Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX ajovalovirtojen uudelleenreititys
ViestiLähetetty: 24.06.2018 21:48 

Viestit: 142
Paikkakunta: Kangasala
Alkoi CX:n ajovalot (lyhyet) temppuilla, eivät palaneet 0-asennossa. Rele joka valitsee saako lyhyet sähköä katkaisimen kautta vaiko ohi oli ottanut lämpöä. Voiman ulosoton liitin oli kärvähtänyt kevyesti, samoin releestä jalan juuri. Muutama vuosi sitten otin releen irti ja laitoin takaisin. Ei tainut istuvuus olla enää hyvä ja alkoi lämmetä.

Muutin asiat siten että valot saa sähköt kahdelta uudelta (lisätyltä) releeltä kulkematta ohjaamon kautta. Voimapuolen maa- ja jännitepiuhat menee akun napoihin. Ohjaus kuskin puolen H4-liittimestä.

Varsinkin pitkillä näkee selvän eron valotehossa. Niissä tosin näyttää olevan pientä eroa suuntauksessa. Lyhyillä kirkkauden ero ei ole niin selvä, mutta luultavasti pystyn uskottelemaan itselleni että sekin parani. Kuvissa vasen on uusilla kytkennöillä ja oikea vanhoilla.

K-a-r-i


Liitteet:
pitkät.jpg
pitkät.jpg [ 42.53 KiB | Katsottu 4956 kertaa ]
lyhyet.jpg
lyhyet.jpg [ 43.9 KiB | Katsottu 4956 kertaa ]
kaapelit.jpg
kaapelit.jpg [ 94.36 KiB | Katsottu 4956 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX ajovalovirtojen uudelleenreititys
ViestiLähetetty: 25.06.2018 08:12 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Hyvä konsti. Polttimot saavat oikeastaan täyden akkujännitteen. Normaalisti jännitettä laskee pidemmät, ohuemmat johdot ja myös kytkimet. Nyt vain vähäiset johdinhäviöt, varsinkin, jos laitettiin 2,5mm2 johtimilla. Tietää myös sitä, että polttimoiden käyttöikä lyhenee jonkin verran. Se riippuu paljon jännitteestä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX ajovalovirtojen uudelleenreititys
ViestiLähetetty: 25.06.2018 10:18 

Viestit: 142
Paikkakunta: Kangasala
ealab kirjoitti:
jos laitettiin 2,5mm2 johtimilla. Tietää myös sitä, että polttimoiden käyttöikä lyhenee jonkin verran. Se riippuu paljon jännitteestä.

Jup, voimapiuhat on 2,5mm2. Kummallekin puolelle omansa, akulle tuplana. Pullonkaulana on sulakerasia ja releet. Ensin ajattelin laittaa kummallekin puolelle omat releet ja sulakkeet, mutta alkoi tuntua liioittelulta...

Siinä on 100-jotain prosenttiset polttimot, luultavasti aika on rajallinen jo muutenkin. Tarttee varmaan hakea varapolttimot hyllyyn.

Erityisesti pitkien jännitteitä ihmettelin. Moottori sammuksissa akkujännite oli jotain 12,5V paikkeilla, mutta alkuperäisistä piuhoista tuli vain hieman vajaa 10V.

K-a-r-i


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX ajovalovirtojen uudelleenreititys
ViestiLähetetty: 25.06.2018 10:42 

Viestit: 985
Oikean puolen pitkässä taitaa olla polttimon hehkulanka väärässä kohdassa umpiota (huono tai vinoon asennettu polttimo)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX ajovalovirtojen uudelleenreititys
ViestiLähetetty: 25.06.2018 20:35 

Viestit: 142
Paikkakunta: Kangasala
IJN kirjoitti:
Oikean puolen pitkässä taitaa olla polttimon hehkulanka väärässä kohdassa umpiota (huono tai vinoon asennettu polttimo)

Saattoi olla ettei saavuttanut käyntilämpötilaa. Liitteenä kuvat kun myös oikea puoli on uusilla piuhoilla. Ja oikeaa lisäpitkää tähtäilty uusiksi.

K-a-r-i


Liitteet:
pitkät2.jpg
pitkät2.jpg [ 40.44 KiB | Katsottu 4715 kertaa ]
lyhyet2.jpg
lyhyet2.jpg [ 52.87 KiB | Katsottu 4715 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX ajovalovirtojen uudelleenreititys
ViestiLähetetty: 29.06.2018 12:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 137
Eikö tuo lisäpitkän säädöntarve olisi ollut vasemmalla? Asia havainnollistuu toki paremmin hieman pidemmällä etäisyydellä seinästä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX ajovalovirtojen uudelleenreititys
ViestiLähetetty: 29.06.2018 14:09 

Viestit: 142
Paikkakunta: Kangasala
Le_Dandy kirjoitti:
Eikö tuo lisäpitkän säädöntarve olisi ollut vasemmalla? Asia havainnollistuu toki paremmin hieman pidemmällä etäisyydellä seinästä.

En uskalla väittää vastaan. Täytynee seuraavan kerran paikallisen prisma parkkihallissa hieman tutkailla. Sen verran siellä jo kokeilin että vajaan 20 metrin matkalta ne eivät näyttäneet ihan miten sattuu, eli seinässä valokuvio oli järkevän näköinen. Tuolla lyhyellä matkalla, omassa tallissa, katsoin lähinnä että lisäpitkän keilan keskikohta sijoittuu symmetrisesti H4-pitkien suhteen ja on suunnilleen valojen etäisyyden (H4/lisä) verran sisemmällä. Ja korkeus olisi kummassakin sama. Syyspimeillä saisi realistisemman suuntauksen tehtyä ulkosalla suoran päässä, näkisi että miten pitkälle niissä valoteho riittää. Kyseessä kun on kesäauto niin en ole monta kertaa ajossa pitkiä käyttänyt...

K-a-r-i


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: