Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kolina http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26688 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Antti [ 13.11.2017 20:21 ] |
Viestin otsikko: | Kolina |
citroen c5 vm 2002. Missä vika aina kun ajaa monttuun nii takaa kuuluu kolahus? olisko joku pusla kulunu vai,ja onkohan vaikee ja paha vaihtaa?? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 13.11.2017 22:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Kynkänlaakerit loppu. Haulla löytyy, periaatteessa helppo homma kunhan kaikki aukeaa nätisti ![]() |
Kirjoittaja: | eskere [ 13.11.2017 22:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Jousipallot jos on kovat takana, niin kolahtelee tai sitten takatukivarren laakerit loppu, jolloin myös kolisee. Onko takapyörät suorassa vai hiukan vinossa? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 13.11.2017 22:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Voi olla kynkänlaakerit loppu vaikka pyörät olisi suorassa. Jos jousipallot on kovat niin sitten ei perä jousta. |
Kirjoittaja: | Antti [ 14.11.2017 01:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Ei pompi ainoastaan kolahtaa. |
Kirjoittaja: | ealab [ 14.11.2017 08:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Nyt olisi hyvä aloittaa pulttien liuotushoidot(CRC penetrol, tvst.), myös jousipallojen saumaan, ABS-antureidenkin. Ja sokka tietenkin. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 14.11.2017 10:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Vieläkö 2002 vuosimallia vaivasi ensimmäisten C5:n lastentauti, eli krooninen takapään kolina jota ei "pysty" kokonaan poistamaan? Vai selvisikö se lopulta mikä sen aiheutti ja vaivaan löytyi lääke? Tämä ominaisuushan tuli auton mukana tehtaalta, eli kolisi jo uutena. Toki nuo ylläolevat ehdotukset ovat aivan yhtä päteviä kolinan aiheuttajia, joten ne nyt ensin kannattaa tutkia... |
Kirjoittaja: | Antti [ 14.11.2017 15:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Varmaan korjattu.Ei ole ennen kolissu alkoi tuos joku aika sitten. Kertokaas viisaampina onko hankala vaihtaa ja mitähän nuo helat maksaa? |
Kirjoittaja: | powerage [ 14.11.2017 18:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
kaseva kirjoitti: Vieläkö 2002 vuosimallia vaivasi ensimmäisten C5:n lastentauti, eli krooninen takapään kolina jota ei "pysty" kokonaan poistamaan? Vai selvisikö se lopulta mikä sen aiheutti ja vaivaan löytyi lääke? Tämä ominaisuushan tuli auton mukana tehtaalta, eli kolisi jo uutena. Kroonisuus poistuu paremmin "joustavilla" jousipalloilla. |
Kirjoittaja: | catmatti [ 14.11.2017 19:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Katsoppas sinne varapyörä tilaan ettei siellä mikään irrallaan oleva kolise. |
Kirjoittaja: | svc [ 14.11.2017 19:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
kaseva kirjoitti: Vieläkö 2002 vuosimallia vaivasi ensimmäisten C5:n lastentauti, eli krooninen takapään kolina jota ei "pysty" kokonaan poistamaan? Vai selvisikö se lopulta mikä sen aiheutti ja vaivaan löytyi lääke? Tämä ominaisuushan tuli auton mukana tehtaalta, eli kolisi jo uutena. C5 I:ssä vaihdettiin RP 9606 (26.2.2003) alkaen kolahtelun takia takakelkan kiinnityspultit pidemmiksi 35->55mm ja niiden kiristysmomentti 85->90Nm:iin. Pitemmät pultit voinee vaihtaa vanhempiinkin. Mutta jos kolahtelu on alkanut vasta nyt, niin kannattaa tosiaan tarkastaa ne tukivarren laakerit ja takakontin irtonaiset tavarat ekana. |
Kirjoittaja: | SamiT [ 14.11.2017 20:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Mulla C5 I-malli 2001 Break kolahtelee nykyään etupäästä kun tule reipas ulosjousto, mistäpä alan vikaa etsiä? Tässä ollut niin vähän alustassa laittoa että ei edes vielä tiedä miten se jousen yläpää on rakennettu. Pallotkin kai alkuperäiset 270tkm ajetut ja omasta mielestä koventuneet hiukan mutta tuttuja rautajousikuskeja kun on kyydissä niin ihmettelevät väitettäni koventuneesta ja erityisesti pikkunypyissä mielestäni jäykentyneestä alustasta. |
Kirjoittaja: | Antti [ 14.11.2017 20:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Antti kirjoitti: Varmaan korjattu.Ei ole ennen kolissu alkoi tuos joku aika sitten. Kertokaas viisaampina onko hankala vaihtaa ja mitähän nuo helat maksaa? Katoin motonetistä nii 64.90 kpl |
Kirjoittaja: | ealab [ 15.11.2017 09:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
C5II. 2007, 141tkm. Vaikuttaa siltä, kuin takapään kolinat, niitä ei paljon ollutkaan, vähenivät uusien pallojen avulla. Nyt takapää tuntuu huomamattomalta. Ja pallot Xantian etu-IFHS:n comfortit, reiät lyhennettyinä, joskus uudelleentäytettyinä. Alkuperäiset takapallot olivatkin melko joustamattomia. |
Kirjoittaja: | Antti [ 28.11.2017 21:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Kolina loppui tänään vaihettiin takatukivarren laakerit ym:t osat. 380 ekuu tuli kaikenkaikkiaan maksaan. |
Kirjoittaja: | Jalamari53 [ 29.11.2017 13:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
"Vieläkö 2002 vuosimallia vaivasi ensimmäisten C5:n lastentauti, eli krooninen takapään kolina jota ei "pysty" kokonaan poistamaan? Vai selvisikö se lopulta mikä sen aiheutti ja vaivaan löytyi lääke? Tämä ominaisuushan tuli auton mukana tehtaalta, eli kolisi jo uutena." Tehdas toimitti kolinan poistoon takatukivarsien etukiinnitykseen lisäpainot. Siksi tarvittiin pitemmät pultitkin. Kolina poistui tuolla lisäyksellä, varmaan tehty kaikkiin autoihin hetimiten. Etupuslat oli vähän liian hennot niin tuolla lisäpainolla rauhoittui. |
Kirjoittaja: | ealab [ 29.11.2017 14:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Ihmettelinkin, mitä ne lieriöt ovat. II-koppaisessa. Ei olekaan tunkin ...... Eikä niistä nosteltu. |
Kirjoittaja: | Jalamari53 [ 29.11.2017 16:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kolina |
Juuri ne lieriöt lisättiin lisävastamassaksi kolinan estoon. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |