Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 15.06.2018 10:20 

Viestit: 3
tarttis tehdä kytkin remontti xaraan 1,6 farkku- 05. Onko kokemuksia ko: hommasta. Pelkääjän puolen jousijalan ja alatukivarren joutuu varmaan irrottamaan, että saa tilaa tarpeeksi. vetoakselit tietysti myös pois lootasta. onko kokemuksia ns halvemmista kytkin paketeista, esim Rymec.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 15.06.2018 16:22 

Viestit: 567
Paikkakunta: Loimaa
Lukin on ainekin hyvä



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 15.06.2018 21:43 

Viestit: 217
Paikkakunta: Oulu
Elä pistä halvinta. Sachs on todettu myös hyväksi.



Citroen C5 2L HDi 136 -09 perhevankkuri, Ford Mondeo Mk3
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 15.06.2018 23:47 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
jari62 kirjoitti:
tarttis tehdä kytkin remontti xaraan 1,6 farkku- 05. Onko kokemuksia ko: hommasta. Pelkääjän puolen jousijalan ja alatukivarren joutuu varmaan irrottamaan, että saa tilaa tarpeeksi. vetoakselit tietysti myös pois lootasta. onko kokemuksia ns halvemmista kytkin paketeista, esim Rymec.

Ei tarvitse irroitella tukivarsia tai joustintukia..Kyllä se vaihteisto sieltä tulee..Riittää kun irroittaa moottorin alatuen,ja siirtää moottorin riittävästi eteen.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 16.06.2018 08:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7487
Paikkakunta: Taipalsaari
Northstar kirjoitti:
Ei tarvitse irroitella tukivarsia tai joustintukia..Kyllä se vaihteisto sieltä tulee..Riittää kun irroittaa moottorin alatuen,ja siirtää moottorin riittävästi eteen.
Olkakappaleet tarvinnee kuitenkin irrottaa joko tukivarsista tai joustintuista vai saako moottorin alatuen irrotuksella riittävästi liikettä, että vetoakselit mahtuvat kääntymään ulos navoista?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 16.06.2018 22:47 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
laakeri kirjoitti:
Northstar kirjoitti:
Ei tarvitse irroitella tukivarsia tai joustintukia..Kyllä se vaihteisto sieltä tulee..Riittää kun irroittaa moottorin alatuen,ja siirtää moottorin riittävästi eteen.
Olkakappaleet tarvinnee kuitenkin irrottaa joko tukivarsista tai joustintuista vai saako moottorin alatuen irrotuksella riittävästi liikettä, että vetoakselit mahtuvat kääntymään ulos navoista?

Olkakappaleet???Alapallonivelet tietysti irroitettava olka-akseleista..



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 16.06.2018 23:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7487
Paikkakunta: Taipalsaari
Northstar kirjoitti:
Olkakappaleet???Alapallonivelet tietysti irroitettava olka-akseleista..
Kyllä - olkakappaleet, jotka tunnetaan myös olkatukina. Olkakappale/-tuki on se mötikkä, johon kiinnittyvät joustintukiratkaisussa yleensä pyöränlaakeri, joustintuen alapää, raidetangon ulkopää, alapallonivel yms. Olka-akseli on tuossa toteutuksessa teoreettinen pyörän kääntöakseli, ei mikään konkreettinen osa. Jossainpäin taidetaan tosin tappi, jolle pyöränlaakeri asennetaan, taidetaan myös tuntea olka-akselina, mutta sitäkään en nyt tarkoittanut, kun ei Xsaran etupyöräntuennasta moista luonnollisestikaan löydy.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 17.06.2018 20:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Olka-akselin nimellä kulkevat ja varaosina muydään samalla nimellä olka-akseli.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 17.06.2018 22:29 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
laakeri kirjoitti:
Northstar kirjoitti:
Olkakappaleet???Alapallonivelet tietysti irroitettava olka-akseleista..
Kyllä - olkakappaleet, jotka tunnetaan myös olkatukina. Olkakappale/-tuki on se mötikkä, johon kiinnittyvät joustintukiratkaisussa yleensä pyöränlaakeri, joustintuen alapää, raidetangon ulkopää, alapallonivel yms. Olka-akseli on tuossa toteutuksessa teoreettinen pyörän kääntöakseli, ei mikään konkreettinen osa. Jossainpäin taidetaan tosin tappi, jolle pyöränlaakeri asennetaan, taidetaan myös tuntea olka-akselina, mutta sitäkään en nyt tarkoittanut, kun ei Xsaran etupyöräntuennasta moista luonnollisestikaan löydy.

Hmm..Olka-Akseli kuulostaa kyllä paremmalta..Sehän on myös se klassinen tietovisa kysymys:Missä auton osassa on sekä miehen että naisen nimi? :D :D



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 17.06.2018 23:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7487
Paikkakunta: Taipalsaari
Plösöilijä kirjoitti:
Olka-akselin nimellä kulkevat ja varaosina muydään samalla nimellä olka-akseli.
Kyllä toki olka-akseleitakin on varaosaliikkeissä/purkaamoilla ja ne näyttävät jotakuinkin tämmöisiltä:
Kuva



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 18.06.2018 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
https://az768999.vo.msecnd.net/images/p ... 6338_0.jpg



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 18.06.2018 18:06 

Viestit: 4698
laakeri kirjoitti:
Plösöilijä kirjoitti:
Olka-akselin nimellä kulkevat ja varaosina muydään samalla nimellä olka-akseli.
Kyllä toki olka-akseleitakin on varaosaliikkeissä/purkaamoilla ja ne näyttävät jotakuinkin tämmöisiltä:
Kuva

Traktroreissa ehkä juu, mutta kokeilin hakea varaosahaku.fi ja www.autopurkaamot.com eli autopuolen purkaamoista, kummastakaan en löytänyt olkakappaleita, mutta useasta etuvetoisesta Macpherson autosta löytyi "olka-akseleita", jotka eivät kyllä yhtään näyttäneet traktorin olka-akselilta vaan kyllä kaikki (suurin osa?) oli "olkakappaleen" näköisiä, osa myytiin napoineen ja ilman sitä "akselia" (kun se on osa vetoakselia).

Itsekin kyllä termin tunnistan, mutta en löytänyt lähdetta jonka mukaan se olisi osan ainoa virallinen nimitys (ei ollut ainakaan minun tekniikan sanastoissa), hämäävän siitä tekee myös että ne varsinaiset osat jotka siitä olan tekee on pallonivelet tms. laakerit, eli ne eivät kuulu olkakappaleeseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 18.06.2018 22:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7487
Paikkakunta: Taipalsaari
olli__o kirjoitti:
Itsekin kyllä termin tunnistan, mutta en löytänyt lähdetta jonka mukaan se olisi osan ainoa virallinen nimitys (ei ollut ainakaan minun tekniikan sanastoissa), hämäävän siitä tekee myös että ne varsinaiset osat jotka siitä olan tekee on pallonivelet tms. laakerit, eli ne eivät kuulu olkakappaleeseen.
Akseliakin siinä on kovin vähän. Kaivetaanpas TM Autosanasto (1998) hyllystä ja katsotaan...
TM kirjoitti:
Olka-akseli
1) Pyörän kääntöakseli, olkatuen nivelpisteiden kautta kulkeva linja.
2) Olkatuen kiinteänä osana oleva akselitappi, johon etupyörä on laakeroitu. Ks. myös Pyörännapa.
TM kirjoitti:
Olkatuki
Erillisjousitetussa etuakselistossa oleva osa, joka on nivelöity tukivarsiin ja jonka kiinteinä osina ovat olka-akseli (etupyöränakseli) ja pyörää kääntävä olkavarsi. Myös taka-akseliston vastaavaa osaa voidaan nimittää olkatueksi.
Metsään mentiin molemmat. Ei ole etupyöränakseli kiinteänä, joten ei ihan täysin täsmää olkatukeen, mutta ei kyllä olka-akseli ole ainakaan. Höh. Onpahanvaanosa? Olkakappaleina/-tukina olen kyllä nuo ikäni tuntenut, mutta en ole osannut kyseenalaistaa tätä tietoa aiemmin :|



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran kytkinremontti
ViestiLähetetty: 19.06.2018 11:39 

Viestit: 342
laakeri kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
Itsekin kyllä termin tunnistan, mutta en löytänyt lähdetta jonka mukaan se olisi osan ainoa virallinen nimitys (ei ollut ainakaan minun tekniikan sanastoissa), hämäävän siitä tekee myös että ne varsinaiset osat jotka siitä olan tekee on pallonivelet tms. laakerit, eli ne eivät kuulu olkakappaleeseen.
Akseliakin siinä on kovin vähän. Kaivetaanpas TM Autosanasto (1998) hyllystä ja katsotaan...
TM kirjoitti:
Olka-akseli
1) Pyörän kääntöakseli, olkatuen nivelpisteiden kautta kulkeva linja.
2) Olkatuen kiinteänä osana oleva akselitappi, johon etupyörä on laakeroitu. Ks. myös Pyörännapa.
TM kirjoitti:
Olkatuki
Erillisjousitetussa etuakselistossa oleva osa, joka on nivelöity tukivarsiin ja jonka kiinteinä osina ovat olka-akseli (etupyöränakseli) ja pyörää kääntävä olkavarsi. Myös taka-akseliston vastaavaa osaa voidaan nimittää olkatueksi.
Metsään mentiin molemmat. Ei ole etupyöränakseli kiinteänä, joten ei ihan täysin täsmää olkatukeen, mutta ei kyllä olka-akseli ole ainakaan. Höh. Onpahanvaanosa? Olkakappaleina/-tukina olen kyllä nuo ikäni tuntenut, mutta en ole osannut kyseenalaistaa tätä tietoa aiemmin :|


Vieläkö täällä tingataan epäolennaisuuksista ja briljanteeraillaan knopeilla vai jokohan se kytkin on remontoitu eli vaihdettu tarpeelliset voimansiirron osat? Toinen pussi poppareita loppuu iha just...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: