Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 16.04.2017 00:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Iltaa/huomenta. Oon yön kähmyssä jalostellut uhkarohkeasti ajatusta XM:n ostamisesta käyttöpeliksi. -97 Xantiasta 1.8 koneella 60 tkm kokemus takavuosina, XM:ää en ole ajanut kuin muutaman kilometrin (toki oli V6 se vehjes joten ajokokemus oli eri luokkaa kuin Xantialla).

Xantiahan oli varsin luotettava peli, huono ruostumaan (toki kynnykset osaa hapertua massan alla hyvinkin) ja mukava ajaa. Onkos 90-luvun lopun XM:t (2.0 pensamyllyllä) yhtä varmatoimisia kuin pikkuveljensä? Siis suunnilleen samoilla kilometreillä..

Onko osien saatavuus kuinka hyvä/huono?? Etujousitolpat taitaa olla se akilleen kantapää, jos uusia/kunnollisia lähteepi etsimään? Kulutusosaa taitaa vielä saada kohtuullisesti?



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 16.04.2017 07:49 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
On ne , Y4-koriset mistä itselläni on enempi kokemusta ovat ainakin yhtä varmatoimisia kuin Xantiat. Monesti olen ajatellut että yksi parhaita autoja oli se mun toka XM joka oli manuaali 2,0 16V vuodelta -95. Kulki kohtuullisella määrällä polttoainetta, matka-ajossa 7:lla alkavalla lukemalla, ajomukavuus aavistuksen verran parempaa kuin Xantiassa jos molemmat ovat kunnossa. Lisäksi tuo ohjaamon tilavuus sopii paremmin mulle kuten XM:n mukavuusjakkara. Xantiakaan ei ole kylmä auto talvella, mutta siinäkin XM pesee sen . Jonkun verran samoja ongelmiahan näissä on, sähköikkunoiden toiminnat, keskuslukitus takkuaa välillä, istuinlämmityselementit hajoaa, molemmissa malleissa ruostetta voi esiintyä helmoissa. Moottori ja vaihteisto ovat takuuvarmoja pelejä eikä niissä mitään ihmeellistä ole. Se missä Xantia pesee XM:n mennen tullen on sitten ajovalot, surkeampia ajovaloja saa hakea vain 6 voltin kuplasta (sellaisiakin pari ollut) mitä XM:ssä on. XM:n ajoneuvovero taitaa olla isompi ja saattaa myös vakuutusmaksu olla korkeampi.
Omalla kohdallani paras ratkaisu olis olla molemmat, kuten muutama vuosi sitten oli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 16.04.2017 08:30 

