Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian renkaat http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26063 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | konevelho [ 31.07.2017 18:31 ] |
Viestin otsikko: | Xantian renkaat |
Kysymys Xantian regaskoosta; Mikä on paras koko ohjattavuudeltaan? Autossa (1,8 2000 HB) 195/65/15. Jotenkin outo ohjaus ja jos on hiekkaa asfaltinpäällä niin "murtaa". Tarkoitan ,että pyrkii puskemaan käännettäessä. |
Kirjoittaja: | Aapeli [ 31.07.2017 20:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Ohjauskulmat kohdillaan eikä välyksiä? |
Kirjoittaja: | uuno [ 31.07.2017 20:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
mulla oli edessä väärä et luku... tai en kyllä mitään et lukua löytänyt... mutta kun vaihdoin takaa eteen jaa sillee nii sitte oli ok ajaa... oli eri paria vanteet... |
Kirjoittaja: | mister [ 31.07.2017 20:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
konevelho kirjoitti: Kysymys Xantian regaskoosta; Mikä on paras koko ohjattavuudeltaan? Autossa (1,8 2000 HB) 195/65/15. Jotenkin outo ohjaus ja jos on hiekkaa asfaltinpäällä niin "murtaa". Tarkoitan ,että pyrkii puskemaan käännettäessä. Itsellä sama koko, oli alapallossa väljää niin "puski" toiseen suuntaan kääntäessä ![]() |
Kirjoittaja: | Aapeli [ 31.07.2017 23:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Mulla oli kerran Mitsubishi, jossa aina kesken kaarteen etupäästä kuului kolahdus ja nastarenkaan rapina muuttui selvästi erilaiseksi. Päätin nostaa etupään ylös sitten kun seuraavan kerran menen kotipuoleen käymään. Ajelin noin ehkä pari kuukautta. Noh, kotipuolessa käynnin aika tuli ja 250km tuli päästeltyä reipasta satasta. 5km ennen perille pääsyä se sitten tapahtui. Lähdin risteyksestä ykkösellä ja kakkoselle vaihtaessa kuskin puolen etupyörä kääntyi auton alle. Alapallonivelestä oli korkannut kierre ja se pääsi alatukivarresta irti. Auto jäi melkein keskelle risteystä pe-iltana klo22. Siihen aikaan pilluralli kiersi just tuosta kohtaa. Kiva oli äheltää toista tuntia niveltä paikoilleen, kun bemareista huudeltiin "Mitsut on paskoja". Kuormaliinoilla kiristettiin alatukivarsi ylös, että pääsi nilkuttamaan pihaan. |
Kirjoittaja: | konevelho [ 01.08.2017 09:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Ei ole välyksiä ,oli juuri katsatuksessa ja on itsekkin tarkistettu. Ei kolise eikä kilise. auto kulkee "miltei" suoraan ja rattikin on suorassa. Mikä on vanteen oikea et? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 01.08.2017 10:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
konevelho kirjoitti: Ei ole välyksiä ,oli juuri katsatuksessa ja on itsekkin tarkistettu. Ei kolise eikä kilise. auto kulkee "miltei" suoraan ja rattikin on suorassa. Mikä on vanteen oikea et? Jos en väärin muista, niin kakkoskoppaisen 15" peltivanteen ET on jotain 18, ehkä jopa pienempikin. Pösön vanteet taitaa olla noin yleensä vähän isommalla ET:llä. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 01.08.2017 15:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Kakkoskorisen ET pienikoneisissa 8. Isokoneisissa (HDi, V6, bensaturbo) ET on 15 kun 205/60 kumit. |
Kirjoittaja: | Puhi [ 02.08.2017 03:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Ei ET luku pitäisi vaikuttaa kylläkään ajoon noin, jotain muuta vialla. Kyllä Xanttu oikein säädetyillä kulmilla ja suht vakio renkailla tahtoo olla yliohjaava, mutta hyvin hiekkatiellä perä ottaa pidot jos alkaa luistamaan. Vääntösauvaiset ranskikset saattaa olla yllättävän yliohjaavia, aliohjautuminen mielestäni kertoo jostain vääristä kulmista/välyksistä. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 02.08.2017 07:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Puhi kirjoitti: Ei ET luku pitäisi vaikuttaa kylläkään ajoon noin, jotain muuta vialla. Kyllä Xanttu oikein säädetyillä kulmilla ja suht vakio renkailla tahtoo olla yliohjaava, mutta hyvin hiekkatiellä perä ottaa pidot jos alkaa luistamaan. Vääntösauvaiset ranskikset saattaa olla yllättävän yliohjaavia, aliohjautuminen mielestäni kertoo jostain vääristä kulmista/välyksistä. No kyllä musta ainakin äkkiseltään tuntuisi, että liian suuri etupään ET vaikuttaisi juuri noin... |
Kirjoittaja: | IJN [ 02.08.2017 09:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
konevelho kirjoitti: Jotenkin outo ohjaus ja jos on hiekkaa asfaltinpäällä niin "murtaa". Tarkoitan ,että pyrkii puskemaan käännettäessä. Jos on säädetty aurauskulmat niin että raidetangon päät ovat jääneet eri pituisiksi, niin tekee tuota. Suoraan kulkee kuten pitääkin ja pyöräkulmat on ok ja ratti suorassa, mutta ratin kääntaminen kääntää pyöriä eri tavalla kuin insinööri on suunnitellut, mitä jyrkempi käännös sitä suurempi virhe. |
Kirjoittaja: | konevelho [ 02.08.2017 14:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Hymm... Mitenkä tämä on mahdollista?? JOS; raidetangonpäät on samanmittaisia? Siis samanmittaisia kun alkuperäiset ja molemmin pouolin samanmittaiset. |
Kirjoittaja: | IJN [ 02.08.2017 16:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
konevelho kirjoitti: Hymm... Mitenkä tämä on mahdollista?? JOS; raidetangonpäät on samanmittaisia? Siis samanmittaisia kun alkuperäiset ja molemmin pouolin samanmittaiset. Säätämällä. Ohjauksen tangoissa on neljä nivelpistettä, kaksi vasemmalla ja kaksi oikealla. Aurauksen säädössä on kaksi säädettävää paikkaa: vasempien nivelien keskinäinen välimatka ja oikeiden nivelien keskinäinen välimatka. Jotka siis kuuluisi olla keskenään samoja jos ohjaukseen liittyvä geometria muuten on kunnossa. Sisäkurvin puoleinen pyörä kääntyy enemmän (tunnetaan myös Ackermann-ohjauksena) koska kulkee pienempää kehää, ja tämä menee eri suuntiin kurvaillessa pieleen jos palikoissa on heittoa. |
Kirjoittaja: | konevelho [ 02.08.2017 17:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Aurausta/haritusta voi säätää vain reidetankojenpäitä kiertämällä sisää tai ulos. Jos esim: oikea raidetanko on liikka sisällä tällöin pyörä harittaa ja ratti on vinossa. |
Kirjoittaja: | hexa [ 02.08.2017 21:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Kun kääntää ohjauksen ääriasentoon asfaltilla, jossa on hiekkaa, niin Xantia 1,8 16 V -98 ohjaus "murtaa". Tätä on tapahtunut vuodesta 2001 n. 180000 km ajomatkalla n. 0,001 kkm,n matkalla. Ei minkäänlaisia ongelmia renkaitten ym ohjausnivelien kulumisen kannalta! Kysymys kuuluu, kuka ajaa ympyrää niin, että ongelmia aiheutuu? |
Kirjoittaja: | konevelho [ 03.08.2017 10:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Oikein. Mutta tässä tapauksessa ei tarvii kääntä kun vain lähteäkseen parkkipaikalta.Ei siis ääriasentoon.Eihän kukaan niin sanonutkaan?? |
Kirjoittaja: | jasu [ 03.08.2017 12:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
konevelho kirjoitti: Aurausta/haritusta voi säätää vain reidetankojenpäitä kiertämällä sisää tai ulos. Jos esim: oikea raidetanko on liikka sisällä tällöin pyörä harittaa ja ratti on vinossa. Mutta jos tuossa on sitten "korjattu" tilanne kiertämällä vasen liian ulos. Aurauskulma on silloin oikein, mutta raidetangot eripituisia, ja on saattanut joku jopa ottaa ratin irti ja asentaa takaisin "oikeaan" asentoon eli suoraan... Mielikuvan mukaan tosin saa olla aika runsaasti eri mitoissa, ennen isompia murheita. Vaan saa siihen sitten mukaan myös "hyppyohjauksen" eli sen että pyörä kääntyy jousitusliikkeen aikana, ja se taas ei ole ollenkaan kiva ominaisuus... |
Kirjoittaja: | konevelho [ 04.08.2017 11:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Oikein. Näin se on mahdollista. Ja juurikin tuontyyppistä "hyppyä" on ohjauksessa havaittavissa. On muuten sitten ärsyttävä ajaa kun ratti poukkoilee. Lisäksi tähän on asennettu comfort pallot eteen niin sitten keula niiailee ja nyökkii kiihdyttäessä. Täytyy tarkistaa ohjauskulmat ja ratin asento kunhan keli kuivenee. |
Kirjoittaja: | IJN [ 04.08.2017 22:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Tämä voi nyt kuullostaa jankutukselta, mutta kun tämä ongelma nimenomaan ei selviä aurauskulmia mittaamalla ja ratin asentoa katsomalla... ei ainakaan niillä tavallisilla jokamiehen mittausmenetelmillä. |
Kirjoittaja: | konevelho [ 05.08.2017 16:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian renkaat |
Ni niin; Kyllä se oli niin että joku oli vaihtanut vasemman raidetangonpään ja sehän oli sitten aivan pielessä. Aurausta oli 12mm!! Myös toinen on joskus vaihdettu eikä ole tarkistettu aurauksia. Siimalla karkeasäätö ja sitten hienosäätö laudalla. Nyt on aivan eri maailmasta koko auto(tietysti). |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |