|
Kirjoittaja |
Viesti |
kimmoa
|
Viestin otsikko: C5 V6-käyntihäiriötä. Lähetetty: 06.05.2018 22:10 |
Viestit: 169
|
Laitampa tällekin foorumille.
Ostettiin C5 V6 -03. Auto toimi hienosti kaikki lyhyet ajot mutta eka pitkä reissu tampereelta tänne (330km) teki sen että puolivälissä moottori alkoi rötäämään ja vikavalot syttyi.
Vikakoodin luku paljasti seuraavia vikoja: P0480, P1358, P1359, P0420, P0300, P0301, P0302, P0303. Sitten koodien nollaus, uudelleen käyntiin, jolloin rytkyttää/käy viidellä ja vikakoodiksi ilmenee vain P0301. Herjaa ykkössylinterin puolaa.
Voiko tuohon diagnoosiin luottaa? Tarkoittaako ykkössylinteri tosiaankin ykkössylinteriä joka ilmeisesti tässä on etummaisen lohkon vaihteiston puoleinen? Vai ilmoittaako tuo sylinterijärjestyksen jotenkin muuten?
Pitääkö paikkansa, että ecu osaa katkaista bensansyötön pimeältä pytyltä? Vai joutuuko tässä vielä katalysaattorikauppaankin?
Irroitin puolan ykkös- ja kakkossylinteristä. Mittaamalla ensiöpuolta niistä ei juuri eroa huomaa, olisikohan ykkösen (ehdotetun pimeän) ensiössä vähän pienempi resistanssi. Noin pienen mittaaminen on ongelmallista kun mittari näyttää johdot oikosessakin kahta ohmia. Mikä sitten lie tarkkuus... Toisiosta ei taas kummastakaan löydy johtavuutta edes 200M alueella. Onko noissa jotain, joka estää mittauksen vai mikä siinä on? Tuskin toisioresistanssi oikeasti olisi yli 200Mohmia. Vai voiko olla niin huono säkä että kaksi puolaa olisi pimeänä?
Miksihän ajon jälkeisessä mittauksessa oli kolmen pytyn käyntihäiriöitä, mutta nollauksen jälkeen vain yhden?
Entä miten ecu voi huomata katalysaattorivian muutama sekunti kylmäkäynnistyksestä? Eihän mikään lambda-anturi osaa mitata noin kylmänä seosta eikä mikään katalysaattori toimi noin kylmänä. Catalytic converter fault tulee kuitenkin näyttöön.
Ainakin yhtenä aamuna kylmästä startatessa kävi hetken viidellä. Tukeeko tämä puolavikaa? Tointui siitä kyllä muutaman sekunnin päästä eikä tullut vikailmoituksia.
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: C5 V6-käyntihäiriötä. Lähetetty: 06.05.2018 23:32 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
kimmoa kirjoitti: Laitampa tällekin foorumille.
Ostettiin C5 V6 -03. Auto toimi hienosti kaikki lyhyet ajot mutta eka pitkä reissu tampereelta tänne (330km) teki sen että puolivälissä moottori alkoi rötäämään ja vikavalot syttyi.
Vikakoodin luku paljasti seuraavia vikoja: P0480, P1358, P1359, P0420, P0300, P0301, P0302, P0303. Sitten koodien nollaus, uudelleen käyntiin, jolloin rytkyttää/käy viidellä ja vikakoodiksi ilmenee vain P0301. Herjaa ykkössylinterin puolaa.
Voiko tuohon diagnoosiin luottaa? Tarkoittaako ykkössylinteri tosiaankin ykkössylinteriä joka ilmeisesti tässä on etummaisen lohkon vaihteiston puoleinen? Vai ilmoittaako tuo sylinterijärjestyksen jotenkin muuten?
Pitääkö paikkansa, että ecu osaa katkaista bensansyötön pimeältä pytyltä? Vai joutuuko tässä vielä katalysaattorikauppaankin?
Irroitin puolan ykkös- ja kakkossylinteristä. Mittaamalla ensiöpuolta niistä ei juuri eroa huomaa, olisikohan ykkösen (ehdotetun pimeän) ensiössä vähän pienempi resistanssi. Noin pienen mittaaminen on ongelmallista kun mittari näyttää johdot oikosessakin kahta ohmia. Mikä sitten lie tarkkuus... Toisiosta ei taas kummastakaan löydy johtavuutta edes 200M alueella. Onko noissa jotain, joka estää mittauksen vai mikä siinä on? Tuskin toisioresistanssi oikeasti olisi yli 200Mohmia. Vai voiko olla niin huono säkä että kaksi puolaa olisi pimeänä?
Miksihän ajon jälkeisessä mittauksessa oli kolmen pytyn käyntihäiriöitä, mutta nollauksen jälkeen vain yhden?
Entä miten ecu voi huomata katalysaattorivian muutama sekunti kylmäkäynnistyksestä? Eihän mikään lambda-anturi osaa mitata noin kylmänä seosta eikä mikään katalysaattori toimi noin kylmänä. Catalytic converter fault tulee kuitenkin näyttöön.
Ainakin yhtenä aamuna kylmästä startatessa kävi hetken viidellä. Tukeeko tämä puolavikaa? Tointui siitä kyllä muutaman sekunnin päästä eikä tullut vikailmoituksia. Noiden puolien mittaaminen aika turhaa,se toisiokäämin lanka on niin ohut,että vastusmittarilla ei pysty sitä luotettavasti mittaamaan. Sitäpaitsi monesti puolaviat kun ovat korkeajännitepuolella,niin läpilyönnit lankakierrokselta toisella mahdoton mitata. Kannattaa vaihtaa uudet puolat aika nopeasti,koska vajailla pytyillä ajaminen noilla V6:silla tulee kalliiksi,etukattien vaihto erittäin epämiellyttävä ja kallis toimenpide.. Päästöihin nuo etukatit ei juurikaan vaikuta,esim. katsastuksessa alittuu rajat helposti tuolla pääkatillakin,mutta sytyttelee vikavaloja koska takalambda tarkkailee etukattien puhdistusastetta.
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 V6-käyntihäiriötä. Lähetetty: 07.05.2018 07:51 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jos mittajohtojen vastus luokkaa pari Ohmia, niin: Putsaa mittarista holkit ja mittajohtojen banaanit. Vaikka jarrukleanerilla, pumpulipuikoin. Jos homma ok, mittarin pitäisi näyttää liki nollaa, tai nollaa. Tai uudet mittajohdot. Yleensä puolan toisiossa olisi muutama kilo vastusta. Paitsi jos toisiolanka poikki, silti voi kipinä hypätä käämin sisällä... Mutta se olisi pois puolan ulkopuolelta. Onhan akun- ja maadoitusliitosten kontaktit ok, häviöttömiä? Ne voi tutkia yleismittarilla. Tästä mittaamisesta ollut juttuja.
|
|
|
|
 |
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: C5 V6-käyntihäiriötä. Lähetetty: 07.05.2018 09:07 |
Viestit: 169
|
Otin vielä kolmannenkin puolan irti eikä siitäkään saa toisiosta mitään mittaustulosta edes 200M alueella. Onko puolan toisiomaa varmasti se holkki, millä puola kiinnittyy kanteen? Maalaisjärjellä ajateltuna maadoituspisteen pitäisi olla siinä sillä mitään muutakaan metallista ei näy. Vai onko joku mitä en huomaa? Tuskin nyt kolme puolaa olisi yhtäaikaa hajonnut.
Jos yleimittari näyttää tyhjillä johdoilla vaihdellen 0.4-0.7 ohmia ja puolan ensiötä mitaten 0.8-1.0 ohmia niin tällaisista tuloksista on hankala löytää selvyyttä rikkinäisen ja ehjän välille, jos vaikka olisi oikosulku. Ja tuollainen tuo mittari on ollut uudesta lähtien, mitattu on lisäksi vielä kahdella mittarilla, toisellakin sama tulos. Ei ole noin helposta tämä kiinni että liittimiä putsaamalla saisi järkeä tuloksiin.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: C5 V6-käyntihäiriötä. Lähetetty: 07.05.2018 09:43 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
kimmoa kirjoitti: Otin vielä kolmannenkin puolan irti eikä siitäkään saa toisiosta mitään mittaustulosta edes 200M alueella. Onko puolan toisiomaa varmasti se holkki, millä puola kiinnittyy kanteen? Maalaisjärjellä ajateltuna maadoituspisteen pitäisi olla siinä sillä mitään muutakaan metallista ei näy. Ei ole maata vasten, vaan syöttöä. Käämi on siis syötön plussapiuhan päässä kiinni, toinen pää tulpalle. Puolalle ei maata kytketä mitenkään, jos ensiökäämin maata vasten ohjaus jätetään ajatuksista...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 V6-käyntihäiriötä. Lähetetty: 07.05.2018 11:57 |
Viestit: 5124
|
Yritin mittailla joskus tuollaista varmasti viallista ja vertailla ehjiin (viallinen pätki ennen vaihtoa, vaihdon jälkeen ei, en muista paraniko heti vai vasta vikakoodien nollauksen jälkeen, mutta vikakoodi piti ainakin nollata erikseen vaihdon jälkeen).
Millään pienjännite/-taajuus mittauksilla ei vikaa huomannut yleismittarilla ja mielestäni mittasin ihan riittävästi. (purin myös sen liitin"holkin". Se on pienillä kynsillä kiinni ja niiden taivutukselle on aukotkin, mutta koneen lämpö haurastuttaa muovin sen verran että yhtä hyvin sitä voi napauttaa vararalla ja se irtoaa kynnenpalasten lentäessä ympäriinsä) Eli se yläpää Valeon mötikässä on irtoava, paksumpi osa on putkimainen, se jossa on sivulla kiinnityskohta kanteen ja se metallinen holkkikin kiinnitysreiässä. En muista kytkentää, mutta holkkiin ei tosiaan mene mitään johtoa eikä tuolta altakaan sen kummempiä mittauksia saa tehtyä (yhden diodin sieltä tosin löytää) mutta näkee sieltä liittimet ja hahloliittimet johdoille. En tosin yhtään muista mitä tuo toisiokäämin resistanssi oli ja saiko sen mitattua (osassa ei saa, on pieni sisäinen "ilmarako"/kondensaattori). Mielikuva on ettei noita saanut avattunakaan mitattua toisiokäämin osalta, mutta aikaa on jo paljon. Kokeilin myöhemmin myös puhdistaa hahloliittimet ja muutenkin ja laittaa koneeseen kiinn -> samantien vikamoodiin.
Ilmeisesti tehtaan lukijalla pääseen katsomaan suoraan käämin latausaikoja tms. ECUn kautta (kertoo paljonko energiaa käämiin saadaan talletettua), jolloin vialliset erottuu (vielä) ehjistä.
Nyt tuli myös hämärä mielikuva että yhden purin vielä perusteellisemmin, eli käämin päältä sai metalliputken ujutettua pois sekä tulpan pään kumit/jouset ja jotain muitakin palasia sieltä löytyi, en muista siltikään saiko sieltäkään käämiä mitattua Vai olisikohan tämä ollut moottoripyörän samanoloinen COP puola...
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5 V6-käyntihäiriötä. Lähetetty: 07.05.2018 12:26 |
Viestit: 708
|
olli__o kirjoitti: Ilmeisesti tehtaan lukijalla pääseen katsomaan suoraan käämin latausaikoja tms. ECUn kautta (kertoo paljonko energiaa käämiin saadaan talletettua), jolloin vialliset erottuu (vielä) ehjistä. Autocom/delphillä pääsee myös katsomaan latausaikoja ja se myös piirtää helppolukuista käyrää.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: C5 V6-käyntihäiriötä. Lähetetty: 07.05.2018 20:52 |
Viestit: 169
|
Tämä nyt näytti korjaantuvan samalla tavalla kun aikanaan Belkun kytkin, joka tokeni sillä että osti uuden levyn hyllyyn. Samoin kahden puolan osto poisti vian. No, ehkä oli joku kontaktivika sillä kun etulohkon puolat käytti pois ja laittoi takaisin, auto alkoi toimia. Vaihdoin kyllä tulpan mykkään sylinteriin mutta siinäkin kävi niin, että tulppa oli irti myös kakkospytystä. En ole ollenkaan varma, menikö kakkospyttyyn sen alkuperäinen tulppa vaiko mykästä pytystä otettu. Hyvin tuntui kuitenkin toimivan vaikka ajettiin kuumaksikin. Nyt on kuitenkin pari puolaa hanskalokerossa että vaikka matkalla vaihtaa.  Samoin muut viat hävisivät nollattaessa eivätkä ilmenneet enää uudelleen. Sen tuosta huomasin että näppituntumalla kontakti puolan toisiokäämin ja tulpan päässä olevan nystyn välillä ei ole mitenkään kirkossa kuulutettu. Puola jää niin ylös että tuntui, ettei siellä puolan uumenissa oleva jousi juurikaan painu kasaan. Voisiko tämä tehdä jotain? Kipinähän kyllä hyppää lyhyen katkoksen yli.
|
|
|
|
 |
|
|