Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 00:39 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Onko olemassa mitää pysyvää keinoa saada kovettunut kumi pehmeäksi? Moottoripyörässä kaasuttimien ja ilmansuodattimen väliset kumikurkut on muuttunut muovisiksi ja jotain niille pitäisi keksiä, kun ei saa paikalleen ja vaikka jotenkin saisikin runnottua, tiivis ei ole. Lämpö auttaa, mutta vain hetken.

Joku kirjoitteli, että kuumassa rypsiöljyssä pitäminen palauttaa kumin taas pehmeäksi. Luomukonsti. Tuleeko muuta mieleen?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 00:55 

Viestit: 292
tuossa samaan ongelmaan paneutuessa vm64 auton ikkuna tiivisteitä tullut elvyteltyä tuo on aka hyvä wd-40 vaan päälle ja anna liueta kunnolla tiivisteisiin tepsii


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 01:11 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kumejahan on vaikka kuinka eri laatuisia. Jos nämä sattuu olemaan bensaa kestäviä, niin mahtaakohan wd-40 tepsiä? Seinämäpaksuutta näillä osilla muutama milli. Eipä tuossa tosin korkealta tipahda, vaikka kokeileekin.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 10:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Mitähän tuumais jostain nahkasohvan hoitoaineesta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 11:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kumeja on tosiaan niin erilaisia, että tuolla tietoa ei voi kuin arvailla. Joitain esim. just moottoripyörien kumikurkkuja on pehmennetty jarrunesteellä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 11:47 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Erilaiset hoitoaineet varmasti toimii ohuemmille kumeille. Mutta jos paksuutta on muutama milli, niin pelkkä pinnan pehmentäminen ei välttämättä riitä. Kovettumien kai johtuu siitä, että kumista vähitellen haihtuu öljy pois.

Jarrunestekikan kuulin kans jostain. Samoin kuin glyseriinissä liottamisen.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 12:21 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Aapeli kirjoitti:
Onko olemassa mitää pysyvää keinoa saada kovettunut kumi pehmeäksi? Moottoripyörässä kaasuttimien ja ilmansuodattimen väliset kumikurkut on muuttunut muovisiksi ja jotain niille pitäisi keksiä, kun ei saa paikalleen ja vaikka jotenkin saisikin runnottua, tiivis ei ole.


Hätäapuna pistä jotain tiivistemassaa sinne väliin, jos menee laihalle?

Eipä silti, jos et ihan budjetilla ole liikenteessä, niin mikset vaan ostaisi uusia kumikurkkuja? Eipä tarvi kymmeneen vuoteen uusia taas niitäkään ja sinä aikana pistät satakertaisen määrän rahaa bensaan, vakuutuksiin, ketjuihin ja rattaisin ja jarruihin.

Tein ite just samoin. Vanhat kumikurkut eivät vielä olleet koppuraiset, mutta hieman jo hankalat irrottaa ja asentaa, mutta kun muutamalla kympillä sai Hondan uudet OEM-osat, niin vaihdoin ne ihan suosiolla, kun oli paikat muutenkin auki ja tuntui vähän tyhmältä säästää ja viritellä vanhojen kanssa. Hinta lisäksi Suomi-hinta ja paikan päältä Stormilta. Netistä olis varmaan saanu vielä kympin halvemmalla jostain :) Liekö noi paikalla olleet kurkut ihan valmistusvuodelta -99 asti vai olisko joku niitä jossain vaiheessa vaihtanut, en tiedä. Nakkasin rodeen, uudet olivat mukavan elastisen ja pienellä öljyllä suljahtivat jämäkästi paikoilleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 12:52 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Kyllä se on hieman vaikeaa, niinkuin nuo vanhat Nokian kumisaappaat jotka on alkanut halkeilemaan nyt jo vaikka ei varmaan ole kun 30vuotta vanhat jos vaikka upottais jäteöljy tynnyriin ja sitte kattelis taas onko kunnossa?



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 13:32 

Viestit: 5124
Onko kyse tuon allekirjoituksen Kawasta, ja minkä vuoden tuotos on, eli onko (K)Z650F3 1983 vuosimallinen (vai onko valmistettu edelllisen vuoden puolella F2), siinä F3 (ja F4) on ilmeisesti oma ilmansuodatinkotelo ja CV-kaasarit, joten kumikurkkujen löytyminen voi olla haaste (ellei ole jonkun yleisemmän mallin kanssa samat)

OEM osia kannattaa käyttää, ainakin jotkut tarvikekumit ovat kovin huonoja jo uutena, saati sitten muutaman vuoden parin päästä, erilaiset öljyt ja jarrunesteet ainakin saattavat pehmittää ja turvottaa kumeja, muistan kun joku vertaili jarrunesteelle tarkoitettujen kumien kestoa erilaisilla öljyillä ja upotuksella > turpoavat reilusti jopa kymmeniä prosentteja, pientä turpoamista voi käydä myös noillekin kumeille.

Youtubeen kun heittää hakuun soften rubber parts tulee paljon tuloksia, monessa juuri MP:n kaasarin/ilmansuodattimen putket pääosissa (Wintergreen öljy näyttää olevan joku taika-aine myös). Osa varmaan kieli poskessa tehtyjä vitsejäkin, mutta osa puolitieteellisiä kokeiluja erilaisilla aineilla - kuka vaan tarkkaan tietää mitä se alkuperainen kumi on ollut missäkin MP:ssä.

Ei ole itse tullut kokeiltua kuin lämpöä noihin ja se katoaa valitettavan pian, eli kiirettä saa pitää ja näpit palaa kun ahtaassa paikassa ähertää ja osassa pyöriä tullut mieleen että suunnittelijatkin saisi nopeaa palautetta jos olisivat lähellä.

Wintergreen on ilmeisesti tämä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wintergreen
ja öljy sisältää suuriä määriä Metyylisalisylaattia joka on jonkun verran myrkyllistäkin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 13:43 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kyllä, allekirjoituksen kawa kysessä. Tämä on F4 ja CV-kaasareilla. Vähän vanhemmissa on erilaiset kaasarit. Jostain ymmärsin, että näitä on hankala löytää uutena. Laitoin illalla kyselyä pariin firmaan.

Kaasuttimen kaulan halkaisija on 56 mm. Kumit on ollut pari vuotta irti ja nyt niiden halkaisija oli 52 mm. Kuumassa vedessä kun piti hetken ja otti pois, niin sai runnomalla laitettua kaasuttimeen kiinni. Mutta vain, jos kaasutinpaketti on pöydällä. Tuossa pitää toimia sen verran ripeästi, että ei mitään mahdollisuutta käyttää tuota kikkaa kaasuttimien ollessa paikoillaan. Eikä asiaa auta se, että tallissa on vain muutama aste lämmintä. Pitää varmaan raahata saunaan koko pyörä.

Sanotaanko näin, että jos eilen klo22 olisi joku koputtanut autotallin oveen ja kysynyt onko kawa myynnissä, niin olisi lähtenyt edullisesti.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 15:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Valvoline Stop Leak on tarkoitettu öljyn sekaan pehmentämään kumitiivisteitä. Tuntuu toimivan. Kerran tein sillä testin, ja laitoin XM:n lämppärin kennon kovettuneet O-renkaat stop leakilla voideltuna minigrip-pussiin pariksi päiväksi. Renkaat pehmenivät alkuperäisen kaltaisiksi ja takaisin muotoonsa. Mutta jos olisi halunnut käyttää ne renkaat uudelleen, olisi me pitänyt laittaa käsittelyn jälkeen heti paikoilleen. Olivat nimittäin muovipussissa vapaana ollessaan kasvattaneet sekä halkaisijaa että paksuutta 10% alkuperäistä isommiksi :D



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 15:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Lämppärin tiivisteet käyttäytyy eri tavalla kuin kaasarin, tai moottoriöljyn kanssa tekemisissä olevat. Materiaalistaan johtuen. Lämppäreissä kun on glykolia, niin niissä käytetään EPDM -kumia, kun taas kaasareiden/moottori/vaihteisto/hydrauliöljyjen kanssa käytetään NBR:ää. Tottakai poislukien LHS-2 eli vanha punainen hydraulineste, joka taasen tykkää EPDM:stä...

NBR kivasti turpoaa glykolijohdannaisten kanssa, esim DOT4 jarrunesteen. Osaa toki myös kutistua/kovettua, vähän tuurissaankin. Viton ei kestä juurikaan paremmin kuin NBR noita glykolipohjaisia (vaikka kuinka sitä tunnutaan tuputtavan vähän kaikkeen "epämääräiseen" käyttöön). Neopreeni, ja silikonikumit kestäisi, mutta ne taas eivät ole mekaanisesti vahvoja...

Onkos kukaan kiinnittänyt isommin huomiota esim moniurahihnoissa näkyvään EPDM -tekstiin, ja onko tullut havaittua sujuvaa pehmenemistä sellaisen jouduttua öljykylpyyn? Olisiko noissa valittu materiaali osaksi senkin takia tuommoiseksi, kun jäähdytysnestevuodot on ilmeisesti yleisempiä noilla seuduilla..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 31.01.2018 16:07 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Nyt varmistui, että alkuperäisvaraosana maksaa 16,50e/kpl. Olisi pitänyt jo vuosia sitten hommata.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kovettuneen kumin pehmentäminen
ViestiLähetetty: 01.02.2018 00:46 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kuten varmistui myös se, että kuumailmapuhallin teki ihmeitä ja kurkut meni paikoilleen. Riittävän tiiviitkin ovat, sillä bräkleenin suihkiminen ei vaikuttanut käyntiin.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: