Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Picasson (EW10J4) jakohihnan ja vesipumpun vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=2730 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | röipis [ 17.10.2009 12:35 ] |
Viestin otsikko: | Picasson (EW10J4) jakohihnan ja vesipumpun vaihto |
Kun kerran tuli luvattua niin pitkä tarina, silvuplee: Auto on siis Picasso -03, 2.0 EW10J4 koneella, onneksi vanhempaa tyyppiä "Vehicles up to RPO 9492", jossa moniurahihnan siivapyörä on neljällä pultilla kampiakselin laipassa kiinni. Ostin auton 209tkm mittarissa ja jakohihnan vaihto oli tiedossa. Ostin hihnasarjan ja vesipumpun merkkiliikkeestä 130+100 euron hintaan. Hihnasarja oli Gatesin tekemä, ilmeisesti saman olisi saanut noin satasella tarvikeliikkeistä ja pumpun myöskin halvemmalla, mutta elämä on... Tein homman pihalla syyskuussa vanhemman Haynesin kirjan ohjeilla, 1.8 EW7-moottorille. Kirja ei kovasti rohkaise vesipumpun vaihtoon, vaan kertoo, vapaasti käännettynä: "Vaikka vesipumppu on teoriassa mahdollista vaihtaa moottorin ollessa paikoillaan autossa, moottorin taakse vasempaan päähän on lähes mahdotonta päästä käsiksi. ...tämä operaatio on äärimmäisen vaikea. Tästä syystä suositellaan että moottori/vaihteisto irrotetaan autosta vesipumpun vaihtoa varten." ja "Lue ohje läpi, katso moottoritilaa ja vesipumpun paikkaa. Harkitse onko sinulla tarvittavat työkalut sekä taitoa ja kärsivällisyyttä tehdä homma moottori paikoillaan." Höpöhöpö, helppo homma ![]() Väsäsin ajoitustapit, 2kpl 6/10mm tappia nokka-akseleille, 10 mm hydrauliputkesta 2mm seinämällä ja 6mm tangosta. Sorvaamalla tietysti sais paremmat, mutta noillakin pärjäsi. 8mm poranterä taas käy kampiakselin laipalle. Sitten aloin irrottamaan jakohihnan suojakuoria. Jälkeenpäin totesin, että ylemmän suojakuoren irrotus on oikeastaan hyvä testi sille, että selviääkö lopusta. Sen ja lokasuojan välissä on reilu tuuma tilaa ja hankalimman alimmaisen takaruuvin kohdalle sattuu vielä pari ilmastoinnin putkea ![]() ![]() Jos äskeinen haiskahti itsekehulta, niin kyllä tuli korvillekin. Kolmantena iltana laitoin pumpun paikalleen, mukamas ![]() Jakohihnan asennus olikin aika suoraviivainen homma. Ainoa vaikeus oli saada se vetopuolelta riittävän tiukasti paikalleen. Hihna olisi mennyt helposti hampaan verran löysälle, jolloin olisi pitänyt löysätä kampiakselin keskiöpulttia ja kiristää hihna kampiakselin hammaspyörää kääntämällä. Tuohon en kovasti halunnut ryhtyä, kun se olisi vaatinut vauhtipyörän lukitusta. Uudemmassa moottorissa se on ilmeisesti välttämättömyys, mutta sitten hihnan asennus helpompaa? Kun kiilasin hihnan pikkuräikän varrella päin kampiakselin hammaspyörää, sain sen vedettyä kireänä imupuolen nokka-akselin pyörälle. Ajoitus olikin sitten suoraan kohdillaan, mikä todetaan ajoitustapeilla sen jälkeen, kun konetta on pyöritetty kampiakselista 10 kierrosta, Haynesin mukaan. Uusi moniurahihna oli myös aika tiukka saada paikalleen, ilmeisesti sen verran vanhaa kulunutta paksumpi, että kiristyspyörän löysäysvara ei tuntunut riittävän. Muutaman kerran kävi käsi päässä, kun ihmettelin, että mitä kautta se oikein kierrätetään. Lopulta tuokin meni melkein kokonaan kaikille pyörille. Ohjasin lopuksi oikeille urilleen konetta pyörittämällä ja hihnaa kampeamalla. Eikun kuoret kiinni, se saakelin yläkuorikin, vettä myllyyn ja käyntiin. Lähtihän tuo eikä räjähtänyt ![]() En kehota enkä rohkaise ketään tekemään noita hommia pelkästään tuon jutun varassa. Tarkat ohjeet löytyy Haynesistä, tms. Ne muutamat vinkit: - Auton alle moottorin taakse pitää ehdottomasti päästä. Lämpimissä sisätiloissa, ja auto nosturilla tuo olisi melkeinpä kiva homma. Onneksi syyskuu oli lämmin... - Leikkasin surutta puukolla oikeanpuoleisesta muovilokarista etukulman pois, mikä helpotti vesipumpun näkemistä pyöräkotelosta. - Varustaudu pienillä (5/6mm?) Torx-hylsyillä vesipumpun pinnapulttien (=vaarnaruuvi) irrotukseen. - Osta toinenkin O-rengas vesipumpun tuloputkea varten, jos et ole täydellinen korjaaja... (Neliöprofiilinen kumirengas pumpun ja koneen väliin tuli pumpun mukana, O-rengas ei.) - Tarkista tuo viiste uuden pumpun tulopuolelta ja vertaa vanhaan pumppuun. Hio terävä särmä pois. Asemoi pumppu huolella. - Laita ensin muutama litra vettä jäähdytysjärjestelmään ja tsekkaa vuotaako. Kiristä pumppu lopullisesti vasta sitten. - Jakohihnan asemoinnissa auttaa, kun kiilaa hihnan alapuolelta kampiakselin pyörälle jollakin pehmeallä esineellä. Tämä löytyy uudemmasta Haynesistäkin. - Jos saat jakohihnan ylemmän suojakuoren (kaikilla ruuveilla) irti, niin selviät koko hommasta. ![]() |
Kirjoittaja: | kaselin [ 17.10.2009 15:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasson (EW10J4) jakohihnan ja vesipumpun vaihto |
Miksi et ottanut sisälokaria irti? |
Kirjoittaja: | ealab [ 18.10.2009 08:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasson (EW10J4) jakohihnan ja vesipumpun vaihto |
Remmin asentamista ja säätöä helpottaa, jos saa löysättyä nokka-akseleiden pyöriä ja kun nokka-akselit ovat erikseen lukitut; pyörän alla erillinen keskiökappale, jossa lukitustappi. Hihna pitäisi saada paikoilleen väkivallatta, sormin. Ja kun vetää ja lukitsee kiristinrullan "remmi löysä-asentoon". Jämptiähän silti on, vaikka pyöriä vähän löysääkin saadakseen niitä vähän kallelleen vastaanottamaan hihnaa. Nokka-akseleiden pyörät voivat olla "miten vain", ratkaisevaa on nokka-akseleiden asento kampiakseliin nähden, jonka hihnapyörän asentoa ei saa muuttaa/ muutettua, jos kiila. |
Kirjoittaja: | mtkoskin [ 19.10.2009 22:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasson (EW10J4) jakohihnan ja vesipumpun vai |
röipis kirjoitti: Ruuvi on myös iso (avain ainakin 27mm, kuvasta) ja luultavasti piukasta, kun kiristysohjeeksi annetaan 40Nm + 40 astetta tykö. Hmm ... Ei ehkä pitäis kirjoittaa tällaista, mutta laitan nyt kuitenkin. Jotenkin tuo 40Nm + 40 astetta ei tunnu kovin suurelta. Eism. Volvon TDI:ssä (siis VAG-koneella) tuo ko. värinänvaimentimenpultti kiinnitetään 160Nm + 180 astetta. Siinä saa ihan tosissaan punnertaa. Pultti uusitaan jokaisen avauksen jälkeen. Lienee siis jotain hiukan venyvää sorttia. edit. Jäi mainitsematta on-topic, että hyvät oli ohjeet ja hienosti sait homman tehtyä ja ilmeisesti autokin on taas ajossa uusilla hihnoilla ja muilla romppeilla. Näistä ohjeista on vielä jollekkin tarvitsevalle varmasti hyötyä. |
Kirjoittaja: | röipis [ 20.10.2009 06:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Picasson (EW10J4) jakohihnan ja vesipumpun vaihto |
Totta, ettei 40 Nm ole kovasti, 40 astetta päälle ehkä jo onkin, jos ruuvi on iso ja kaikki on "kovaa". kantakin voi olla pienempi kuin 27mm, kun vertasin 8mm poranterään kuvasta... Varmaan tuo aukeaa ihan siististi, jos laipan/kampiakselin saa lukittua jotakin päin ja on kunnon avain vääntää. Poranterän varassa tuskin olisi auennut. Jakohihnan ohjausrullakin oli aika tiukassa, kun joudun vääntämään pyöräkotelossa 1/2" T-vääntimellä riittävän jatkoakselin puutteessa. Tuossa oli vain joku 8-10mm ruuvi ja 35Nm kiristysohje. Kiitoksia, sinä sentään hokasit jotakin. Paitsi että tuo ei ole ohje vaan tarina. Joo, nyt tuolla uskaltaa ajella ja antaa hanaakin, sitten kun on varma että vaihteisto on lämmennyt eikä ryski vikatilaan. Kolmisen tuhatta on kohta takana. Nopeusmittari tuntui kovin herkältä, kun kokeilin kick-downia moottoritiellä, ja antoi välillä 15... lukemia. Valehtelee mokoma aika lailla ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |