Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia II takajarrut
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26496
Sivu 1/4

Kirjoittaja:  HanaAna [ 07.10.2017 21:29 ]
Viestin otsikko:  Xantia II takajarrut

Vika vai ominaisuus? Xantian takajarrusatulat kiinni jarrulevyssä? Molemmilla puolilla(sisäreuna), ja näyttää että satulat vinossa ;-(

Kirjoittaja:  Wesa [ 07.10.2017 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Sekä että

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.10.2017 21:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Satulan ja kynkän väliin kertyy hapettumaa, joka vääntää satulan vinoon.

Noita fiksaillessa satulat voi vaihtaa ristiin ja näin saa taas. sileän pinnan kynkkää vasten. Vielä jotain suojaavaa väliin.

Kirjoittaja:  HanaAna [ 07.10.2017 21:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Okei, jotain tälläista vähän epäilin. Takakelkka on irroitettu, niin kaipa tän voi tehdä kerralla ja kunnolla. Saas nähdä miten saa osia, kaikki putket jne. aikas ruosteessa on koko paketti...

Kirjoittaja:  ealab [ 08.10.2017 08:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Näitä koettu. Karpan voima jopa katkaisee satulan pultit. Muutenkin uudet pultit vaan. Nyt viimeksi (C5)satulan ja kynkän väliin sinistä rasvaa.

Kirjoittaja:  HanaAna [ 08.10.2017 14:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Saakohan noita pultteja varaosana vai pulttikaupasta? Materiaali mietityttää... Jos kerta taipuu niin ei liene erityisen kovaa?

Kirjoittaja:  svc [ 08.10.2017 14:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Ei löydy pulttia ihan jokaisesta pulttikaupasta. Pituus 135 mm, lujuus muistaakseni 10.9 vai olikohan 12.9. Kierre on M9 1,25 mm nousulla. Varaosatiskillä muistaakseni 2-3 € kappale, kun viimeksi hain.

Tehtaan ohje käskee laittamaan satulan ja tukivarren väliin tiivisteliimaa, ei rasvaa. Mitä sitten käytätkin, sen pitää estää veden pääsy sinne väliin ja ainakin 200 astetta kuumaa, ettei valu pois. Kuparitahnaa ei missään tapauksessa, sillä se vaan kiihdyttää alumiinin syöpymistä.

Kirjoittaja:  HanaAna [ 08.10.2017 15:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Hyvä jos saa varaosana, ei tarvitse arpoa enempää!

Kirjoittaja:  svc [ 08.10.2017 15:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Onko auto muuten berline vai break?
Breakissa pultti näkyy olevan paksumpi kun satulakin on isompi, eli M10-1,25 x 140 mm

Kirjoittaja:  HanaAna [ 08.10.2017 15:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Break. En oo vielä purkanut keksintöä kun kelkan puhdistuspaikka taivasalla ja vettä sataa.

Kirjoittaja:  Wesa [ 08.10.2017 16:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Sama juttu noiden activaan tulevien breikin satuloiden kanssa. On kaksi settiä satuloita, joten voisi kokeilla pareja sekaisin, tai sitten kääntää paremmat ja vaikka jyrsiä ulos jäävä kylki puhtaaksi. Tosin sen jälkeen ei enää käännetä. Väliin ajattelin Loctiten 574 tasotiivistettä. Ei kauhean kova, mutta täyttää hyvin ja pitää elektrolyytit ulkona tuosta kiitoksesta tukkii myös kierteen tukivarressa mukavasti. Pultin kanta pitäisi myös tiivistää jos hyvän haluaa.

Kirjoittaja:  Beksi-Eki [ 08.10.2017 18:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Olen kokeillut jarrusatulan ja tukivarren väliin myös fillarin sisäkumia mutta toistaiseksi paras on vaseliinilla läpikotaisin kyllästetty paksu paperi / ohut pahvi. Vaseliinin imeytyminen paperiin kestää tietysti aikansa.

Satula menee kokemukseni mukaan riittävän suoraan kun kiristää pultteja tasaisesti. Ja onpahan galvaaninen eristys.

Kirjoittaja:  snah56 [ 09.10.2017 06:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

:mrgreen: Mulla olis puretut taka jarrut.Levyt+palat melkein uudet ja pultit+hiekkapellit. :mrgreen:
HanaAna kirjoitti:
Saakohan noita pultteja varaosana vai pulttikaupasta? Materiaali mietityttää... Jos kerta taipuu niin ei liene erityisen kovaa?

Kirjoittaja:  HanaAna [ 09.10.2017 07:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Kiinnostaa kyllä, jos olet siis myymässä.

Kirjoittaja:  ealab [ 09.10.2017 09:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Pultit 10.9-lujuiset. Se on paljon. Ei varsinaisesti vain taivu, vaan venyessään taittuu, satulan mukana. Katkenneenkin pultin olen saanut eteeni, eräässä breakissa. Siinä meni takajarrut täysin uusiksi. Alumiinikarpalla on voimaa!. Kuvaa olisi, vaan win10:stä ei löydykään kuvankäsittelyohjelmaa, jolla pikseleitä voisi vähennellä. Muutenkin win-10-ohjelmat ovat vähän vajaita. Kuten Paint....
Ps. Kelkan voi hyvin putsata painepesurilla, lähtee irtoruosteetkin. Ja sitten suojaukset. Näin tein Xantia sedaniin. Sain samalla 7mm:n aurauksen 3:een mm:iin.

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 09.10.2017 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

ealab kirjoitti:
Pultit 10.9-lujuiset. Se on paljon. Ei varsinaisesti vain taivu, vaan venyessään taittuu, satulan mukana. Katkenneenkin pultin olen saanut eteeni, eräässä breakissa. Siinä meni takajarrut täysin uusiksi. Alumiinikarpalla on voimaa!. Kuvaa olisi, vaan win10:stä ei löydykään kuvankäsittelyohjelmaa, jolla pikseleitä voisi vähennellä. Muutenkin win-10-ohjelmat ovat vähän vajaita. Kuten Paint....
Ps. Kelkan voi hyvin putsata painepesurilla, lähtee irtoruosteetkin. Ja sitten suojaukset. Näin tein Xantia sedaniin. Sain samalla 7mm:n aurauksen 3:een mm:iin.


Sorry off-topic, mutta itse käyttelen win 10:ssä "paint.net" -nimistä kuvankäsittelyohjelmaa, on suomenkielinen ja simppeli ohjelma, jossa perussäätöjen lisäksi joitakin taiteellisia efektejä ym. Pystyy säätämään kuvan koon ja pikselimäärän helposti. Suosittelen!

https://www.getpaint.net/

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 09.10.2017 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

sitikkaporo kirjoitti:
..."paint.net" -nimistä kuvankäsittelyohjelmaa, on suomenkielinen ..https://www.getpaint.net/


Jopas mainoksilla täytetyn sivun laitoit, vaatii jo suurennuslasia ja 20 vuoden nettiselailukokemusta löytää tuolta latauslinkki.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 09.10.2017 21:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

1 kpl lähes uusi breakin takajarrusatula myynnissä 30€ Hämeenlinnassa

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 09.10.2017 22:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Kaapelimies kirjoitti:
sitikkaporo kirjoitti:
..."paint.net" -nimistä kuvankäsittelyohjelmaa, on suomenkielinen ..https://www.getpaint.net/


Jopas mainoksilla täytetyn sivun laitoit, vaatii jo suurennuslasia ja 20 vuoden nettiselailukokemusta löytää tuolta latauslinkki.


Sorgen jörgen, my bad. Kiitokset suorasta linkistä..

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 09.10.2017 22:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

svc kirjoitti:
. Kuparitahnaa ei missään tapauksessa, sillä se vaan kiihdyttää alumiinin syöpymistä.

Tämä oli minulle ihan uutta. CRC:n tuotetieto, motonetin sivulta kertoo näin:
Helpottaa kokoamista ja purkamista, kestää lämpötiloja +1100 ºC:een. Suojaa kiinnipalamiselta ja -leikkautumiselta sekä korroosiolta. Ehkäisee ja lopettaa levyjarrujen melun ja värinän.

Onko jollakulla kokemusta, että kupariTAHNA syövyttää alumiinia?

Kirjoittaja:  HanaAna [ 10.10.2017 08:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Enpä osaa vahvistaa kuparitahnan syövyttävyyttä, mutta näkisin että tossa voisi toimia moottorisilikoni hyvin. Esim. Permatex mitä saa motonetistä.

Kirjoittaja:  Xari [ 10.10.2017 08:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

XM-Hannu kirjoitti:
Onko jollakulla kokemusta, että kupariTAHNA syövyttää alumiinia?


Joskus aikoinaan kun vielä oli kuparipitoisia myrkkymaaleja niin niillä taisi muutama alumiiniveneensä pilata, epäjalompi metallihan aina parina häviää jalommalle, siihenhän se sinkityskin perustuu.

Kirjoittaja:  ealab [ 10.10.2017 08:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Kaapelimies kirjoitti:
sitikkaporo kirjoitti:
..."paint.net" -nimistä kuvankäsittelyohjelmaa, on suomenkielinen ..https://www.getpaint.net/


Jopas mainoksilla täytetyn sivun laitoit, vaatii jo suurennuslasia ja 20 vuoden nettiselailukokemusta löytää tuolta latauslinkki.


Kiitos! Latasin! Kokeilin heti tehdä pistettä "viivanpätkällä". Ei onnistunut, kuten vanhassa paint:ssa, XP, Vista ... Ainakaan suoraanpäätä. Pisteitä tarvitsisin kytkinkaavojen liitospisteiksi.

Kirjoittaja:  svc [ 10.10.2017 09:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Ei kupariTAHNA vaan se kupari pahentaa syöpymistä tuossa paikassa. Alumiinisiin jarrusatuloihin sinkkitahna olisi parempi aine jarrupaloja ajatellen.

Ihan samasta syystä sinne satulan väliin sitä alumiinioksidia syntyy, kun siellä on yhdessä rautaa ja alumiinia joita uitetaan vuosikaudet suolasumussa. Jos sinne pistetään vielä kupariakin, niin alumiinin lisäksi alkaa myös rauta syöpyä, koska kupari on nyt jaloin metalli.

Kuparitahna ei sinänsä ole syövyttävää vaan se tahnan sisältämä kupari on tarkoitettu nimenomaan kuumankestäväksi voiteluaineeksi kuumaan ympäristöön. Kynkän ja satulan väli on tosin tarkoitus saada vesitiiviiksi, ei liukkaaksi. Rasvat tiivistävät tietysti aikansa mutta tuppaavat valumaan lämmetessään pois.

Xari kirjoitti:
Joskus aikoinaan kun vielä oli kuparipitoisia myrkkymaaleja niin niillä taisi muutama alumiiniveneensä pilata

Juurikin näin. Kupari ja alumiini vierekkäin samassa suolavesikylvyssä on aika tuhoisa yhdistelmä alumiinille. Samasta syystä veneen anodeina käytetään vielä epäjalompaa sinkkiä, joka syöpyy ensimmäisenä.

Auttaisikohan muuten, jos sinne takakynkiin ruuvaisi satuloiden pulttien alle pienet sinkkianodit?

Kirjoittaja:  IJN [ 10.10.2017 09:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia II takajarrut

Xantiaan olen laittanut vuoroin vaseliinia, alumiinitahnaa, alustamassasta ja vaseliinista sotkettua vatkulia, epoksiliimaa (rasvatuille pinnoille ettei satula liimaannu kiinni kuitenkaan) ja milloin mitäkin. Kaikki toimii paremmin kuin ei mitään. Pahinta on jos puhdistaa pinnat jolloin kuoppaantuneen satulan takia väliin jää rakoja, eikä laita mitään tukkimaan rakoja suolavedeltä. C5 takajarruihin (joissa sama rakenne) vuosi sitten hommasin elämäni ensimmäisen tuubin keraamista tahnaa, ja laitoin sitä myös tukivarren ja satulan väliin "kun sitä nyt oli siinä käsillä". Vaikutelma oli että on oikein sopivaa siihen koska kestää lämpöjä, on niin tönkköä ettei valu pois (muistuttaa paljon elektroniikan piitahnoja, liekö peräti sama tuote) eikä ainakaan ole metallinen. Vielä on satula suorassa mutta yksi vuosi vasta takana.

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/