|
Kirjoittaja |
Viesti |
keijok
|
Viestin otsikko: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 29.09.2017 13:39 |
Viestit: 62
|
Alle neljännesmiljoonan ajettu C5 V6 (ES9A) on ruvennut kuluttamaan öljyä ihan silmittömästi, arviolta litra/200-300km.
Ulospäin ei ainakaan kaikkea vuoda, nokkien solenoidit melko kuivat, taaempi kansi/lohkon kylki kosteat mutta tuollainen määrähän näkyisi jo lätäkkönä ja huolellisena ruostesuojauksena auton alla. En ole autolla itse juurikaan ajellut joten savutuksesta en osaa sanoa mutta huomaisi kai tuollaisen öljynkulutuksen savupilvestä?
Koneessa siis on ilmeisesti "isompi vika". Ajatuksia, spekulointia missä vika? Ja miten edetä vian paikannuksessa ilman että konetta ensimmäisenä nostetaan pois ja puretaan... Voiko moottoriöljy esim. vuotaa kammen takapäästä turbiinikoteloon ja pysyä siellä? Entäs jakopään kotelo, olisiko se kyllin tiivis pitämään pari litraa öljyä sisällään?
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 29.09.2017 20:46 |
Viestit: 5125
|
Kuinka montaa litraa tuohon on jo lisätty, vain kerran tuo litra, eli voiko olla täyttövika, vai aina litra kerrallaan lisää useampi kerta? Onko ennen ollut ihan kuluttamaton vaihtovälillä, ja onko noin suurinpiirtein samanmoista öljyä kuin ennenkin käytetty?
En tiedä voisiko tuommoinen määrä jäädä jonnekin jemmaan, mutten uskoisi. Aika paljon voi katalysaattoriauto polttää öljyä, ilman että savuttaa mitenkään näkyvästi. Ainakaan noin litra/100 km yleensä ei kai näy mitenkään.
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 01.10.2017 14:10 |
Viestit: 62
|
Syönyt aiemmin ehkä litran/10tkm ja nyt muutaman viikon seisonnan jälkeen kolme täyttöä 200-300km välein. Öljy on samahkoa, 5w30 tai 5w40. Otan imusarjan irti josko huohottaa ja koitan kurkistaa pakosarjaankin.
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 01.10.2017 14:39 |
Viestit: 5125
|
Aika kummalta tuokin kuulostaa, ja jos vika on pahentunut noin pian, niin sisäisesti palamalla ei luulisi sen koskevan kuin yhtä sylinteriä (ellei sitten kierrä huohotuksen kautta joka sylinteriin, mutta tuskin). Tulppien kunto ja erot kannattaa katsoa ehkä samalla, jos löytyy yksi selkeästi karstaisempi tai öljyinen tulppa voi tutkia sitä lisää. Ulkoisesti tiputtamalla tuollaisen määrän kyllä pitäisi näkyä jossain ja aika selkeästi?
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 04.10.2017 09:57 |
Viestit: 62
|
Kaivoin tulpat pois, kuvat tuolla ES9A tulpat ES9A tulpatNoilla on ajettu kai vaan muutama tuhat kilsaa, aika noessa osa. Tulpan teijistä katsottuna ei mitään öljykylpyjä näkynyt. Imusarja "normaalin" öljyinen. Taidanpa laittaa tulpat kiinni ja öljyä koneeseen ja antaa ajaa, jos tutkia haluaisi niin kannet irti ja siitä eteenpäin mäntiä tutkimaan...
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 04.10.2017 10:37 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Pystyykö tuossa moottorissa katsomaan venttiiliohjurien kumien kunnon kansia aukomatta? Tuon taaemman kannen laitimmaiset tulpat ovat tosiaan aika karstaiset.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 04.10.2017 10:50 |
Viestit: 5125
|
Jep, sen toisen kuvan laitimmaiset tulpat ovat kovin karstaiset, erityisesti jos se takakannen kuvan vasemmanpuoleinen, etenkin jos tulppien pitäisi olla suht tuoreet(mutta oliko edes samaa sarjaa kaikki, vai onko joskus vaihdettu vain helpommat). Sanoisin että minulla oli 100 tkm ajetut paljon puhtaammat. Ekassa kuvassa ainakin yksi tulpista on melko nokinen, mutta se on tuollainen normaali ohut nokihuntu, jonka pitäisi itsepuhdistua kun tulppa lämpenee. Mutta miksiköhän ei ole puhdistunut, orastavaa puolavikaa ehkä, tai muuten vaan?
Jos tuota tahtia polttaa öljyä, aika pian karstoittuu kone ja katalysaattorikin saattaa karstoittua.
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 04.10.2017 13:30 |
Viestit: 62
|
Vaihdoin kaikki tulpat ja 4/6 puolaa joskus vuos-kaks sitten, kilometrejä ei ole sen koommin montaa tonnia tullut. Kaksi puolaa oli vaihdettu noin 3kk ennen noita muita. En vaan enää muista mitkä puolat on tuon muutaman kk vanhemmat kuin muut. Vanhoja tulppia ylös louhiessa muistelen että taaemman kannen vaihteiston pään tulppa olisi ollut hiukan öljyisempi kuin muut.
Ohjurin kumit voivat tietysti vuotaa mutta ei kai nekään litroittain? Kaipa ne näkee jos ottaa venttiilikopat irti? Mistä tullaankin sitten jo jatkokysymykseen ja uuteen projektiin: tässä kun herjailee joskus nokkien asentoa niin miten ne nokkien "asennonkertojaholkit" saikaan lukittua paikoilleen? Reikä läpi ja putkisokka? Mistä tietää oikean asennon ts. onko nokissa ja holkeissa kohdistusmerkit?
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 04.10.2017 15:14 |
Viestit: 5125
|
Ei taida edes näkyä kumeja ennen kuin irroittaa myös "välikannen", nokka-akselit ja venttiilinnostajat, enkä tiedä näkeekö silti niistä edes yläkautta mitään hyödyllistä, ellei ole jotain kummallista käynytja jos niin pitkälle menee kaivelemaan, niin samalla vaivalla jo vaihtaakin uudet. Mutta näkeeköhän toista kauttakaan mitään hyödyllistä, lmeisesti pääsit jotenkin näkemään imukanavasta venttiiliäkin, muttei taida ainakaan imuventtiileihin öljy palaa edes kiinni? Jollain endoskoopilla voisi ainakin katsella tulpanreiästä ja vertailla karstaisuuseroja.
Tai saiskohan lambdan tilalle ruuvattua jonkun sopivan putken pätkän, että voisi tarkkailla tuleeko savua? Siihen oli joku kikka erottaakin kummasta se todennäköisesti tulee venttiilistä vai männästä, olikos imuventtiilinvarresta vuotavan öljyn kikka moottorijarrutuksen jälkeinen tuprahdus savua kun avaa kaasua (ei näy katalysaattorin läpi, ja mitenköhän mitenköhän lienee ES9JA koneen putkessä olevan "etu"katalysaattorin vaikutus savutukseen)
Mutta ei liene kumpikaan ainakaan kauhean yleinen vika tuossa koneessa ole venttiilinvarren kumit tai öljyrenkaan ongelmat?
Sitten on erilaisia öljyn joukkoon laitettavia taika-aineita, kuten Seal-Saver, jonka pitäisi turvottaa tiivisteet kuntoon, mutten ainakaan minä niihin usko...
Imunokkuen sakarapyörissä ei liene mitään merkintää oikeasta asennosta ja joutunee vertailemaan johonkin ehjään, muistan nähneeni kuvia jotka otettu päästäpäin vertailuun, mutten tiedä onko imunokat edes samanlaiset sakarapyörän osalta. Jotkut ovat lukinneet TIGillä, kai joku putkisokka tai kuusiokolokantainen pieni pidätinruuvikin kävisi?
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 04.10.2017 18:27 |
Viestit: 62
|
No niinhän se onkin rakenne sellainen ettei koppien irroituksella juuri hullua hurskaammaksi tule. Ainut pysyvä ratkaisuhan olisi laittaa toinen kone tehdasuudeksi ja vaihtaa koko möykky samantien. Mutta kun ei tahtois. Taika-aineita en laita mihinkään koneeseen, ikinä, ei öljyn sekaan, ei jäähdytinnesteeseen, ei ne sinne kuulu.
Laitan kasaan ja tutkin/seuraan kuinka asia etenee.
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 04.10.2017 20:36 |
Viestit: 5125
|
Jotain taika-aineita tulee väkisinkin kaadettua koneisiin, ne ovat tosin voiteluaineen valmistajan valitsemia erilaisia lisäainepaketteja. (Noita turvottavia tarvitaan esimerkiksi synteettisissä öljyissä kumoamaan PAO:n tiivisteitä kutistavaa vaikutusta). Asentosakararoihinkin on pielavetinen: viewtopic.php?f=9&t=22616En tiedä säätääkö tuon vikakoodin estämisen jälkeen ihan täydellisesti (jos sakarat ovat pyörähtäneet), mutta estää ainakin sen ettei lopeta säätöä ihan kokonaan.
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 05.10.2017 08:08 |
Viestit: 62
|
olli__o kirjoitti: Jotain taika-aineita tulee väkisinkin kaadettua koneisiin, ne ovat tosin voiteluaineen valmistajan valitsemia erilaisia lisäainepaketteja. (Noita turvottavia tarvitaan esimerkiksi synteettisissä öljyissä kumoamaan PAO:n tiivisteitä kutistavaa vaikutusta). Asentosakararoihinkin on pielavetinen: http://sitruunapatonki.fi/forum/viewtop ... =9&t=22616En tiedä säätääkö tuon vikakoodin estämisen jälkeen ihan täydellisesti (jos sakarat ovat pyörähtäneet), mutta estää ainakin sen ettei lopeta säätöä ihan kokonaan. Taika-aineilla ajattelin näitä lisäainetiivistysmömmojä, kaikenmaailman radiator-weldejä yms joista ei ole kovin paljoa muuta kuin harmia. Tutkitaanpa tuota pielavetistäkin. Kiitos kaikille osallistuneille, etenkin olli_o:lle, raportoin aiheesta kunhan kone on taas käynnissä ja autolla ajettu.
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 05.10.2017 09:04 |
Viestit: 5125
|
Mahtaisikohan puristuspaineita mittaamalla saada mitään selvää, lähinnä jos vuoto on männänrenkaiden puolelta - ei välttämättä?
Silleen tuo "Seal Saver" taika-aine on kuitenkin erilainen että se on kai "kuuluisan" synteettisiä öljyjä valmistavan firman tuote (Red line), eikä sisällä mitään ylimääräisiä vuotoja tilkitseviä partikkeleita. Mutta kuten sanottua -ei mitään kokemusta enkä noihin usko, mutta laiskuuttani voisin silti kokeilla vaikka LHM:n joukkoon jos olisi jotain sitkeää talvitiputtelua, en ehkä mihinkään arvoautoon kuitenkaan ekana.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 05.10.2017 11:05 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
olli__o kirjoitti: Mahtaisikohan puristuspaineita mittaamalla saada mitään selvää, lähinnä jos vuoto on männänrenkaiden puolelta - ei välttämättä? Ohivuotomittaus puristuspainemittauksen lisäksi kertoisi ehkä enemmän.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 06.10.2017 13:19 |
Viestit: 62
|
svc kirjoitti: olli__o kirjoitti: Mahtaisikohan puristuspaineita mittaamalla saada mitään selvää, lähinnä jos vuoto on männänrenkaiden puolelta - ei välttämättä? Ohivuotomittaus puristuspainemittauksen lisäksi kertoisi ehkä enemmän. Illalla siis ohivuotomittaria Biltemasta hakemaan. Mikähän tossa on sytytysjärjestys ja millä varmistaa "oikea" ykk eli puristustahdin aikainen? Lokasuojan puolelta varmaan pääsee kammen päästä konetta kääntelemään? Välillä tuntuu että ois kiva saada "vika" selville, välillä taas luovuttaa ja kasata ja ajaa kunnes kulku loppuu... 
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 07.10.2017 02:14 |
Viestit: 5125
|
Enpäs osaa varmaksi sanoa sytytysjärjestystä, luulen että pääosin ne mitä löysin (aikoinaan) oli kaivettu lähteistä, joissa oli eri sylinteri numerointijärjestelmä kuin mitä Citroen itse käyttää, joka lienee edestä katsottuna tuollainen: 654[vaihteisto] 321[vaihteisto]
(Ja V6_lle on aika monta variaatiota numeroinnista käänteisestä, kiertävään ja sylinterirymien välillä pomppivaan ja kaikki jakopään/vaihteiston suhteen peilikuvina)
Mutta helpoin se lienee kokeilla sormella tulpanrei'istä, kun tuntuu painetta oikeaan suuntaan käännettäessä (apumies) on siinä sylinterissä puristustahti, on tuohon (tai voi rakentaa) jotain ilmavirtaus"näyttimiäkin". Jos ei osu ihan kohdilleen YKK, niin paine pyöräyttää helposti konetta, eli syytä myös apumiehen varoa painetta pistäessä.
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: C5 II V6 huima öljynkulutus Lähetetty: 07.10.2017 22:37 |
Viestit: 62
|
Löytyi ainakin yksi vuoto, yksi huohotusletku oli poikki ja kaikki muutkin ihan korppuja. Letkua aamulla kaupasta ja kovaa ajoa.
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
|
|