Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Parkkitutka
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=26930
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Ds23ie [ 02.01.2018 23:07 ]
Viestin otsikko:  Parkkitutka

Tervehdys tietäjät. Voiko mykän parkkitutkan antureita mitata ohmimittarilla tai mitenkään? C5 3.

Kirjoittaja:  uuno [ 02.01.2018 23:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

en tiä mutta mukavaa ku mun c5 1 parkkitutka toimii alle 8c lämpötilassa...
kesällä huutaa aina... paitsi juhannuksena....

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 03.01.2018 23:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Jotkut on stetoskoopilla kuunnellu anturin päästä kuuluuko "napsutusta" tai herkimmät kait ihan sormenpäällä, kun tutkat on päällä. Ei omakohtaista kokemusta.

Kirjoittaja:  IJN [ 04.01.2018 00:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Yleismittarilla tuskin saa mitään tolkkua kun siellä on elektroniikkaa sisällä. Vähän sama kuin yrittäisi selvittää kännyn toimivuutta yleismittarilla akun liittimistä. Mutta stetoskoopilla kuulee napseen kyllä toimivista, ja toimimaton on mykkä. Stetoskoopissa toimii parhaiten pelkkä letkun pää anturia vasten. Auto käynnissä, pyörät kiilattuina, käsijarru päällä, vaihde myös ja varsinkin manuaalivaihteiseen apuhenkilö kuskin pukille, ja antureita tohtoroimaan. Ellei niitä ole varta vasten napista tai softasta pois kytketty, ehjät anturit elämöivät vaikka näyttö sanoisi että järjestelmä ei ole toiminnassa.

Kirjoittaja:  Janne L [ 04.01.2018 14:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Tai sitten kokeilee uudella anturilla jokaisen paikan erikseen jos vika poistuisi. Toki jos kaksi anturia on rikki niin ei se sitten auta.

Kirjoittaja:  IJN [ 30.05.2020 13:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

C5 2005 Break, parkkitutkat alkoivat eilen mennä vikatilaan heti lähdöissä. Stetoskoopilla löytyi oikea sisempi etunen mykkänä, muut napsuivat. Uusi Boschilainen tilalle ja vartin askartelun jälkeen toimii taas.
Näitähän menee. Outoa tässä on vaan se että samaan paikkaan tutkan vaihdoin 2016 tammikuussa, ja silloin siellä oli viallisena tutka jossa valmistuspäiväyksen vuosi 2012. Ainakin neljäs tutka on jo menossa tuossa kohtaa tässä autossa, ja kolme viimeisintä olleet Boscheja made in Spain, kuten originaalikin lienee ollut. Muita on tarvinnut vaihtaa vain yksi takatutka, joka olikin rumasti turvoksissa takapinnastaan. Siihen ja tähän nyt vaihtamaani laitoin ohuelti silikoniliimaa päälle takapintaan, jos se kosteuden menoa hidastaisi.
Nämä vikaantuneet etututkat eivät ole olleet edes turvonneita vaan ihan terveen näköisiä. Liitintä nitkuttamalla elo ei palannut ja liittimen sisällä kaikki oli kiiltävän puhdasta. Tämän tutkan takana on jäähdyttimen flekti, tekisikö se alipaineen kanssa sellaiset olosuhteet jotka syö antureita. Vaihtaminen on onneksi helppoa, mutta bossilaisten hinnat on yli tuplaantuneet 3-4 vuodessa, siirryttävä kohta epämääräisempiin merkkeihin.
Turvonneita olen avannut ja vettä niissä oli sisällä, ja se pieni piirilevy komponentteineen niin korroosion syömä että vikamekanismista ei niissä jäänyt mitään epäselvyyttä.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 30.05.2020 14:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Minkälaisessa tilanteessa parkkitutka on tarpeellinen?

Kirjoittaja:  Mustis [ 30.05.2020 14:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

r_a_n_u kirjoitti:
Minkälaisessa tilanteessa parkkitutka on tarpeellinen?


Parkkeeratessa. ;)

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 30.05.2020 19:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Miksi?

Kirjoittaja:  IJN [ 30.05.2020 20:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Se hälyttää jos on esteitä lähellä ;)
Mulla on ollut kortti aika tasan 43 vuotta ja ekat 36 vuotta pärjäsin hyvin ilman tutkia. Ja pärjään vieläkin vaikka pää ei enää pyöri kuten nuorena ja vetreämpänä, mutta kyllä se tutka helpottaa varsinkin jos liikkuu paljon erilaisissa ei-niin-tutuissa ympäristöissä. Kävi vaan niin että vanha koira oppi uusia temppuja, ja C5:n kanssa kun on tutkaan tottunut niin se on paras pitää toimivana ettei odota alitajuisesti olematonta piippausta ja sitten tuleekin kovempi kolahduksenomainen ääni.
Tutkan pitää olla järkevästi toteutettu, ja mielestäni viitosessa on sellainen. Ensin tulee varoituspiippauksia jostakin metristä alkaen ja kun on aika stopata tulee n 30cm päässä jatkuva ääni. Toimii myös luotettavasti, ja joskus kun joku anturi on pimeä menee kokonaan levolle. Joissakin autoissa olen tavannut tehdasasenteisia piippareita jotka alkavat hälyttää kahden metrin päästä mutta hälytys ei muutu miksikään esteen lähestyessä. Sellaisellahan ei tee mitään.
Jos kysymys oli suunnattu tutkan tarpeellisuuteen kun kameroitakin on olemassa, niistä ei ole minulla kokemusta.. ;)

