Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia HDI savuttaa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=27314
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  xanpoke [ 04.04.2018 09:33 ]
Viestin otsikko:  Xantia HDI savuttaa

Käy pintakaasulla ajaessa ok. mutta kun painaa kaasua lykkää mustaa savua ja tuntuu
että moottori tikahtuu. Vaihdettu polttoainsuodatin, ilmansuodatin kunnossa. Voiko olla vika suuttimessa
ja miten testataan? Autolla ajettu rapiat 350tkm.

Kirjoittaja:  Jankos [ 04.04.2018 09:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Ahtoputki irti jostakin.

Kirjoittaja:  xanpoke [ 04.04.2018 09:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Kiitos vinkistä, tutkitaan asia.

Kirjoittaja:  svc [ 04.04.2018 12:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Jossain vanhassa Xantian huoltotiedotteessa oli muistaakseni maininta, että ahtimelta välijäähdyttimelle moottorin ali kulkeva muovinen putki saattaa haljeta, jolloin paine pääsee karkaamaan.

Kirjoittaja:  Jeth [ 04.04.2018 17:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

EGR:n ohjausventtiililtä vois koittaa ottaa ohjausletkun irti ja tulpata, tällä yks berlingo lakkas savuttamasta. Toki paras olisi ohjelmallinen poisto, mutta pääsee ainakin diagnoosin tekemään.

Kirjoittaja:  xanpoke [ 23.04.2018 18:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Ei ole vika selvinnyt, en tosin ole ehtinyt perehtyä asiaan kunnolla. Eilen tuli moottorin vikavalo mittariston vasempaan ylänurkkaan ja
enää käy pintakaasulla.

Kirjoittaja:  ealab [ 25.04.2018 07:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Olin juuri jostain lukevinani, että imusarja(onko siinä antureita?) voisi olla likainen, sisäpuolelta.... Johtuen jostain takaisinkierrätyksestä?

Kirjoittaja:  xanpoke [ 26.04.2018 10:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Homma alkaa selvitä. Vika on joko hiukkasloukussa (tukossa) tai turbossa, Vapun jälkeen tutkitaan tarkemmin. Kiitos Betaromeolle.

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.04.2018 10:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

xanpoke kirjoitti:
Homma alkaa selvitä. Vika on joko hiukkasloukussa (tukossa) tai turbossa, Vapun jälkeen tutkitaan tarkemmin. Kiitos Betaromeolle.

Ei kai Xantioissa ole hiukkassuodatinta (-loukku)? Seuraajassa C5:ssä kyllä, mutta eikös ollut niissäkin alkupäässä vain joissain 2.2 dieseleissä?

Kirjoittaja:  betaromeo [ 26.04.2018 11:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

olli__o kirjoitti:
xanpoke kirjoitti:
Homma alkaa selvitä. Vika on joko hiukkasloukussa (tukossa) tai turbossa, Vapun jälkeen tutkitaan tarkemmin. Kiitos Betaromeolle.

Ei kai Xantioissa ole hiukkassuodatinta (-loukku)? Seuraajassa C5:ssä kyllä, mutta eikös ollut niissäkin alkupäässä vain joissain 2.2 dieseleissä?


Hiukkassuodatin ei varmaa tietoa, mutta sitä muistuttava pömpeli kuitenkin putkistossa? Joku kuitenkin kovin ahdistaa hengitystä, kun turbon max paineet 0.4 bar, joko ei tule putkesta ulos, tai turbo valmis?
Sitten ei kannata aivan tuudittautua siihen, ettei olisi loukkua, jos vaikka olisi Saksasta tuotu, joita kuitenkin esim. C5:n kohdalla aika monta, kun siellä on niitä jälki-asennettu ja saatu veroetua alentuneista päästöistä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 26.04.2018 11:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

se möykky on katalysaattori. Ei ole hiukkasloukkua Xantiassa.

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 26.04.2018 12:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Tuon mahdollisen ahdistuksen saa myös analysoitua jos logitaa ahtopaineet(MAP) ja ilmamassat(MAF).
Jos ahtopaineeet on on 0.4bar luokkaa(1.4bar abs) niin ilmamäärät pitäisi huidella xantian kokoisessa myllyssä siellä 670-690 paikeilla. Jos MAF anturi on kunnossa.

Jos pakopuoli on jollain tapaa tukkeessa niin ilmamäärät ei nouse noille tasoille.
Jos ahdinta ohjataan väärin niin ilmamäärä korreloi hyvästikkin tuota ahtopainetta.

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.04.2018 14:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

dbwarrior kirjoitti:
Tuon mahdollisen ahdistuksen saa myös analysoitua jos logitaa ahtopaineet(MAP) ja ilmamassat(MAF).
Jos ahtopaineeet on on 0.4bar luokkaa(1.4bar abs) niin ilmamäärät pitäisi huidella xantian kokoisessa myllyssä siellä 670-690 paikeilla. Jos MAF anturi on kunnossa.

Jos pakopuoli on jollain tapaa tukkeessa niin ilmamäärät ei nouse noille tasoille.
Jos ahdinta ohjataan väärin niin ilmamäärä korreloi hyvästikkin tuota ahtopainetta.

Ei mitään tietoa tuon koneen antureista, mutta jos joku ahtopuolen letku/putki tms. vuotaa paineita pois, niin onko ilmamäärämittarin lukemat silloin paljon suurempia?

Maalaisjärjellä luulisi ettei tuon pitäisi kauheasti savuttaa vaikka tukkisi suurelta osin pakoputken perunalla -> jos kerran moottoriin imettyä ilmamäärää mitataan (ja ahtopainettakin?)? Mutta toisaalta kyllä usein savuttaa jos ilmansuodatinkin tukossa - ehkei sitten ole ilmamäärämittaria?

Kirjoittaja:  betaromeo [ 26.04.2018 14:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Tässä on nyt tovi aikaa tarinoida kahvin ja berliininmunkin kera! :)

Alipaine vuotoja ei tunnu olevan ja koitettu harhauttaa turboa ottamalla letkuja ja ohjain solenoideja pois käytöstä. Perunaa ei ole kokeiltu pakoputkeen, varmasti estää savutusta,mutta kuinka silloin saadaan turbo pyörimään riittävän rivakasti, jos kaasut ei pääse ulos?
Ehkä siellä on se katti, tai jopa telkkä tehnyt pesän, tai mitä vaan, joka estää pakokaasujen poiston riittävällä määrällä?
Kunhan "xanpoke" tuo auton vapun jälkeen tontille, niin tulkaa ihmeessä tekemään diagnooseja, se joka osasi tehdä lähimmäksi osuneen vikadiagnoosin tulee hämmästymään suosionosoituksista ja kahvin ja pullan määrästä. En näistä mitään ymmärrä, mutta turbo, tai tukos pakopuolella on oma veikkaus! ;)

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 26.04.2018 14:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Xantian HDI hukkistahan ohjataan muistaakseni niin, että alipaineella pidetään hukkista kiinni.
Jos oireet on savutusta niin etenisin seuraavasti:
1. Tarkistetaan että hukkiksen tanko liikkuu, kun alipainekellolle tuodaan alipainetta.
-> jos tanko ei liiku on vika jumittavassa hukkisessa tai vuotavassa alipainekellossa.
2. Tuotetaan kellolle maksimi alipaine ohittamalla solenoidi ja käydään koikalla
-> jos löytyy ahtoja ja vetoja on ongelma alipaine ohjauksen puolella.

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 26.04.2018 14:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

olli__o kirjoitti:
dbwarrior kirjoitti:
Tuon mahdollisen ahdistuksen saa myös analysoitua jos logitaa ahtopaineet(MAP) ja ilmamassat(MAF).
Jos ahtopaineeet on on 0.4bar luokkaa(1.4bar abs) niin ilmamäärät pitäisi huidella xantian kokoisessa myllyssä siellä 670-690 paikeilla. Jos MAF anturi on kunnossa.

Jos pakopuoli on jollain tapaa tukkeessa niin ilmamäärät ei nouse noille tasoille.
Jos ahdinta ohjataan väärin niin ilmamäärä korreloi hyvästikkin tuota ahtopainetta.

Ei mitään tietoa tuon koneen antureista, mutta jos joku ahtopuolen letku/putki tms. vuotaa paineita pois, niin onko ilmamäärämittarin lukemat silloin paljon suurempia?

Maalaisjärjellä luulisi ettei tuon pitäisi kauheasti savuttaa vaikka tukkisi suurelta osin pakoputken perunalla -> jos kerran moottoriin imettyä ilmamäärää mitataan (ja ahtopainettakin?)?


Juurikin noin. Tulee todella komeita ilmamäärä lukuja jos putket halki :)
Mutta noissa tilanteissa alkaa jo kuulua uloskin sitten selkeet vuoto sävelet....

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.04.2018 15:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Ilmeisesti Xantia savuttaa, jos ahtopaineet jää alas, tuolla vaikka tapaus jossa vika sähköjohdossa ECUlta säätimen ohjaukselle:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=14190.0

Kirjoittaja:  betaromeo [ 26.04.2018 16:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

dbwarrior kirjoitti:
Xantian HDI hukkistahan ohjataan muistaakseni niin, että alipaineella pidetään hukkista kiinni.
Jos oireet on savutusta niin etenisin seuraavasti:
1. Tarkistetaan että hukkiksen tanko liikkuu, kun alipainekellolle tuodaan alipainetta.
-> jos tanko ei liiku on vika jumittavassa hukkisessa tai vuotavassa alipainekellossa.
2. Tuotetaan kellolle maksimi alipaine ohittamalla solenoidi ja käydään koikalla
-> jos löytyy ahtoja ja vetoja on ongelma alipaine ohjauksen puolella.


Tämä on jo tehty ensimmäiseksi!

-tanko liikkuu, kun kellolle tuodaan alipainetta
-solkku ohitettu ja käyty "koikalla", savuttaa edelleen ja ahdot pysyvät 0.4 bar

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 26.04.2018 17:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Noissa solenoidin ohitus testeissä varmaan tarkistitte että sitä alipainetta on niin paljon että hukkis menee kiinni -> tanko liikkuu ääri asentoon ?

Kirjoittaja:  betaromeo [ 26.04.2018 20:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Mielenkiintoista, ketään ei ole aihe kolmeen viikkoon kiinnostanut, mutta nyt kun ollaan hiukan jo päästy asiassa pidemmälle ja saatu jotain selville, niin diagnoosit tuntuvatkin olevan vääriä? Lupaan kuitenkin kertoa rehellisesti, mikä sitä riivasi, ja tarjous on edelleen voimassa, että paikan päälle saa tulla vapaasti neuvomaan ja kertomaan missä vika piileksii! :)

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.04.2018 22:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Niinhän se on aina on etädiagnoosissa: potilaasta saa pikkuhiljaa lisätietoa ja diagnoosi etenee. Mutta on myös ihan asiallista yrittää varmistua onko diagnoosi ja restit tehty oikeilla metodeilla ja mikä on diagnoosin tekijän tapa/kokemus toimia, mistäs kenestäkään netin yli näkee tai saa tietoja joita ei kerrota.

Mutta joskus lähilääkärikin hyppää vääriin johtopäätöksiin tai tekee testin joka ei testaa oikeaa asiaa (Ihan kokeneesta isolla yksityislääkäriasemalla työskentelevästä (ja yliopistollisessa keskussaairallassakin samalla) lääkäristäkin on tuollainen kokemus lähipiiristä ja vakava sairaus, muutaman sekunnin googletus tai lääkärikirjan lukeminen olisi tuottanut tuloksen: ...näytteellä ei voi sulkea pois...)

Tai tulee mielee klassinen etä IT-tuki tilanne:
-tarkista että johto on seinässä
-no totta kai sen tein ihan ekana

-tarkista että toinen pää on kunnolla koneessa kiinni
-No kukas perhana se on irroittanut

:) Mutta vielä vaikeammaksi, ellei lähes mahdottomaksi tuon simppelin töpselitilanteen saa jos on useampia toisiinsa liitymättömiä vikoja, jotka kaikki vaikuttaa samaan asiaan: Palanut sulake, viallinen jatkojohto ja viallinen tietokoneen johto sarjassa.

Autossakin usein oletetaan että yksi vika tulee kerrallaan -niin tietysti onneksi usein tuleekin.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 27.04.2018 04:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Yllä oleva lääkäri vertaus sopii tähän tapaukseen paremmin, kuin hyvin! :)
On hoitava lääkäri, joka tekee diagnoosin ja sitten on vakuutusyhtiön lääkäri, joka potilasta näkemättä, tai tapaamatta sanoo vaivan olleen jo aikaisemmin, tai se ei voi ainakaan johtua siitä. Vakuutusyhtiön lääkärille tarjotaan mahdollisuutta tutkia potilas, mutta se on selvää ajan hukkaa, koska hänen diagnoosi on oikea, kun se on luettu netistä ja oireet ovat hieman saman kaltaiset?

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 27.04.2018 06:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Nyt kun on alettu tarkistamaan noita tehtyjä vikaa pois sulkeva toimenpiteitä :) , niin millä menetelmällä pois suljitte tuon EGR kierron ?

Kirjoittaja:  betaromeo [ 27.04.2018 06:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

dbwarrior kirjoitti:
Nyt kun on alettu tarkistamaan noita tehtyjä vikaa pois sulkeva toimenpiteitä :) , niin millä menetelmällä pois suljitte tuon EGR kierron ?


Ei toistaiseksi mitenkään, kun autoa tullut tarkasteltua ainoastaan pihalla noin 20 min. Vikahan voi myös olla siellä ja päästää paineet ennen turboa takaisin kiertoon.
Luulen tietäväni keinon senkin eliminoimiseen, mutta kuinka tekisit sen itse? :)

Ymmärrän vannoutuneiden Citroen miesten olevan vaikea ymmärtää, että turbo olisi jo tiensä päässä 350tkm jälkeen, kun parhaimmilla täälläkin ajettu 500tkm tekemättä yhtään mitään, jollei ole ollut BMW:n moottorilla! ;)

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 27.04.2018 08:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia HDI savuttaa

Varmaan alkuun kokeilisin helpoimman eli nyppäisin alipaine letkun irti egr:ltä ja tökkäisin jonkun pultin siihen alipianeletkuun tulpaksi.
Sitten kun tuo ei auta niin sitten tekisin mekaanisen tulppauksen egr kiertoon. Siihen on monia tapoja mutta yksi on päästää se metallinen haitari putki irti ja ujuttaa sinne laippa liitoksen väliin limsa tölkin pohjasta leikattu kaareva ympyrä pelti.

Tuohon ahdin vikaan en oikein usko, sillä ahtimet menee näissä yleensä sitten laakereistaan väljäksi ja sitten alkaa kyllä tulla muun tyypistä oiretta.
Ainut ahtimeen liittyvä vika voisi olla reilusti valskaava hukkis jonka analysoitniin logien kautta jo vinkkiä annoinkin.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/