Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 23.10.2017 08:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Alkuperäiset olivat jo joustamattomansorttiset. Kun nurkista löytyi Xantian IFHS:n comfort-etupallot, niin nämä taakse. Pallojen reiätkin porattuja. Ainakin joustaa mukavasti. Pallot on joskus uudelleentäytetty, mutta ei sen jälkeen paljon käytössä. Hyllyssä vuosia. Metallivaippaiset/hattuiset täyttöventtiilit, Valprex?. Technosir-venttiileissä kuusiokolotulppa ja vihreä, muovinen suojahattu. Vielä eteen jostain kelvolliset C5-pallot. Vihreät pallot eivät oikein mahdu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 24.10.2017 10:38 

Viestit: 70
Paikkakunta: Kuopio
Laitoin omaani C5 myös ns. pitkät pallot taakse, toimineet hyvin jo pari vuotta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 24.10.2017 10:48 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ealab kirjoitti:
Alkuperäiset olivat jo joustamattomansorttiset. Kun nurkista löytyi Xantian IFHS:n comfort-etupallot, niin nämä taakse. Pallojen reiätkin porattuja. Ainakin joustaa mukavasti. Pallot on joskus uudelleentäytetty, mutta ei sen jälkeen paljon käytössä. Hyllyssä vuosia. Metallivaippaiset/hattuiset täyttöventtiilit, Valprex?. Technosir-venttiileissä kuusiokolotulppa ja vihreä, muovinen suojahattu. Vielä eteen jostain kelvolliset C5-pallot. Vihreät pallot eivät oikein mahdu.


Monroen 66-bariset etupallot on hyvät (tuotekoodi SP8120). Hyvä jousto ja kantokyky, sitten viistämällä lopullinen pintapehmeys, jos ei muuten riitä. Näkyis olevan viidenkympin päälle hinnat tällä hetkellä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 26.10.2017 21:29 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Takapallojen vaihto C5II:een oli simppeli homma. Samoin, kuin mm. BX, Xantia. Sen kummempaa. Auto ylös ja pukeille. takapallot löysälle. Auto alas, kone käyden vähän aikaa, sammutus ja takatukivarsia nostettiin käsin sen verran, että tuli muutama mm. välystä. Paineet sillä pois. Oli sitten eri asia, kun meni litra LDS:ää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 29.10.2017 18:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
yason kirjoitti:
sitten viistämällä lopullinen pintapehmeys, jos ei muuten riitä.

Tästä reikien viistämisestä on näkynyt vuosien mittaan aika paljon juttua, mutta en ole vielä ikinä saanut aikaiseksi kokeilla. Kuinka havaittavan eron tuolla pehmeyteen saa, jos olettaa että kaikki muu on kunnossa? Xantialla itse ajelen, mutta aika samanlaisia tuloksia voi varmaan odottaa muillakin malleilla.
Ja miten olette itse viistämisen suorittaneet? Ihan senkkausterällä, vai pitääkö hakea jotain hienostuneempaa menetelmää että saa havaittavaa eroa jousitusmukavuuteen?



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 29.10.2017 19:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7828
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Xantun uudet comfortit muuttuivat surkeista ihan mukaviksi viistämällä. Jollain isolla tavallisella terällä vedin vaan, oliskohan ollut 8mm. Reikiäkin isonsin aika reippaasti, niissä omi aika pienet. Olisko ollu jotain 1,5mm->2mm.

Ärsyttävä pintakovuus katosi viistämällä. Viisteen tein erikseen joten sen vaikutus ei sekoittunut reikien suurentamisen vaikutuksen kanssa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 29.10.2017 22:25 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eihän siinä porailussa muusta ole kyse, kuin pikkureiän lyhenemisestä. Pelkästään se kannattaa ensin tehdä, vasta sitten pikkureiän suurentamista. Ja kun vielä pyöristää pikkureiän särmiä. ja siivoa metallihilut pois, vaikkapa magneetilla. C5II takapäässä nyt IFHS:n etucomfortit, porattuina. Vielä en ole päässyt maailmalle ajelemaan, jotta voisin jotain kertoa, mutta pehmeästi joustaa. Vielä etupallot jostain...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 29.10.2017 23:50 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ealab kirjoitti:
Eihän siinä porailussa muusta ole kyse, kuin pikkureiän lyhenemisestä.


Mietin, että mites tuo nyt fysikaalisessa mielessä pitäis vaikuttaa. Kun se reikä on jostain kohdalta silti pieni, niin ei siitä sen enempää kai pitäisi mennä öljyä läpi kuin pidemmästäkään reiästä?

Toki nesteen virtaukset ja pyörteet ovat erilaiset, jos aukon reunat ovat pyöreämmät ja jos hydraulikanava on pitkä, alkaa vaikuttaa jo nesteen massan hitaus virtaamanopeuden muutoksissa. Mutta lähtökohtaisesti kai teorian mukaan reiän pituuden ei pitäisi vaikuttaa, jos nuo mikroilmiöt jätetään huomiotta?

Kysymys on vähän analoginen sen kanssa, että jos meillä on kaksi puutarhaletkua, 1-metrinen ja 10-metrinen, jotka ovat kummatkin täynnä vettä, kun avataan hana, niin kumman letkun läpi vesi virtaa nopeammin? Käsittääkseni virtaaman pitäisi olla sama.

Pallossahan on sama tilanne. Paine riippuu voimasta ja pinta-alasta, joten jos voima pysyy vakiona (kuten töyssyyn ajaessa) pieni aukko kuristaa pallolle menevää painetta eikä sillä pitäisi olla virtaaman ja paineenjaon kannalta merkitystä, onko kuristus pitkä vai lyhyt. Mutta aukon ympärille syntyvä turbulenssi voi toki vaikuttaa enemmän kuin osaan arvioida noissa nopeissa liikkeissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 30.10.2017 09:01 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Töyssyissä tulee kuvioihin iskunvaimennusventtiilin läpäisevyys.... Kyllä letkun pituuskin vaikuttaa, virtausnopeuteen. Siksi mm. huushollin pidemmät vesilinjat tehdään isommalla putkella, jotta virtaamaa riittäisi. Vesihana metrin pituisen, 10mm putken päässä, ok, mutta jos tiskipöydän hana olisikin 8m:n päässä, juuri vettä ottavan voisi tiskikoneen kanssa tulla hankaluuksia, jos samalla otetaan lasillinen juomavettä/ kattilaan perunoiden keittämistä varten. Paine kyllä laskee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 03.03.2018 09:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 40
Eli laitoit noi IFHS:n poratut etucomfortit taakse.
Laitoitko millä pallot eteen?

ealab kirjoitti:
Eihän siinä porailussa muusta ole kyse, kuin pikkureiän lyhenemisestä. Pelkästään se kannattaa ensin tehdä, vasta sitten pikkureiän suurentamista. Ja kun vielä pyöristää pikkureiän särmiä. ja siivoa metallihilut pois, vaikkapa magneetilla. C5II takapäässä nyt IFHS:n etucomfortit, porattuina. Vielä en ole päässyt maailmalle ajelemaan, jotta voisin jotain kertoa, mutta pehmeästi joustaa. Vielä etupallot jostain...



<< Valitsin mukavimman. >>
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)
Aiemmat:
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C6 2.7 HDI Exclusive 2006
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 03.03.2018 09:57 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Onhan ne Xantian etucomfortit porattuina mukavat, C5II:n takana, siten, ettei juuri huomaakaan. On myös jo kerran uudelleenpaineistetut, Valprexin venttiilein (ne metallikorkilliset). Ao. firma ei kuulemma enää paineista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 03.03.2018 14:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2769
Paikkakunta: Koria
Tuolta voi katsella IFHS:n luettelosta, mitä palloja valmistajat suosittelevat. Luku pallon merkinnässä tarkoittaa uuden pallon esitäyttöpainetta Bar. Mitä suurempi esitäyttöpaine, sitä enemmän kaasulla on joustovaraa käyttötilanteessa. Jos joku osaa tulkita vielä 2 viimeistä kirjainta, niin se on hänelle vielä ylimääräistä plussaa. Ne kirjaimet määrittävät iskunvaimennuksen ominaisuuksia.

https://shate-m.by/static/Catalogs/IFHS ... _11_LR.pdf

Ja tästä löytyy kuva pallon halkaisusta:

viewtopic.php?f=9&t=25125&hilit=hydrauliikan+kaaviot


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 03.03.2018 14:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7828
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Metallikorkillinen matalaventtiili on buromeca, pitempi kumihatullinen on tecnosir valprex 2000.

Taakse mahtuu mitä vain, mutta onko kukaan sovitellut eteen vihreitä kuulia? Ei mahdu suoraan edes ilman venttiiliä. Paisuntasäiliö ainakin on tiellä oikealla, vasemmallakin taitaa ottaa kiinni ecun koteloon.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 03.03.2018 14:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7828
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
äkkiseltään katsottuna noi kaksi kirjainta taitaa määräytyä painon mukaan, H3/H3+ omansa.

Takana luonnollisesti kaikissa sama, edessä keveimmissä eli pikkubensoissa omansa, 2.0 hdi "keskikoko" ja v6&2.2hdi omansa. Oletettavasti orkkispalloissa samantapainen jako?

1.8 16V ja 2.2Hdi on 187kg painoero, kaikki tietenkin edessä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 03.03.2018 15:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 40
Sinne ne sovittelemalla taitaa paikalleen solahtaa:

https://youtu.be/qWd4lyNyNwQ?t=40s

Teuski kirjoitti:
Metallikorkillinen matalaventtiili on buromeca, pitempi kumihatullinen on tecnosir valprex 2000.

Taakse mahtuu mitä vain, mutta onko kukaan sovitellut eteen vihreitä kuulia? Ei mahdu suoraan edes ilman venttiiliä. Paisuntasäiliö ainakin on tiellä oikealla, vasemmallakin taitaa ottaa kiinni ecun koteloon.



<< Valitsin mukavimman. >>
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)
Aiemmat:
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C6 2.7 HDI Exclusive 2006
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 03.03.2018 15:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 40
Hyvä luettelo. Samat tiedot löytyvät kategorioituna tuolta http://www.sphere-shop.co.uk/
Sieltä olen itse katellut.

XM-Hannu kirjoitti:
Tuolta voi katsella IFHS:n luettelosta, mitä palloja valmistajat suosittelevat. Luku pallon merkinnässä tarkoittaa uuden pallon esitäyttöpainetta Bar. Mitä suurempi esitäyttöpaine, sitä enemmän kaasulla on joustovaraa käyttötilanteessa. Jos joku osaa tulkita vielä 2 viimeistä kirjainta, niin se on hänelle vielä ylimääräistä plussaa. Ne kirjaimet määrittävät iskunvaimennuksen ominaisuuksia.

https://shate-m.by/static/Catalogs/IFHS ... _11_LR.pdf

Ja tästä löytyy kuva pallon halkaisusta:

viewtopic.php?f=9&t=25125&hilit=hydrauliikan+kaaviot



<< Valitsin mukavimman. >>
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)
Aiemmat:
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C6 2.7 HDI Exclusive 2006
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 03.03.2018 15:44 

Viestit: 985
Sitytikka kirjoitti:
Sinne ne sovittelemalla taitaa paikalleen solahtaa:

Solahtaa näköjään kun laittaa solahtamaan. On silti hyvä tiedostaa, että etupallo liikkuu yllättävän paljon joustoissa ja ohjausliikkeissä, koska jousitolppa liikkuu kumiensa varassa. Paisarin kyljessä on äkkiä reikä ellei ole varuillansa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5II, takapallot.
ViestiLähetetty: 03.03.2018 16:55 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ja ovat "pikkupallot". Voivatko ne korvata C5-pallot mukavuudessa. Joo, se venttiili onkin Buromeca... :)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: