Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 16:43 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Moi! Kysymyksessä C5 -03 1.8 bensa manuaali. Aloin jakohihnan vaihtoon,kun alkoi olemaan ajankohtainen, olen joihinkin merkkeihin pitkän ikäni aikana vaihtanut hihnoja, eli vähän on kokemusta hommasta, mutta heti pitää kysyä viisaammilta muutamaa neuvoa. Miten on mahdollista, kun avasin kampiakselin päästä pultin ja otin apulaitehihnapyörän pois niin huomasin että jakohihnan pyörässä ei ollut kiilaa ollenkaan ja hammashihnapyörä pyöri kampiakseliin nähden vapaasti.
Kampiakselissa on kaksi kiilauraa, mutta kiila oli vain siinä uloimmassa urassa. Mitään en purkaessa ole hukannut tietääkseni.

Ostin auton vuosi sitten käytettynä ja ajellut normaalisti ilman ongelmia n. 20 tuh. km. Onko edellinen hihnan vaihtaja jotain hukannut ja olis pelkän pultin momentilla jako pysynyt kohdallaan. Tuskin. Jos toinen kiila puuttuu, niin saako jostain ostaa.

Hyvistä neuvoista olisin kiitollinen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 17:23 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Siihen on youtubessa ohjeet vaihtoon! vauhtipyörä lukitaan ennen kun löysäät pultin hihnapyörästä ei ole kiilaa jakopyörässä, tais mennä vaikeeks kun löysäsit sen pultin :o



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 17:47 

Viestit: 5126
Monissa uudemmissa on ajoitus muuten kuin kiilalla, tuossa on vauhtipyörässä on kolo, johon ajoitustappi osuu, automaatissa ja manuaalissa taisi olla hieman eri ohje sen tapin syvyydelle.

Tuolta löytyy ainakin kuvaus tapista ja mistä löytään sen kolon:
https://www.youtube.com/watch?v=KMPkcLPXvdM

Mutta en katsonut tarkemmin oliko muuten hyvä ja järkevä ohje... Yleensä noilla (lukitus)ajoitustapeilla ei saa pitää kuitenkaan vastaan kun avaa tai kiristää kampiakselin muttereita, miten tässä mahtoi olla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 17:52 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Tarkoitatko että pultin kiristys riittää hihnapyörän lukitukseen kampiakselille ? Merkkasin maalikynällä hihnaan ja rattaisiin merkit, mutta pultti tais olla jo silloin avattu :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 18:01 

Viestit: 5126
Kitka pitää paikoillaan vallan mainiosti, kunhan noudattaa ohjeita (no ei tietysti pidä aina, jos väärin mitoitettu, kuten THP-moottorin nokka-akseleiden osalta ketjupyörillä oli välillä aika ikävä nitkahdustaipumus)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 19:03 

Viestit: 5126
Oliko merkatessa maalikynällä nokka-akseleidenkaan lukitukset paikoillaan vai joku satunnainen kohta johon kone pysähtyy?


Tuolla kampiakselin pyörän merkinnöillä ei välttämättä ole paljon arvoa, mutta jos merkit on merkattu ihan satunnaisessa moottorin pyörähdyskohdassa, eikä mikään osa ole ollenkaan pyörähtänyt, niin ehkä voisi yrittää perinteistä merkkien siirtoa ja niiden avulla summittaista paikkaa hihnapyörälle (enpäs osaa kyllä yhtään sanoa mitä tapahtuu kiristimen kanssa silloin). Mutta kannattaa ehkä kokeilla jollain pitkällä puutikulla tulpanrei'istä ja vertailla millä korkeudellä männät on, mutta enpäs tuotakaan tiedä missä kohdassa ne kuuluu EW7-koneessa olla, joskus oli männät kaikki tasan ajoituskohdassa (olikos se 90 astetta ennen 1. TDC, eli ykkönen ylöspäin matkalla) ja siinä kohtaa on venttiilikoneistolle paljon tilaa säätää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 19:48 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Ei ollu merkatessakaan nokka-akselin lukitukset paikallaan, eli kaikki on mietittävä alusta saakka. Joskus vuosia sitten päättelin nokkien asennosta missä syliterissä oli puristus ja sen mukaan hihna paikalleen, mutta se oli aikaan entiseen.

Onko mitään tietoa kampiakselin ja nokka-akselien lukitustappien mitoista, jos sorvais sellaset tapit alkuun.
Meinaatko, että löytyis kohta missä männät olis sellaisessa asennossa, että vois nokat pyöritellä oikeaan asentoon ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 20:19 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Noita on vähän erilaisia riippuen vaihdelaatikosta. Jos ei ole kiilaa kampiakselin päässä, niin sitten kampiakselin ajoituskohdan täytyy löytyä vauhtipyörällä olevasta reiästä, todennäköisesti täsmättävissä moottorin takana olevassa korvakkeessa olevan reiän kautta.

Nokille on kummallekin ajoitustapit, niihin voi sovitella sopivan kokoisia poranteriä. (Tosin toiseen nokkaan oli joku valereikä, johon se tappi helposti menee, mutta oikea ajoitusreikä oli hieman myöhemmin.)

Edit: servicessä olis tämmöset ohjeet: http://yason.kapsi.fi/tmp/ew7timing.pdf


Viimeksi muokannut yason päivämäärä 08.07.2019 20:27, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 20:22 

Viestit: 982
https://citroen-foorumi.com/index.php?t ... #msg123412
Kyllä se pyörä kitkalla on tarkoitus pysyä. Ellei pysy hiin hakkaa vähitellen mureniksi kiilankin jos sellainen on.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2019 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Niin, se kiila on asennusta varten, ei voimanvälitystä sillä sitä se ei kestä. Huomaa esim silloin jos on jäänyt ko. pultti vähän löysään, hakkaa sen kiilan (ja monesti urankin) päreiksi...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 09.07.2019 09:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Moi niitä on kahta mallia, toisessa ei kiilaa ja lukitus/ajoitustappi vauhtipyörällä toisessa vanhempi malli ajoitustapin reikä hihnapyörässa jossa ei keskipulttia tarvi aukaista. Kattavat ohjeet saat kirjastosta Auto-Data kirjasta, hayneksen oppaasta ja löytyy.

citroen c5 jakohihnan vaihto ohje
Goooglen hakuun toi yllä oleva teksti ja sivulla kuvahaku klikkaa sitä siinä näet vaihtoehdot jne.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 09.07.2019 10:10 

Viestit: 5126
masa51 kirjoitti:
...
Onko mitään tietoa kampiakselin ja nokka-akselien lukitustappien mitoista, jos sorvais sellaset tapit alkuun.
...

Vauhtipyörän tappi:
https://www.youtube.com/watch?v=eMcSdpNvKKo

Tapin takapään leikkaus oli muistaakseni osoittamaan oikeaa syvyyttä automaattilaatikossa ja manuaalissa meni olakkeeseen saakka - mutta kannattaa varmistaa

Jakopään hihnapyöriin käy suora puikko, poranterät tai milliset pultit, mutta olikohan koko 6 mm?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 hihnanvaihto
ViestiLähetetty: 09.07.2019 17:35 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Kiitos kaikille mielenkiinnosta. Sain tänään kaikki kohdalleen ja liikenteeseen. Tais olla enemmän tuuria kuin taitoa. Sain lainaksi tarvittavat asennustyökalut ja niillä homma onnistu, mutta meinas välillä usko mennä. Pohdin sitäkin kun ennenvanhaan sai kampiakselin merkin kohdalleen, niin sytytys hetki saattoi olla 1 tai 4 sylinterissä ja piti varmistaa jakajasta tai nokka-akselista. Mietin tässäkin tapauksessa, että pitääkö kampiakselia kiertää vielä ehkä kierros, mutta taitaa nykyautoissa moottoriohjauksen äly ottaa tämänkin huomioon. Onkohan noin ihan mielenkiinnosta olis kiva tietää. Kokemusta on enempi vanhoista autoista joissa kaikki oli yksinkertaisempaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: