|
Kirjoittaja |
Viesti |
C5-naatiskelija
|
Viestin otsikko: C5 III /2008 voimansiirron äänet Lähetetty: 12.03.2018 12:54 |
Viestit: 9
|
C5 2.2 HDI -autossani on merkkihuollossa todettiin vetopyörästön,"perän", laakerin kolisevan. Omalla korvakuulolla kuuluu - viime aikoina hieman voimistunut - ulina etenkin n. 55-75 km/h vauhdissa. Heti kaasulta jalkaa nostaessa ääni häipyy. Vaikuttaako juuri kyseinen väljä laakeri, pahentaako se itse hammasrattaiden kulumista? Ääni itsessään vielä menisi, mutta jos autoa on tarkoitus pitää ja sillä jo ensi kesänä vaunuakin vetää, kannattaisiko tehdä korjaukset (arvio 12 h (!) kytkimen vaihdon kanssa). Autolla on ajettu 273 000.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 III /2008 voimansiirron äänet Lähetetty: 13.03.2018 08:13 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jos kolisee, on siis väljä, ei hyvä. Koska hammaskosketukset ovat jo pielessä, ja kuluneetkin pieleen. Ei enää hiljaiseksi laakereilla. Homma olisi vielä pahempi, jos tuo perävälitys olisikin kartiohammasrattain, hypoidinen. Vaihtotoosaa vaan? Koska laakereista lähtenyt metalli osittain pyörii öljyn seassa......
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 III /2008 voimansiirron äänet Lähetetty: 13.03.2018 08:44 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
Jos perän laakerointi on väljistynyt vaikuttaa kyllä hammaskosketukseen linjausvirheen kautta ja aiheuttaa hampaidenkin osalta ulinaa. Veikkaan että ulina on enemmän hammaslähtöistä kuin varsin hitaasti pyörivien laakereiden aiheuttamaa. Jos löysyys ei suuri, voi kosketus parantua suurella momentilla hampaiden joustaessa ja jakaessa kuormaa. Omassa -03 2.2:ssa samaa vikaa samoilla nopeuksilla. Vanhaan ei lootia rempata joten laitoin RVS:ssän (T6) ja ääni on käytännössä ollut poissa nyt noin 10 tkm.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
C5-naatiskelija
|
Viestin otsikko: Re: C5 III /2008 voimansiirron äänet Lähetetty: 13.03.2018 10:55 |
Viestit: 9
|
Sen laakerin kolinan totesi tosiaan merkkiliike tammikuussa ja itsekin olin tätä lievää vinkunaa kuunnellut jo jonkin aikaa. Pikku hiljaa voimistunut n. 5000 km ajeltuani. Auto on muuten hyvä ja oire laittaa miettimään, mitä n. 6000 e:n auton tapauksessa olisi järkevää investoida. Mukavuutta olen lähtökohtaisesti hankkinut ja Finn-Datsunin perä-äänet ovat vielä muistissa. Tyydyttävä tilanne, jos ei ääni tässä pahene ja paketti kestää; vaunun veto vähän arveluttaa, miten rasittuisi siinä ja laukeaisiko pahimmassa tapauksessa(?) Jossain näkyi myös 2.2 HDI:n 140 000 ajettu laatikko 1150 hintaan tarjolla.
Tuo RVS-vaihtoehto herätti kiinnostuksen; onko sen käytössä mitään riskejä vai pelkkää voitettavaa?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 III /2008 voimansiirron äänet Lähetetty: 13.03.2018 16:35 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ei riskiä, vain hienoinen kukkaron keventyminen. Jäi tuo RVS kertomatta, koettu on hiljentyminen. Xantian toosassa. Sitä edesauttaa oikeanlainen öljy. Ei mitään mobil shc, total bv.... Motox syntrans on ok. Ei mustu. Ehkä jokin muukin GL4/5-öljy, GL5:lla voi vaihteet vähän takkuilla kylmänä. Nämä ei mitään "jumalan sanaa", vain omia vaatimattomia kokemuksia. Kun öljyn väri ei muutu, siihen ilmesty rattaiden kulumistuotoksia, lisäämään kulumista.....Toimii voiteluna, pitäen mm. hampaiden kontaktipinnat öljykalvon varassa paremmin.
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 III /2008 voimansiirron äänet Lähetetty: 16.03.2018 13:16 |
Viestit: 106
|
Vaikka alkuperäinen keskustelunavaus koski kolinaa, niin kerron silti ulinoista. Kaikki manuaalivaihteiset PSA-peräiset omistuksessani olleet autot ovat ujeltaneet. Niin tämä nykyinenkin tekee kakkos- ja kolmosvaihteella moottorijarrutuksessa. Tuo ealabin neuvo vähensi hiukan ääntä, mutta ei se täysin poistunut. Jatkan ajamista välillä öljyjä toosaan vaihdellen enkä välitä ujelluksesta, kun sehän on vähän kuin tavaramerkki näissä.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 III /2008 voimansiirron äänet Lähetetty: 16.03.2018 14:54 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Niinpä. Mielestäni Xantian toosa ei pitänyt ääntä, kuin taas vasta Total BV+-öljyillä. Pitäisi vaan uskoa itsekin..... En käsitä, miksi Total:ia yleisesti suositaan. Kun "hiljaisempiakin" öljyjä on. Ja nämä totalit, mobil shc:t ovat aina olleet jo mustuneita 10-20tkm ajettuina. "Hiljaiset" öljyt eivät. Mutta tämä on vain omaa kokemusta, kiinnostavuuden takia. Jos toosa on sopivilla öljyillä hiljaa, on laakeroinnitkin ok.
|
|
|
|
 |
C5-naatiskelija
|
Viestin otsikko: Re: C5 III /2008 voimansiirron äänet Lähetetty: 19.03.2018 10:41 |
Viestit: 9
|
Kyllä se voimistunut ulina varsinainen oma havainto oli, kolinahavainto tuli korjaamolta samoihin aikoihin. Mutta jos PSA-autoissa on tätä myös tyyppiominaisuutena... Merkkikorjaamon kolinan ja väljyyden todennut taho suositteli viimeistään öljyn ulos vuotaessa tekemään remontin (ja siinä yhteydessä kytkimen vaihdon). Ääntä kuulosteltiin sitten viikkojen päästä uudella käynnillä ja eivät sitä itsessään kyllä kovin pahana vielä pitäneet. Kaiken varalta olen kyllä katsellut kohtuuhintaista vaihtolaatikkoakin. Vaunun vetäminen se riskitekijä, jos vaurioita on jo kriittisesti. Mutta seurantaa toistaiseksi ja varmaan kokeilen uutta öljyä +RVS:ää. Kiitokset jo tähänastisista hyvistä vinkeistä ja lisääkin otan vastaan!
|
|
|
|
 |
|
|