Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

ZX takapyörien camberin säätö
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26741
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Huikko [ 25.11.2017 00:55 ]
Viestin otsikko:  ZX takapyörien camberin säätö

Camber pielessä, eli meneekö taka-akseli vaihtoon?
Renkaat yläreunastaan 8mm sisempänä. Välystä en ole löytävinäni, eikä edellisellä leimalla ole mainittu akselin väljyydestä. Vasen on 8mm ja oikea 6mm.

Tuli vähän ylimääräistä hommaa.
Onneksi tarkastutin ennen kuin laitan uuden renkaat alle.
Oli tarkoitus ajaa volcanella jyvän eteen pikkujouluihin, mutta se jäi nyt pukeille odottamaan miten edetään.

Kilsoja on 275000 ja akseli alkuperäinen suurella todennäköisyydellä.

Ja roikkuu se perä sittenkin vähän. Takapää on 11mm liian alhaalla vasemmalla ja 13mm oikealla.
Vääntösauvat vai johtuuko sekin akselista?

Onko Volcanen taka-akseli erilainen muihin nähden?
Eli kunnostanko orkkiksen vai löytyykö esim dieselistä sama?
Mistä uudet vääntösauvat?

Rahanmenoa taas tiedossa, mutta ensi kesätapahtumaan koitan saada valmiiksi.

Kirjoittaja:  olli__o [ 25.11.2017 01:51 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX takapyörien camberin säätö

Ei mitään tietoa, mutta Tampereella päin on myös firma joka noihin myy osia ja kokonaisia korjattuja akseleita:
https://www.x-parts.fi/taka-akselit/?id ... 5D=230&p=1

Jostain syystä ainakin: kun klikkaa ZX, tulee listoille myös Xsara VTS akseli, eli olisiko sama sen kanssa vaikkei teksteissä mitään sellaista sanotakaan. Sitten siellä näkyi sellainen osa kuin taka-akselin keskipalkki (sis. laakerit)

Kirjoittaja:  Huikko [ 25.11.2017 02:10 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX takapyörien camberin säätö

Tuttu paikka. Lähettävät akselit viroon, jossa korjaavat ja lähettävät takaisin. Ennen oli samat virolaiset täällä Kangasalan pisteessä töissä. Tekevät hyvää jälkeä.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 25.11.2017 10:03 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX takapyörien camberin säätö

Vaihtaako ne kunnostuksen yhteydessä tapin, joka hoitaa laakerin vierintäkehän virkaa? Vai krymppääkö ne holkin tapin päälle ja laittaa isomman laakerin? Silloin tietysti pitäisi kairata isompi pesä riippuen tapauksesta kynkkään tai akseliin.

Kirjoittaja:  olli__o [ 25.11.2017 15:59 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX takapyörien camberin säätö

Aapeli kirjoitti:
Vaihtaako ne kunnostuksen yhteydessä tapin, joka hoitaa laakerin vierintäkehän virkaa? Vai krymppääkö ne holkin tapin päälle ja laittaa isomman laakerin? Silloin tietysti pitäisi kairata isompi pesä riippuen tapauksesta kynkkään tai akseliin.

Luulisi vaihtavan, ainakin niitä tappeja myös erikseen myyvät (ebaystä voi saada vähän edukkaammin (puola liettua)) ja lähes ainahan ne tapit ovat kai ruosteiset ja kuluneet.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 25.11.2017 16:47 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX takapyörien camberin säätö

Haasteena tietty se, ettei lämpökäsittely laukea hitsattaessa tappi kiinni. Ja olisihan se hyvä saada pysymään suorassa. Ei mitään rakettitiedettä kuitenkaan.

Kirjoittaja:  olli__o [ 25.11.2017 19:01 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX takapyörien camberin säätö

Tappi on ihan puristus/kitkalla tiukassa reiässä kiinni, mutta kohtuu kovin, eli tuskin onnistuu lekalla tms. taputtelemalla. Mutta kyllä noita jotkut vaihtaa irroittamatta koko akseliakin ruuviin perustuvilla "ulosvetäjillä"

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/