Kirjoittaja:  olli__o [ 30.05.2020 20:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Jos parkkitutkan tarvetta ei ymmärrä, niin sitä on ehkä vaikeaa selittää, mutta se esimerkiksi auttaa hahmottamaan ja varoittamaan etäisyyksiä kappaleisiin, joita ei näe tai ei näe kunnolla peruutuspeileistä tai konepellin kulman yli: esimerkkinä tilanne, jossa sillä välillä kun ajat eteenpäin ja tarkkailet etäisyyttä edessä olevaan autoon niin naapuriauton takaa vilkas pikkulapsi ehtii vilahtaa auton taakse näkymättömiin: kun laitat pakin päälle se varoittaa siitä vaikket sitä lasta mistään kulmasta näkisikään. Kaikesta tuokaan ei varoita, esimerkiksi kuuro kissa joka sujahtaa auton alle renkaan taakse sillä välin kun katsot toiseen suuntaan tai jos on vaikka sopivan terävä ulkokulma joka heijastaa ääniaallot toiseen suuntaan (Stealth). Mutta kun yleisin liikennevahinko on parkkipaikkakolhu, niin kyllä siihen on tarvetta apuvälineille, itsellä ei ole ikinä ollut erimerkiksi peruutuskameraa, mutta kyllä sille monasti olisi ollut tarvetta ja mieluusti käyttää kaikkia saatavilla olevia apuvälineitä, esimerkiksi heijastava näyteikkuna on mukava apu ahtaassa taskuparkissa ja jos sellainen sattuu kohdalle, niin tottakai kannattaa hyödyntää. Mutta varmaan riippuu miten itse määrittelee tarpeen ja sanan tarpeellinen. Riippuu tietysti myös miten hyvin se toimii - kallista, huonosti toimivaa ja epäluotettavaa ei kovin moni tarvitse. [Edit tuli kirjoittaessa muitakin perusteita]

Kirjoittaja:  IJN [ 01.06.2020 19:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Tähän vielä jatkokysymys:
Miten iso operaatio olisi lisätä tehtaan tutkat tutkattomaan C5 II ajoneuvoon, sellaiseen versioon johon niitä ei ole tehtaalla laitettu? Itse tutkat ja jotain boxeja tarvitsee ja vähintään pieni keskustelu tietokoneen kanssa, mutta onko esim johtosarjoissa valmiit päät mihin alkaisi niitä kytkemään?

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 30.06.2020 21:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Eilen hommatussa C5 II:ssa OBD-lukija luetteli 4/4 vikaa. Väitti kaikkien etututkien olevan rikki. Myös auto kertoo parking assistant:in olevan vikatilassa. Hyvä tieto, että anturit napsuu, mutta jos johdot on kunnolla irti, niin ei luulisi napsuvan?

Kirjoittaja:  Akseli [ 30.06.2020 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Sitruunaseppä kirjoitti:
Eilen hommatussa C5 II:ssa OBD-lukija luetteli 4/4 vikaa. Väitti kaikkien etututkien olevan rikki. Myös auto kertoo parking assistant:in olevan vikatilassa. Hyvä tieto, että anturit napsuu, mutta jos johdot on kunnolla irti, niin ei luulisi napsuvan?

Joskus yksi rikkinäinen anturi voi aiheuttaa vikakoodin kaikkiin.

Kirjoittaja:  IJN [ 30.06.2020 21:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Kaikki neljä edessä siis napsuu? Entäs takana? Jos se viallinen onkin takana mutta älymystössä joku ei sitä ymmärrä..

Kirjoittaja:  toiras [ 30.06.2020 23:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Naksuu mutta ei X7:sä

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 01.07.2020 08:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Kirjoitin epäselvästi. Olen siis havainnut parkkitutkan viat 2006 C5 II:ssa kahta kautta; "Parking Assistant fault" kojelaudan monitoiminäytössä ja iCarsoft - OBD-lukija luettelee 4 vikaa, jotka ovat kaikki etupään anturit, ilmoittaen yhden kerrallaan.
Kun kirjoitin napsumisesta, en ollut tietoinen asiasta, iloitsin siitä, että ne voi todeta mekaanisin keinoin, eli napsumisesta ehjäksi. Eli nyt katotaan piuhat ja kuunnellaan.

Mistä niitä tutkan antureita kannattaisi hankkia ja miten etenisitte vian korjauksessa? Kun auto on AVK:lta, puskuri on voinut olla irti vauriotarkastuksessa ja parkkitutkan anturit jätetty irti. Tämä nyt on ihan eka homma tsekata, tietenkin.

Kirjoittaja:  jmhelm [ 01.07.2020 08:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Parkkitutka

Antureiden hankinnasta:
Parkkitutkan antureita olen omaan DS4:ään hankkinut n. 35e kappalehintaan Suomesta täältä: https://www.elekma.com/
Tämän lisäksi viimeisimmän tilasin Kiinasta (AliExpress) n. 6e kappalehintaan, kun mistään muualta en juuri oikeanlaista löytänyt. Hyvin toimii tämäkin. Ehkä ovat nähneet vaivaa kopioimisessa, kun anturissa oli täsmälleen samat tekstitkin (Bosch, Made in Spain jne.) kuin alkuperäisessä. Mene ja tiedä, toimii kuitenkin.

Viimeisimmän tutkan oston yhteydessä kysyin piruuttani paikallisen merkkihuollon (Raisio) hinnan yksittäiselle tutkalle. Se olikin mukavat 169e/kpl, eli samalla rahalla saa 28 Kiinan tutkaa. Harvassa tuotteessa lienee nykyään ihan samanlaista hintasuhdetta....

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/