Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 24.11.2017 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
-93 valmistettu Y3 perusmalli 2l bensakone ja ei ilmastointia. Ilmanvaihto mekaanisin säätimin. Puhallin ei toimi. Puhaltimessa trasistori-etuvastus ja tehonsäätö liukusäätimellä. Löytääkö kukaan tämmöiseen versioon sähkökaaviota? Kun purkasin puhaltimen esiin, niin kävi ilmi että joku on aikaisemmin katkonut puhaltimelle menevät johdot tehtaan johtonipusta, ja vetänyt sinne uudet jostain... ja ei toimi. :(

Kysymyksiä:
- onko kaikissa XM:n lämppärin puhaltimissa elektroninen etuvastus? Itse en ole nähnyt muunlaisia.
-Toimiiko tuo elektroninen etuvastus mekaanisen liukusäätimen kanssa?
- Pitääkö liukusäätimeltä tulla käyttöjännite puhaltimelle, siis koko virta, vai pelkästään ohjausjännite , siis hituvirta alle 1A?
- Meneekö ohjaus vielä jonkun purkin kautta?

Mikä onkaan puhaltimen vieressä musta, n.3x6x8cm rasia, päädyssä merkki Bitron IND.VE ja vielä 3D? Liittyykö puhallukseen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 24.11.2017 22:34 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pitäisikö olla portaaton puhallinsäätö? Siinä tapauksessa liukusäätö on liukupotentiometri. (Voi hyvin korvata vastaavalla kierrettävällä potikalla). Tämä potikka sitten antaa trankulle, tai sen ohjausasteelle ohjausvirtaa. Jolla sitten säädellään trankun johtavuutta.Tässä siis periaatteita. Toimiiko puhallinmoottori suoralla sähköllä, jos ei niin hiilet finito, kaiketi, tai vain jumissa. Laakerit?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 24.11.2017 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
XM-Hannu kirjoitti:
-93 valmistettu Y3 perusmalli 2l bensakone ja ei ilmastointia. Ilmanvaihto mekaanisin säätimin. Puhallin ei toimi. Puhaltimessa trasistori-etuvastus ja tehonsäätö liukusäätimellä. Löytääkö kukaan tämmöiseen versioon sähkökaaviota? Kun purkasin puhaltimen esiin, niin kävi ilmi että joku on aikaisemmin katkonut puhaltimelle menevät johdot tehtaan johtonipusta, ja vetänyt sinne uudet jostain... ja ei toimi. :(

Kysymyksiä:
- onko kaikissa XM:n lämppärin puhaltimissa elektroninen etuvastus? Itse en ole nähnyt muunlaisia.
-Toimiiko tuo elektroninen etuvastus mekaanisen liukusäätimen kanssa?
- Pitääkö liukusäätimeltä tulla käyttöjännite puhaltimelle, siis koko virta, vai pelkästään ohjausjännite , siis hituvirta alle 1A?
- Meneekö ohjaus vielä jonkun purkin kautta?

Mikä onkaan puhaltimen vieressä musta, n.3x6x8cm rasia, päädyssä merkki Bitron IND.VE ja vielä 3D? Liittyykö puhallukseen?

Sekalaisia vastauksia, yritän pysyä järjestyksessä:
-on, ainakin saamani tietojen mukaan
-ei, vaan pelkkä ohjaus. Puhaltimelle sähköt akun viereisen sulakerasian kautta sulakkeelta nr. 2 josta releelle 821 joka on hanskalokeron alla. Hituvirtaa siis
-ei tule minkään purkin läpi, vaan liukusäätimelle tulee piuhat puhallinmoottorin säätimeltä.

Se purkki, jos sille menee 9 napainen liitin, niin se on nopeustunnistimen signaalimuunnospurkki. Jos taas (olikohan?) 15 napainen niin se ohjaa jäähdytyspuhaltimia, mutta ymmärtääkseni tällaista ei pitäisi olla ilmastoimattoman "sähköttömän" 2.1td:n kanssa, automaatti/puoliautomaatti-ilmastoidusta taas pitäisi löytyä...


Sähkökaaviokin löytyy, kun vaan keksisi miten sen esille saisi...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 24.11.2017 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Piti käydä tarkistamassa, on 9-napainen liitin. Ja kyseessä siis 2,0 bensakoneinen auto. Mihin tuo nopeudentunnistimen signaalimuutos liittyy? ei ole vakkaria, ja nopeusmittarikin on käsittääkseni vaijerivetoinen, kun Y3 on kyseessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 24.11.2017 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
ealab kirjoitti:
Pitäisikö olla portaaton puhallinsäätö? Siinä tapauksessa liukusäätö on liukupotentiometri. (Voi hyvin korvata vastaavalla kierrettävällä potikalla). Tämä potikka sitten antaa trankulle, tai sen ohjausasteelle ohjausvirtaa. Jolla sitten säädellään trankun johtavuutta.Tässä siis periaatteita. Toimiiko puhallinmoottori suoralla sähköllä, jos ei niin hiilet finito, kaiketi, tai vain jumissa. Laakerit?

Minun maallikkosilmäni mukaan liukusäädin vain kulkee 4:n silmukan yli, toisin sanoen todennäköisesti 4-portainen säätö. Jatkan huomenna tutkimista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 24.11.2017 23:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
XM-Hannu kirjoitti:
Piti käydä tarkistamassa, on 9-napainen liitin. Ja kyseessä siis 2,0 bensakoneinen auto. Mihin tuo nopeudentunnistimen signaalimuutos liittyy? ei ole vakkaria, ja nopeusmittarikin on käsittääkseni vaijerivetoinen, kun Y3 on kyseessä.

Siellä on valmius vakkarille. Kuten myös ajotietokoneelle. Osa bensakoneita käyttää myös nopeustietoa. Ja Hydractive, sekin saa nopeustietonsa tuota kautta...

Nopeustieto otetaan nopeusmittarin vaijerin välissä olevasta pienestä generaattorista (made in Monaco, mitä muuta siellä valmistetaan?) josta saadaan hentoinen vaihtojännite nopeuden funktiona. Siitä se saatu vaihtojännite menee ko. purkille, jossa siitä tehdään kanttiaaltoa, tai pikemminkin vain vedetään transistorilla maihin, viisi erillistä lähtöä. Ja noista on alkanut näillä vuosilla kuolemaan konkkia signaalitieltä, jolloin kaikki mikä nopeustietoa käyttää, ei toimi enää oikein kun kuvittelevat ettei edetä ollenkaan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 24.11.2017 23:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Ok.kiitos taas tiedoista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 25.11.2017 20:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Vähän haastavaksi menee, koska koko 4-napainen liitin, joka pitäisi puhaltimeen yhdistää, puuttuu. Toisekseen tuo manuaalisäädin on siihen tulevien vaijereiden vuoksi himputin vaikea irroittaa. Vai tarviiko edes? Minkähän väriset johdot sieltä liukusäätimen piirikortilta tuovat ohjausjännitteen puhaltimelle?
Ja mikä on 4-liittimen kytkentäjärjestys, jos tuo irtojohdoilla sähköt.

Vielä: Jos tarvitaan erillissäädin puhaltimelle, niin kävisikö mittarivalojen himmenninsäädin? Mittasin siitä vastuksen laidasta laitaan, noin 2,5 ---10 Ohmia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 26.11.2017 12:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Sainkin Joukolta puhelimessa johtojen järjestyksen, kiitos. Ei ku kokeilemaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM puhallinongelma
ViestiLähetetty: 18.03.2018 21:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Eipä taida minusta olla sähköongelman ratkaisijaksi. Puhallin on ja pysyy mykkänä. Paksuihin mustaan ja punaiseen puhaltimen johtoon ei tule ainakaan jännite-eroa, maahan nähden en muistanut edes mitata. Myöskään puhaltimelle tulevat ohjauspiuhat eivät täsmänneet väreiltään Joukon auton johtoihin. Minulla pienet johdot ovat keltainen ja harmaa.
Tuossa vielä kuva hanskalokeron alta:

Kuva

Onko kuvan vihreä rele puhaltimen syötölle, virtalukon ohjauksella?
Mikä on vasemmalla ylempänä musta rele?
Entä sininen palikka?

Kuva

Entä nämä kaksi? Onko tuo Gemini varashälytin, vai muutakin?
Mitä voin muuta tehdä, kuin laittaa sormen suuhun?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: