Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM 2,1 TD Aut. SX farm. -99 aj. 185.000 km
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=2727
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 17.10.2009 01:39 ]
Viestin otsikko:  XM 2,1 TD Aut. SX farm. -99 aj. 185.000 km

Tuommoinen hopeametallin värinen yksilö näyttäisi olevan saksanmaalla myynnissä. Ainakin ilmoituksen mukaan huollettu asianmukaisesti (scheckgeheftgepflegt). Saman sanahirviön tulkitsen kertovan siitä että ajomäärä voidaan huoltokirjan avulla ainakin yrittää todistaa paikkansa pitäväksi.

Varusteina SX-varustetason plyysiverhoilu, vakionopeussäädin, automaatti-ilmastointi, 4 x istuinlämmitys, 4 x sähköikkunat (1 epäkunnossa, oiskohan kuskin ikkuna kyseessä...).

Onko patonkilaisilla valistuneita arvauksia tai kokemuksia, kuinka kestävä voimapaketti on 2,1 TD automaattivaihteella? Kerran yhtä vastaavanikäistä viistoperää kävin ajamassa ja automaatti nykäisi melkoisesti vaihtaessaan. Kuitenkin kaikissa ajamissani V6-koneisissa automaatti on toiminut tosi pehmeästi. Muistelen kyllä lukeneeni joskus 2,1 TD:n "tomaattirempasta" mutta kuinkahan siinä projektissa lopuiltaan kävi?

Vaihtaako 2,1 TD:n automaatti edes "uutena" pehmeästi? Mahtaako kellään olla kokemuksia uudesta/uusitusta/korjatusta 2,1 TD automaatista? Jos tuo ilmoituksen mukainen auto olisi fiksussa kunnossa muutenkin kuin vain myynti-ilmoituksen mukaan niin siinä kyllä saattaisi olla "fiksu käyttöauto": tilava ja tosi mukava matkustamo, kohtuullinen kulutus, vääntöä koneessa, helppo ajaa automaatin ja vakionopeussäätimen siivittämänä. Nyt kun tietää tekniikkapalstalla upeasti kuvitettujen tosi hyvien ohjeiden ansiosta kuinka valotkin voi piristää niin jopa kelpaisi kruisailla. Jokohan pitää lähteä rahoitusta haalimaan... :mrgreen:

No tässäpä haaveilevan viestin avoimet kysymykset. Mielelläni lukisin asiallisia kommentteja aiheesta! :geek: Ja kuten aina, niin taaskin jännityksellä odotan lauantaisen Tollo-arvonnan tuloksia.

Kirjoittaja:  jasu [ 17.10.2009 10:51 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1 TD Aut. SX farm. -99 aj. 185.000 km

Tuosta kestävyydestä laatikon suhteen, hieman näytti siltä ettei omaani olisi vielä laatikkoa vaihdettu kun moottori jo piti vaihtaa... Ajettu sillä on "vasta" 592 tuhatta, eikä se nykäise kuin täyskaasulla kiihdyttäessä (luonnollisesti, koska tällöin pitääkin vaihdot olla teräviä ettei kytkinpinnat jää luistamaan) ja sitten ihan joskus harvoin epäsopivilla kaasun asennoilla lähinnä pintakaasulla ajellessa...

Laatikkohan on "tuttua peruskauraa" kunnostuksen/korjauksen kannalta, ei mitään rakettiteknologiaa. Kuvat ja osia siihen saa, ihan kätevästikin, onnistuu tuon remppaaminen ihan kotitalliolosuhteissakin, jos vaan on jotain ennekin askarrellut ja pitää puhtaudesta huolen...

Tietenkin aiempien omistajien taustalla on merkitystä, eli jos on jätetty huoltoja tekemättä eli öljyjä vaihtamatta, niin se on kuin veren nenästä kerjäämistä ja aiheuttaa laatikon ennenaikaista kulumista. Sillä käytöksellä saa laatikon rikottua alle sataan tuhanteenkin..!

Jos vain mahdollista on, niin tule Jyväskylän seudulle koeajamaan tämä yksilö, niin on edes jotain vertailupohjaa asialle..?

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 17.10.2009 18:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1 TD Aut. SX farm. -99 aj. 185.000 km

Kiitos Jasu hyvistä ja hyödyllisistä tiedoista. Meikäläisen taidoilla :? ei kannata juurikaan tankkausta tai polttimonvaihtoa monimutkaisempiin korjaustöihin ryhtyä, mutta onhan noita osaavia ammattilaisiakin olemassa. Ja ns. normaalin laatikon sielunelämä lienee helpommin korjattavissa kuin sähköohjatun lootan. Siis jos yleensäkään mitään häikkää ilmenee... Pistetäänpäs XM Aut. TD:n koeajo harkintaan, Jyskylä on ihan inhimillisen matkan päässä kotimökin pihasta. :mrgreen:

jasu kirjoitti:
Tuosta kestävyydestä laatikon suhteen, hieman näytti siltä ettei omaani olisi vielä laatikkoa vaihdettu kun moottori jo piti vaihtaa... Ajettu sillä on "vasta" 592 tuhatta, eikä se nykäise kuin täyskaasulla kiihdyttäessä (luonnollisesti, koska tällöin pitääkin vaihdot olla teräviä ettei kytkinpinnat jää luistamaan) ja sitten ihan joskus harvoin epäsopivilla kaasun asennoilla lähinnä pintakaasulla ajellessa...

Laatikkohan on "tuttua peruskauraa" kunnostuksen/korjauksen kannalta, ei mitään rakettiteknologiaa. Kuvat ja osia siihen saa, ihan kätevästikin, onnistuu tuon remppaaminen ihan kotitalliolosuhteissakin, jos vaan on jotain ennekin askarrellut ja pitää puhtaudesta huolen...

Tietenkin aiempien omistajien taustalla on merkitystä, eli jos on jätetty huoltoja tekemättä eli öljyjä vaihtamatta, niin se on kuin veren nenästä kerjäämistä ja aiheuttaa laatikon ennenaikaista kulumista. Sillä käytöksellä saa laatikon rikottua alle sataan tuhanteenkin..!

Jos vain mahdollista on, niin tule Jyväskylän seudulle koeajamaan tämä yksilö, niin on edes jotain vertailupohjaa asialle..?

Kirjoittaja:  anakonda33 [ 18.10.2009 19:13 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1 TD Aut. SX farm. -99 aj. 185.000 km

Minulta löytyy 2,1 td automaatti. Automaatti toimii hyvin mutta ei vaihda mielestäni kovinkaan pehmeästi. Esim. cx dieselin automaattiloota toimii huomattavasti pehmeämmin. Toki vaihtamisen pehmeyteen vaikuttaa ajotapa esim. pintakaasulla saattaa nykäistä ikävästi.

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 18.10.2009 19:44 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1 TD Aut. SX farm. -99 aj. 185.000 km

Pystyyköhän tuota tomaatin toimintaa säätämään? Esim. W124-mersuissa oli "ruuvi" jolla sai tomaatin teräväksi tai luistavammaksi. Oli miten oli, keppivaihteisto ei tätä kuskia houkuttele koskapa olen helpolle oppinut. :mrgreen:

Kirjoittaja:  jptcool [ 18.10.2009 20:03 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,1 TD Aut. SX farm. -99 aj. 185.000 km

Kickdown vaijeria kiristämällä öljynpaineet lootassa nousee ja vaihto terävöityy. Näin olen antanut itselleni kertoa erään
automaattivelhon suulla.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/