Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Pikakysymys: Varta vai Exide? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26570 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | kaseva [ 25.10.2017 14:32 ] |
Viestin otsikko: | Pikakysymys: Varta vai Exide? |
X7:n akku antoi periksi. Oireili jo keväällä joten nyt se menee vaihtoon. Vartalta ja Exideltä löytyy sopivat yksilöt nopealla haulla ja nyt kysymys kuuluukin, että kumpi? Halpiksista huonoja kokemuksia muissa autoissa, joten jos tässä menis merkki edellä. Varta siellä nyt näyttäis olevan. Toivon vastaajalta kokemusta molemmista merkeistä, haettu malli on 850A/95Ah. Kysyn siksi, kun omien kokemusten mukaan nuo Exide-akuista on jäänyt positiivisempi ( ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 25.10.2017 14:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Molemmilta valmistajilta löytyy aika monta eri mallisarjaa. Kai vertasit suunnilleen vastaavia? Akun kestoiän ja muiden ominaisuuksien arvioiminen pelkästään esitetietoja tutkimalla on tosin melkoisen mahdotonta... |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 25.10.2017 15:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Ittellä on Exide, ja optima... yhden vartan olen nakannu poies, samoin snajderin.. trane tulee kohta Discoon... eli pistäisin kyllä exiden ennemmin ![]() |
Kirjoittaja: | kaseva [ 25.10.2017 15:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Optimaa mulla ei ole ollut, mutta tuntuu olevan kiven alla noilla spekseillä. Tosin niin tuntuu olevan nämä muutkin merkit tällä hetkellä, melkein kaikki myy eioota. Onko tämän ikäluokan autojen akut tulleet tiensä päähän tänä syksynä? Trane oli ihan susi Saabissa, ei kestänyt Eberin käyttöä lainkaan. Snajder kesti sen mitä odotinkin, pari vuotta. Varta G14 ja Exide EK950 vaihtoehtoina. Tällä hetkellä näyttää siltä, että haen Vartan huomenna autohifiliikkeestä (!). Paras hinta ja löytyy hyllystä. ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 25.10.2017 15:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Itsellä oli hyvä kokemus Vartan kestoiästä, mutta eipä se mitään merkitse, firma on myytykin sen jälkeen ja on nyt saman omistajan kuin OPTIMAkin. Toisaalta meni Exidekin konkurssisuojausmenettelyyn jokunen vuosi sitten, mutta poistui pari vuotta sitten siitä ehjin nahoin? Noilla on myös tuotantolaitoksia monessa maassa ja maanosassa, uskon että joskus sillä valmistusmaallakin voi olla väliä (vaikkei lyijyakku mitään ihmetekniikkaa olekaan, että se sen takia pitäisi tehdä "länsimaissa") Uskoisin kumman vaan olevan kohtuu normaali akku (eli ei siis ainakaan hassuja halpisakkuja, jotka joskus voivat yllättää positiivisesti, mutta useammin toisin päin. Esimerkiksi Bilteman akkuja meni kaksi samanlaista vuodessa rikki, jotenkin sisäisesti murtui lyijy tai joku liitos poikki). |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 25.10.2017 16:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Femmassa Varta pelas 11V olis mennyt kauemminkin mutta unehtu parkit päälle ja se oli menoa. |
Kirjoittaja: | svc [ 25.10.2017 18:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Xsarassa kesti alkuperäinen Varta 13 vuotta ja C5:ssä 11 vuotta. Akkumerkkien erojen pohtiminen on aika vaikeaa, sillä eri vuosina akut saattavat tulla eri tuotantolinjoilta tai sitten erimerkkiset akut tulevat samalta linjalta. Yhden valmistajan joku akkumalli voi olla huonompi, kuin toisella samalla, kun joku toinen mallin onkin parempi. Vähän sama, kuin vertailisi onko EW10 moottori parempi, kuin Caterpillar C18. Varta ja Exide ovat molemmat isoja valmistajia, joilla nyt jonkinlaista osaamista akkujen suhteen luulisi olevan. Kaukoidässä saa käyttää akkujen valmistuksessa enemmän lyijyä, kuin Euroopassa. Tästä syystä esim Tranen akku on edelleen painavampi, kuin vastaavan kokoinen Varta. Ainakin akkukauppias suositteli Tranea juuri tästä syystä. Olennaisinta on se, että akku on sopivan kokoinen. Kapasiteetiltaan iso akku ei lyhyessä ajossa ei koskaan ole täynnä ja tämä alilataus lyhentää akun käyttöikää rajusti. Esim jos 45Ah akun tilalle laitetaan 75Ah akku, voi käydäkin niin, että se ei kestäkään niin kauan, kuin tuo pienempi. Talvella CCA lukemalla on isompi merkitys kuin amppeeritunneilla. Ja jos autolla ajetaan usein alle puolen tunnin pätkiä, akun lataaminen kerran kuussa auttaa akun kestoa kummasti. |
Kirjoittaja: | Cituning [ 25.10.2017 19:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Isot pojat sanoo että agm akku vain autoihin joissa sellainen kuuluu olla. Agm:ää ladataan korkeammalla jännitteellä johon "normi" auto ei kykene. Ts. Agm-akusta ei hyöytyä normiautossa. Ps. En tiedä onko tuo varta agm joten ihmetys liittyy vain tuohon EK950 akkuun. Pps. Meneekö seiskan takaronkkiin noin iso akku? Konehuoneversioon uppoaa vain 74Ah... Yst.terv. exidemyyjä ![]() |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 25.10.2017 19:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Exiden AGM EA770 oli eka akku joka toimi edellisen C5 X7 kanssa kuten pitää (Boschin tavallinen ja Snäiderin AGM olivat kuraa molemmat). Samanlaisen vaihdoin tähän nykyiseenkin. Hintakin taisi olla halvempi kuin esimerkiksi Bilteman AGM-akulla. Ei tullut ihmeteltyä olisko tohon farkun konttiin isompi sopinut. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 25.10.2017 19:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Cituning kirjoitti: Isot pojat sanoo että agm akku vain autoihin joissa sellainen kuuluu olla. Agm:ää ladataan korkeammalla jännitteellä johon "normi" auto ei kykene. Ts. Agm-akusta ei hyöytyä normiautossa. Ps. En tiedä onko tuo varta agm joten ihmetys liittyy vain tuohon EK950 akkuun. Pps. Meneekö seiskan takaronkkiin noin iso akku? Konehuoneversioon uppoaa vain 74Ah... Yst.terv. exidemyyjä ![]() olen ihmetellyt Discon suurta latausjännitettä, joka vieläpä nousee sään kylmetessä, eli on "lämpösenä" n. 14v. ja kylmässä sitten liki 15v. josko olisi AGM-akuille tarkoitettu ja lämpötilakompensoitu laturi (säädin)? |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 25.10.2017 19:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
cxtb2 kirjoitti: olen ihmetellyt Discon suurta latausjännitettä Rättäri latasi 17 voltilla, syy löytyi huonosta virtalukon pohjasta.. |
Kirjoittaja: | IJN [ 25.10.2017 20:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Justiinsa muutama pv sitten Xantiasta "katkesi" Exide Premium, 5,5 vuotias keväällä 2012 käyttöön otettu. Olisin odottanut kestävän vähän kauemmin kyllä, ja ensimmäinen joka koki tällaisen äkkilopun, jännitemittari näytti normaalia 12,5 volttia mutta ei ottanut eikä antanut virtaa vaikka edellisessä ajossa ei oireillut mitenkään. Varmistettu navat putsaamalla ja tyhmällä laturilla. Tilalle samanlainen 1,5 vuotta tuoreempi joka oli ylimääräisenä, katsotaan kuin käy. C5:ssä on joku sinikantinen Varta, nyt 4,5 vuotias ja hyvin vielä toimii vaikka noistakin on moitteita näkynyt. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 25.10.2017 22:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Latausjännitteistä en mitään tiedä, mutta kun tuo rouskutin pihasta liikahtaa niin sillä ajetaan lähes aina vähintään 50–85 km suuntaansa kertavedolla. Luulisi, että siinä ehtii akku latautua jos vaan laturi pelaa. Näiden em. akkujen siis kerrottiin olevan oikean malliset ko. autoon kun varaosa- ja akkuliikkeisiin tein soittokierroksen. Ihan tuntui linja pitävän. Yhdestä liikkeestä tosin tarjottiin vaihtoehdoksi jotain "happoakkua", mutta samassa yhteydessä mainittiin sen olevan huonompi jos (ja kun) on tarvetta käyttää polttoainekäyttöistä moottorinlämmitintä. Tämä on vähän sama kuin miksi käytän tietyn valmistajan laitteita työhön ja viestintään. Haluan, että se toimii kun sitä tarvitaan. Muu ei kiinnosta. Toisin sanoen akun tekniikalla (tai merkillä) ei ole minulle väliä, jos se kestää 20 min ennakkolämmittämistä pakkasella ja auto käynnistyy sen jälkeen. Mitään kestoikäodotusta en edes osaa ajatella, tuntuu vaihtelevan niin paljon. Esim. talouden Saabit söi joitain akkuja (Varta, Exide, Snajder, Trane) ihan huolella, mutta nyt käytössä oleva Winnmax (?!) on kestänyt pian 4 vuotta. Joten kestää mitä kestää. ![]() |
Kirjoittaja: | Huikko [ 26.10.2017 01:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Faamin akku ollut pitkäikäisin, sen jälkeen Mersun oma joka oli kai Vartan tekele. Snejderit ja muut puolalaiset jätän kauppaan. Boscheista myös yllättävän huonot kokemukset. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 26.10.2017 09:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Cituning kirjoitti: Pps. Meneekö seiskan takaronkkiin noin iso akku? Ei mene. Tämä jäi yöksi kummittelemaan päähän ja kävin mitan kanssa pyörähtämässä rikospaikalla. Ei mene lähellekään. Mistä ne repii noita sopivuuksia noihin akkuvalmistajien katalogeihin? Mihin tässä voi enää luottaa, jos erikoisliikkeestäkin tarjotaan väärän kokoista auton tiedoilla? No, etsintä jatkukoon. Tai sitten vain menen Veholle. |
Kirjoittaja: | Ishmael [ 26.10.2017 10:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Laita sinne Bannerin tuplanapa-akku mallia UniBull; saat toiset akun navat autohifistelyyn ![]() Tämä (80 Ah / 700A, mallinumero 50500) tuli hommattua isoon vankkuriin -> käynnistyy ennenkuin ehtii edes automaattiryyppyä polkaista päälle ![]() ![]() Mobyssä on Varta 74 Ah viidettä vuotta, mutta Mobyhän onkin "helppo auto" sähköjensä suhteen ts. ei virtaa vieviä luxushilppeitä lainkaan. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 26.10.2017 10:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Kerrottakoon vielä se ettei mulla ollut Exiden kanssa ongelmia vaikka webastoa käytinkin pakkasilla päivittäin. Toki mulla ei ollut sisätilan lämmitystä asennettu, mutta kuitenkin. Päivittäinen ajomatka on normaalisti 2x25km, eikä tarvinnut ylläpitolaturia käyttää. |
Kirjoittaja: | oddjob58 [ 26.10.2017 11:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Picassossani oli tehdasasennettu Tudor akku 10 vuotta, nyt siihen laitettiin Duracell-akku. |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 26.10.2017 12:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Yuasa akku on ollut kestävimpiä mitä itsellä on ollu happoakkuna. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 26.10.2017 12:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Niin ja tää kysymyshän ei tavallaan ole enää relevantti kun kävi ilmi, että sekä Vartan kuin Exidenkin katalogit tyrkyttää autoon sopimatonta akkua. Eipä tarvii tehdä valintaa. ![]() Olin jo yhteydessä Vehoon, taidan mennä helpoimman kautta. Sitä paitsi kun tuolle autolle kerran pitää vielä kertoa siitä uudesta akusta diagnostiikkalaitteella (miksi?) niin hoituupa sitten sekin samalla. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 26.10.2017 16:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Satuin ajelemaan Porissa Akkupoikien ohi ja kun piha oli tyhjänä niin kurvasin tiskille. Asiaa tutkittiin ja Vartan sekä Exiden lisäksi myös Yuasa antoi vaihtoehdoksi tuommoisen "rotevan kokoisen" AGM-akun. Kaikkien edellämainittujen valmistajien tietokantojen mukaan pitää olla AGM, koska autossa on jarrutusenergian talteenotto. No, siinä uskossahan olin itsekin aiemmin mutta sitten eräs Citikka-huoltaja kumosi tuon tiedon. Päätettiin repiä se paikallaan oleva akku sitten siihen pöydälle ja mittailla mahtuisko sinne se Vartan ilmoittama malli. Ei mahdu, mutta pykälää pienempi menee. Se tilalle, raha tiskiin ja matka jatkuu. Paikallaan ollut akku oli Vartan tekemä joku. AGM sekin. Veho edelleen selvittelee asiaa, jään jännityksellä odottamaan mitä sieltä kuuluu. ![]() |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 26.10.2017 17:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Koodattiinko? ![]() Eiks tuo "jarrutusenergian talteenotto" ole käytännössä sitä että auto pyrkii lataamaan akkua aina vauhtia hidastettaessa? Eli jarrupoljin vaikuttaa kyllä ihan suoraan jarruihin, mutta laturi jarruttaa myös lisänä. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 26.10.2017 23:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
No eipä koodailtu. ![]() Ei keksitty mitään syytä. Kun ei kerran kampe seonnut siitäkään, että otin eilen akunnavat irti ja latasin orggis-akun. Uudelleen kytkemisen jälkeen kaikki toimi normaalisti. Radiokavanat, kuljettajanistuimen/peilien/ilmastoinnin muistiin tallennetut asetukset oli säilyneet ennallaan. Sama kuvio tänään; poislukien se, että kun tuuppasin tavaratilan kannen kiinni niin pyyhkijät siirtyivät huoltoasentoon!? Kyllä tämäkin alkaa ihan aidosta Citroënista käydä; sähköt toimii miten sattuu eikä autoa ole kasattu sellaisilla osilla, jotka on varaosatoimittajille ilmoitettu. ![]() ![]() ![]() Tuohon jarrutusenergian talteenottoon en uskalla sanoa enää mitään. Kun tuo moottori tuli mallistoon niin siitä muistan lukeneeni joitain artikkeleja, mutta sittemmin se tosiaan todettiin perättömaksi tiedoksi. |
Kirjoittaja: | ealab [ 27.10.2017 08:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Xantippa kirjoitti: Koodattiinko? ![]() Eiks tuo "jarrutusenergian talteenotto" ole käytännössä sitä että auto pyrkii lataamaan akkua aina vauhtia hidastettaessa? Eli jarrupoljin vaikuttaa kyllä ihan suoraan jarruihin, mutta laturi jarruttaa myös lisänä. Siis myös hidastaessa. Riippuu moottorin kierroksista/laturin pyörintänopeudesta. Aivan normaalia latausta. Tai sitten pitäisi olla erillinen generaattori, mikä kytkeytyisi mukaan hidastuksissa.. ? Sähkömoottoriautoissa helpompaa. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 27.10.2017 08:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pikakysymys: Varta vai Exide? |
Omaa kokemusta X7 kanssa ja Exide sinne meni. Oli lisäksi jokusen Ah suurempikin, vaikka mek.mitoiltaan kuitenkin sama. Ja tuo X7 kun meni alta vuoden akun vaihdon jälkeen vaihtoon, niin vaihtoautokauppiaalta saamani hälläväli-kohtelun seurauksena ruuvasin ihan piruuttani tuon wanhan paskan akun sinne nokalle takaisin ja otin uuden Exideni talliin jemmaan. Elettiin kuitenkin loppukesää, niin tuo paskakin vielä toimi sen verran mitä tartti ![]() ![]() Vartoista on kokemusta lähinnä prätkien puolelta ja ne eivät todellakaan olleet hyviä => Vartan akkuihin en enää sekaannu, ikinä ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |