Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 11.05.2013 07:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Lupauduin hulluuksissani korjaamaan kaverin Saxon 1997 takajarrujen säädön ja käsijarrujen säädön. Katsastuksessa hylsy, kun käsijarrun pitovoima liian heikko ja takajarrujen keskinäinen ero liian suuri. Kaverille selvisi varaosia kysellessä, että siinähän on ilmeisesti rumpujarrut. Minä en ole koko Saxoa vielä oikeastaan edes nähnyt. Kokemusta ei ole kuin 10+ vuoden takaa Saab 96:n rumpujarruhommista.

Palikkakysymys: Miten homma hoidetaan? Herkistely? Säätö? Varaosina on hankittu uudet jarrukengät, kun vanhojen kunnosta ei ole tietoa ja ovat ainakin 5v vanhat, todennäköisesti vanhemmatkin. Jarrunestettäkin on riittävästi. Pihaoloissa taivasalla tapahtuva urakka toivottavasti hyvässä keväisessä säässä.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 11.05.2013 17:16 

Viestit: 133
Rumpujarrut siellä on, mutta tuskin tarvitsee kenkiä uusia. Jarrut eivät paljon toimi eivätkä siten kengät kulu. Peruspuhdistus ja herkistely kilkkeille. Käsijarrunvaijereiden ruosteisuus ehkä jumittaa, kuoret puhki. Jarrusylinterit jumissa, herkistelyt niille, tai uusinta. Ja se automaattisäädön hammastuksen pitävyys tarkistettava. Rummun pinnalle ja kengille lievää hiontaa.
Mikäli kyseisessä mallissa on se ulkopuolinen jarrupaineensäädin, pitää sen toiminta myös herkistellä ees-taas nykimällä ja voitelemalla. Säätökin siinä jousessa pitäisi olla kohdallaan.
Ja se ilmaus sitten. Se tuntuu olevan näissä jarruissa kinkkinen juttu, mutta kaikki on aikanaan ilmattu.

Kannattaa urakoida kerralla kaikki kuntoon tai uusintaurakka tulee seuraavassa katsastuksessa taas.
Hiekkasäkki takakontissa tai muu takakuorma ennen kontrollia saattaa auttaa jarruja toimintaan. Yksin ajellen takapään jarrut eivät normaalisti juuri heilahtele, jolloin pääsevät jumittumaan. Käsijarrua kannattaa opetella vetelemään tavantakaa. Se tapa pitää siinä eloa yllä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 11.05.2013 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Saxon jarruja en ole nähnyt, mutta eiköhän ne ole samanlaiset kuin ZX:n. Siellä on automaattisäätö, joka toimii kun käsijarruvivut pääsevät palautumaan 0-asentoon. Älä siis kiristä vaijeria liikaa, ainoastaan löysät pois vaijerista. Rummun saa pois helpoimmin, kun pyöränpultin reiästä painaa meisselillä käsijarruvivun kengän taakse (noin klo 5 kohdalla). Pyörän keskimutteri pitää avata, pyöränlaakeri on rummussa kiinni.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 12.05.2013 00:11 

Viestit: 126
Paikkakunta: Pirkanmaa
Tänään askartelin pihalla Clion rumpujarrut katsastuskuntoon. Tässä vielä vinkki rummun irroitukseen, kopioitu Rellu-palstalta.


Liitteet:
rumpuirti.JPG
rumpuirti.JPG [ 89.04 KiB | Katsottu 24225 kertaa ]

C5 2.0 Hdi Tourer-08 AT
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 12.05.2013 07:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Rumpu irtosi kätevästi, kun sattui olemaan oikeankokoinen rummun ympärille ulottuva ulosvetäjä.

Mutta voi voi, olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai onko kenkiä kiinni pitävät "rautalaula"-jousi-alumiinilevyhässäkässä joku niksi irrottaa/kiinnittä helposti, jota minä en keksinyt? Aika mahdoton systeemi yksin asennella. Säätyykö kenkien etäisyys alaosan ruuveilla ulkopuolelta? Nyt homma on purettu ja osien toiminta alkaa hahmottua. Käsijarruvaijerissa on tosiaan hienohampainen säätöhässäkkä, joka senkin toiminta vaatii sisäistystä. Katsastus pomppasi tod. näk. siihen, että sylinteri oli tihkunut jarrunestettä kengille ja rumpuun, ja pito oli heikko. Täytyy jatkaa huomenissa.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 12.05.2013 13:18 

Viestit: 133
Ohessa kuvaa v2003 Saxon jarruista. Nuo kengän lautas-jousi-tappi -kiinnikkeet lähtee pihdeillä tai paremmin lukkopihdeillä painaen ja pyöräyttäen. Tappia pitää painaa vastaan toisella kädellä tms. Irtoaa helposti, takaisinlaitto vähän työläämpää yksin tehden.
Käsijarruvaijerin kulkureitin kyljessä on se automaattisäädön hammastus, jota olisi hyvä löysätä pyöräpultin reijästä ennen rummun ulosvetoa. Ennen oli reikä jarrukilvessä, mistä pääsi kenkien takaa tyrkkäämään säätimen löysälle. Eipä ole enää valmistajalla aikaa apureikiä porailla!
Kengät sopivalle esisäädölle ennen rummun kiinnitystä ja automaattisäätö, kunnossa olevat hammastukset, hoitaa loppusäädön jarrujen poljennalla.


Liitteet:
Saxo takajarru 035.jpg
Saxo takajarru 035.jpg [ 63.54 KiB | Katsottu 24175 kertaa ]
Saxo takajarru 016.jpg
Saxo takajarru 016.jpg [ 86.16 KiB | Katsottu 24175 kertaa ]
Saxo takajarru 007.jpg
Saxo takajarru 007.jpg [ 73.17 KiB | Katsottu 24175 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 17.05.2013 13:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Melkoiseksi painajaiseksi tämä Saxon-perkele on kehittynyt. Jarrut osaan purkaa ja koota unissani, siinä ei pitäisi olla vikaa. Vaan mikä on, kun

a) käsijarru pitää todella hyvin ja tasapainoisesti molemmilta puolilta,
b) vasen puoli, joka oli parempi, lopetti kenkien vaihtamisen jälkeen pitämisen lähes kokonaan käyttöjarrulla. On ilmattu sen tuhanteen kertaan. Kun ei auttanut, ostin uuden sylinterin ja vaihdoin sen, kun ajattelin, että nyt ainakin osat liikkuvat. On ilmattu taas perusteellisesti.

Oikealla puolella sylinteri olikin vuotanut, eikä siellä puolella ollut mitään ongelmaa kun vaihdoin uudet kengät ja sylinterin, ilmasin paljon kevyemmin (eli mielestäni ns. normaalisti), toisin kuin vasemman, mistä olen lypsänyt varmaan desejä läpi nestettä.

Mikä siis voi vielä aiheuttaa sen, että vasen takajarru ei vaan pidä kunnolla? Onko yläkautta voinut päästä ilmaa putkeen, kun alunpitäen nestepinnan varoitusvalo vilkkui ja sen saaminen pois systeemistä, jos näin on?



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 17.05.2013 14:10 

Viestit: 330
onko siellä jakotukki/paineenalennin takajarruille? Jos on voi olla vika. Itsellä oli -94 golf, josta oli paskana paineenalennin/jakotukki ja sitä vikaa etsi moni asentaja tuloksetta. Paikalliselta VW-korjaamolta oli 2kpl 10v aikana ostettu ko. varaosaa joten todella harvinainen vika, joka kumuloitui mulle toinen :( Tarkasta se paineenalennin/jakotukki jos löytyy missä jakautuu pyörille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 17.05.2013 14:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Missäpäin sellainen sijaitsee ja onko täällä tietämystä, pitäisikö sellainen olla? Moottoritilassa vai jossain keskellä? Saxo on minulle täysin vieras tekniikaltaan (ja saa jäädäkin kun tuosta riesasta eroon pääsen!)



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 17.05.2013 14:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Foorumilla oli hetki sitten vastaavanlainen tapaus. Asia korjaantui jarruletkun vaihtamisella.
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,19715.0.html


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 17.05.2013 21:55 

Viestit: 330
golfissa se oli taka-akselin päällä keskellä. Seuraa jarruputkia meneekö ne suoraan eteen konehuoneeseen vai jonnekin muualle, jos jakotukki on yhdistämässä takaputkia niin löytyy varmaan noin alle metrin päästä takajarrusylinteristä taka-akselin keskiosan tienoilta. Tuossa joku toinen kommentoi jo jarruletkun vaihdon auttaneen. Sekin voi olla tukossa, jos kumia irronnut tai jostain syystä turvonnut vanha letku sisäänpäin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 18.05.2013 16:19 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Oletko huomioinnut että Saxoon myydään taakse jarrusylintereitä sekä sisäisellä paineensäädöllä että ilman riippuen vuosi, ym mallista. Karselin tätä Motonetin listasta. Mulla on vaan kokemusta ZX jarruista kolmen koslan osalta ja niissä kaikissä on takajarrun sylinterin sisällä paineensäätö vai mikä rajoitin lieneekään. Kun kerroit että jarruvoima alkaa muuttua epätasapainoon jarruvoimaa lisätessä niin epäilisin tämmöistä. Varaosia ostaessa vastuu on ostajalla, myyjä voi myydä mitä hyvänsä kunhan kauppa käy


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 21.05.2013 19:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Mielestäni ostin oikean, kun Motonet tarjoaa vaihtoehtoa ei-ABS ja nelipulttivanne, jossa ei ole erikseen enää valintaa (minulle täysin tuntemattomasta) paineensäätimellisestä tai sitä ilman olevasta. Lisäksi kun tämä sama ongelma oli vanhalla sylinterillä ja ilmeni ikään kuin siinä, kun vaihdoin jarrukengät. Samalla ilmasin sylinterin, joka nyt on siis vaihdettu tähän uuteen, kun vanhalla ei pitoa tullut. Voiko tämä olla sittenkin joku älyttömän paha ilmaongelma jossain kohdassa jarruputkea välillä pääsylinteri-vas. takajarru. Miten olisi mahdollista varmistaa, että ilman kertakaikkiaan poistuvat? Kai ilmaus sentään on normaali, eli hanttimies painaa jarrua samalla kun avaan ilmaruuvia, päästän nestettä ja mahdollista ilmaa, suljen ruuvin ja hanttimies nostaa polkimen ja painaa uudestaan jne.

Perskeleen kiusankappale, enää en näihin koske kun tuosta pääsen eroon. Mulla ei ikinä ole ollut ongelmia minkään muun Citroenin jarrujen kanssa paitsi kerran BX:än, kun hölmöyttäni kierrätin vanhat levyt.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 27.05.2013 14:00 

Viestit: 21
Paikkakunta: Puumala
Siskon saxossa oli sama ongelma. se korjaantui uusilla jarrusylintereillä. kun noissa ei ole mitään erillistä jarruvoiman säätö venttiiliä, vaan se on niissä sylintereissä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 01.05.2018 12:10 

Viestit: 1
Laitanpa tällaseen vanhaan ketjuun kyssäriä, kun sama auto ja aihe kyseessä.

Alkuperäinen ongelma oli käsijarrun puuttuminen toisesta pyörästä, joka ilmeni katsastuksessa kun ei ole juurikaan ollut tarvetta käppäriä käytellä. Vaihdoin tuoreet kengät ja putsailin jarrukilven ja muut kilkkeet samalla. Käsijarru alkoi tällä toimimaan kuten toisellakin puolella. Huomasin tosin, että vaijeri ei palaudu kahvan laskemisen jälkeen takaisin eli käsijarru jää laahaamaan. Renkaan takana olevan kiinnikkeen kohdalta oli vaijerin kuori murtunut, mutta kun siitä vähän heilutteli niin sitten luiskahti jarru auki. Ajossakin jarru vapautui kun auto vähän niiasi liikkeelle lähtiessä. Meinasin, että käyn hakemassa leiman, kun se nyt kuitenkin pitää eikä jää pidemmäksi aikaa laahaamaan.

Nyt viikon jälkeen kun olisi ollut aikaa käydä katsastamassa, niin huomasin, että tilanne on aika lailla sama kuin ennen kenkien vaihtoa. Käsijarru ei pidä juurikaan, jää laahaamaan hetkeksi, mutta vapautuu kun lähtee ajamaan.

Voiko se jumiva vaijeri aiheuttaa nyt tuon ettei käsijarru ota kiinni? kahva kyllä nousee ylös kuten ennenkin. Jos vaijerin vaihtaa, niin pitääkö pakoputki saada pois edestä vai saiaiko sen lämpösuojan sen verran syrjään, että vaijerin vaihto onnistuu? Putki kun on hitsattu etupäästä katalysaattoriin kiinni.

Niin ja käyttöjarru siis toimii moitteeta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon takajarrujen + käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 01.05.2018 22:56 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Ottamatta kantaa joukkin probleemaan, niin eniten sylettää foorumeilla tuollainen, että jollakin on hirmuisesti ongelmaa auton kanssa ja kysellään vaikka ja mitä. Sitten yhtäkkiä tulee täysi hiljaisuus. Varmaan tuo DSuper5:nkin homma jotenkin ratkesi.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: