Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian "blackout" sekä kierrosten aaltoilu http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26499 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | DSuper5 [ 08.10.2017 14:20 ] |
Viestin otsikko: | Xantian "blackout" sekä kierrosten aaltoilu |
Xantiani (2,0i bensa vm. 1996) on tehnyt itse asiassa ostohetkellä jo seuraavanlaisen asian: Kun virta-avaimesta vääntää, kone ei käynnistykään vaan tulee totaalinen blackout. Kaikki sähköt häviävät. Saattaa kuulua releen kaltainen naksahdus vielä. Tilanteeseen on ratkaisu, joka on toiminut toistaiseksi: Akun miinusnapa minuutiksi irti ja jo käynnistyy normaalisti. Ensin se teki sitä kerran puoleen vuoteen. Sitten kerran kolmeen kuukauteen. Viimeisen 2 viikon aikana noin joka toinen startti tätä on tapahtunut. Ei riipu siitä, onko moottori kylmä vai ei. Liittyy tähän tai ei, mutta on myös ilmennyt kierrosten aaltoilua tyhjäkäynnillä (ei kaasua painettaessa vaan kun nostaa polkimen kaasulta ja painaa kytkimen pohjaan, putoavat kierrokset tosi vauhdilla alle 2000 rpm, saattavat kohota taas jne) ja sitä, että tyhjäkäynnin kierrokset ovat pudonneet kierroslukumittarin mukaan 500 kierrokseen ja auton kaikki valot ikään kuin hiukan himmenevät ja kirkastuvata tai suorastaan värisevät hiukan. Tätäkään en muista nähneeni kuin nyt ihan lähipäivinä. Ilmeisesti joku sähköongelma on nyt pahentumassa... Ajatuksia? |
Kirjoittaja: | svc [ 08.10.2017 14:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian "blackout" sekä kierrosten aaltoilu |
Mittaapa moottorin maadoitusjohdon kunto. Moottorin ja akun miinusnavan välillä saa olla max 0,1 volttia moottorin käydessä, mieluiten 0V. Johto on vaihteiston päällä ilmansuodattimen alla ja syöpyy usein huonoon kuntoon. Korjasin johdon aikanaan omastani katkaisemalla vanhan liittimen pois ja hakemalla sähköliikkeestä uuden. Puristivat liittimen siellä myös paikalleen. Ennen puristusta vielä pätkä kutistesukkaa johtoon suojaksi. Onko akku kunnossa? Jännitteen pitäisi olla 30 min sammuttamisen jälkeen väh. 12,5V. Latausjännite moottorin käydessä väh. 14,2V. Virtalukon pohjakin voi olla jo tuonikäisessä viallinen. |
Kirjoittaja: | DSuper5 [ 08.10.2017 14:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian "blackout" sekä kierrosten aaltoilu |
Kiitti, täytyy mittailla. Tuo on käynyt mielessä, mutta millä selittää sen, että kun ensin tulee blackout eli kaikki sähköt menee sisävaloja myöten ja sitten kun otat navan irti ja laitat takaisin, pelaa normaalisti. Liittyykö tähän mahdollisesti virtalukon pohjan kulumia tai rikkoutumisen etenemistä? Tällaisia ongelmia tuntui olleen kun tekniikkapalstaa pläräsin. Autossa lienee joskus ropattu virtalukkoasioita koska ympäröivät muovit eivät koskaan ole istuneet hyvin. Samoin joissakin viesteissä kuvailtu sisäpuhaltimen pätkiminen on joskus, joskin erittäin harvoin ollut hetken vikana ja parantunut kun virta-avainta on heiluttanut auton käydessä. OK, mainitsitkin tuolla jo virtalukon pohjasta. Onko millainen savotta vaihtaa ja mistä niitä saa? BX:ään olen 15 vuotta sitten vaihtanut. |
Kirjoittaja: | DSuper5 [ 08.10.2017 15:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian "blackout" sekä kierrosten aaltoilu |
Raportoidaan seuraavat tulokset. Akun jännite seisottuaan vajaa tunnin 12,7V (akku lienee pari vuotta vanha). Käydessä tyhjäkäyntiä 14,3V (eipä taas käynnistynyt ennen kuin irrotin kengän hetkeksi). Akun miinusnavan ja moottorin välillä 0,01V. Ensiapuun pyyhkäisin kirkkaiksi akunkenkien napaan koskevat pinnat sekä navat. Tyhjäkäynti asettui n. 700 kierrokseen ja valot eivät värisseet enää tällaisen pienen huoltotoimenpiteen jälkeen. Kaivan myöhemmin vaihdelaatikon päältä maajohdon pään irti ja poistan korroosiot... |
Kirjoittaja: | ealab [ 08.10.2017 16:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian "blackout" sekä kierrosten aaltoilu |
Mittasitko kone käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä?. Eikä tässä kaikki, akun plus-kengän kaapelien puristusliitokset tuskin ok. Mittaapa ne samoin kuvioin tyylillä napa-kukin kengänjohto erikseen. Jotain ohutta piikkiä käyttäen. |
Kirjoittaja: | ealab [ 09.10.2017 10:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian "blackout" sekä kierrosten aaltoilu |
Näihin on auttanut napakenkien uusimiset, kaapelit niihin juottaen. Olen käyttänyt Ms-valuisia kenkiä. Niissä pitää kaapelireiän toinen pää tukkia jollain metallikiekolla, ettei tinat karkaile. Kaapelit tiukataan "sisemmällä" ruuvilla, ulommasta tinaa..... Muutenkin kaikki nämä liitokset metallinkirkkaiksi, suojaten. Homma on perusteltua, ei taida löytyä enää xantiaa, jossa olisi edes hyvässä kunnossa napakengän puristusliitokset. Kun muutokset tekee kunnolla, saadaan vähintäänkin uutta vastaava, tai parempi systeemi. Tämän huomaa mm. parempana käyntinä, paremmalla vääntönä. Kun boxi saisi mahdollisimman häiriötöntä anturitietoa. |
Kirjoittaja: | DSuper5 [ 09.10.2017 17:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian "blackout" sekä kierrosten aaltoilu |
En päässyt eilen rankan sateen takia napakenkien kiillotusta suurempiin toimenpiteisiin. Eilisillä koeajoilla lähti aina käyntiin ja ei merkkiäkään kiukuttelusta. Edellisellä omistajalla auto on hyvin pidetty ja miinusnavasta lähtevä ohuempi johto joka menee lähelle kiinni on luultavasti muutaman vuoden sisään kontakteiltaan parannettu. Vaan tänään sitten homma paheni entisestään. Voi olla, että alkuperäisenä syynä on huono maadoitus, mutta onko olemassa joku rele, joka katkaisee kaiken virran autosta, siis ihan kaiken sisävaloja myöten. Kun avaimesta kääntää virrat päälle, kaikki toimii, puhallukset, valot jne mutta kun kääntää start-asentoon, niin kaikki pimenee pysyvästi ja tuo blackout-tila iskee päälle. Tänään en saanut autoa käyntiin enää lainkaan. En usko että kyseessä on pelkkä mahdollinen huono maa vaan joku rele tai muu sähkölaite. Mikä voisi katkoa kaikki sähköt kerralla ja siten, etteivät ne enää palaudu edes "resetoimalla" eli akun napa irrottaen? Auton pistin nyt seisontaan, mulla ei ole viikkoon pariin aikaa ja mahdollisuutta sateessa ja hämärässä pelehtiä tuon kanssa, koska toinenkin käyttis pihalta löytyy, mutta vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan! |
Kirjoittaja: | ealab [ 09.10.2017 19:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian "blackout" sekä kierrosten aaltoilu |
Koetapa aluksi putkipihdeillä "rusentaa" plus-kengän kaapelien puristusliitosta, myös CRC:tä liitokseen.. Havaintojeni ( 3 kpl) mukaan tämä liitos tökkii. Siitä huolimatta, että kuparit liitoksen sisällä kirkkaita! Lyijy ei purista "aktiivisesti". Omassakin jäi em. syystä käynnistymättä, siksi kenkienvaihdot*. Ja toosasta maadoituksen päivitys. *Näin sain vähintäänkin uutta vastaaviksi, sähkönjohtokyvyltään, akun kengät. Joo, voi toimiakin noin, aluksi jokin johdinsäikeellä kontakti. Kun virtaa alkaa kulkea enemmän, tämä pistemäinen kontakti kengän ja johtimien liitoksessa väsähtääkin(iso virta pienessä kontaktipisteessä).... Ei mitenkään ihmeellistä sähköalalla muutenkaan. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |