| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| 5c 05 jakopää http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=27184 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | arzi [ 27.02.2018 21:45 ] |
| Viestin otsikko: | 5c 05 jakopää |
ongelmia ew10a mootorin jakomerkkien kanssa...oikeen vetoakselin vieressähän on reikä mihin lukitustappi laitetaan,mutta vetolevystä ei näyttäs löytyvän oikeen mitään vastareikää tai ajoitusmerkkiä,koneen perässä on al4 auotomaattilaatikko. toinen ihmettelyn aihe on imunokan ajoitus,kun vvti pyörässä ei näyttäis olevan ajoitustapille paikkaa...pösön 407 2.2 aut 04. kanssa en törmännyt vastaaviin puutteisiin kun viimekesänä tein semmoseen venttiiliremontin. |
|
| Kirjoittaja: | SamiT [ 27.02.2018 22:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
Allaolevan linkin kuvan mukaista tappiako automaatissakin käytetään? Manuaaliin meni paikalleen jotta napsahti. Mitään muuta tappia en saanut osumaan kuin tuon. https://i.ytimg.com/vi/eMcSdpNvKKo/maxresdefault.jpg |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.02.2018 06:48 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
Tuo on taas sellainen ranskalaisten insinöörien mestarinäyte! Et saa menemään, sitä tappia sinne vetolevyyn, kun siellä pelti peittää, sen ajoitus reiän. Eli siellä vain puolikuun muotoinen reikä, niin sinne ei kokonainen tappi mene. Jos saat tapin menemään sisälle, niin on väärässä kolossa. Me laitettiin se niin, että väännätettiin konetta, kun tappi oli sitä vetolevyn pellin reunaa vasten. Sen imunokan ajoitustapin paikan löydät, kun vaan haet, on siellä hiukan piilossa. Homma oli haasteellinen, mutta hyvä tuli ja en tiedä miten tekevät merkkihuollossa, kun heilläkään ei ole muuta tappia sinne? |
|
| Kirjoittaja: | arzi [ 28.02.2018 07:53 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
No voi peijakas on tehty ajotusmerkki jota ei voi käyttää...Mahtaakohan se olla siinä kohtaa kun 1 ja 4 on yläkuolokohdassa? |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.02.2018 08:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
arzi kirjoitti: No voi peijakas on tehty ajotusmerkki jota ei voi käyttää...Mahtaakohan se olla siinä kohtaa kun 1 ja 4 on yläkuolokohdassa? Juuri näin! Ensin mekin arveltiin olevan tehtaan koneistus virhe, mutta kun oli purkuauton vetolevy irtonaisena, niin samalla tavalla siinä ja samalla siitä oli helppo ymmärtää, mistä kiikastaa. Kyllä varmistettiin se yläkuolokohdasta. |
|
| Kirjoittaja: | 1-xantia [ 28.02.2018 19:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
Muutaman tuollaisen jakopään tehneenä, voin sanoa käyttäneeni aina tuollaista lukitustappia jota yllä jo ehdotettiin. Sopii niin manuaaliin kuin automaattiinkin. Pakonokkapyörään kun saat tapin paikoilleen, imunokan reikä on n. klo 16, 5mm tappi. |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.02.2018 19:31 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
1-xantia kirjoitti: Muutaman tuollaisen jakopään tehneenä, voin sanoa käyttäneeni aina tuollaista lukitustappia jota yllä jo ehdotettiin. Sopii niin manuaaliin kuin automaattiinkin. Pakonokkapyörään kun saat tapin paikoilleen, imunokan reikä on n. klo 16, 5mm tappi. Ala jo sitten miettimään hintaa, millä tuut tekemään, kun ostan seuraavan II korisen bensa automaatin? Jos tolla tapilla teet, niin korvaus on ruhtinaallinen ja jos et, niin sovitaanko homman olevan ilmainen? Mulla on tallilla yksi vauhtipyörä, niin näppään siitä kuvan ja jos siihen puolikkaaseen reikään tommoisen tapin työnnät, niin selkeetä poliisi ainesta! |
|
| Kirjoittaja: | arzi [ 28.02.2018 20:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
No nyt löyty joku järkevä paikka ykk merkille...vaihteiston etureunassa onkin joku aukko mutta ei vasta merkkiä,mutta napsautin sen vetolevyyn nest kytkimeen.. |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 28.02.2018 21:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
arzi kirjoitti: No nyt löyty joku järkevä paikka ykk merkille...vaihteiston etureunassa onkin joku aukko mutta ei vasta merkkiä,mutta napsautin sen vetolevyyn nest kytkimeen.. Pakko kysyä varmistuksena, tehdäänkö ajoitus/tapitus tuossa koneessa YKK:ssa? (kaikissa citikan koneissa kun ei tehdä. joissain on männät tasan keskelläkin) |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.02.2018 21:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
olli__o kirjoitti: arzi kirjoitti: No nyt löyty joku järkevä paikka ykk merkille...vaihteiston etureunassa onkin joku aukko mutta ei vasta merkkiä,mutta napsautin sen vetolevyyn nest kytkimeen.. Pakko kysyä varmistuksena, tehdäänkö ajoitus/tapitus tuossa koneessa YKK:ssa? (kaikissa citikan koneissa kun ei tehdä. joissain on männät tasan keskelläkin) Pitää paikkansa, meillä oli männät tasan, kun asiaa nyt mietin. |
|
| Kirjoittaja: | arzi [ 03.03.2018 20:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
No niin nyt on jako kohdallaan.aikaisemman remminvaihtajan toimesta oli maalitussilla tehty merkit,ja niiten mukaan laitoin remmin kohdalleen.pyöritin konetta niin että nokkapyörien tapit sai paikoilleen ja sitten ryömin alle ja tihrustin peilillä ajoitusrikään niin sieltä näytti olevan semmonen puolikas reikä,sen säädin keskelle ajoitusreikää. yläpuolella olevaan aukkoon koppasin merkin ja porasin kytkin koppaan reijän siihen kiereteen ja pultilla kampesin koneen jumiin ja sitten jyräytin hihnapyörä kiinni...perkele kun kaikki pitää tehä ite.mitähän saavutetaan tuolla väljä kiila systeemillä? |
|
| Kirjoittaja: | IJN [ 03.03.2018 21:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
arzi kirjoitti: .mitähän saavutetaan tuolla väljä kiila systeemillä? Kiila on hyvä olemassa jotta soikea hihnapyörä tulee tarpeeksi oikeaan asentoon. Väljyys antaa pelivaraa sen verran että hihnan vetopuolelta saa löysät pois. Kiila on tarpeen vain asennon määrityksessä, käytön aikana se on tyhjän panttina ja silloin ei väljä mitoitus haittaa. |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 04.03.2018 00:59 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
Ja joissain ei ole kiilaa ollenkaan, yksi kuulemani selitys on se että tuolla "kaikkien rataiden säädettävyydellä" saadaan tarkempi ajoitus ja kireys? |
|
| Kirjoittaja: | ealab [ 04.03.2018 09:26 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 5c 05 jakopää |
Vastaavasti sama tehdään Xantiassa nokka-akseleiden rattaiden löysäyksellä. Itse nokka-akselit pidetään lukittuneina. Kampiakselin rattaassa jämpti kiila. Ongelmana tässä on kampiakselin hihnapyörän lukitusreiän kohdillaan olo. Jos kumivulkanoitu hihnapyörä löystyy päässen pyörähtämään oikeasta asennostaan. Tähän on konstit. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|