Aiemmin tapahtunutta: Varkaat kävivät Santtiassa (jo alkukeväästä), ja särjetty virtalukko saatiin voimalla vaihdettua uuteen. Nyt on saatu hankittua purkuosana uusi etumatkustajan ovenkahva niin ikään särjetyn tilalle. Sormi on sikäli suussa, että olisiko kenelläkään räjäytyskuvaa siitä, miten tuo kahva yhdistyy lukkoon, oven mekanismeihin, universumiin ja kaikkeen?
Purkuosamyyjältä tuli pelkkä kahva. Murron jäljiltä osat oli viskottu pitkin piennarta. Jäljellä oli alkuperäinen kahva ja auton läheltä löytyi myös vänkkyräinen tanko - linnuntietä rapiat kymmenisen senttiä pitkä - jonka olen päätellyt Haynesin perusteella yhdistävän kahvan oven lukkoon. Muita osia ei löytynyt silloin, eikä löytynyt nyt oven sisäpuoleltakaan, kun ovipahvit purin tieltä pois, ja ryhdyin ihmettelemään tilannetta. Esimerkiksi lukkosylinterin semmoisesta korvakkeesta varmaan pitäisi kulkea jotakin johonkin, jos haluaisi avaimen käännöllä olevan vaikutusta mihinkään. Sinänsä sillä ei ole tässä tapauksessa väliä. Lukkosylinteri, joka alkuperäisessä kahvassa oli, on kulutettu loppuun, avain vain pyörii sisällä. Uusi maksaa marmoritiskin myyjän mukaan 90 € / kpl sarjoitettuna runkonumeron tietojen mukaan, ja mitä-sattuu -sarjoituksella hintaa oli myyjän mukaan noin tuplasti. Ihmeellinen on maailma. Kahvan mukana ei tullut lukkosylinteriä, joten tuuppasin siihen paikalleen tuon vanhan toimimattoman ihan vain tukkeeksi.
Haynesin kuvista sain sen verran selkoa, että tuon rosmojen huomaavaisesti jättämän vänkkyräisen yhdystangon vänkkyräisempi pää menee oven kahvaan. Sinne käännellen sen sai menemään. Sitä enempää ei Haynesista ollutkaan sitten apua, muuten kuin neuvoi laittamaan kaiken kasaan purkuun nähden käänteisessä järjestyksessä. Kahva pitäisi tässä tapauksessa hakata kai sorkkaraudalla paikoilleen. Muoviosa, jonka läpi tanko pujoteltiin oli näemmä tuossa purkuosassakin murtunut hieman, kuten rosmojen jättämässä. En tiedä onko tuolla vaikutusta mihinkään. Mutta tangon toinen pää sitten. Lukossa on kiinni sisäkahvan yhdystanko, ja se on kiinni lukossa jonkinlaisella klipsillä. Samoin oven nupin tanko on paikoillaan edelleen. Vapaana oli yksi yhdystangon kiinnikkeen näköinen korvake, mutta klipsiä siihen ei löytynyt oven sisäpuolella. Arvausmenetelmällä tätä kahvan asennusta suoritin, ja näillä resursseilla (osat, äly) en keksinyt muuta, kuin yhdystanko kahvaan, kahva ovesta läpi, tangon toinen pää sen vapaan korvakkeen reiästä läpi. Yllättävästi ei toimi. Siihen kuuluisi varmaan jonkinlainen klipsi? Niin, ja siihen yhdystangon matkan varrelle osui luontevasti lukkomekanismissa jonkinlainen kiinnikeklipsi, johon tuuppasin tangon kiinni.
Koska alkuperäisen kahvan rippeet keräsin pihamaalta, ei ole osviittaa tilanteesta jolloin kahva oli vielä paikallaan. Mielelläni välttäisin kuskin oven purkamisen vertailukohteeksi, jos jollakin olisi jakaa viisautta tollolle tässä kohtaa.
Tympeää myös, että oven kahvan irroituksessa käytetyt alkukantaiset menetelmät ovat vääntäneet oven kahvan aukon reunat pottupelloksi. Ei asetu kahva täysin tiiviisti tonttinsa reunoille.
Liitteet: |
Tiedoston kommentti: Tätä fiksumpaa en keksinyt.

ovensisusp.jpg [ 115.13 KiB | Katsottu 2256 kertaa ]
|
Xantia Berline, 1.8 8v -95
|