| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| C5II, takapallot. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26560 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | ealab [ 23.10.2017 08:26 ] |
| Viestin otsikko: | C5II, takapallot. |
Alkuperäiset olivat jo joustamattomansorttiset. Kun nurkista löytyi Xantian IFHS:n comfort-etupallot, niin nämä taakse. Pallojen reiätkin porattuja. Ainakin joustaa mukavasti. Pallot on joskus uudelleentäytetty, mutta ei sen jälkeen paljon käytössä. Hyllyssä vuosia. Metallivaippaiset/hattuiset täyttöventtiilit, Valprex?. Technosir-venttiileissä kuusiokolotulppa ja vihreä, muovinen suojahattu. Vielä eteen jostain kelvolliset C5-pallot. Vihreät pallot eivät oikein mahdu. |
|
| Kirjoittaja: | timrie [ 24.10.2017 10:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Laitoin omaani C5 myös ns. pitkät pallot taakse, toimineet hyvin jo pari vuotta. |
|
| Kirjoittaja: | yason [ 24.10.2017 10:48 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
ealab kirjoitti: Alkuperäiset olivat jo joustamattomansorttiset. Kun nurkista löytyi Xantian IFHS:n comfort-etupallot, niin nämä taakse. Pallojen reiätkin porattuja. Ainakin joustaa mukavasti. Pallot on joskus uudelleentäytetty, mutta ei sen jälkeen paljon käytössä. Hyllyssä vuosia. Metallivaippaiset/hattuiset täyttöventtiilit, Valprex?. Technosir-venttiileissä kuusiokolotulppa ja vihreä, muovinen suojahattu. Vielä eteen jostain kelvolliset C5-pallot. Vihreät pallot eivät oikein mahdu. Monroen 66-bariset etupallot on hyvät (tuotekoodi SP8120). Hyvä jousto ja kantokyky, sitten viistämällä lopullinen pintapehmeys, jos ei muuten riitä. Näkyis olevan viidenkympin päälle hinnat tällä hetkellä. |
|
| Kirjoittaja: | ealab [ 26.10.2017 21:29 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Takapallojen vaihto C5II:een oli simppeli homma. Samoin, kuin mm. BX, Xantia. Sen kummempaa. Auto ylös ja pukeille. takapallot löysälle. Auto alas, kone käyden vähän aikaa, sammutus ja takatukivarsia nostettiin käsin sen verran, että tuli muutama mm. välystä. Paineet sillä pois. Oli sitten eri asia, kun meni litra LDS:ää. |
|
| Kirjoittaja: | Bumper [ 29.10.2017 18:21 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
yason kirjoitti: sitten viistämällä lopullinen pintapehmeys, jos ei muuten riitä. Tästä reikien viistämisestä on näkynyt vuosien mittaan aika paljon juttua, mutta en ole vielä ikinä saanut aikaiseksi kokeilla. Kuinka havaittavan eron tuolla pehmeyteen saa, jos olettaa että kaikki muu on kunnossa? Xantialla itse ajelen, mutta aika samanlaisia tuloksia voi varmaan odottaa muillakin malleilla. Ja miten olette itse viistämisen suorittaneet? Ihan senkkausterällä, vai pitääkö hakea jotain hienostuneempaa menetelmää että saa havaittavaa eroa jousitusmukavuuteen? |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 29.10.2017 19:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Xantun uudet comfortit muuttuivat surkeista ihan mukaviksi viistämällä. Jollain isolla tavallisella terällä vedin vaan, oliskohan ollut 8mm. Reikiäkin isonsin aika reippaasti, niissä omi aika pienet. Olisko ollu jotain 1,5mm->2mm. Ärsyttävä pintakovuus katosi viistämällä. Viisteen tein erikseen joten sen vaikutus ei sekoittunut reikien suurentamisen vaikutuksen kanssa. |
|
| Kirjoittaja: | ealab [ 29.10.2017 22:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Eihän siinä porailussa muusta ole kyse, kuin pikkureiän lyhenemisestä. Pelkästään se kannattaa ensin tehdä, vasta sitten pikkureiän suurentamista. Ja kun vielä pyöristää pikkureiän särmiä. ja siivoa metallihilut pois, vaikkapa magneetilla. C5II takapäässä nyt IFHS:n etucomfortit, porattuina. Vielä en ole päässyt maailmalle ajelemaan, jotta voisin jotain kertoa, mutta pehmeästi joustaa. Vielä etupallot jostain... |
|
| Kirjoittaja: | yason [ 29.10.2017 23:50 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
ealab kirjoitti: Eihän siinä porailussa muusta ole kyse, kuin pikkureiän lyhenemisestä. Mietin, että mites tuo nyt fysikaalisessa mielessä pitäis vaikuttaa. Kun se reikä on jostain kohdalta silti pieni, niin ei siitä sen enempää kai pitäisi mennä öljyä läpi kuin pidemmästäkään reiästä? Toki nesteen virtaukset ja pyörteet ovat erilaiset, jos aukon reunat ovat pyöreämmät ja jos hydraulikanava on pitkä, alkaa vaikuttaa jo nesteen massan hitaus virtaamanopeuden muutoksissa. Mutta lähtökohtaisesti kai teorian mukaan reiän pituuden ei pitäisi vaikuttaa, jos nuo mikroilmiöt jätetään huomiotta? Kysymys on vähän analoginen sen kanssa, että jos meillä on kaksi puutarhaletkua, 1-metrinen ja 10-metrinen, jotka ovat kummatkin täynnä vettä, kun avataan hana, niin kumman letkun läpi vesi virtaa nopeammin? Käsittääkseni virtaaman pitäisi olla sama. Pallossahan on sama tilanne. Paine riippuu voimasta ja pinta-alasta, joten jos voima pysyy vakiona (kuten töyssyyn ajaessa) pieni aukko kuristaa pallolle menevää painetta eikä sillä pitäisi olla virtaaman ja paineenjaon kannalta merkitystä, onko kuristus pitkä vai lyhyt. Mutta aukon ympärille syntyvä turbulenssi voi toki vaikuttaa enemmän kuin osaan arvioida noissa nopeissa liikkeissä. |
|
| Kirjoittaja: | ealab [ 30.10.2017 09:01 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Töyssyissä tulee kuvioihin iskunvaimennusventtiilin läpäisevyys.... Kyllä letkun pituuskin vaikuttaa, virtausnopeuteen. Siksi mm. huushollin pidemmät vesilinjat tehdään isommalla putkella, jotta virtaamaa riittäisi. Vesihana metrin pituisen, 10mm putken päässä, ok, mutta jos tiskipöydän hana olisikin 8m:n päässä, juuri vettä ottavan voisi tiskikoneen kanssa tulla hankaluuksia, jos samalla otetaan lasillinen juomavettä/ kattilaan perunoiden keittämistä varten. Paine kyllä laskee. |
|
| Kirjoittaja: | Sitytikka [ 03.03.2018 09:30 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Eli laitoit noi IFHS:n poratut etucomfortit taakse. Laitoitko millä pallot eteen? ealab kirjoitti: Eihän siinä porailussa muusta ole kyse, kuin pikkureiän lyhenemisestä. Pelkästään se kannattaa ensin tehdä, vasta sitten pikkureiän suurentamista. Ja kun vielä pyöristää pikkureiän särmiä. ja siivoa metallihilut pois, vaikkapa magneetilla. C5II takapäässä nyt IFHS:n etucomfortit, porattuina. Vielä en ole päässyt maailmalle ajelemaan, jotta voisin jotain kertoa, mutta pehmeästi joustaa. Vielä etupallot jostain...
|
|
| Kirjoittaja: | ealab [ 03.03.2018 09:57 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Onhan ne Xantian etucomfortit porattuina mukavat, C5II:n takana, siten, ettei juuri huomaakaan. On myös jo kerran uudelleenpaineistetut, Valprexin venttiilein (ne metallikorkilliset). Ao. firma ei kuulemma enää paineista. |
|
| Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 03.03.2018 14:20 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Tuolta voi katsella IFHS:n luettelosta, mitä palloja valmistajat suosittelevat. Luku pallon merkinnässä tarkoittaa uuden pallon esitäyttöpainetta Bar. Mitä suurempi esitäyttöpaine, sitä enemmän kaasulla on joustovaraa käyttötilanteessa. Jos joku osaa tulkita vielä 2 viimeistä kirjainta, niin se on hänelle vielä ylimääräistä plussaa. Ne kirjaimet määrittävät iskunvaimennuksen ominaisuuksia. https://shate-m.by/static/Catalogs/IFHS ... _11_LR.pdf Ja tästä löytyy kuva pallon halkaisusta: viewtopic.php?f=9&t=25125&hilit=hydrauliikan+kaaviot |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 03.03.2018 14:30 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Metallikorkillinen matalaventtiili on buromeca, pitempi kumihatullinen on tecnosir valprex 2000. Taakse mahtuu mitä vain, mutta onko kukaan sovitellut eteen vihreitä kuulia? Ei mahdu suoraan edes ilman venttiiliä. Paisuntasäiliö ainakin on tiellä oikealla, vasemmallakin taitaa ottaa kiinni ecun koteloon. |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 03.03.2018 14:48 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
äkkiseltään katsottuna noi kaksi kirjainta taitaa määräytyä painon mukaan, H3/H3+ omansa. Takana luonnollisesti kaikissa sama, edessä keveimmissä eli pikkubensoissa omansa, 2.0 hdi "keskikoko" ja v6&2.2hdi omansa. Oletettavasti orkkispalloissa samantapainen jako? 1.8 16V ja 2.2Hdi on 187kg painoero, kaikki tietenkin edessä. |
|
| Kirjoittaja: | Sitytikka [ 03.03.2018 15:02 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Sinne ne sovittelemalla taitaa paikalleen solahtaa: https://youtu.be/qWd4lyNyNwQ?t=40s Teuski kirjoitti: Metallikorkillinen matalaventtiili on buromeca, pitempi kumihatullinen on tecnosir valprex 2000.
Taakse mahtuu mitä vain, mutta onko kukaan sovitellut eteen vihreitä kuulia? Ei mahdu suoraan edes ilman venttiiliä. Paisuntasäiliö ainakin on tiellä oikealla, vasemmallakin taitaa ottaa kiinni ecun koteloon. |
|
| Kirjoittaja: | Sitytikka [ 03.03.2018 15:04 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Hyvä luettelo. Samat tiedot löytyvät kategorioituna tuolta http://www.sphere-shop.co.uk/ Sieltä olen itse katellut. XM-Hannu kirjoitti: Tuolta voi katsella IFHS:n luettelosta, mitä palloja valmistajat suosittelevat. Luku pallon merkinnässä tarkoittaa uuden pallon esitäyttöpainetta Bar. Mitä suurempi esitäyttöpaine, sitä enemmän kaasulla on joustovaraa käyttötilanteessa. Jos joku osaa tulkita vielä 2 viimeistä kirjainta, niin se on hänelle vielä ylimääräistä plussaa. Ne kirjaimet määrittävät iskunvaimennuksen ominaisuuksia.
https://shate-m.by/static/Catalogs/IFHS ... _11_LR.pdf Ja tästä löytyy kuva pallon halkaisusta: viewtopic.php?f=9&t=25125&hilit=hydrauliikan+kaaviot |
|
| Kirjoittaja: | IJN [ 03.03.2018 15:44 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Sitytikka kirjoitti: Sinne ne sovittelemalla taitaa paikalleen solahtaa: Solahtaa näköjään kun laittaa solahtamaan. On silti hyvä tiedostaa, että etupallo liikkuu yllättävän paljon joustoissa ja ohjausliikkeissä, koska jousitolppa liikkuu kumiensa varassa. Paisarin kyljessä on äkkiä reikä ellei ole varuillansa. |
|
| Kirjoittaja: | ealab [ 03.03.2018 16:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5II, takapallot. |
Ja ovat "pikkupallot". Voivatko ne korvata C5-pallot mukavuudessa. Joo, se venttiili onkin Buromeca... |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|