten voitaneen päätellä käynnistysongelman johtuvan jostain muusta? Lisäksi moottorin lämpötila on nyt noin 100 astetta. En käsittääkseni koskenut mihinkään jäähdytysnesteen lämpötilaa säätävään. Molemmat flektit pyörivät, mutta lämpötila ei laske. Ennen "korjausoperaatiota" lämpötila pysyi 88 asteessa. Positiivisena seikkana mainittakoon, että koeajolla (sekä maantie- että kaupunkiajoa) auto ei nykinyt. Olisiko ideoita? |
Kirjoittaja: | jounine [ 26.07.2017 07:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Aamun kokemuksen mukaan auton käynnistymistysongelma ei ole moottorin lämpötilasta kiinni. Kylmällä moottorilla samat ongelmat kuin eilen illalla. Samoin auton taas nykäisi pariin otteeseen aamulla. Neuvot olisivat erittäin tarpeen. |
Kirjoittaja: | ealab [ 26.07.2017 08:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia nykii |
Moottorin lämpötila-anturi?*. Jos sen vastusalue kasvaa, kuten vikaantuessa käykin, se alkaa syöttää rikkaampaa seosta. Se aiheuttaa käyntihäiriöitä lämpimälle koneelle. Systeemi siis luulee konetta kylmemmäksi. Joutokäyntimoottorin on ensin sopeuduttava, menee muutama käynnistys ja käyttö, että tuon kara alkaa olla sopivasti raollaan. *Muistaakseni ok anturi 20 asteessa n. 6kOhm. Jo 10% ylitys tekee kiusaa. Eikä sitten tarvikeantureita. Ilmaus, onko ok. Mittarin anturi on eri. Kolmas anturi on lämpötilasta riippuva flektin kytkin, siis selvällä ylilämmöllä. Tarkastitko maadoitukset mittaamalla, se nimittäin on ainoa kunnon konsti. Todeta paikkojen jännitehäviöt. Yksi hyvä kohde on akun miinus ja masiinan välinen yhteys (maadoitus), mitataan, kun kone käy ja kaikki sähkökuorma kytkettynä. Tämä maadoitus ei ole vain maadoitus, vaan paluuvirtareitti. Siinä kulkee samat virrat, kuin moottoriin meneekin, siis starttivirrat, jne. |
Sivu 1/5 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |