|
Kirjoittaja |
Viesti |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 00:39 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Onko olemassa mitää pysyvää keinoa saada kovettunut kumi pehmeäksi? Moottoripyörässä kaasuttimien ja ilmansuodattimen väliset kumikurkut on muuttunut muovisiksi ja jotain niille pitäisi keksiä, kun ei saa paikalleen ja vaikka jotenkin saisikin runnottua, tiivis ei ole. Lämpö auttaa, mutta vain hetken.
Joku kirjoitteli, että kuumassa rypsiöljyssä pitäminen palauttaa kumin taas pehmeäksi. Luomukonsti. Tuleeko muuta mieleen?
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 00:55 |
Viestit: 292
|
tuossa samaan ongelmaan paneutuessa vm64 auton ikkuna tiivisteitä tullut elvyteltyä tuo on aka hyvä wd-40 vaan päälle ja anna liueta kunnolla tiivisteisiin tepsii
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 01:11 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Kumejahan on vaikka kuinka eri laatuisia. Jos nämä sattuu olemaan bensaa kestäviä, niin mahtaakohan wd-40 tepsiä? Seinämäpaksuutta näillä osilla muutama milli. Eipä tuossa tosin korkealta tipahda, vaikka kokeileekin.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 10:48 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Mitähän tuumais jostain nahkasohvan hoitoaineesta?
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 11:13 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Kumeja on tosiaan niin erilaisia, että tuolla tietoa ei voi kuin arvailla. Joitain esim. just moottoripyörien kumikurkkuja on pehmennetty jarrunesteellä.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 11:47 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Erilaiset hoitoaineet varmasti toimii ohuemmille kumeille. Mutta jos paksuutta on muutama milli, niin pelkkä pinnan pehmentäminen ei välttämättä riitä. Kovettumien kai johtuu siitä, että kumista vähitellen haihtuu öljy pois.
Jarrunestekikan kuulin kans jostain. Samoin kuin glyseriinissä liottamisen.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 12:21 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Aapeli kirjoitti: Onko olemassa mitää pysyvää keinoa saada kovettunut kumi pehmeäksi? Moottoripyörässä kaasuttimien ja ilmansuodattimen väliset kumikurkut on muuttunut muovisiksi ja jotain niille pitäisi keksiä, kun ei saa paikalleen ja vaikka jotenkin saisikin runnottua, tiivis ei ole. Hätäapuna pistä jotain tiivistemassaa sinne väliin, jos menee laihalle? Eipä silti, jos et ihan budjetilla ole liikenteessä, niin mikset vaan ostaisi uusia kumikurkkuja? Eipä tarvi kymmeneen vuoteen uusia taas niitäkään ja sinä aikana pistät satakertaisen määrän rahaa bensaan, vakuutuksiin, ketjuihin ja rattaisin ja jarruihin. Tein ite just samoin. Vanhat kumikurkut eivät vielä olleet koppuraiset, mutta hieman jo hankalat irrottaa ja asentaa, mutta kun muutamalla kympillä sai Hondan uudet OEM-osat, niin vaihdoin ne ihan suosiolla, kun oli paikat muutenkin auki ja tuntui vähän tyhmältä säästää ja viritellä vanhojen kanssa. Hinta lisäksi Suomi-hinta ja paikan päältä Stormilta. Netistä olis varmaan saanu vielä kympin halvemmalla jostain  Liekö noi paikalla olleet kurkut ihan valmistusvuodelta -99 asti vai olisko joku niitä jossain vaiheessa vaihtanut, en tiedä. Nakkasin rodeen, uudet olivat mukavan elastisen ja pienellä öljyllä suljahtivat jämäkästi paikoilleen.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 12:52 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Kyllä se on hieman vaikeaa, niinkuin nuo vanhat Nokian kumisaappaat jotka on alkanut halkeilemaan nyt jo vaikka ei varmaan ole kun 30vuotta vanhat jos vaikka upottais jäteöljy tynnyriin ja sitte kattelis taas onko kunnossa?
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 13:32 |
Viestit: 5124
|
Onko kyse tuon allekirjoituksen Kawasta, ja minkä vuoden tuotos on, eli onko (K)Z650F3 1983 vuosimallinen (vai onko valmistettu edelllisen vuoden puolella F2), siinä F3 (ja F4) on ilmeisesti oma ilmansuodatinkotelo ja CV-kaasarit, joten kumikurkkujen löytyminen voi olla haaste (ellei ole jonkun yleisemmän mallin kanssa samat) OEM osia kannattaa käyttää, ainakin jotkut tarvikekumit ovat kovin huonoja jo uutena, saati sitten muutaman vuoden parin päästä, erilaiset öljyt ja jarrunesteet ainakin saattavat pehmittää ja turvottaa kumeja, muistan kun joku vertaili jarrunesteelle tarkoitettujen kumien kestoa erilaisilla öljyillä ja upotuksella > turpoavat reilusti jopa kymmeniä prosentteja, pientä turpoamista voi käydä myös noillekin kumeille. Youtubeen kun heittää hakuun soften rubber parts tulee paljon tuloksia, monessa juuri MP:n kaasarin/ilmansuodattimen putket pääosissa (Wintergreen öljy näyttää olevan joku taika-aine myös). Osa varmaan kieli poskessa tehtyjä vitsejäkin, mutta osa puolitieteellisiä kokeiluja erilaisilla aineilla - kuka vaan tarkkaan tietää mitä se alkuperainen kumi on ollut missäkin MP:ssä. Ei ole itse tullut kokeiltua kuin lämpöä noihin ja se katoaa valitettavan pian, eli kiirettä saa pitää ja näpit palaa kun ahtaassa paikassa ähertää ja osassa pyöriä tullut mieleen että suunnittelijatkin saisi nopeaa palautetta jos olisivat lähellä. Wintergreen on ilmeisesti tämä: https://en.wikipedia.org/wiki/Wintergreenja öljy sisältää suuriä määriä Metyylisalisylaattia joka on jonkun verran myrkyllistäkin
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 13:43 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Kyllä, allekirjoituksen kawa kysessä. Tämä on F4 ja CV-kaasareilla. Vähän vanhemmissa on erilaiset kaasarit. Jostain ymmärsin, että näitä on hankala löytää uutena. Laitoin illalla kyselyä pariin firmaan.
Kaasuttimen kaulan halkaisija on 56 mm. Kumit on ollut pari vuotta irti ja nyt niiden halkaisija oli 52 mm. Kuumassa vedessä kun piti hetken ja otti pois, niin sai runnomalla laitettua kaasuttimeen kiinni. Mutta vain, jos kaasutinpaketti on pöydällä. Tuossa pitää toimia sen verran ripeästi, että ei mitään mahdollisuutta käyttää tuota kikkaa kaasuttimien ollessa paikoillaan. Eikä asiaa auta se, että tallissa on vain muutama aste lämmintä. Pitää varmaan raahata saunaan koko pyörä.
Sanotaanko näin, että jos eilen klo22 olisi joku koputtanut autotallin oveen ja kysynyt onko kawa myynnissä, niin olisi lähtenyt edullisesti.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 15:04 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Valvoline Stop Leak on tarkoitettu öljyn sekaan pehmentämään kumitiivisteitä. Tuntuu toimivan. Kerran tein sillä testin, ja laitoin XM:n lämppärin kennon kovettuneet O-renkaat stop leakilla voideltuna minigrip-pussiin pariksi päiväksi. Renkaat pehmenivät alkuperäisen kaltaisiksi ja takaisin muotoonsa. Mutta jos olisi halunnut käyttää ne renkaat uudelleen, olisi me pitänyt laittaa käsittelyn jälkeen heti paikoilleen. Olivat nimittäin muovipussissa vapaana ollessaan kasvattaneet sekä halkaisijaa että paksuutta 10% alkuperäistä isommiksi 
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 15:55 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Lämppärin tiivisteet käyttäytyy eri tavalla kuin kaasarin, tai moottoriöljyn kanssa tekemisissä olevat. Materiaalistaan johtuen. Lämppäreissä kun on glykolia, niin niissä käytetään EPDM -kumia, kun taas kaasareiden/moottori/vaihteisto/hydrauliöljyjen kanssa käytetään NBR:ää. Tottakai poislukien LHS-2 eli vanha punainen hydraulineste, joka taasen tykkää EPDM:stä...
NBR kivasti turpoaa glykolijohdannaisten kanssa, esim DOT4 jarrunesteen. Osaa toki myös kutistua/kovettua, vähän tuurissaankin. Viton ei kestä juurikaan paremmin kuin NBR noita glykolipohjaisia (vaikka kuinka sitä tunnutaan tuputtavan vähän kaikkeen "epämääräiseen" käyttöön). Neopreeni, ja silikonikumit kestäisi, mutta ne taas eivät ole mekaanisesti vahvoja...
Onkos kukaan kiinnittänyt isommin huomiota esim moniurahihnoissa näkyvään EPDM -tekstiin, ja onko tullut havaittua sujuvaa pehmenemistä sellaisen jouduttua öljykylpyyn? Olisiko noissa valittu materiaali osaksi senkin takia tuommoiseksi, kun jäähdytysnestevuodot on ilmeisesti yleisempiä noilla seuduilla..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 31.01.2018 16:07 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Nyt varmistui, että alkuperäisvaraosana maksaa 16,50e/kpl. Olisi pitänyt jo vuosia sitten hommata.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen Lähetetty: 01.02.2018 00:46 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Kuten varmistui myös se, että kuumailmapuhallin teki ihmeitä ja kurkut meni paikoilleen. Riittävän tiiviitkin ovat, sillä bräkleenin suihkiminen ei vaikuttanut käyntiin.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
|