Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26445
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ealab [ 29.09.2017 08:17 ]
Viestin otsikko:  C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Koneessa nyt 0-W30-öljyt. Löytyykö kokemusta, tai tietoa RVS:n soveltuvuudesta tälle masiinalle. Lähinnä venttiilinostimia ajatellen.

Kirjoittaja:  svc [ 29.09.2017 09:21 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

RVS:n sopivuudesta en tiedä, mutta PSA on kovasti sitä mieltä, että 0W30 öljyä ei pitäisi käyttää RFJ-moottorissa.

Kirjoittaja:  ealab [ 29.09.2017 12:43 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Tässä taitaa olla EW...-kone, 2007-vuosimallissa, automaattitoosalla.

Kirjoittaja:  svc [ 29.09.2017 13:11 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Aivan. EW10A eli RFJ. Moottorin malli löytyy valmistusnumerosta merkit 6-8.
Tehtaan suositus tälle on 5W-40, ACEA A3/B4.

Liitteet:
fr_t3_2007.png
fr_t3_2007.png [ 88.19 KiB | Katsottu 10885 kertaa ]

Kirjoittaja:  powerage [ 29.09.2017 18:31 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Teknisesti mikään ei estä käyttämään 0w-40 ölyjä ja ne ovatkin monesti laadukkaampia kuin 5w-40 öljyt, kunhan luokitukset täyttyvät. Servicestä löytyy myös suositus 0w-40 öljylle. Servicen öljysuositukset ovat muuttuneet sen mukaan mitä öljyä on Totalilta kulloinkin ollut saatavana...

http://service.citroen.com/dtt/CDP/code ... _2006.html

Liitteet:
öljyt.jpg
öljyt.jpg [ 115.61 KiB | Katsottu 10827 kertaa ]

Kirjoittaja:  powerage [ 29.09.2017 18:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Yllä olevassa kuvassa ei suositeltu 0w-40 käytettävän EW10J4S moottorissa. 0W käyttöä ei voi estään mikään muu kuin valmistajalla ei ole luokitusta täyttävää öljyä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 30.09.2017 01:11 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Mites kun käyttää talvesta toiseen 15W40 öljyjä, 3 eur/litra maksaa ja pysyy sisälläkin. Eikä nyt missään nimessä moottorilämmitystä.

Kirjoittaja:  powerage [ 30.09.2017 08:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Ei taida siellä etelässä mennä pakkaset paljoa -15C kylmemmäksi... ja kaikkihan tekee omat valinnat...

Kirjoittaja:  AlpoKieppi [ 01.10.2017 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Oma edellinen autoni oli vastaava kuin ealabin. Laitoin siihen RVS-käsittelyn, mutta se ei vaikuttanut käynnistettäessä hetken aikaa roksottaviin nostimiin. Vaiva oli pahimmillaan kuumalla koneella. Paineen noustua kävi siististi. Noin puolessa tunnissa sammutuksen jälkeen kuumalla koneella öljy ehti valua pois säätimistä ja sitten kun käynnisti, niin roklotti hetken. En tuosta jaksanut ottaa ressiä, kun kone muuten hoiti hommansa hyvin.

AL4-vaihteisto tykkäsi RVS-käsittelystä. Vaihdot sujuivat sen jälkeen oikein pehmeästi. Täytyy kokeilla nykyvehkeen manuaalilootaankin, jos vaikka ujellus vähän vaimenisi.

Vähiten öljyä omassani kului, kun käytin Totalin 5W40-voiteluainetta. Vaihdoin kerran vuoteen eli noin 10-12 tuhannen välein. Litran joutui lisäämään tuota edellä mainittua, joten en pitänyt asiaa ongelmana.

Kirjoittaja:  ealab [ 02.10.2017 08:09 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Xantian manuaalitoosakin* ulisi. RVS-käsittely auttoi, vähän. Lopullisesti hiljeni Motox Syntrans-öljyillä. Nyt Total BV+, ulinat alkaneet. Merkitsee myös sitä, että öljy mustunee taas, kuten ennenkin BV-, Mobil SHC-öljyillä, näillä "ulisevilla" öljyillä. Näistä "hiljaisista" GL4-5-, GL5-öljyistä muuta sanottavaa, kuin pakkasella saattaa aluksi vaihtaminen olla vähän hitaampaa. Mikään kiire ei ole. Miksi ulisee? Olisiko syynä liian heikko öljykerros rattaiden välissä? *Oli vasta 50tkm ajettunakin öljy mustaa.

Kirjoittaja:  Wesa [ 02.10.2017 19:07 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Kyllä ulina on pääosin seurausta hampaiden kyljen pintavaurioista ta laakerivauriosta. Tällöin ryntötapahtuma ei ole enää jouhea suunnitellulla tavalla, vaan siitä tulee ikäänkuin kulmikkaampi. Melu hampaissa syntyy ryntöjäykkyyden vaihteluista eri vaiheissa. Nämä ovat suurimmillaan suorassa hammastuksessa jossa pieni hammasluku jommassakummassa. Tällöin ryntösuhde on huono. Tätä voidaan sunnittelullisin keinoin parantaa pienentämällä hampaita, jolloin niitä on enemmän, ja lisäämällä vinouskulmaa, jolloin "peittosuhde" kasvaa. Näillä konsteilla saadaan ikäänkuin useampi hammas samaan aikaan vetoon jolloin hampaan kontaktipisteen korkeudesta johtuva joustavuusvaihtelu tasaantuu. Tyypillisesti kaikki kuorma on yhdellä hampaalla osan ajasta ja osan kahdella. Tällöin ryntösuhde 1-2. Jos vähintään kahdella, em suhde yli 2 eli käy jo huomattavasti tasaisemmin jne. Vinouspeitolla saadaan vielä lisättyä kokonaisryntösuhdetta. Melun kannalta kokonaisluvut on hyviä näille suureille. Oikeasti homma paljon vaikeampaa kun hampaisiin tulee mikrometriluokkaa olevia helpotuksia, bombeerauksia ym. Joilla pyritään kompensoimaan osien ja hampaiden joustoja. Eli em tavoiteryntösuhteisiin voi päästä vain tietyllä kuormituksella (momentilla). Hampaiden pienentäminen lisää niiden kulutuskestävyyttä , mutta katkeavat helpommin. Vinouskulman kasvattaminen parantaa käyntiä, mutta aksiaalivoimat kasvavat ja laakerit kuormittuvat enemmän. Onneksi oppi-isämme ratkaisi tämänkin ongelman ja siitä merkkimme keulassa. Valitettavasti ratkaisu on liian kallis ja tilaa vievä näissä aplikaatioissa. Mutta aiheeseen, kuluma lisää vinkunaa, etenkin jollakin alhaisella kuormituksella. Paksumpi öljy pehmentää ryntöä öljykalvon paksuntuessa ja valmentaa vinkunaa. Rvs voi korjata pieniä pintavaurioita.

Kirjoittaja:  AlpoKieppi [ 04.10.2017 19:14 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Tämä meni nyt sivuun eli vaihteistojutteluksi. Pitäisikö Wesan hyvin asiaa selventävästä luennosta päätellä, että kannattaa laittaa vähän tuhdimpaa öljyä (75W90) kuten ealab Xantiassaan ja ilmeisesti oli sillä saanut ääntä pienemmäksi. Tiedä sitten tuosta kuluneisuudesta, olen pitänyt sitä ujellusta ominaisuutena näissä vaihteistoissa erityisesti kolmosella ajettaessa.

Olen laittanut sekä Pösöön että C5:een Totalin Gear 8:aa joka on 75w80 ja GLnelosta. Totalissa on PSA-hyväksyntä, mutta tuossa Motoxissa ei ole. Pitääkö tuota totella? Molemmat vaihtoehdot (Motox tai Total) kustantaa yhteensä vajaan kaksi kymppiä joten monetaarisesti tuo on ihan sama. Vai onko muita öljysuosituksia?

Kirjoittaja:  Wesa [ 04.10.2017 19:52 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Voi se toki ääntää ominaisuutenakin, mutta jos ollut uutena hiljainen, niin syynä on jonkin sortin vaurio. Kyllä paksu öljy pääsääntöisesti ulinoita vähentää, tai siirtää niitä suuremman väännön alueelle. Haittana lähinnä pieni kulutuksen nousu.

Kirjoittaja:  AlpoKieppi [ 04.10.2017 19:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely?

Naapurista näköjään löytyikin pitkä keskustelu lootaöljyistä, joten ehkä tästä ei kannata jatkaa enempää tässä kohtaa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/