Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26656
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Jjaa [ 07.11.2017 18:36 ]
Viestin otsikko:  C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Jep, eli auto pääsi herjaamaan Automatic Gearbox faulttia. Lyö herkästi "vikatilan" päälle, etenkin kylmänä. Välillä taas toimii ok. Laatikkona siis ZF 4HP20.
Vikakoodinlukija kertoi seuraavaa:

Kuvaus:
-Monitoimikytkin; yhtenäinen
-Jatkuva

Missä vika? :shock:

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 07.11.2017 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Tuo viittaisi että vika voisi olla monitoimikytkimessä(!). Suomeksi Multi Function Switch, on siinä vaihdevaijerin päässä lootan päällä samalla akselilla ja sen tehtävänä on kertoa missä asennossa ko. akseli on, eli mitä vaihdetta lähdetään tarjoamaan. Itsellä ko. lootan kytkin jätti sytyttämättä peruutusvalot, vaikka kilometrejä vasta 420tkm. Irti, auki, bräkleeniä, hienolla hiomapaperilla (600 tms) hapettumat irti, vähän lisää jännitystä liukukoskettimeen ja tippa silikonivaseliinia ratoihin ja kiinni. Alunperin se on niitattu mutta poralla aukesi, lyhyitä ruuveja ja muttereita tarvitaan kasaukseen, oisko ollut M5. Toiminut noilla virityksillä ainakin 25tkm.
Toki vika voi olla myös ko. kytkimen väärä perusasento, mutta tämä on eika epätodennäköistä koska vaatii muutakin purkamista kuin pelkän sen kytkimen irrottamisen. Eli menee takaisin samaan asentoon kasatessa, kunhan ei irrota liikaa ja vääriä pultteja.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 07.11.2017 22:26 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Paljonkohan on ajettu kyseisellä lootalla? MB Vitossa sama laatikko kestää 300 000 normaalikäyttöä, jonka jälkeen tod.näk. "ajettu loppuun". Oireina oli vapaalle hyppääminen milloin miltäkin vaihteelta ja vikatila, joka yleensä poistui koneen sammuttamalla. Toimi aikansa näin, öljynvaihdot eivät enää pelastaneet tilannetta. Lopulta oireet pahenivat niin, ettei liikenteeseen enää kannattanut lähteä. Ruotsista vastaava purkulaatikko, ilm. km:t 140 000, 2500 Skr + kulut. Paikallinen korjaamo vaihtoi sen, ja nyt on toiminut hyvin 8-)

Kirjoittaja:  Jjaa [ 07.11.2017 22:50 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Kiitoksia kommenteista, täytynee kokeilla Kaapelimiehen kikkaa.

Hannu, lootalla ja autolla ajettu 256tkm. Oikeastaan viimeiset 100tkm rauhallista ja tasaista matka-ajoa. Jotenkin outoa, että itse loota olisi hajalla. Kun vikatila lähtee pois päältä, loota toimii muuten todella hyvin.

Lisäyksenä vielä, että kun vikatila on päällä ja ilmoittaa gearbox faulttia, on vaihdetta vaihtaessa havaittavissa kovempi nykäys kuin normaalisti..

Kirjoittaja:  Janne L [ 08.11.2017 11:32 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Tarkista myös jarruvalokytkimen kunto. Sen kanssa tosin tulee yleensä muitakin vikoja kuten abs-fault ja vakkarin dysfunktio.

Lukittuuko laatikon turbiini vikatilassa?

Kirjoittaja:  Jjaa [ 08.11.2017 18:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Janne, missä jarruvalokytkin sijaitsee, polkimen päässä?

Turbiinin lukkiutumisen oireet? Nimim. Ensimmäistä kertaa ongelmia automaatin kanssa.

Kirjoittaja:  Janne L [ 08.11.2017 18:30 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Jjaa kirjoitti:
Janne, missä jarruvalokytkin sijaitsee, polkimen päässä?

Turbiinin lukkiutumisen oireet? Nimim. Ensimmäistä kertaa ongelmia automaatin kanssa.


Jarrupolkimen yläpuolella. Vikaantuu aikanaan, lähinnä taitaa likaantua. Elektroniikkasprayllä hieman putsausta kytkimen sisään jos epäilee sen toimintaa.

Jos turbiini ei lukkiudu (voi kokeilla miltä se tuntuu irroittamalla jarruvalokytkimen) niin kierrokset nousee eri tahtiin, eli nopeammin kuin auton vauhti. Tuntuu kun kytkin luistaisi.

Kirjoittaja:  Jjaa [ 08.11.2017 19:08 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Jarruvalokytkin ja sen liitin putsattu kontaktispraylla, samoin kuin kaikki laatikon päällä olevat liittimet. Ei vaikutusta. Jarru ja -peruutusvalot toimivat ok.

Turbiini toiminee sillä kun laatikko ei mene vikatilaan, toimii laatikko normaalisti.

Tuosta monitoimikytkimestä joka on vaijerissa kiinni, miten sen irroitus noin niinkuin käytännössä menee. Ilmeisesti ensin ne pari mutteria auki jolla lähtee koko vaijerihässäkkä, sitten poralla niitit auki?

Voisiko vanhat öljyt aiheuttaa tuollaisia oireita?

Kaikki apu on tervetullutta, jotta saataisiin auto ajoon..

Mainittavaa on se, että kun laatikko on vikatilassa jysähtää vaihteet todella voimakkaasti päälle.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 08.11.2017 19:43 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Jjaa kirjoitti:
Tuosta monitoimikytkimestä joka on vaijerissa kiinni, miten sen irroitus noin niinkuin käytännössä menee. Ilmeisesti ensin ne pari mutteria auki jolla lähtee koko vaijerihässäkkä, sitten poralla niitit auki?

Ensin vaijeri irti, taisi lähteä ihan nostamalla, tai sitten siinä oli joku pikalukitus, en muista enää. Kahdella pultilla oli se kytkin kiinni lootan kyljessä, kun kytkin on kädessä niin poraten niitin laajennetut päät auki ja niittien jämät tuurnalla ulos. Varovainen raotus puhtaalla pöydällä, pari irto-osaa tippuu mutta niille kyllä löytyy paikka kootessa.

Kirjoittaja:  Jjaa [ 13.11.2017 17:17 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Kiitoksia Kaapelimies sekä muutkin vinkeistä.

Purin tosiaan monitoimikytkimen. Vika löytyi. Yksi kuparinen kisko oli noin millin alempna kuin muut kolme. Taivuttelin ylöspäin, putsasin kontaktit ja kasaan. Nyt toimii laatikko jut eikä melkein. Kiitos!

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 13.11.2017 17:27 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

Hienoa että pelaa, oot oluen velkaa :lol: .

Kirjoittaja:  Jjaa [ 14.11.2017 00:17 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 V6 2002 Automaattilaatikon vika

No ilman muuta! ;)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/