Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia II 2.1 td ilmavaiva
ViestiLähetetty: 10.02.2009 13:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Ilmavaiva häiritsee meidän Xantian käynnistymistä.
Olen uusinut siihen pässinkiveksen, suodattimenjalassa olevan termostaatin o-renkaat ja pumpulle menevän banjoliittimen kupariprikat. Lisäksi olen tiivistänyt tankilta imuletkun kiinnityksen ja tulipellin alareunsta muoviputken ja kumiletkun liitokseen asentanut klemmarin.

Siltikin vaiva jatkuu mutta uutena huomiona väitän ettei ilmaa kerry järjestelmään jos auton tökkää lämmitykseen heti ajon jälkeen vaan pelkästään kun konehuone pääsee jäähtymään. En ole saanut selville tuleeko ilma tankilta vai konehuoneen puolelta mutta pässinkives on kyllä aina täynnä ilmaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä, se on systeemin korkein kohta joten luonnollista että ilma kertyy sinne.

Ehdotuksia seuraavasta tai mieluusti lopullisesta korjauksesta otetaan kiitollisena vastaan.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II 2.1 td ilmavaiva
ViestiLähetetty: 10.02.2009 13:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Ainakin vanhemmissa vastaavakoneisissa XM:issä tyypillinen ilmavuodon aiheuttaja oli polttoaineen esilämmitysyksikkö. Kannen päädyssä semmoinen alumiinimutikka jonka kautta polttoaine johdetaan. Se on helppo ohittaa, kytkee vain siihen mutikkaan menevän ja tulevan letkun yhteen. Oire sopisi hyvin.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II 2.1 td ilmavaiva
ViestiLähetetty: 10.02.2009 14:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Hohoo! Tervetuloa joukkoon ilmavaivaiseen!

Muistitkos suodattimen alla olevan ison O-renkaan? Alumiinin pinta pitää skraapata puhtaaksi kans. Sieltä se minulla tihmusi.
Suodattimen kansissa ollut myös kuulemma halkeamia.
Vedenpoistoventtiilin tiivistekumi kurkattu?
Jos termostaatin O-renkaiden vaihdon onnistuminen jäi epäilyttämään, niin sen koko kolon (missä se tähtialuslevy) voi täyttää silikoonilla/sikaflexillä.

Onkos sulla läpinäkyvät letkut suodattimelle/-melta? Kummassa letkussa kuplia auton seisottua/käynnistettäessä?



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II 2.1 td ilmavaiva
ViestiLähetetty: 10.02.2009 16:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Savitaipale kirjoitti:
Muistitkos suodattimen alla olevan ison O-renkaan?

Onkos sulla läpinäkyvät letkut suodattimelle/-melta? Kummassa letkussa kuplia auton seisottua/käynnistettäessä?

Muistin, heti kun ruuvasin pöntön irti niin hoksasin että noin isoa ookkumia ei lajitelmassani ole. Vedenpoistoventtiilin kumi oli muistaakseni "ihan jees" ja termostaatin O-renkaat istui kuin nenä päähän eli sieltä en usko mitään vuotavan enää.

Kirkasta letkua on suodattimen molemmin puolin ja molemmissa näkyy kuplia kun auto on seissyt aikansa. Käynnistymisen jälkeen kuplia juoksee aikansa koska suodatinkotelossa ja pässinkiveksessä on ilmaa. Aikaisemmin kuplia meni ajon jälkeenkin ainakin suodattimen ja pumpun välisessä kirkkaassa putkessa, remontin jälkeen en ole tarkistanut.

Pitänee tuo suodattimen alla oleva 65X73 eli 65x4 mm O-rengas käydä ostamassa ja vaihtaa seuraavaksi. Kansi on tähän asti pysynyt kuivana joten en usko sen olevan halki.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II 2.1 td ilmavaiva
ViestiLähetetty: 10.02.2009 17:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Jos ilmaa on molemmissa letkuissa, niin sitten kyllä se vuoto sitten varmaan suodatinkotelon pohjan seudulta löytyy. Ainut paikka mistä on "ylämäkeä" molempiin suuntiin. Omassa tuntui se suodatinkoteloon tuleva viimeinen mutkakappalekin vähän löysältä. Entrasin klemmarin paikkaa ulommas siirtämällä.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II 2.1 td ilmavaiva
ViestiLähetetty: 12.02.2009 23:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
RPekka kirjoitti:
Pitänee tuo suodattimen alla oleva 65X73 eli 65x4 mm O-rengas käydä ostamassa ja vaihtaa seuraavaksi. Kansi on tähän asti pysynyt kuivana joten en usko sen olevan halki.

Eihän se toki tuon kokoinen ollut sopiva sinne.

O-renkaan uran ulkohalkaisija on 75 mm ja sisähalkaisija 65 mm, syvyydeksi mittasin 2,5 mm. Alkuperäinen O-rengas on ilmeisesti Vitonia joka on sinällään lämpimään paikkaan ja öljyyn upotettuna kestävä ratkaisu ja ihan hyvältähän tuo tuntuikin.

En sitten vaihtanut sitä kun ei ollut mitä vaihtaa. Hankasin hienolla hiekkapaperilla alumiinista tiivistepinnan kunnolla puhtaaksi ja pistin vanhalla O-renkaalla nippuun. Kumisen mutkan toisenkin klemmarin pistin ruuvikiristeisen ja vedenlaskuhanan käänsin tiukempaan sormitiukkuuteen. Saapas nähdä miten tässä käy, ainakin äsken lähti nätisti käyntiin mutta eipä se ole ilman lämmitystä vielä ollutkaan...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II 2.1 td ilmavaiva
ViestiLähetetty: 13.02.2009 08:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Jos yön jälkeen käsipumppu tuntuu heti kovalta, mutta käynnistyminen yhä ahdistaa, niin seuraavaksi suosittelen seuraamaan allekirjoittaneen jalanjälkiä lähimpään hehkutulppakauppaan...


...ja ostamaan kerralla hyvät.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II 2.1 td ilmavaiva
ViestiLähetetty: 13.02.2009 11:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Oulu
Onkos tässä kaksykkösessä muuten tarvetta venttiien säädölle (palasäätö), kuten 1,9d:ssä?



Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II 2.1 td ilmavaiva
ViestiLähetetty: 13.02.2009 11:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Japa kirjoitti:
Onkos tässä kaksykkösessä muuten tarvetta venttiien säädölle (palasäätö), kuten 1,9d:ssä?

Ei. Tämä on hydraulisilla nostajilla.

Hehkut on kunnossa, auto käynnistyy kylmänä yhtä huonosti kun lämpimänä mikäli on päässyt kylmäksi välissä. Ilma järjestelmässä on se ongelma. Tänä aamuna oli lähtenyt ekalla käymään mutta sammunut heti lähteäkseen sitten lyhyemmän sahaamisen jälkeen käymään. Suunta on siis parempaan mutta vielä sinne jostain ilma hiipii.

Taidanpa seuraavaksi uusia suutinten paluuletkut.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: