Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=27513
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  eskere [ 14.05.2018 23:18 ]
Viestin otsikko:  C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Sitikka teki tenän, 2-litran hdi II-koppanen, hyytyi pihaan, eikä suostu käynnistymään. Lupailee kyllä, mutta ei jää käymään.
Kotimatkalla hiukan moottorijarrutuksen jälkeen tuntui kaasussa pientä viivettä, mutta matka jatkui muuten normaalisti. EGR- herjoja näytää koodinlukija,ja joskus kiihdytettäessä vikavalo on syttynyt, mutta sammunut muutaman startin jälkeen. Mitään käyntioireita ei ole aiemmin ollut.

Epäilin polttoaineen siirtopumppua, kun virrat päällä ei kuulu mitään surinaa tankista, ja avasin tankin kannen vaihtaakseni hyllyssä olleen ykköskoppasen pumpun tilalle. Mutta tankissapa ei ollutkaan siirtopumppua :o

Mites vikaa nyt kannattaisi lähteä metsästämään? :?:

Kirjoittaja:  ruutuvihko [ 14.05.2018 23:58 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

katsele aluksi vaikka moottorin akun puolelta kirkkaasta letkusta, jos ruiskupumpulle menee ollenkaan polttoainetta tai meneekö suurimmaksi osaksi ilmaa. Siemensin systeemit kun sattuu olemaan, niin ei ole itsestään hajoavaa uppopumppua, vaan ruiskupumpun yhteydessä on imupumppu. Startata tietysti pitää että letkussa tavara kulkee. Voit pumpata käsipumpulla PA suodattimen vierestä tietysti polttoainetta ruiskupumpulle käsinkin, niin selviää se polttoainepuoli suhteellisen helposti. Ilmat vuotaa linjaan mm. PA-suodatinpannun ilmaus ja vedenpoistoruuveista, joissa tiivistekumi kovettuu ja voi vuotaa pannun kannestakin.

tietokone ja L-ohjelma olisi tuohon tietysti suotavaa saada paikalle, jos on jotain erikoisempaa, mm. ruiskupumpun paineen tallennustarvetta tms. Ruiskupumpun paineensäädin voi laueta, jonka jälkeen ei välttämättä synny käyntiin tarvittavaa painetta. Vaihdoin ko. osan, mutta en muista mitä kaikkia ilmoituksia mahdollisesti asiasta tulee. Toisaalta pitäisi varmaan näkyä tavallisilla lukulaitteillakin ko. vikakoodi.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 15.05.2018 06:21 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Moottoritilan sulakerasia BSM rikki? Tuli itselle II korinen 2.2 Hdi, joka ei käynnistynyt ja laitoin 2.0 Hdi:n BSM:n ja käynnistyi välittömästi.

Kirjoittaja:  Jankos [ 15.05.2018 09:01 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Kun kerran siellä egr herjoja on, niin aloitat siitä.

Pari viikkoa sitten vaihdoin tuollaseen egr venttiilin ja siitä hävisi satunnainen kaasuun vastaamattomuus ja satunnaiset vikavalojen syttymiset.

Ja kun tuo kerran hiukan lupailee niin polttoaineen paineensäädin se ei ole, se jos sohlaa niin ei edes lupaa tai sitten lähtee käymään. Mutta egr jos on auki/raollaan niin imusarjaan tulee niin rajusti pakokaasua että ei lähde käymään.

X7:n tuo oli ainakin melko ikävä vaihtaa, tilaa oli melko vähän ja sinne alhaalta päin olevaan pulttiin ei meinaa millään saada avainta. Ja se on muuten kuusiokolo.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 15.05.2018 09:59 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Olisiko kuitenkin viisainta aloittaa ihan ensimmäisenä laittamalla töpseli kiinni ja katsoa, mitä sanoo?
Tuota EGR:ä tunnutaan tarjoavan vähän joka vikaan syylliseksi, jos se on jostain syystä täysin auki, niin kuulee kyllä käyntiäänestä, mutta yhtään en ole vielä tavannut, joka ei olisi lähtenyt käyntiin sen takia?
Etänä kuitenkin varmojen syyllisten kertominen itselle hankalaa, vaikka se muille tuntuukin olevan helppoa.

Kirjoittaja:  ripa64 [ 15.05.2018 12:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Tuki se egr.. Vähän samoilla vioilla oli mulla ja egr tukkimisella on ajettu kolme vuotta.. Auto on -05 mut lie kone sama

Kirjoittaja:  betaromeo [ 15.05.2018 13:57 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

ripa64 kirjoitti:
Tuki se egr.. Vähän samoilla vioilla oli mulla ja egr tukkimisella on ajettu kolme vuotta.. Auto on -05 mut lie kone sama


Onko todella näin, jos EGR auki, niin ei lähde käyntiin?

Kirjoittaja:  ripa64 [ 15.05.2018 16:33 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Käy hetken ja sammuu.. helppo kokeilla vaikka leikkaa säilykepurkista lätkän väliin..

Kirjoittaja:  betaromeo [ 15.05.2018 16:42 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

ripa64 kirjoitti:
Käy hetken ja sammuu.. helppo kokeilla vaikka leikkaa säilykepurkista lätkän väliin..


Ymmärrän hyvin, että saa likaista ilmaa ja ei käy kunnolla, mutta että ei lähtisi käymään? Onko II korisessa C5:ssä jo semmoista elekroniikkaa, että estää käynnistymisen ECU:n kautta, jos EGR auki?

Kirjoittaja:  huoltomies [ 16.05.2018 18:14 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Egr vika. Helpoin todeta laittamalla pellinpala putken väliin. Voi hörähtää välillä, joskus ei moottori lupaa ollenkaan. Venttiililautanen putoaa, kun sähköosa hajoaa ja alkaa hakata karaa edestakaisin. Näitä on laitettu kymmeniä...

Kirjoittaja:  betaromeo [ 16.05.2018 21:09 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

huoltomies kirjoitti:
Egr vika. Helpoin todeta laittamalla pellinpala putken väliin. Voi hörähtää välillä, joskus ei moottori lupaa ollenkaan. Venttiililautanen putoaa, kun sähköosa hajoaa ja alkaa hakata karaa edestakaisin. Näitä on laitettu kymmeniä...


Näin sitä oppii uutta ja "eskere" varmaan laittanut uuden EGR:n ja vehkeet rokkaa?

Kirjoittaja:  eskere [ 16.05.2018 23:04 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Kiitos hyvistä vihjeistä :)
Tänään sain viimein luettua vikakoodit. EGR-venttiilin sulkua en vielä kerinnyt tehdä kun meni kaikki aika Lexian kanssa opetellessa. :oops:

Liitteet:
IMG_7920 (Copy).JPG
IMG_7920 (Copy).JPG [ 76.29 KiB | Katsottu 16693 kertaa ]
IMG_7919 (Copy).JPG
IMG_7919 (Copy).JPG [ 78.32 KiB | Katsottu 16693 kertaa ]
IMG_7918 (Copy).JPG
IMG_7918 (Copy).JPG [ 75.17 KiB | Katsottu 16693 kertaa ]

Kirjoittaja:  eskere [ 16.05.2018 23:07 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Pumpun tuotto oli pyynnin mukainen, samoin ilmanvirtaus ohjearvon mukainen.

Liitteet:
IMG_7924 (Copy).JPG
IMG_7924 (Copy).JPG [ 78.98 KiB | Katsottu 16691 kertaa ]
IMG_7922 (Copy).JPG
IMG_7922 (Copy).JPG [ 77.46 KiB | Katsottu 16691 kertaa ]

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 17.05.2018 07:38 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Eskere näköjään pastesi ei-Startin aikaiset kuvat, mutta startin aikaan tosiaan raili paineet oli siellä 500+bar tasolla jota lienee pyyntikin.
Samoin mitattu ilmamäärä vastasi sitä mitä kone tahtoi eli noin 250mg per pamaus.

Sitä jäin miettimään, että voiko mitattu ilmamäärä olla noin "kohdallaan" samaan aikaan kun ei tee muuta kuin lupailee ?

Mihin kohtaan EGR kiertoa tuo tulppaus kannattaa tehdä ??

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.05.2018 08:18 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

dbwarrior kirjoitti:
Mihin kohtaan EGR kiertoa tuo tulppaus kannattaa tehdä ??

Siihen, missä EGR:n putki liittyy imusarjaan.

Kirjoittaja:  jasu [ 17.05.2018 11:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

betaromeo kirjoitti:
huoltomies kirjoitti:
Egr vika. Helpoin todeta laittamalla pellinpala putken väliin. Voi hörähtää välillä, joskus ei moottori lupaa ollenkaan. Venttiililautanen putoaa, kun sähköosa hajoaa ja alkaa hakata karaa edestakaisin. Näitä on laitettu kymmeniä...


Näin sitä oppii uutta ja "eskere" varmaan laittanut uuden EGR:n ja vehkeet rokkaa?

Pörisee, ainakin puhelimen kautta kuunneltuna. Tai raklattaa, dieselkone, bensakoneisiin verrattuna, mutta käy kuitenkin...

EGR tulpattu, ja se riitti että sai käyntiin. Taisi siis varmistua että siellä se vika on? Odotellaan vielä testiajon jälkeistä raporttia, se tulee kunhan kokemusta toiminnasta vähän on, sytyttääkö vikavaloa ja miten muuten toimii. Mutta nyt kuullun ja selvitetyn perusteella, lähtee EGR-venttiili tilaukseen, niitä olisi jopa Motonetissä hyllyssä mutta kun sillä hintaa näkyy pari saavan kun hetken odottelee...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 17.05.2018 12:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

älä suotta törsää rajohas moiseen imusarjan paskojaan . anna sen tulpan olla tilkkeenä . ei´näy konttuurilla.

Kirjoittaja:  eskere [ 17.05.2018 13:02 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

No niin, nyt Sitikka rokkaa :D
Saamieni hyvien ohjeiden mukaisesti laitoin hittipurkista muotoilemani pellinpalan imusarjalle tulevaan erg:n putkeen, sen eka muhviin imusarjalta pakoputkeen päin katsottaessa. Klemmarin tein jäykästä letkuklemmarista sen reunat taittaen, koska alkuperäinen klemmari ei enää sopinut paikalleen.

Auto tosiaan käynnistyi välittömästi kun irroitin egr-putken imusarjalta ja starttasin. Melkoinen pölly sinistä savua tunki egr-putkesta, joten hapenpuutteessa auto ei jaksa käynnistyä kun venttiili vuotaa. Ehkä hinaamalla käynnistyisi, mutta kun tämä on automaatti, niin sitäkään konstia ei ollut käytössä. Saattoihan tuo pakosavun runsaus johtua huonosta palamisesta, kun autoa käyntiin yritin useita kertoja, ja kone yritti käydä startin rinnalla.

Koeajolla auto tuntui terhakalta, jopa aiempaa hyökkäävämpää oli meno. Myöskin paikaltaan lähdettäessä kaasupolkimessa tuntunut viive pieneni, sekä kaasu vastasi tasaisemmin pyyntöön. Vikavaloja ei syttynyt n. 10km koeajolla. Kaipa tällä uskaltaa huomenna muutaman sadan km:n lenkin nuorimmaaisen valmistujaisiin tehdä. :roll:

Kiitos kaikille Patongin kautta talkoissa mukana olleille, ja erityiskiitokset paikallisislle "guruille" puhelinkonsultaatiosta. Aina oppii (toivottavasti) uutta 8-)

Kirjoittaja:  Jankos [ 17.05.2018 13:38 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Hienoa, samat kommentit oli uuden egr:n asennuksen jälkeen koeajolla meilläkin...

Autopartsmarketin hinta uudelle orkkiksen merkkiselle oli noin 130€ ilman rahteja, eli ihan kohtuuhintainen.

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.05.2018 14:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Tuli tästä mieleen, että kun omassa femmassa ei ole webastoa, tuntuu EGR:n tuottaman ylimääräisen lämmön menettäminen ei-niin-toivottavalta. Entäs jos sen EGR:n putken jättäisikin tulppaamisen jälkeen auki ja päästelisi käryt ulkoilmaan. Näin luulisi sen EGR:n tuottavan kuitenkin lämpöä kabiinissa hytisevälle kuskille. Vai onkohan ihan tuhoon tuomittu ajatus?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 17.05.2018 16:49 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

on tuomittu tuhoon
ei sillä egr:llä ole mitään tekemistä katiskan lämmityksen kanssa

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.05.2018 16:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

kokemjne kirjoitti:
on tuomittu tuhoon
ei sillä egr:llä ole mitään tekemistä katiskan lämmityksen kanssa

Kyllä sillä nyt vaan on kun on jäähdytyskierto egr:n putkella...

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 17.05.2018 17:09 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Joo ja moottorikin lämpiää nopeammin nim.kok on :lol: huomaa nopeiten pikkudisuissa

Kirjoittaja:  Jalamari53 [ 17.05.2018 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Lämmityslaitteelle tuleva neste lähtee kannesta kulkien EGR-venttiilin lämmönvaihtimen kautta ja sieltä lämmityslaitteen kennolle.

Eli on merkitystä lämpiämiseen ja samalla saadaan viileämpää kaasua takaisin imusarjaan koneeseen syötettäväksi. Pakokaasuthan on tunnetusti aika lämmintä tavaraa.

Kirjoittaja:  XM Break [ 17.05.2018 20:08 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.0 Hdi RHRH -06 hyytyi

Ainakin Xsarassa neste kiertää kyllä juuri päin vastoin :?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/