Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 20.09.2017 22:00 

Viestit: 13
Paikkakunta: Jäke
Tervehdys[b][/b]

C5 2003 1.8 manuaali liikkeelle lähtö tuottaa tuskaa, auto hyytyy liikkeelle lähdössä (vääntö häviää) toimii kuitenkin sitten kierroksilla. Tyhjäkäynti normaalia sekä kierroksilla toiminta normaalia. Olen vaihtanut jakohihnan+tilkkeet (normaali vaihto väli vaihto), kampiakselin (muistaakseni myös nokka akselin) asentotunnistimen, map anturin, imuilman lämpöanturin sekä lamdan (1). Vikoja on ehdotettu bensapumpusta kaikkiin edellisiin+ venttiilit (ei vikaa). Ilmansuodatin on myös vaihdettu/tarkastettu. Olisiko joku vielä viisaampi ja ehdottaisi jotain muuta fiksua kuin auton vaihto/romutus. Auto on muuten hyvässä kunnossa mutta kulku hieman laiskaa. Terv TK


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 20.09.2017 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mites jos vapaalla nostat hiljalleen kierroksia?

Kaasupolkimessa tai - läpässä vikaa?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 21.09.2017 12:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
annappas käydä tyhjäkäyntiä pari minuuttia ennen kuin lähdet liikkeelle


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 21.09.2017 19:46 

Viestit: 13
Paikkakunta: Jäke
Tervehdys

Kierrosten nostaminen hiljaa>kierrokset nousevat normaalisti, kun kytkintä nostaa hiljakseen moottorin vääntö tipahtaa, meinaa sammua. Käyttäminen paikallaan ei tuo apua, oli moottori kylmä tai käyntilämpöinen sama toistuu. Ajettaessa toimii normaalisti. Mäkiin ehkä hieman puutuu ja kaasua joutuu painamaan enemmän. Kuitenkin n 90 km/h toimii todella hyvin. Kaasupolkimessa ei ole "tyhjiä" kohtia. Tämä kuvaa ongelmaa parhaiten, auto on kuin mopo 150 kg kuljettajan yrittäessä lähteä liikkeelle jyrkkään ylämäkeen. Terv TK


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 21.09.2017 21:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Ns. Kaasupolkimen sopeutus auttoi omaan samalaiseen 1,8iin.
Voi ohje löytyä www.citroen-foorumi.com



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 21.09.2017 22:15 

Viestit: 13
Paikkakunta: Jäke
Tervehdys

Minulla löytyy LEXIA. Ei ole tästä kaasupolkimen sopeuttamisesta ollut apua. Myöskin lisäilma pumpun olen tarkastanut. Autelin testerillä olen tehnyt seurantaa, mitään varsinaista "mullistavaa" ei ole löytynyt. Olen miettinyt seuraavaa: koska päivityksiä ei ko autoon saa, ECU ei pysty säätämään enää "hieman kulunutta" moottoria vaan tarvittavat bensakartat jäävät alueen ulkopuolelle. Terv TK


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 21.09.2017 22:48 

Viestit: 5124
Bensakartat säätyy +/-20 % ihan ilman päivityksiäkin (tai enemmänkin, mutta niillämain syttyy moottorin vikavalo) Niiden säätöarvoja nähnee Lexiallakin "Long Term Fuel Trim" , muuten ei saataisi mitään autoa toimimaan kun antureilla on toleranssinsa, kuten vaikka bensapaineen säätimelläkin. En tiedä vaikuttaako moottorin kuluminen kuin ihan alussa voi puristuspaineet kasvaa ja paljon ajetussa pikkuhiljaa kasvaa ja karstat vaikuttaa myös, toki kaikki komponentit jotenkin vaikuttaa.

Jos vaikuttaa/epäillään olevan liian laihalla (tai rikkaalla), niin se on kohtuu helppo testata missä vaan korjaamossa, jossa tehdään pakokaasumittauksia. Lambdaa ei tosin vaadita mitattavaksi tyhjäkäynnin tuntumassa, eli ei välltämättä ole normaalitulosteessa, mutta kyllä ne sen uskoakseni kertovat jos kysyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 22.09.2017 09:39 

Viestit: 13
Paikkakunta: Jäke
Tervehdys

Lamda on melko uusi (joten luotan se toimintaan/arvot samanlaiset kuin "muutamassa" vanhassa testikäytössä) joten saan myös tarvittavat pakokaasu tiedot monitoroinnin kautta. Pakokaasu testi mielestäni ei tuo lisäarvoa ongelman ratkaisuun. Yritän nyt haarukoida olenko jonkun asian jättänyt huomiomatta. Lisänä olen mitannut puristukset jotka ovat normaali arvoissa (eikä eroja sylinterien välillä ole) vaikka ajokilometrejä on n.230 tkm. Terv TK


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 22.09.2017 10:24 

Viestit: 5124
Analysaattorin kaasuanturit ovat varsin laajalla mittausalueella, eli näyttää myös kuinka kaukana ollaan sopivasta seoksesta ja varmaan letkussa sen verran varaa että voi kokeilla pientä lähtöäkin ainakin metrin verran. Auton oma lambda ei yleensä kerro kuin silloin kun ollaan lähellä ideaalia (oikeastaan kertoo vaan kun ideaali ohitetaan ja kummalla puolella ollaan), mutta jos olet auton lamda-käyriä seurannut ja todennut ettei niissä ole ongelmaa, niin ei kai se ECU silloin voisi mitenkään kartalta tippua?

Ei tosin mitään tietoa millainen seos juuri tuossa kytkimen noston hetkellä pitäisi käydä, eli voi tosiaan olla vaikeaa huomata mitään hyödyllistä pakokaasuanalysaattorilla, ellei ole ehjää vertailuautoa. Sama pätee hieman erilaisiin kotikonstein tehtäviin tehotesteihinkin, jollain kännykkä appilla voisi kokeilla onko tehoa hukassa kun kiihdyttää eri vaihteilla ja kierroksilla, mutta vaikea silläkin tarkkuudella on huomata ilman vertailuautoa kuin ihan selkeä ja iso tehon puute.

Joskus kytkimetkin voivat olla ainakin ongelman osana, eli joku kitkamateriaalin ja erilaisten osien kulumisten ja likaantumisten kombinaatio tuottaa hieman takertelevan liikkeen ja joka kerralla voi olla erilainenkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 22.09.2017 11:12 

Viestit: 13
Paikkakunta: Jäke
Tervehdys

Tämäkin vaihtoehto on käytetty. Olen vaihtanut kytkinlevyn+paineasetelman ja painelaakerin (painelaakeri päätti hajota joten jouduin tekemään remonttia). Ei eroa edelliseen, nyt remontista n.5 tkm. Tämä vika ei ole tullut äkillisesti vaan sitä on ollut ennenkin muttei niin pahana kun se nyt on. Seuraavana toimenpiteenä ajattelin tehdä uudelleen ohivuotomittauksen sekä tähystän katin sisälle, onko paikallaan kokonaisena vai osana ? En tiedä tuoko lisäarvoa?. Yritän selättää tämän mystisen vian mutta keinot omalta osaltani on miltei käytetty. Terv TK


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 22.09.2017 11:55 

Viestit: 5124
Oletko testaillut miten auto käyttäytyy kun antaa nopeuden pudota (vaikka kakkosella tai isommallakin) niin alas että kierrokset on tyhjäkäyntinopeuden tuntumassa ja siitä kokeilee kiihdyttää erilaisilla kaasupolkimen asennoilla (tosin tuokaan ei paljoa kerro ilman sekuntikelloa tms. ja vertailukohtaa).

Millainen kaasuläppä tuossa lienee, onko se sähköinen ja onko läpän asentoanturia, jos sen läppä/moottori takertelee tai anturi pätkii jollain alueella, mutta toisaalta kyllä niidenkin luulisi oireilevan myös kylmäkäynnistyksissä tai muutenkin hieman epämääräisemmin kuin tasaisena tehottumuutena.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 22.09.2017 12:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Jossain näin kuvan kun imukanavat egr:n takia karstasta tukossa kurkaappa sinne ihan huvin vuoksi helppo homma. OliEW ei THP moottori.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2003 1.8 tukehtuminen liikkeelle lähdössä
ViestiLähetetty: 24.09.2017 18:45 

Viestit: 13
Paikkakunta: Jäke
Tervehdys

Pientä eristymistä, vaihdoin vielä kerran MAP anturin (kaksi kertaa). Löytyi varastosta yksi uusi (joku tarvike, ei merkintöjä) olin ostanut C5 sopivan yhtä toista projektia varten. Lisäksi alkuperäinen BOSCH samoilla koodeilla. Laitoin tarvikkeen paikoilleen, tyhjäkäynti kierrokset yli 1000 r/min mutta tuntui että kulkee ja kiihtyy huomattavasti paremmin. Otin pois koska tyhjäkäyntikierrokset eivät laskeneet sinne tonnin tuntumaan. Vaihdoin sen alkuperäisnumeroilla olevan. Tuntuu pelaavan paremmin mutta ei kiihdy kuten tarvikkeella. Yritin leikkiä myös LEXIAlla huonoin menestyksin (en saanut ohjelmaa auki kuin asentamalla sen uudelleen, silti vaatii useamman käynnistyksen. Terv TK


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: