|
Kirjoittaja |
Viesti |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: C5 III:n jäykkä kytkinpoljin Lähetetty: 02.02.2018 14:37 |
Viestit: 106
|
Kytkinpoljin viisivaihteisen laatikon autossa on jäykkä polkea. Ensiapuna vaihdoin nesteen, voitelin polkimen saranan ja sylinterin. Otin vielä työsylinterin irti ja huuhdoin sen perältä varsin likaiset nesteet pois. Tämä auttoi jonkin verran.
Työsylinterin ollessa työpöydällä ihmettelin siinä olevaa melkoisen jäykkää jousta, josta mielestäni koko vaiva johtuu. Liekö tuo jousen tiukkuus tarkoituksellista? En ole muilla manuaaliceevitosilla ajanut pitkään aikaan, joten muistikuvaa muista vastaavista ei ole. Pösömme kytkin on paljon kevyempi.
Kovin kummoinen juttu tai rahanmenokaan ei uuden työsylinterin vaihto olisi, mutta tuoneeko mitään apua.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C5 III:n jäykkä kytkinpoljin Lähetetty: 02.02.2018 16:33 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Kytkin on kulunut loppuun kun se alkaa olemaan jäykkä. Omaan pösöön kun vaihdoin kytkinpaketin niin jäykkä muuttui mukavan kevyeksi ja mitään muuta ei vaihtunut kuin pyörivät osat.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 III:n jäykkä kytkinpoljin Lähetetty: 03.02.2018 16:37 |
Viestit: 106
|
Niin, taitaa tulla vastaan kohta kytkimen kalujen uusiminen. Yllättävän paljon auttoi tuo työsylinterin putsauskin. Sieltä perukoilta kun ei taida pelkkä nesteen imuvaihto möhniä vielä pois ottaa.
Ihmettelin vaan sitä, että kun kädellä kokeili työsylinterin irroituksen jälkeen kytkintä, ei se mitenkään jäykältä tuntunut toisin kuin työsylinterin natiseva jousi.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: C5 III:n jäykkä kytkinpoljin Lähetetty: 03.02.2018 23:52 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Paljonko kilometrejä, ja missä ajettuna?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 III:n jäykkä kytkinpoljin Lähetetty: 04.02.2018 15:14 |
Viestit: 106
|
165 tkm alkaa olla. Entisellä leasing-autolla on vedetty uutena aika pitkiä siivuja. Parina ensimmäisenä vuotena 30-40 tkm per vuosi. Koukkuakaan ei ollut ennen kuin nyt, kun asensin sen itse. Nyt omassa ajossa on välillä lyhyttä ja sitten taas toisinaan pitempää ajorupeamaa.
Kokeilen seuraavaksi laittaa uuden työsylinterin, kun ei tuo kustantanut kuin vajaan 30 ecua. Isompaan remonttiin ryhdytään sitten, kun oireet pahenevat.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 III:n jäykkä kytkinpoljin Lähetetty: 12.02.2018 13:19 |
Viestit: 106
|
Vaihdoin eilen uuden kytkimen työsylinterin. Auttoi yllättävänkin paljon. Poljin keveni selvästi ja muuttui tunnokkaaksi. Aikamoista tervaa tuli vielä vanhan sisältä. Liekö aina huollossa muistettu nestettä edes vaihtaa, ja ei edes taida helposti epäpuhtaudet ulos tulla ilman osan irrotusta.
Helppo ja halpa oli remontti, sillä uusi työsylinteri maksoi noin kolmekymppiä Mister-autossa. Ja pari desiä uutta nestettä.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
|
|