Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hehkutulppien vaihto 2.0 HDI vm 2005
ViestiLähetetty: 25.02.2018 20:17 

Viestit: 217
Hei!
Tuollainen homma tuntuu olevan ihan ovella. Kyselen tulppia vaihtaneilta, onko irrotukseen olemassa joitakin erikoisia helpottavia menetelmiä. Pelkona on siis tulppien katkeaminen irrotuksessa. Minulla ei ole sormituntumaa juuri tuohon kapistukseen.
Paras irrotuslämpötila, irrotusöljyjen tuoma apu, pikajäähdytys jne?

Hakapajanmies
-vartti takaisin kun naksahtaa, ei tunnu hyvältä!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkutulppien vaihto 2.0 HDI vm 2005
ViestiLähetetty: 04.03.2018 09:58 

Viestit: 119
Minä vaihdoin joskus 2.2 moottoriin tulpat (_02) eikä siinä ollut mitään erikoista jumitusoiretta. Nyt on tulossa vastaava 2.0 moottorin tulppien vaihto vastaan ja näyttää olevan saman tyyppisillä Boschin tulpilla. Jos jumittaisi, niin kuumentaisin koneen kuumaksi että piet pehmenee kierteissä. Sinne hienokierteisiin ei vaan mene noki tai irrotusöljy helposti. Tarvittaessa kuumennusta hiukkaspolton pakko-ohjauksella että kansi kuumenee kunnolla. Pikeentyneet suuttimetkin irtoaa vastaavasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkutulppien vaihto 2.0 HDI vm 2005
ViestiLähetetty: 04.03.2018 20:24 

Viestit: 217
Tervehdys!
Monista kauhutarinoista huolimatta onnistuin itsekin kuin elokuvissa irrottamaan hehkutulpat. Ajoin autoa muutaman päivän aikana niin, että laittelin päivittäin irrotusöljyä tulppien juuressa oleviin kuoppiin melko runsaasti. Irrotus onnistui sitten kuumana aivan
helposti. Tulppien kiinnitykseen tehtyä voiteluainetta kävin vartavasten hakemassa Vantaan Motonetistä, mutta suuresta menekistä johtuen hylly oli tyhjä!
Minulla on metallivapaata jarruosien rasvaa joka kestää toistauhatta astetta kuumuutta, ja mietin kannattaako sitä käyttää. Voiko se toimia sähkövirtaa eristävänä kerroksena kierteen ja kannen välissä? Tulpat ovat vielä irti, kun laturikin pitää huoltaa ja hehkujen väliset johdot on pakko uusia rikkinäisten eristeiden takia. Ja hehkurele katsella myös.
Kiinnitysmomentti se varmaan on ratkaisevin seuraavaa irrotusta ajatellen (10 Nm )
On se muuten melko tekemätön paikka jos tuo tulppa kunnolla junttaantuu kanteen. Katselin Klannin työkaluvideon jossa tehdään suuremmat kierteet kanteen yms. Puistattaa oikein, jos naksahtaa!

Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkutulppien vaihto 2.0 HDI vm 2005
ViestiLähetetty: 05.03.2018 19:41 

Viestit: 146
Sen verran kokemuksesta Audi 3.0 V6 koneen hehkunvaihdosta kun vaikka kuumaksi ajettiin niin kyllä hehku kiertyi mutta alkoi narisemaan samalla ja näytti että ei nouse enää vaikka kuinka pyöritti.

Kun ei haluttanut ruveta kantta repimään irti niin ei auttanut muu kuin kone käyntiin ja samaan aikaan hehkua vaan kierrettiin aukipäin. Ehkä 20 min jälkeen alkoi näyttää siltä että hehku nousisi pikkuhiljaa ja ykskas se nousi pois säkätyksen saattelemana.

Hehkun koneessa ollut pää oli kerännyt karstaa itteensä eikä sopinut nousemaan muuten kuin kone käynnissä ja hehkua pyörittämällä.

Hehkun kierteet oli säilynyt ehjänä ja uusi hehku sisään ja taas mentiin.



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: