|
Kirjoittaja |
Viesti |
Raatokalle
|
Viestin otsikko: BX etukelkan asento Lähetetty: 05.11.2017 22:06 |
Viestit: 136
|
Onkos tuolle apurungon asennolle olemassa mitään virallisia mittoja, minkä mukaan sen voisi kohdistaa täysin keskelle? Periaatteessahan sen pitäisi mennä vain tietyllä tapaa, kun kiristää lattiatilan läpi ja vakaajatangon vierestä menevät pultit, mutta niin vain se jäi "haamujälkien" perusteella aika sivulle.
Haynes ei oikeastaan edes tuntunut käsittelevän koko etukelkkaa muutoin, kuin että mistä se kiinnitetään, eikä pikaisella googletuksella myöskään netti avartanut asiaa sen suhteen. En luota 100% noihin vanhoihin jälkiin, siksi olisi kiva tietää onko siihen olemassa ristimittoja tai mitään oikeita mittoja sen asennon suhteen.
|
|
|
|
 |
tumpelo
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 06.11.2017 06:09 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
|
Niin ja siinä samalla vaihdettiin alatukivarsien puslat, kaikki nivelet ja pallot. Ja camperit ihan vinksallaan, eikä aurauksiakaan saa kun vähä sinnepäin.
"tumpelo" monessakin mielessä.
|
|
|
|
 |
tumpelo
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 06.11.2017 07:27 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
|
tumpelo kirjoitti: Niin ja siinä samalla vaihdettiin alatukivarsien puslat, kaikki nivelet ja pallot niin ja kaikki suojakumit. Camperit ihan vinksallaan, eikä aurauksiakaan saa kun vähä sinnepäin.
"tumpelo" monessakin mielessä.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 06.11.2017 11:20 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Laita välilevyt takaisin apurungon ja ohjausvaihteen väliin... Onhan se apurunko varmasti beksistä? Ja alatukivarret? Ei pitäis cambereihin hirveästi vaikuttaa apurungonvaihto, mitattiinko ne ennen remonttia eli olisko kori jo valmiiksi kiero? Paljonko heittää?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 06.11.2017 16:54 |
Viestit: 982
|
tumpelo kirjoitti: Ja camperit ihan vinksallaan, eikä aurauksiakaan saa kun vähä sinnepäin. Kuullostaa järkyttävältä.... alatukivarret on kiinni apurungossa joten jos ne siirtää yks yhteen niin pitäis mennä ennalleen. Jousitolpan yläpäät vaikuttaa camberiin mutta silti auraus pitäis osua sinne päin. Onkohan olemassa niin erilaisia apurunkoversioita että se olisi ihan väärästä automallista? Visakoneisessa Bexissä on kyllä omansa mutta se ei muihin malleihin sovikaan.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 06.11.2017 18:06 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ei siellä kuulukkaan olla AURAUSTA. vaan HARITUSTA 2mm eikä sitä kelkkaa saa väärään paikkaan . Camber ja Caster ei muutu . lisäksi ne hammastangon säätölevyt on hyvä laittaa paikalleen . mutta ei maailma kaadu vaikka ovat poissakin . tulee vain enemmän säätötarvetta sen harituksen suhteen.
|
|
|
|
 |
Raatokalle
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 06.11.2017 18:50 |
Viestit: 136
|
Joo siis selvennyksenä, että apurunkoa vain löysättiin autosta, ei suinkaan irroitettu ja vaihdettu. Siinä sivussa toki navat oli auki, alatukivarsiin vaihdettiin puslat, koiranluut, raidetankojen sisemmät ja ulommat päät. Kun koko roskan kiinnitti takaisin ja laski auton alas, näytti siltä että camber on positiivisen puolella(renkaan "alareuna" sisempänä kuin ulompi) ja ohjaus oli muuttunut todella kummalliseksi. Ohjattavuutta selitti se, että iskareiden jousipallot otti kuskin puolelta kiinni ABS yksikköön ja hanttimiehen puolelta taas runkoon, johon taas tulee moottorin kiinnike. Camberinhan ei pitäisikään käytännössä muuttua, koska säätöjä ei ole ja iskarin yläpäätäkään ei voi liikutella.
Ja näitä on kuitenkin tullut jo muutama ruuvattua irti ja takaisin kiinni, nyt sitten tuli vastaan kertaheitolla ihan epätodellinen tilanne.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 07.11.2017 14:22 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
mutta tukivarsien pultin kiristyksellä väärään aikaan tai tukivarren väärä asento ,kun pultin kiristää . voi jättää korkeuden hieman poikkeavaksi ja samalla saattaa näyttää että pyörien asento on hieman muuttunut. sitä pulttia ei saa kiristää ennen kuin auto on pyörillään ja painom päällä . tai sitten tukivarsien asento on käytännössä oltava vaakatasossa ,jos kiristetään ennen loppuhilujen asennusta . ja tietenkin molemmilla puolilla samaan tasoon.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 07.11.2017 17:54 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Tässä kyllä taitaa olla patongin toinen mies jolta en ostaisi käytettyä autoa.. Mutta: Eihän vaan ole tukivarret vaihtaneet puolia? G tulee Guskin puolelle ja D Daamin puolelle (sehän lukee karttaa). Niissä on aika isolla valettu ne kirjaimet. Jos ne kerran on ainoat osat jotka on olleet irti yhtäaikaa. Ylösalaisinkin ne voi saada, mutta... no en sano mitään. Älä vaan aja sillä ennenkuin joku aikuinen on käynyt tarkastamassa aikaansaannoksen  .
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 07.11.2017 18:31 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 jahas. kalle on vissiin irrottanu tolpatkin yläpäästään . mutta kuinka ne saa väärään asentoon onkin jo mysteeri eikä tukivarsia voi huomaamatta vaihtaa puolelta toiselle . ainakin alapallojen kiinnitys vaikuttaisi mielenkiintoiselta 
|
|
|
|
 |
Raatokalle
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 07.11.2017 18:53 |
Viestit: 136
|
kokemjne kirjoitti: mutta tukivarsien pultin kiristyksellä väärään aikaan tai tukivarren väärä asento ,kun pultin kiristää . voi jättää korkeuden hieman poikkeavaksi ja samalla saattaa näyttää että pyörien asento on hieman muuttunut. sitä pulttia ei saa kiristää ennen kuin auto on pyörillään ja painom päällä . tai sitten tukivarsien asento on käytännössä oltava vaakatasossa ,jos kiristetään ennen loppuhilujen asennusta . ja tietenkin molemmilla puolilla samaan tasoon. Tätä en tiennytkään, kiitos tästä. Tähän asti on tullut pultattua tukivarret kiinni ilman tuota kuvailua, eikä ole ollut ongelmaa. Ja ei, ne tolpat eivät ole olleet auki yläpäästään. Vieläkään. Kaapelimies kirjoitti: Tässä kyllä taitaa olla patongin toinen mies jolta en ostaisi käytettyä autoa.. Mutta: Eihän vaan ole tukivarret vaihtaneet puolia? G tulee Guskin puolelle ja D Daamin puolelle (sehän lukee karttaa). Niissä on aika isolla valettu ne kirjaimet. Jos ne kerran on ainoat osat jotka on olleet irti yhtäaikaa. Ylösalaisinkin ne voi saada, mutta... no en sano mitään. Älä vaan aja sillä ennenkuin joku aikuinen on käynyt tarkastamassa aikaansaannoksen  . Ei hätää, kyllä nämä on ostettu omaan käyttöön. Ei siis tarvitse pelätä, että joskus sormesi paskaan työnnät. Ja vaikka silmälaseja käytänkin että näkisin paremmin, en kuitenkaan idiootti ole, kiitos vain vihjauksesta.
|
|
|
|
 |
tumpelo
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 14.11.2017 12:59 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
|
No tuossa männä viikonloppuna selvisi tuokin miksi auraus/haritus säädöt on milteipä tapissa. Tuli ostettua useempia sisä/ulkoniveliä samalla kertaa parista eri paikasta. Mapcon ulkonivel on loivempi kuin Moogin ja Lemförin ja mitta ero 5-6mm pitempi. Ja vanhojen nivelien lähempi tarkastelu antoi tuon puuttuvan säätövaran jota jäi 10-12mm. Alatukivarsia on tosiaankin tullut irroiteltua ja kasattua useempi kerta eikä moista camper vaikutusta ole aiemmin tullut vastaan, löysättiin ja ajoasennossa kirittiin niin asettuhan tuo. Aina sitä uusia koemuksia tulee, noinkin yksinkertaisessa asiassa.
"tumpelo" monessakin mielessä.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX etukelkan asento Lähetetty: 14.11.2017 14:33 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ajoasennossa kiristäminen liittyy myös näiden kumipuslien kestoikään. Jatkuvasti väännöllä olevat väsyvät nopeammin.. Camberiin vaikuttaa vain alatukivarsi pallonivelineen ja tolpan yläpää, myös casteriin. Ja nämähän eivät muutu. Jos ei aivan ihmeitä tapahdu? Auraukseen vaikuttaakin sitten raidetangot, säätöineen. Olikohan camber sivukallistumaa ja caster takakallistumaa, siis pyörännavan ripustuksen pystylinjaa ajatellen? Näihin ei aurauskulmat vaikuta, normaalisti?
|
|
|
|
 |
|
|