Viestit: 307
Itselläni on ollut xantia -98 2.0 bl. manuaali. Viaton, mutta helmat aivan kuraa. Xantia -00 bl. automaatti. Viaton helmat hyvät, mutta ajo päättyi kun poikani pyöräytti sen katolleen. Molemmat olivat hyviä ajaa ja mukavia matkustaa.
Xm- 90 2.0 bl. manuaali, viaton tyylikäs, pieniruokainen kokoonsa nähden, mukava liikkua, helmat happani. Tällä hetkellä Xm -95 2.0 br. manuaali. Ei isoja vikoja, loistavat ajo, matkustus ja kuljetusominaisuudet. Kulutus matka- ajossa 7. 4/100 km. Paras auto mitä minulla on ollut (tällä hetkellä ajossa myös C4 ja C5). Suosittelen lämpimästi XM:ää.
P.S Xm break ei ole niin tyylikäs kuin berline (mielestäni).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 16.04.2017 10:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Tuom oman XM:ni ostin lokakuussa 2006, juuri saksasta tuotuna , 300 000 ajettuna. 680 000km olen nyt ajanut sillä lisää. Ohjauspyörän olen vaihtanut kahdesti, ja jotain muuta pientä... :roll: (mutta vain kaikki :oops: liikkuvat osat). On se ollut, kilometreihinsä suhteutettuna, ehdottomasti paras autoni 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 16.04.2017 13:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
sitikkaporo kirjoitti:
Iltaa/huomenta. Oon yön kähmyssä jalostellut uhkarohkeasti ajatusta XM:n ostamisesta käyttöpeliksi. -97 Xantiasta 1.8 koneella 60 tkm kokemus takavuosina, XM:ää en ole ajanut kuin muutaman kilometrin (toki oli V6 se vehjes joten ajokokemus oli eri luokkaa kuin Xantialla).
Onhan XM huomattavasti kivempi peli ajella kuin Xantia. Ja sinne mahtuu hieman paremmin tavaraa kyytiinkin. Melko paljon niistä samoja osiakin löytyy - tai hyvin lähelle vastaavia - joten ei XM:n omistamiseen Xantiaa enempää uhkarohkeutta tarvittane. Toki esimerkiksi DIRAVI:a ei ole Xantiassa ollut eikä ZPJ-konetta - toisaalta Xantiaa on ollut Activana, joten onhan se hieman tarkemmasta mallistakin kiinni.
sitikkaporo kirjoitti:
Onko osien saatavuus kuinka hyvä/huono?? Etujousitolpat taitaa olla se akilleen kantapää, jos uusia/kunnollisia lähteepi etsimään? Kulutusosaa taitaa vielä saada kohtuullisesti?
Eipä HA2:llisen Xantiankaan (nelipyttyinen bensa) uudemman mallisia etujousitolppien yläpäitä tuntunut mistään löytävän. Niihin verrattuna XM:n vastaavia osia on ruhtinaallisesti tarjolla. Itse tolpille ei ole kummassakana kyllä tullut tarvetta.
xs2jammu kirjoitti:
Kulki kohtuullisella määrällä polttoainetta, matka-ajossa 7:lla alkavalla lukemalla
Ja meillä meni viime tuo 2.1TD farkku sekalaisessa johonkin 5,5 tienoille - löpösuodin melko tukkeessa. Ei ole tullut laskettua, nousiko kuinka paljon kulutus sen vaihdon jälkeen (oli siis ostohetkellä tukkeessa eikä heti huomattu), mutta meno ainakin rivakoitui reilusti.
xs2jammu kirjoitti:
Se missä Xantia pesee XM:n mennen tullen on sitten ajovalot, surkeampia ajovaloja saa hakea vain 6 voltin kuplasta (sellaisiakin pari ollut) mitä XM:ssä on.
Jep. XM:ssä on todelliset valonheittimet: heittävät pari valonläiskää jonnekin päin tietä.
xs2jammu kirjoitti:
XM:n ajoneuvovero taitaa olla isompi
Kokonaismassa isompi, joten niinhän tuo on. En muista ulkoa, mutta Trafin laskurilla arvioituna noin 420 €/a luokassa näkyi olevan 2.1TD farkkupakulle, jos nyt massa meni oikein...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 18.04.2017 14:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Xantia lähestulkoon kuuluu pallotella pehmeämmäksi. Alkupäähän oli isommilla paineilla, joten miksei tuoreemmatkin ;)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 18.04.2017 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Akaile kirjoitti:
Xantia lähestulkoon kuuluu pallotella pehmeämmäksi. Alkupäähän oli isommilla paineilla, joten miksei tuoreemmatkin ;)
Jos keksit, millä pallotuksella Xantiasta saa oikeasti pehmeän (mutta ei pohjaavan), niin jaa toki tietosi. Erityisesti HA2:lla olevan breakin pehmeä pallokonfiguraatio kiinnostaisi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 09:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
laakeri kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Xantia lähestulkoon kuuluu pallotella pehmeämmäksi. Alkupäähän oli isommilla paineilla, joten miksei tuoreemmatkin ;)
Jos keksit, millä pallotuksella Xantiasta saa oikeasti pehmeän (mutta ei pohjaavan), niin jaa toki tietosi. Erityisesti HA2:lla olevan breakin pehmeä pallokonfiguraatio kiinnostaisi.


Onhan tuo tullut mainittua: Berline, CX:n pallot eteen ja taakse. Break, eteen CX ja taakse BX pitkät 62 baria painetta. Kaikkiin palloihin 12mm terällä viiste, ellei niissä ole vanhemmille palloille tyypillisiä pyöreitä reunoja. En ole pohjaillut kummallakaan kombolla.
Erityisesti Berlinestä tulee hienokulkuinen tuolla yhdistelmällä. Oma breikkini on jäykistynyt ikääntyessään, enkä oikein pääse perille mistä se johtuu; sakkaa komponenteissa vai jäykkyyttä akselistojen laakeroinnissa?



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 09:32 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
12mm:n terällä, kuinka syvälle porataan?. Muutenhan terän koolla niin väliä. Tässä hommassa reikä vaan lyhenee, sehän on tarkoituskin?.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 09:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
ealab kirjoitti:
12mm:n terällä, kuinka syvälle porataan?. Muutenhan terän koolla niin väliä. Tässä hommassa reikä vaan lyhenee, sehän on tarkoituskin?.


Ei ole tarkoitus, vaan vähentää terävästä reunasta johtuvaa sisäänmenopyörteilyä. Käsipelillä on porailut tullut tehtyä, joten upotussyvyyttä en tiedä. Sellainen hento viiste ja silmämääräisesti sama kaikkiin palloihin. Ts. verrataan sitä tasopintaa ja kaltevaa pintaa, jäljelle jäävä tasopinta ratkaisee, sitä voi toki mitata. Ero on kouriintuntuva, kun pintakovuus karhealla asfaltilla vähenee merkittävästi.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 10:49 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Akaile kirjoitti:
Onhan tuo tullut mainittua: Berline, CX:n pallot eteen ja taakse. Break, eteen CX ja taakse BX pitkät 62 baria painetta. Kaikkiin palloihin 12mm terällä viiste, ellei niissä ole vanhemmille palloille tyypillisiä pyöreitä reunoja.


Saako tuolla pallotuksella paremmat kyydit kuin ko. malliin tarkoitetuilla comforteilla sellaisenaan ilman porailuita? Itselläni farmari.

**************

Ja varsinaiseen asiaan. Mun mielestä XM on paljon Citroenimpi kuin Xantia ja se mielikuva varmasti heijastelee siihen, miten ajettavuuden kokee. Saattaa olla, että oma tutkimusmatkani hydejousiseen sitikkaan rajoittuu tähän yhteen Xantiaan, vaikka välillä XM-kuume nostaakin päätään. Jasun XM:ää olen päässyt kokeilemaan ja mieleen jäi sisustus. Ajettavuuden puntarointi olisi kaivannut pidempää lenkkiä. Tykkään kojelaudan muotoilusta nappuloineen yms.. Yllättäen Evasionin lämppärinappuloissa on jotain samaa kuin XM:ssä. Xantiassahan ne on sellaiset tylsät vivut. Parempi penkkikin jäi XM:stä mieleen.

Ja palataan takaisin omaan Xantiaan. Jasu kommentoi etupäätä jäykähköksi. Se oli hieman ylhäällä ja Storcilla muissa asioissa käydessäni laskettiin keulaa alemmaksi. Muuttui paljon pehmeämmäksi. Jostain syystä, vaikka kun kuorma pysyy samana, niin sama painehan palloissa on olipa keula sitten ylempänä tai alempana. Muistaakseni jossain ketjussa Wesa ihmetteli samaa.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 10:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Onhan tuo tullut mainittua: Berline, CX:n pallot eteen ja taakse. Break, eteen CX ja taakse BX pitkät 62 baria painetta. Kaikkiin palloihin 12mm terällä viiste, ellei niissä ole vanhemmille palloille tyypillisiä pyöreitä reunoja.


Saako tuolla pallotuksella paremmat kyydit kuin ko. malliin tarkoitetuilla comforteilla sellaisenaan ilman porailuita? Itselläni farmari.

Ainakin '98 1.9TD AT breakissa ne IFHS:n orkkiscomfortit oli ihan kelvottoman kovat, viistäminen niihinkin auttoi huomattavasti. Vielä paremmat tuli kun korvasin ne em. CX:n palloilla... 1.8 16V break taas huononi kun siinä vaihtuivat toisinpäin ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 11:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Saattaa olla, että oma tutkimusmatkani hydejousiseen sitikkaan rajoittuu tähän yhteen Xantiaan, vaikka välillä XM-kuume nostaakin päätään. Jasun XM:ää olen päässyt kokeilemaan...

Eikä tuo miun Xm ole edes niin hyvä mikä Xm voisi olla... :lol:

Alustan toiminnan kannalta, mm. cxtb2:n Xm on aivan eri planeetalta. Eroa tekee toki korimallikin, Berline hänellä ja miulla Break, molemmissa vastaava tekniikka V6 automatique, palloissa pientä eroa. Ja sitten varoituksen sana: Älä koeaja Cx:ää, etenkään Breakia. Sen jälkeen nämä muut mainitut eivät enää tunnu oikein miltään...

Akaile kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Xantia lähestulkoon kuuluu pallotella pehmeämmäksi. Alkupäähän oli isommilla paineilla, joten miksei tuoreemmatkin ;)
Jos keksit, millä pallotuksella Xantiasta saa oikeasti pehmeän (mutta ei pohjaavan), niin jaa toki tietosi. Erityisesti HA2:lla olevan breakin pehmeä pallokonfiguraatio kiinnostaisi.


Onhan tuo tullut mainittua: Berline, CX:n pallot eteen ja taakse. Break, eteen CX ja taakse BX pitkät 62 baria painetta. Kaikkiin palloihin 12mm terällä viiste, ellei niissä ole vanhemmille palloille tyypillisiä pyöreitä reunoja.

Ei sitten toimi Hydractiven kanssa, paitsi suurella varauksella silloin kun jumittaa sen kovaan tilaan. Nurkkapalloissa on keskireiät puolen millin tietämillä Hydractiven kanssa, ilman sitä on helposti milli enemmän reikien halkaisijassa. Tehtaan asetuksilla kaasun painekin on huomattavasti pienempi, keskipallon kanssa laskeskellen "kokonaiskeskipaineeksi/nurkka" tulee samaa luokkaa kuin ilman Hydractivea olevissa...


Xm:stä vielä vähäsen. Siinä on tilaa. Xantia on ahdas. Etenkin kun sattuneesta syystä kaikille viidelle istuinpaikalle on jos ei päivittäistä, niin lähes, jatkuvaa käyttöä. Tilaa vie takapenkiltä istuinkoroke, turvaistuin sekä telakkamallin kaukalo. Epäilen että Xantiassa tulisi ahtaampaa noiden kanssa, Xm:ään sopii "heittämällä" kyytiin. Lisäksi sitten tavaratila, jossa yksi meistä kuskaa työkaluja (toisinaan tuntuu, että liikaakin) sekä satunnaisesti lastenvaunuja ja koiraa. Silti sinne on vielä sopinut aika hyvin tarpeelliset reissukamat, tosin vaimon kotona käydessä on monesti kapea suksiboksikin katolla, pari kertaa turhaan kun on tyhjänä mukana kulkenut...

Se on kiva että tavarat kivasti mukaan mahtuu, eikä isompikaan kuorma tunnu muuten kuin runsaamman painon kanssa kyytiä parantaen. Vaikkei ZPJ:ssä sitä voimaa kovasti olekaan, niin silti sen kanssa tuli kiltisti reilumpikin (meni muutaman sata kiloa sallitun yli) kärrykuorma mukana, ainoastaan mäkiin mennessä huomasi että automaatti heittää pienempää vähän herkemmin, mutta se yllätti ettei matka-ajon kulutukseen kuskattu Corolla trailerin kanssa vaikuttanut juuri mitenkään...

Osien kanssa on sitten vähän hankalaa, yllättävän monen palikan kohdalla on tuttu kirjainyhdistelmä NFP, joten joko soveltamaan tai salapolliisihommiin pääsee. Tähän mennessä on vielä saanut ratkottua, mutta jatkossa tuskin helpottuu...


Ainiin, ne valot. Siis ne ajovalojen merkkivalot vastaantulijalle... Pitkät on hyvät, lähivaloja ei oikeastaan ole. Mutta siihenkin on ratkaisuja keksitty, tälläkin palstalla muutama sovellus nähty. Omaani laitoin H4-umpiot lähivalojen tilalle, samalla sai suht hyvät lähivalot sekä pienemmällä referenssillä lisäkaukovaloa, joka käyttää alkuperäisten pistemäisten valojen näyttämää...

Nyt alkaa kyllä olla se aika, että kannattaa hankkia, jos meinaa, tuntuu jotenkin katoavan nämäkin maailmasta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 20:03 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
jasu kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:

Ainiin, ne valot. Siis ne ajovalojen merkkivalot vastaantulijalle... Pitkät on hyvät, lähivaloja ei oikeastaan ole. Mutta siihenkin on ratkaisuja keksitty, tälläkin palstalla muutama sovellus nähty. Omaani laitoin H4-umpiot lähivalojen tilalle, samalla sai suht hyvät lähivalot sekä pienemmällä referenssillä lisäkaukovaloa, joka käyttää alkuperäisten pistemäisten valojen näyttämää...
.


Kerrotko tuosta H4 jutusta vähän lisää, kiitos.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 20:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuva

viewtopic.php?f=9&t=311

Pitäis ottaa auki, ja puhdistaa pölyt heijastimilta, kun heti on mennyt pölyyntymään eikä valoteho/kuvio enää vastaa haluttua. Hetki sittenhän (näköjään kahdeksan vuotta sitten) tuo muutos tuli tehtyä, ja ovat jo kolmannen Xm:n keulalla...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 21:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
En nyt Aapeli muista mitä olen kommentoinut sen keulan korkeuden vaikutuksesta mukavuuteen, mutta ainakin Xantia lyhyempine joustovaroineen on herkempi korkeusvirheelle kuin XM. Alkaa liikevarat loppua siinä äkkiä. Sitten voi olla, että vanhemmassa autossa sylinterien pienet kulumat ahdistaa männän tullessa putken tiukalle alueelle herkemmin?
Xantia on kovin pienen tuntuinen XM:n jälkeen ja mikä eniten häiritsee on säilytystilat. Hanskalokero X1 Xantiassa on huono vitsi verrattuna turvatyynyttömän XM:n ylelliseen suurella vaimennetulla luukulla varustettuun. Keskikonsolin ja kyynärnojan tiloista puhumattakaan. Niin XM kuin Xantia, H2:lla joka toimii, on mukavia eikä tarvitse mitään reijän suurennuksia vaimennuksia pilaamaan. Liian vähäinen vaimennus tekee autosta oikeasti vähemmän mukavan hidasta cruisailua lukuunottamatta.
Hyvin huolettomia ovat olleet toki tuo isompi diesel alkaa jo hieman kyllästyttämään harrasteautossa monimutkaisuudellaan..
Eikö ne ensimmäiset Y3:n valot olleet niitä erityisen huonoja? Y4:n valoilla olen kyllä pärjännyt, vaikka xantussa on kyllä paremmat.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 20.04.2017 11:32 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Wesa kirjoitti:
En nyt Aapeli muista mitä olen kommentoinut sen keulan korkeuden vaikutuksesta mukavuuteen, mutta ainakin Xantia lyhyempine joustovaroineen on herkempi korkeusvirheelle kuin XM.


Kirjoittelit jotain siihen suuntaan, että olit muuttanut etupään korkeutta, niin jousitus muuttui pehmeämmäksi. Muistaakseni epäilit johtuvan siitä, että mäntä hinkuttaa vähän eri kohtaa sylinterissä. Ainakin mulla ero oli merkittävä, kun keulaa tipautti muutaman sentin. Tietysti eron huomasi siinäkin, että ennen töyssystä kun ajoi, niin ulosjoustossa kolahti helposti ääriasentoon.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 21.04.2017 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Akaile kirjoitti:
Onhan tuo tullut mainittua: Berline, CX:n pallot eteen ja taakse. Break, eteen CX ja taakse BX pitkät 62 baria painetta. Kaikkiin palloihin 12mm terällä viiste, ellei niissä ole vanhemmille palloille tyypillisiä pyöreitä reunoja. En ole pohjaillut kummallakaan kombolla.
Hydractivettomalla breakillä on tullut kokeiltua kyllä CX pallot eteen, mutta Xantian etukuulat taakse. Pehmeneehän se jonkin verran, mutta ei XM:n mukavuustasolle pääse valitettavasti.
Aapeli kirjoitti:
Saako tuolla pallotuksella paremmat kyydit kuin ko. malliin tarkoitetuilla comforteilla sellaisenaan ilman porailuita? Itselläni farmari.
Ne Xantian comfort-pallothan ovat lähinnä huono vitsi. Niistä mukavammaksi pääsemiseen ei paljoa vaadita.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 22.04.2017 08:13 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joskus ollut juttua IFHS:n comforteista. Olivat pintakovat, poraamiseen asti. 8mm:n terällä parin millin syvyyteen, siis että terän koko käytettiin. Vielä reiän reunojen pyöristys ja roskien poisto magneetilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 22.04.2017 22:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Minulla pallot ovat ties mitkä, mistä vain paineet ovat oikeat. Takapalloista porasin reijät vahingossa "ylisuuriksi", käytin 2,5 mm terää, vaikka aioin käyttää 2,0:aa. Etupallot on aikaisemmin porattu joko 1,3, tai 1,5 mm:n reijät, sekä pienet viisteet. Nyt on pitkissä heitoissa aika "taikamattomainen" kyyti, mutta taajamien kulunut ja kuoppainen asfaltti aiheuttaa silti melkoista rumistelua.

Videossa jousituksen toimintaa paikallaan.

https://youtu.be/reM-PBG7tbo


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 22.04.2017 23:48 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Asiaa vaimennuksesta - värähtelymekaniikkaan nojaten.

Jos puhutaan vaimennuksesta ylipäätään, niin vaimennus on kriittinen silloin kun heilahdusliike lähenee alkutilannetta mahdollisimman nopeasti, mutta kuitenkin niin, ettei mennä "toiselle puolelle". Vertaus saluunan oviin: Aukaistu ovi sulkeutuu mahdollisimman nopeasti, mutta kuitenkin niin, että ovi ei heilahda alkutilanteeseen nähden, jolloin ovi oli kiinni, toiselle puolelle. Tuo on siis kriittinen vaimennus. Ylikriittisessä vaimennuksessakaan ei mennä toiselle puolelle, mutta paluuliike tapahtuu toooodella hitaasti. Alikriittisessä vaimennuksessa taas mennään toiselle puolelle, jolloin syntyy edestakaista värähtelyä. Oikeastaan linkin kuvat 2 ja 3 kuvaa tilanteen hyvin: http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/ ... /VMS09.pdf

No niin, ja takaisin maanpinnalle. Omassa Xantiassa on joitain vuosia vanhat normipallot ja siinä vaimennus ei ainakaan ole alikriittinen, kuten yleensä rautajousisessa autossa. Tuon huomaa, kun ajaa töyssystä: töyssystä kun tullaan alas ja jousitus käy syvällä, niin sieltä noustaan ylös, mutta kori ei nouse "vakiokorkeutta" ylemmäs. Tuo itse asiassa on ensimmäinen perstuntumalla tehty huomio, jonka tein päästessäni ensimmäistä kertaa Xantian kyytiin. Maantiellä oli loiva monttu, josta noustessa rautajousinen auto teki pari heijausta. Xantian kohdalla taas tuntui, että auto ikäänkuin jäi hiukan kyyryyn eikä noussut rivakasti ylös.

Ja taas mennään. Olisiko Citroen insinöörit olleet niin pirullisen viisaita, että suunnittelivat vaimennuksen juuri ja juuri kriittiseksi, eli että jympsyn jälkeen auton normaali asento palautetaan mahdollisimman nopeasti, mutta kuitenkin niin, ettei heilahtelua esiinny? Jos näin on, niin reikiä suurentamalla mennään herkästi alikriittisen suuntaan, eli mennään muutaman kerran eessuntaas. XM-Hannun hyvin kuvaavassa videossa tuo näkyy. Makuja on tietysti monia, mutta ehkä itse kestän jopa pientä pintakovuutta, jos vaimennuksen kriittisyys säilytetään.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 23.04.2017 00:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Aivan totta. Keskireijät takana meni liian suuriksi. Kyllä se tuntui ekan päivän itsestänikin omituiselta. BMW-Audi-VW kuskit varmasti hylkisivät kuin ruttoa. Mutta... :) kun siihen hetken tottui, niin se on aivan hemmetin MUKAVA!!! :lol: Olen vasta muutaman viikon tiennyt, millainen on oikea taikamatto...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 23.04.2017 15:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Vielä yksi, aamupäivällä jalostunut ajatus:

Aapeli kirjoitti:
Ja taas mennään. Olisiko Citroen insinöörit olleet niin pirullisen viisaita, että suunnittelivat vaimennuksen juuri ja juuri kriittiseksi, eli että jympsyn jälkeen auton normaali asento palautetaan mahdollisimman nopeasti, mutta kuitenkin niin, ettei heilahtelua esiinny?


Näin varmastikin on, mutta :roll: ... ... samaanhan pyrkivät kaikki autonvalmistajat. Xantian hyvyyden varmasti asiaa tunteva huomaa muutamasaa ekassa töyssyssä. Ja sitten se jo unohtuu. Hyvä niinkin, mutta...

Mistä ne LEGENDAARISET kokemukset syntyvät? :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 24.04.2017 08:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
laakeri kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Onhan tuo tullut mainittua: Berline, CX:n pallot eteen ja taakse. Break, eteen CX ja taakse BX pitkät 62 baria painetta. Kaikkiin palloihin 12mm terällä viiste, ellei niissä ole vanhemmille palloille tyypillisiä pyöreitä reunoja. En ole pohjaillut kummallakaan kombolla.
Hydractivettomalla breakillä on tullut kokeiltua kyllä CX pallot eteen, mutta Xantian etukuulat taakse. Pehmeneehän se jonkin verran, mutta ei XM:n mukavuustasolle pääse valitettavasti.
Aapeli kirjoitti:
Saako tuolla pallotuksella paremmat kyydit kuin ko. malliin tarkoitetuilla comforteilla sellaisenaan ilman porailuita? Itselläni farmari.
Ne Xantian comfort-pallothan ovat lähinnä huono vitsi. Niistä mukavammaksi pääsemiseen ei paljoa vaadita.


Breikki "haluaa" pitkät kuulat taakse ja mielellään ylipaineisina. Etupää on se, jonka helpoiten saa pohjaamaan, mutta takana siihen on pirusti matkaa.

Olen tällä kombolla vetänyt myös ongelmitta kärryä. Tosin, kärryni on tuplarenkain, eli seuraa kyllä muutoinkin nätisti.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vertailua Xantia vs. XM?
ViestiLähetetty: 24.04.2017 21:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Akaile kirjoitti:
Breikki "haluaa" pitkät kuulat taakse ja mielellään ylipaineisina. Etupää on se, jonka helpoiten saa pohjaamaan, mutta takana siihen on pirusti matkaa.

Olen tällä kombolla vetänyt myös ongelmitta kärryä. Tosin, kärryni on tuplarenkain, eli seuraa kyllä muutoinkin nätisti.
Onneksi se etupääkään ei niillä ceksikkäillä palloilla vielä pohjaa, mutta en kyllä muista niiden siitä ihan XM:ääkään tehneen... :|

Peräkärryasiaan täytyy mainita, että kärryssä renkaita on hyvä olla yhtä monta kuin vanteitakin - ja mieluiten parillinen määrä varapyörää lukuun ottamatta. Nättiä kulkua pyörien määrä ei silti takaa. Firman telikärry tuntuu ikävästi perässä kuormauksesta ja veturista riippumatta, mutta esimerkiksi tämä taas tuli melko huomaamatta Xantian perässä ainakin:

Kuva



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron