Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 27.02.2018 21:45 

Viestit: 188
Paikkakunta: ähtäri
ongelmia ew10a mootorin jakomerkkien kanssa...oikeen vetoakselin vieressähän on reikä mihin lukitustappi laitetaan,mutta vetolevystä ei näyttäs löytyvän oikeen mitään vastareikää tai ajoitusmerkkiä,koneen perässä on al4 auotomaattilaatikko. toinen ihmettelyn aihe on imunokan ajoitus,kun vvti pyörässä ei näyttäis olevan ajoitustapille paikkaa...pösön 407 2.2 aut 04. kanssa en törmännyt vastaaviin puutteisiin kun viimekesänä tein semmoseen venttiiliremontin.



c5 2,0td 03..cx c-matic 78..bx gt 85..bx td 89..bx 90 1,6..xsara picasso 1,8 01...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 27.02.2018 22:28 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Allaolevan linkin kuvan mukaista tappiako automaatissakin käytetään? Manuaaliin meni paikalleen jotta napsahti. Mitään muuta tappia en saanut osumaan kuin tuon.

https://i.ytimg.com/vi/eMcSdpNvKKo/maxresdefault.jpg



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 28.02.2018 06:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2163
Tuo on taas sellainen ranskalaisten insinöörien mestarinäyte! :)

Et saa menemään, sitä tappia sinne vetolevyyn, kun siellä pelti peittää, sen ajoitus reiän. Eli siellä vain puolikuun muotoinen reikä, niin sinne ei kokonainen tappi mene. Jos saat tapin menemään sisälle, niin on väärässä kolossa. Me laitettiin se niin, että väännätettiin konetta, kun tappi oli sitä vetolevyn pellin reunaa vasten.

Sen imunokan ajoitustapin paikan löydät, kun vaan haet, on siellä hiukan piilossa. Homma oli haasteellinen, mutta hyvä tuli ja en tiedä miten tekevät merkkihuollossa, kun heilläkään ei ole muuta tappia sinne?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 28.02.2018 07:53 

Viestit: 188
Paikkakunta: ähtäri
No voi peijakas on tehty ajotusmerkki jota ei voi käyttää...Mahtaakohan se olla siinä kohtaa kun 1 ja 4 on yläkuolokohdassa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 28.02.2018 08:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2163
arzi kirjoitti:
No voi peijakas on tehty ajotusmerkki jota ei voi käyttää...Mahtaakohan se olla siinä kohtaa kun 1 ja 4 on yläkuolokohdassa?


Juuri näin! Ensin mekin arveltiin olevan tehtaan koneistus virhe, mutta kun oli purkuauton vetolevy irtonaisena, niin samalla tavalla siinä ja samalla siitä oli helppo ymmärtää, mistä kiikastaa.
Kyllä varmistettiin se yläkuolokohdasta.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 28.02.2018 19:15 

Viestit: 259
Paikkakunta: Rauma
Muutaman tuollaisen jakopään tehneenä, voin sanoa käyttäneeni aina tuollaista lukitustappia jota yllä jo ehdotettiin.
Sopii niin manuaaliin kuin automaattiinkin.
Pakonokkapyörään kun saat tapin paikoilleen, imunokan reikä on n. klo 16, 5mm tappi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 28.02.2018 19:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2163
1-xantia kirjoitti:
Muutaman tuollaisen jakopään tehneenä, voin sanoa käyttäneeni aina tuollaista lukitustappia jota yllä jo ehdotettiin.
Sopii niin manuaaliin kuin automaattiinkin.
Pakonokkapyörään kun saat tapin paikoilleen, imunokan reikä on n. klo 16, 5mm tappi.


Ala jo sitten miettimään hintaa, millä tuut tekemään, kun ostan seuraavan II korisen bensa automaatin?

Jos tolla tapilla teet, niin korvaus on ruhtinaallinen ja jos et, niin sovitaanko homman olevan ilmainen? Mulla on tallilla yksi vauhtipyörä, niin näppään siitä kuvan ja jos siihen puolikkaaseen reikään tommoisen tapin työnnät, niin selkeetä poliisi ainesta! :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 28.02.2018 20:27 

Viestit: 188
Paikkakunta: ähtäri
No nyt löyty joku järkevä paikka ykk merkille...vaihteiston etureunassa onkin joku aukko mutta ei vasta merkkiä,mutta napsautin sen vetolevyyn nest kytkimeen..



c5 2,0td 03..cx c-matic 78..bx gt 85..bx td 89..bx 90 1,6..xsara picasso 1,8 01...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 28.02.2018 21:51 

Viestit: 5129
arzi kirjoitti:
No nyt löyty joku järkevä paikka ykk merkille...vaihteiston etureunassa onkin joku aukko mutta ei vasta merkkiä,mutta napsautin sen vetolevyyn nest kytkimeen..

Pakko kysyä varmistuksena, tehdäänkö ajoitus/tapitus tuossa koneessa YKK:ssa? (kaikissa citikan koneissa kun ei tehdä. joissain on männät tasan keskelläkin)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 28.02.2018 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2163
olli__o kirjoitti:
arzi kirjoitti:
No nyt löyty joku järkevä paikka ykk merkille...vaihteiston etureunassa onkin joku aukko mutta ei vasta merkkiä,mutta napsautin sen vetolevyyn nest kytkimeen..

Pakko kysyä varmistuksena, tehdäänkö ajoitus/tapitus tuossa koneessa YKK:ssa? (kaikissa citikan koneissa kun ei tehdä. joissain on männät tasan keskelläkin)


Pitää paikkansa, meillä oli männät tasan, kun asiaa nyt mietin.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 03.03.2018 20:38 

Viestit: 188
Paikkakunta: ähtäri
No niin nyt on jako kohdallaan.aikaisemman remminvaihtajan toimesta oli maalitussilla tehty merkit,ja niiten mukaan laitoin remmin kohdalleen.pyöritin konetta niin että nokkapyörien tapit sai paikoilleen ja sitten ryömin alle ja tihrustin peilillä ajoitusrikään niin sieltä näytti olevan semmonen puolikas reikä,sen säädin keskelle ajoitusreikää. yläpuolella olevaan aukkoon koppasin merkin ja porasin kytkin koppaan reijän siihen kiereteen ja pultilla kampesin koneen jumiin ja sitten jyräytin hihnapyörä kiinni...perkele kun kaikki pitää tehä ite.mitähän saavutetaan tuolla väljä kiila systeemillä?



c5 2,0td 03..cx c-matic 78..bx gt 85..bx td 89..bx 90 1,6..xsara picasso 1,8 01...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 03.03.2018 21:27 

Viestit: 985
arzi kirjoitti:
.mitähän saavutetaan tuolla väljä kiila systeemillä?

Kiila on hyvä olemassa jotta soikea hihnapyörä tulee tarpeeksi oikeaan asentoon. Väljyys antaa pelivaraa sen verran että hihnan vetopuolelta saa löysät pois. Kiila on tarpeen vain asennon määrityksessä, käytön aikana se on tyhjän panttina ja silloin ei väljä mitoitus haittaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 04.03.2018 00:59 

Viestit: 5129
Ja joissain ei ole kiilaa ollenkaan, yksi kuulemani selitys on se että tuolla "kaikkien rataiden säädettävyydellä" saadaan tarkempi ajoitus ja kireys?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5c 05 jakopää
ViestiLähetetty: 04.03.2018 09:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vastaavasti sama tehdään Xantiassa nokka-akseleiden rattaiden löysäyksellä. Itse nokka-akselit pidetään lukittuneina. Kampiakselin rattaassa jämpti kiila. Ongelmana tässä on kampiakselin hihnapyörän lukitusreiän kohdillaan olo. Jos kumivulkanoitu hihnapyörä löystyy päässen pyörähtämään oikeasta asennostaan. Tähän on konstit.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: sitikan vanki ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: