Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Motronic 3.1 vikakoodit
ViestiLähetetty: 25.07.2018 11:55 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
XM 2.0 -91 alkoi valaista aika usein vikavaloa. Sain ulos vikakoodit 51 ja 52. Molemmat viittaa lambda anturiin, 52 myös siihen liittyviin osiin tai ilmavuotoon imu- tai poistopuolella.
Alkuperäinen lambda oli hyvä katsastuksessa, jonka jälkeen ajettu vain 500km. Heitin uuden Motonetin Lambdan. Tulos: jännite heiluu nopeammin 0 ja 08-09 voltin välillä. Vikalamppu syttyy samalla tavalla muutaman kilsan välein ja sammuu pian. Samat vikakoodit ilmestyy muistiin.
Käynnissä ei ole mitään outoa kun vikavalo syttyy ja kaikki toimii. Mistä alan seuraavaksi ronkkimaan?. Toivottavasti tullee parempia vihjeitä kuin vikalampun poisto kun aion sietää tuota vanhaa rouvaa vielä pitkään vaikka alapää on sillä aina märkänä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Motronic 3.1 vikakoodit
ViestiLähetetty: 27.07.2018 14:14 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Tarkistin eilen pakosarjan ja imupuolen eikä niissä näytä olevan vuotoa. Auton käydessä tyhjäkäyntiä ei tuhise mistään pakopuolelta. Eikö tälläistä ole ollut kellään? Autolla ajettu 260 k km. Pakosarjan olen uusinut aika pian ostettuni kulkimen kun oli tyyppivika, oli hiushalkeama. Uusi on vahvistettu siltä osin. Olen uusinut bensapumpun 200k kohdalla. Onko kellään kokemusta noista bensanpaineen säätömötiköistä? Kotikonsten paineenmittaus lienee vaikeata. Ei viitsisi ostaa osia arvaamalla kun jokainen ostos nostaa auton arvon kaksinkertaiseksi ja kuitenkin sen arvo on nolla euroa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Motronic 3.1 vikakoodit
ViestiLähetetty: 27.07.2018 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Bensanpaineen mittaus vaatii vain T-haaran syöttöletkuun ja siihen mittarin. Mutta en usko vian sieltä löytyvän...

Miulla V-kutos Xm:ssä sytytteli ajoittain vikavaloa, pintakaasulla ajellessa ja tyhjäkäynnillä, vähän kun polkaisi niin sammui hetken päästä. Eka arvaus viasta osui silloin oikeaan, lambdan lämmitystä veikkasin, ja lämmityksen releen pohjineen kun uusin niin vikavalo on poissa pysynyt. Tuossa ei siis tyhjäkäynnillä/pintakaasulla riittänyt pakokaasun kuumuus lämmittämään lambdaa tarpeeksi, ja se riitti sitten siihen että ECU sai mielestään epäloogista signaalia...

Helppo ja halpa kokeilu, releenpohja uusine liittimineen ei montaa euroa maksa, eikä paljoa yli kymppiäkään vaikka laittaisi kaikki kaikki releet pohjineen moottorinohjauksen piirissä uusiksi...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Motronic 3.1 vikakoodit
ViestiLähetetty: 28.07.2018 11:15 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Kiitos jasu vihjeestä. Tässä mallissa kuitenkin on vain kaksi relettä ECU boksissa. Toinen antaa virran elektroniikalle ja se vetää heti kun virta kytketty ja sen kautta bensapmpun + lambdan lämmityksen rele saa virran kun ecu maadottaa tämän releen. Siis Lambda saa virran samasta korvasta kuin bensapumppu ja tarkistin liitoksen sekä mittasin että lambda saa varmasti 12v lämmitykseen. Kannan olen vaihtanut ja aikoja sitten.
Tulppasin hiilipöntön letkun mutta ei vaikutusta. Kun painan bensapumpun releen kiinni niin letkuista kuuluu samaa suhinaa kuin auton ollessa ehjä.
Nyt tuntuu että vikaa ei voi olla missään. Kun nollasin vikakoodin ja yöllä kävin ajolenkillä niin kaikki hyvin kunnes moottorin lämpö nousi täyteen 90 astetta ja heti alkoi tulla vikalampun valoa joka pian sammui ja muutaman kilsan jälkeen sama uudestaan. Tuli vain vikakoodi 51 =lambda.
Tänään aloin mittailemaan. Ensin pakoputki on sähköisesti melkein ilmassa. Ruosteinen liitos pakosarjaan tekee 300 ohmia vastusta. Lambdan signaalin miinuspuoli on myös kytketty kuoreen johdon lisäksi. ECUN lambdan miinus sisäänmeno tekee myös kymmeniä ohmeja auton runkoon. Liekö tämä tarkoitus. Sitten huomasin että Lambdan jännete on muuttunut ja on vaan .55-06 volttia eikä tikitä. Kun irrotan liittimen niin pelkkä lambda antaa vain noin 0.6 volttia. Myikö me Motonetissä mulle sökön lambdan, Delphi universal. Muutenkin ne ovat varsinaisilta cowboyita kun sitä seurasi ohjepaperi jonka mukaan anturissa on Violet, Dark brown, Dark brown ja Light brown piuhat ja anturissa on musta, valkoinen, valkoinen ja harmaa. No nämä oli helppo selvittää kun anturin miinus on anturin kuoressa. Mitäs meinaat, onko tässä vaiheessa ostettava uusi anturi ja mitä suosittelet?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Motronic 3.1 vikakoodit
ViestiLähetetty: 28.07.2018 16:33 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Toimiiko noi paineensäätimet siten että ensimmäinen (3bar) aukeaa kun paine ylittää tämän arvon ja se toinen josta lähtee paluuletku tankkiin aukeaa samoilla paineilla? Jos toi jälkimmäinen on löystynyt niin suutinten sillassa on vajaa paine vaikka kohina kuuluu.
Auton pakoputki on sisäpuolelta aivan puhdas kuin varaston hyllystä ja lambdan jännite jää vajaaksi eikä tikitä. Molemmat kertoo laihasta seoksesta. Onko sellainen bensankestävä painemittari arvokas?
Jos on alipaine niin luulisi sen tuntuvan ajossa mutta kuljin kulkee aivan normaalisti


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: