Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Painelaakerin voitelu
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26190
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Bikasso [ 16.08.2017 12:07 ]
Viestin otsikko:  Painelaakerin voitelu

Tuossa taannoin tuttavan kanssa juttelin edellisen picatsun kytkimen laukeamisesta. Hänellä kuulemma joskus muinoin (-00 tai -01-vuodenapicassossa) oli saman lailla alkanut kytkin, tai siis mitä ilmeisemmin painelaakeri vinkumaan, kuin omassani ennenkö sitten posahti itselläni lopullisesti.
Tuttava kiven kovaa väitti, että asia oli korjattu jossakin pajalla ruiskuttamalla painelaakeriin spray-vaseliinia ilman isompia kytkimen availuja. Kuulostaa varsin metkalta, koska mistä sellainen kolo kytkinkopasta löytyy, josta suora yhteys painelaakerille on?
Kertokaas nyt viisaammat, että teinkö (taas) itseni tyhmäksi, kun kiven kovaan väitin ettei ole mahdollista. Ja jos on, niin kertokaapa mistä ja miten, koska tietohan on kaikkien painelaakerivinkunoista kärsivien potongistien märkä päiväuni. :D

Kirjoittaja:  SitikkaSimo [ 16.08.2017 12:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Painelaakerin voitelu

Juu oon voidellu hätäpäissäni 4-5 vuotta sitten. Kytkinkoppaan ala-etupuolelle kuppiterällä n.20mm. kaksi reikää,toisesta viiden vatin lamppu (juotettuna tinalla johdot). Ja toisesta voi tiirailla kohdetta ja toimenpidettä. Pitkä putki sprayvaseliinipulloon, putkea joutuu taivuttamaan. Selviää työn edetessä. Tee ekana yks reikä, ja lamppu sisään. Sitten arvailujen perusteella tarvittava toinen reikä. Jos kitinä ei poistu, repari on viikosta kuukauteen välillä edessä... T: Simo

Kirjoittaja:  Bikasso [ 16.08.2017 12:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Painelaakerin voitelu

SitikkaSimo kirjoitti:
Juu oon voidellu hätäpäissäni 4-5 vuotta sitten. Kytkinkoppaan ala-etupuolelle kuppiterällä n.20mm. kaksi reikää,toisesta viiden vatin lamppu (juotettuna tinalla johdot). Ja toisesta voi tiirailla kohdetta ja toimenpidettä. Pitkä putki sprayvaseliinipulloon, putkea joutuu taivuttamaan. Selviää työn edetessä. Tee ekana yks reikä, ja lamppu sisään. Sitten arvailujen perusteella tarvittava toinen reikä. Jos kitinä ei poistu, repari on viikosta kuukauteen välillä edessä... T: Simo


Eipä ole siis itsellä tarvetta hommaan ryhtyä. Nykyisessä picatsussa kytkin moitteettomassa kunnossa, toisessa pihalla maatuvassa siis kytkin jo laukesi. Keräilen rohkeutta aloittaa elämän ensimmäinen kytkinremontti.

Jäin vielä miettimään, että onko ollut mahdollista, että haarukan kolosta summamutikassa suihkimalla olisi saatu vaseliinit oikeaan paikkaan? Mitään reikiä laatikkoon ei kuulemma oltu tehty. Ja huomiona vielä, että vähän oli kuulemma kytkin luistellut operaation jälkeen, mutta palautunut kuitenkin toimivaksi...Ja puoli vuotta kytkin oli toiminut äänettömästi toimenpiteen jälkeen, kunnes hirvi lopetti sen kärryn tarinan...

Kirjoittaja:  olli__o [ 16.08.2017 13:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Painelaakerin voitelu

Usein noista menee myös holkki/liukuri akseliputken päältä, mutta miksei yksittäistapauksessa voi käydä hyvä tuurikin. Joku pikkunen letkukamera voisi olla näppärä, ei tarvitsisi montaa reikää?

https://www.e-ville.com/fi/3252-viemari ... gK04PD_BwE

Ei mitään kokemusta tuosta kamerasta, itsellä on joku nimetön halpa kiinalainen Androideihinkin (joihinkin) käyvä, enemmillä pikseleillä, mutta vasta myöhemmin selvisi että useimmat kiinalaiset puhelimet eivät tue noita vaikka OTG tuki olisikin.

Kirjoittaja:  Bikasso [ 17.08.2017 07:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Painelaakerin voitelu

Vielä tähän palaan sen verran, että kun kuvatuksia netistä vakoilin, niin painelaakerihan on koko lailla umpinainen, eikä mikään avolaakeri, niin jotenkin se edelleen minusta kuulostaa mahdottomalta voidella kopan ulkopuolisesti.

Eihän sinne kuitenkaan mitään paksuhkoa spray-vaseliinia saa menemään oikeisiin paikkoihin, korkeintaan jotain ohutta öljyä. Ja tuo nyt tuskin kovin tehokasta/pitkäaikaista voitelua mahdollistaa?

Availen myös toisen ketjun, koska meinasin rohkaistua laittamaan kytkyttimen kuntoon tuohon toiseenkin picassoon. Saapi laittaa sinne kommentteja, ohjeita yms.

Kirjoittaja:  olli__o [ 17.08.2017 09:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Painelaakerin voitelu

Juu kyllä tuohon hyviä perusteluita löytyy, miksei toimisi, itse mietin myös mitä rasva tekee painelaakerin ja kytkimen jousilautasen välissä, eli liukastuttaako väärää kohtaa, vai onko sillä väliä?

Mutta sprayvaseliini on kuitenkin melko ohutta ruiskutettaessa ja tunkeutuu melko hyvin, epäilisin että se liukenee ponneaineisiin propaaniin ja butaaniin, jotka sitten haihtuvat nopeasti pois. Umpinaisiin laakereihinkin jotain saattaa mennä, moni on täälläkin raportoinut erilaisilla spraylla elvyttäneensä Xantian ohjauksen ristikkoniveliä ja se vasta umpinainen onkin, tiivisteetkin vielä mukana. Mutta ei tietysti aina kaikki jutut tottakaan ole, joillain kavereilla kun on taipumusta vähän liiotella, suuntaan tai toiseen (tai jättää kertomatta puolet).

Kirjoittaja:  Bikasso [ 17.08.2017 10:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Painelaakerin voitelu

olli__o kirjoitti:
Juu kyllä tuohon hyviä perusteluita löytyy, miksei toimisi, itse mietin myös mitä rasva tekee painelaakerin ja kytkimen jousilautasen välissä, eli liukastuttaako väärää kohtaa, vai onko sillä väliä?

Mutta sprayvaseliini on kuitenkin melko ohutta ruiskutettaessa ja tunkeutuu melko hyvin, epäilisin että se liukenee ponneaineisiin propaaniin ja butaaniin, jotka sitten haihtuvat nopeasti pois. Umpinaisiin laakereihinkin jotain saattaa mennä, moni on täälläkin raportoinut erilaisilla spraylla elvyttäneensä Xantian ohjauksen ristikkoniveliä ja se vasta umpinainen onkin, tiivisteetkin vielä mukana. Mutta ei tietysti aina kaikki jutut tottakaan ole, joillain kavereilla kun on taipumusta vähän liiotella, suuntaan tai toiseen (tai jättää kertomatta puolet).


Olipa pakko kilauttaa vielä hemmolle, joka asiasta kertoili. Hänelle oli siis kerrottu, että jotain kautta suihkitaan vaseliinia kopan sisään. Ei reikiä ja operaatio oli kestänyt alle puoli tuntia. Oli ennen operaatiota sanottu, että joko toimii tai ei, ja usein kuulemma toimii jos vain kuiva painelaakeri vialla. Pitää käydä piruuttaan kysäisemässä pajalta, nyt kun tajusin kysyä, mikä paja kyseessä. Kyllä tämä sen verran mielenkiintoiselta kuulostaa, että pakko on asia selvittää :)!

Kirjoittaja:  Bikasso [ 18.08.2017 08:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Painelaakerin voitelu

Pajalla käyty haastattelemassa asiasta. Ja tosiaan niin on, että tätä "hoitokeinoa" käyttäen painelaakerille on saatu lisää elinikää huomattaviakin aikoja.

Heppu kertoili pajalla suurin piirtein näin:
- onnistuminen luonnollisesti ainoastaan silloin, kun kytkin muutoin normaali, mutta painelaakeri alkaa "kihistä". Mitä nopeammin kihinän alkaessa toteutetaan, sitä suurempi onnistumismahdollisuus.
- ja tosiaan kytkinhaarukan kolosta suihkitaan pieniä määriä sprayvaseliinia haarukan moottorin puoleiselta sivulta haarukan suuntaisesti, välillä hieman kevyesti kytkintä painellen. Tuo painelaakerihan kuulemma pyörii myös kytkin ylhäällä, niin pyöriessään hieman "imee" vaseliinia sisäänsä. Kytkin saattaa hetken hieman luistella, mutta palautuu nopeasti normaaliksi, kunhan suihkittu määrä on maltillinen.

Mitään takuuta tälle luonnollisesti ei ole ja remonttia suositellaan luonnollisesti saman tien, mutta viimeistään jos "kihinä" palaa. Kymmeniä laakereita on kuulemma saatu elvytettyä, osa kuuleman mukaan toiminut useamman kymmenen tuhatta. Kymmeniä taas ei ole saatu kuntoon. Onnistuu kuulemma 50/50 todennäköisyydellä. Alkujaan aloitellut projektin kuulemma endoskoopin avustuksella, mutta todennut, ettei juurikaan ole väliä, koska pyörivä laakeri tosiaan hieman "imee" sitä voiteluainetta ja käsikopelolla osaa jo pillin oikeille kohdille suunnata.

Että näin...uskoo ken tahtoo. Vaikka esim. tuttavani tarinaa en liiemmälti näe aiheelliseksi epäillä, niin jotenkin skeptinen asian suhteen olen. Jos jossain vaiheessa törmään omassa kulkineessa uudelleen painelaakerin kihinään, niin pakko on kyllä testata silti. Eipä tuossa suurta riskiä ole. Joka tapauksessa epäonnistuessaan johtaa vain kytkinremonttiin, joka ilmankin tuossa vaiheessa olisi hyvin pikaisesti edessä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/