Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 ll sähköinen kaasupoljin
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26455
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  salmiv [ 30.09.2017 17:48 ]
Viestin otsikko:  C5 ll sähköinen kaasupoljin

Tuo nykyinen 2,0 bensa manuaali vm -06 C5 on ollut meillä nyt parisen vuotta. Autossa on koko tuon ajan ollut sähköisen kaasupolkimen vikakoodi, joka ei käytössä ole muuten tuntunut, kuin että joskus on heittänyt vakkarin pois päältä. Tämän kesän aikana auto on alkanut hiukan "pätkimään" ja aamukäynnistyksissä vähän tuppaa laskemaan kierrokset ja joskus sammumaan. Tämän aamusammuilun olen foorumien kommenttien perusteella yhdistänyt lisäilmapumppuun. Mutta voisiko tuo aamusammuilu ja nypyttäminen, joka selkeästi on yhdistettävissä ihan pintakaasulla ajoon taikka kaasupolkimen nostoon johtuakin tuosta kaasupolkimen vikakoodista? Vai liekö vikaa lamdassa, kuten olen myös palstojen kirjoituksista lukenut? Sulakerasia vai mikä Ecu se onkaan vaihdettu (muusta syystä), tulpat, puolakisko vaihdettu, eikä näillä ole ollut vaikutusta suuntaan jos toiseenkaan.

Kirjoittaja:  ealab [ 01.10.2017 08:43 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 ll sähköinen kaasupoljin

Vikaa kaasupetaalin "potikassa" voisi olla. Niin oli Stilossakin, asento n.370astetta, testerin mukaan. Korjasin putsaamalla, säätämällä potikan liu´ut, voitelemalla. Vielä toimii, kohta 2v. Ja varapetaali on. Myös ilmaläpän asentopotikka. Sekin tuli katsottua.

Kirjoittaja:  salmiv [ 01.10.2017 13:06 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 ll sähköinen kaasupoljin

Kyllä, potikassa on vikaa, mutta aiheuttaako se nykimistä?

Kirjoittaja:  Xantippa [ 01.10.2017 13:40 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 ll sähköinen kaasupoljin

Missä olosuhteissa tuo nykiminen tapahtuu, onko kiinni nopeudesta, kuormituksesta, ulkoilman lämpötilasta?

Kirjoittaja:  salmiv [ 01.10.2017 15:30 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 ll sähköinen kaasupoljin

Pintakaasulla tai kun nostaa kaasupoljinta, kun tullaan esim 80->60 alueelle. Ei koskaan, kun on "veto päällä". Olosuhteilla en ole huomannut olevan vaikutusta, enkä sillä onko autolla ajettu 10 vai 100 kilometriä. Auto lähtee kaikissa olosuhteissa hyvin käyntiin ja kulkee kuten pitääkin. Vikakoodit siitä luettiin viimeksi keväällä, kun ecu vaihdettiin.

Kirjoittaja:  ealab [ 06.10.2017 08:20 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 ll sähköinen kaasupoljin

Voi olla niin, että viallinen petaali toimiikin jonkin "peruskartan" mukaan, Siten saattaisi seokset, ennakot olla hieman "sinnepäin". Mitkä sytytystulpat? Näissä sähkökaasupetaaleissa taitaa olla 2 potentiometriä. Kumpikin toimii omilla vastusarvospekseillään, eikä ole identtiset. Jomman, kumman vastusradan liu´ussa saattaa olla kontaktihäiriö, tai petaalin liitimessä....
Petaalin voi tutkia pöydällä, vastusmittarin avulla, osoitinkoneistomittari (analoginen)olisi hyvä, tai digimittari, jossa myös palkkinäyttö. Siitä näkyisi kontaktihäiriöt suoraan osoittimen levottomuutena.

Kirjoittaja:  ruutuvihko [ 09.10.2017 19:56 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 ll sähköinen kaasupoljin

Ei ne pedaalit olleet enää edes 2002 vastuksilla. 1. koppasessa on jo muistaakseni hall-antureilla. Netistä löytyy toimintaselostukset, minullakin on ne jossain tallessa. Pitää siis pystyä jännitettä mittaamaan ja jos kummastakin anturista ei tule samaa signaalia jollain pienellä toleranssilla, niin vikaa pukka ja tapahtuu kauheita asioita, en tosin muista mitä.

Pikkuisen netistä katsellen ja muistia virkistäen Hall-tunnistimien jännitteet taisi saada ihan Lexiasta näkyviin tai voi mitata. Muistaakseni taisivat toimia ttl-logiikan 5 V jännitteellä, mikä tietysti pitää varmistaa autosta ennen mittailuja jos ei mitata omista syötöistä ja kaapeleista.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/